Головна » Українська література

Рідна Україна. Світ природи

Мета: формувати компетентності: ключові (вміння вчитися – здійснювати самостійну діяльність, спрямовану на досягнення свідомо поставленої мети; планувати способи цілеспрямованої саморегуляції своїх дій для поглиблення та розширення знань з теми уроку; аналізувати сприйняту інформацію та робити висновки, що спрямовують подальший особистісний розвиток; соціальна – генерувати власні ідеї для активної участі в полілогічному спілкуванні, емоційно налаштовуватися на вербальне спілкування з іншими; загальнокультурна – цілеспрямовано пізнавати культурні особливості народу України) та предметні (визначити традиції українського народу в поезії, сформувати уявлення про художній світ поета); розвивати навички усного мовлення та виразного, вдумливого читання й розуміння прочитаного; удосконалювати навички аналізу літературного твору; розвивати асоціативне мислення, творчу уяву; виховувати внутрішню потребу через художнє слово поглиблювати свої знання, розуміння краси поетичного слова.

Обладнання: мультимедійна дошка (комп’ютер), підручники з української літератури для 5 класу, ілюстрації до поезії «Садок вишневий коло хати», роздатковий матеріал (кольорові кружечки).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учням пропонується покласти перед собою на парту кольоровий кружечок, що відповідає їхньому настрою: рожевий – гарний, білий – середній, чорний – поганий.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Дивна річ – настрій людини. Змінюється частіше, ніж погода за вікном. Ми можемо залишитися байдужими до того, чому радіють інші, а можемо засмутитися через якусь дрібницю. Але у світі є вічні цінності – ті, які перевірені часом. Вони не залишають байдужими нікого. До таких творів належать  вірші, поеми Т. Г. Шевченка. Чудовий світ шевченківської поезії вражає своєю добротою та поетичністю.
Сьогодні на нас чекає подорож до віртуального музею літературного твору під відкритим небом.

ІІІ. Актуалізація та корекція опорних знань.

А чи доводилося вам, діти, у своєму житті побувати у музеях?
Як ви розумієте, що таке музей?
У чому різниця музею під відкритим небом?
Що ви знаєте про віртуальний музей?

(Слайд № 1, 2, 3)

В одному із таких музеїв ми сьогодні побуваємо, але створимо його самі.

ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

Полілогічне спілкування  за змістом поезії з метою аналізу літературного твору.
Робота з підручником.

Якою картиною починається поезія «Садок вишневий коло хати»? (Шевченко починає із загальної картини довколишнього світу). (Слайд № 4)
Отже, ми уявно опинилися в музеї під відкритим небом, але тут пустий простір.
Знайдіть у тексті, які герої й образи заселяють цей довколишній світ? (Садок, хата, хрущі, дівчата, мати, зірка, соловей, діти, дочка та ін..). (Слайд № 5)
Отже, у нашому музеї з’явилися перші експонати.
Зверніть увагу, діти, на те, що в основі твору «Садок вишневий коло хати» відтворено картину весняного вечора в українському селі. Прості, зримі, пластичні образи постають із народно-естетичних і морально-естетичних уявлень. Сила емоційного впливу твору — в природності й рельєфності малюнку, у його світлому настрої. У вірші відобразилась мрія поета про щасливе, гармонійне життя.
Знайдіть у тексті, які кольори використав поет, щоб створити таку картину? Відповіді аргументуйте.  (Зелений, білий, рожевий…)
Погляньте на екран, чи є такі барви у нашому музеї?
Отже, кольорова гамма створює красу, милує око і не залишає людей байдужими.
Уявіть, що ми опинилися серед такої краси, які б запахи відчули? Відповіді аргументуйте. ( Запах квітів,солоний, солодкий, свіжий, пряний…)
Отже, відчуття запахів допомогли  нам краще пізнати дійсність.
Насолоджуючись уявним перебуванням у музеї, прислухайтесь до звуків. Що ви чуєте? (Хрущі гудуть, співає соловейко, співають дівчата, плач дитини…)
Отже, слухові образи дають можливість повніше відчути навколишній світ.
Які почуття та емоції викликає у вас прекрасна атмосфера? (Захоплення, замилування, умиротворення, замріяність…)
Діти, чи отримали ви задоволення від створення віртуального музею під відкритим небом з його героями, слуховими та зоровими образами?
Світ шевченківської поезії гармонійний і прекрасний тим, що в ньому все підпорядковане за законами краси: зміст, мова, образи; уславлення добра, справедливості, честі й інших кращих рис людини. Це надихало різних митців на створення своїх шедеврів. Наприклад, сучасні художниці, Михайлошина Марина та Івженко Наталія, намалювали картини до поезії. (Слайд № 6,7)

- Вірш «Садок вишневий коло хати» вважають перлиною світового мистецтва. Не випадково не залишив він байдужим і композиторів, які поклали його на музику, П. Чайковський, М. Лисенко, Я. Степовий, Г. Хоткевич, Я. Ярославенко.

- А також мультиплікаторів-початківців. Перегляд короткометражного мультфільму. (Мультфільм додається)

  

Творча пауза.

- Учням пропонується в мікрогрупах скласти рекламний слоган з рекомендацією відвідати  віртуальний музей під відкритим небом. (1 група – для дітей молодшого шкільного віку; 2 група – для батьків; 3 група – для вчителів). Наприклад, «Завітайте у родинний рай», «Пізнайте істинні цінності»…. 

V.  Взаємооцінка  діяльності мікрогруп та окремих учнів.

VІ. Етап рефлексії.

Учні кладуть перед собою на парту кольоровий кружечок, що відповідає їхньому настрою на цьому етапі уроку.
Коментарі вчителя і учнів.

VІІ. Коментування домашнього завдання.

Запропонувати батькам, друзям відвідати віртуальний музей під відкритим небом на сайті Златопільської гімназії. Поділитися враженнями на уроці.
Вивчити напам’ять вірш «Садок вишневий коло хати» за методом ейдотехніки. (Слайд № 8, 9)


Теги: україна, Гончаренко В.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 718/170


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar