Головна » Українська література

Образ знедоленої жінки в поемі Т. Г. Шевченка „Наймичка”

Мета:

показати трагізм долі покритки  у 19 сторіччі.  Засобом виразного читання справити потужне емоційно – естетичне враження;
розкрити картини селянського  побуту, показати  жертовну любов жінки – матері, познайомити з народними звичаями, обрядами;
розвивати в учнів спостережливість, уміння співпереживати, робити висновки;
виховувати доброту, милосердя, співчуття до знедолених;
допомогти осмислити й чуттєво осягнути такі поняття, як дівоча честь, відповідальність за материнство й батьківство, застерегти учнів від повторення аналогічних помилок;
виховувати  естетичні  почуття, прищепити любов до матері, повагу до жінки, шанобливе ставлення до коханої.

Обладнання:

портрет Т.Г. Шевченка;
виставка творів художньої літератури про життя і творчість поета; книжкова виставка «Спадщина Т.Г. Шевченка»;
ілюстрації  до твору;
схеми, дошка, текст поеми, картки самооцінки;
картина Рафаеля «Сікстинська Мадонна»;
малюнки дітей до поеми «Наймичка»

Методи на уроці:   інтерактивні, мозковий штурм, мікрофон, обери позицію.

Тип уроку:   комбінований.

Теорія  літератури:       поема, художній образ, сюжетні лінії, художні особливості.

 

Інтеграція:

світова  література
російська література
італійський живопис
народознавство

  

Список творів художньої літератури, яки запропоновані учням для позакласного читання:

М.Шайнян «Т.Шевченко».
О.Іваненко «Тарасові шляхи».
Д.Чуб «Живий Тарас».
У.Бекбаулов «Тарас на Аралі»
Д.Красицький «Тарасові світанки».
Л.Смілянский «Поетова молодість».
З.Тулуб «В степу безкраїм за Уралом»
Л.Большаков «Все он изведал»
Л.Большаков «Іду до джерела»
О.Руденко «Вічний як народ».

 

Вислови  Шевченка:

 

І мене в сім'ї великій,

В сім'ї вільній, новій,

Не забудьте пом'янути

Незлим, тихим словом.

 

                            Возвеличу

Малих отих рабів німих!

Я на сторожі коло їх

Поставлю слово.

 

Наша думка, наша пісня

Не вмре, не загине…

От де, люди, наша слава,

Слава України!

 

І на оновленій землі

Врага не буде, супостата,

А буде син  і буде мати,

І будуть люди на землі.

 

Девіз  уроку:

Як рано ми вміємо кохати,

Як пізно – любов цінувать.

М.Луків

 

Проблемне питання:

 

Щасливий, хто має змогу                        У нашім раї на землі

знайти щасливе життя.                                      Нічого кращого немає,

Але щасливіший  той,  хто                      Як тая мати молодая

Вміє ним користуватись.                         З своїм дитяточком малим.

                   Г.Сковорода                                            Т.Шевченко

        

 

Чому нам для того, щоб жити, потрібна любов? Чи можна життя прожити без любові?

(провести опитування у людей різного віку)

         Чого ви чекаєте від сьогоднішнього  уроку?

Напишіть на листочках очікуваний результат.

Картки самооцінки – заповнювати.

 

Хід уроку:

І.  Мотивація навчальної діяльності.

1.Забеспечення емоційної готовності до уроку. (девіз, проблема, завдання).

2.Перевірка домашнього завдання.

          Тести (літературний диктант).

1.Періодом життя Тараса Шевченка є роки:

         А. 1840 – 1860

         Б. 1837 – 1861

         В. 1814 – 1861

         Г. 1814 – 1860

2.Тарас Шевченко народився в:

         А. с. Кирилівка

         Б. с. Моринці

         В. Києві

         Г. Коневі

3.З кріпацтва Шевченка викуплено:

А. 1865 р.

         Б. 1840 р.

         В. 1838 р.

         Г. 1861 р.

4.Т.Шевченко був учасником товариства:

         А. «Руська Трійца»

         Б. Братство  тарасівців»

         В. «Кирило – Мефодіївське товариство»

         Г. Південне товариство декабристів

5.Остання подорож Т.Шевченка в Україну була в:

         А. 1858 р.

         Б. 1860 р.

         В. 1861 р.

         Г. 1859 р.

6.Пан, у якого Т.Шевченко служив козачком?

7.Як називається  перша збірка Т.Шевченка?

8.У якого російського художника вчився Т.Шевченко?

9.Якій твір про дитинство ви знаєте?

10. 22 березня 1861 р. – це  ( прах перевезено в Україну і поховано на Чернечій горі поблизу  Канева.)

11. Твори Т.Шевченка про долю жінки – це ( «І виріс я на чужині», Катерина, Наймичка, Слепая, Тризна,…, Марія).

12. На сюжет поеми «Наймичка» композитор   (М.Вериківський ) створив  оперу (1941 р.), що була екранізована режисером  І. Молостовою  (1964 р.)

 

Відповіді:

1 – В,  2 – Б,  3 – В,  4 – В,  5 – Г, 6 – Енгельгард,  7 – «Кобзар», 8 – Брюлов,

9 – «В бур’янах»,  

10 – прах перевезено в Україну і поховано на Чернечій горі поблизу  Канева,

11 - «І виріс я на чужині», Катерина, Наймичка, Причинна, Слепая, Тризна,…, Марія.

12 – М. Вериківський, І. Молостовий.

 

3. Слово вчителя:

Звучить музика до пісні «Пісні про рушник»

 

Хоча б яку ти вибрав із доріг,
Хоча б якими ти пішов шляхами,
Та через терни горя і зневір
Ти повертаєшся до мами.

 

Спіши до неї крізь літа,
Шануй, люби, не дай тужити.
Бо лиш вона і рідна і свята
З тобою вічно буде жити.

 

4. Аутотренінг

Сюжетний ланцюжок поеми «Наймичка».

 

5.Відверта розмова.

- Де відбуваються події, описані у творі?

-У чому полягає проблемність твору?

  (проблема жінки і суспільства, жінки та обставин, у яких вона опинилася; жінки і власної совісті; проблеми відносин покоління )

-Коротко розкрийте сюжет поеми.

-Як зображено побут у творі?

-Які народні звичаї та традиції дізнались?

-Чи не пожалкували ви час, витрачений на читання поеми?

-Яка сцена, на ваш погляд, у творі найсильніша, найтрагічніша? Чому саме?

 

6. Щоб успішно справитися із завданням, давайте спробуємо визначити, до якого типу конфліктів належать події, що розгортаються в поемі.  Допоможе вам в цьому довідка.                                                                                                     

 

7. «Уявна фантазія»

Ви – міські жителі – уявить, що опинилися у звичайному селі тих часів? Якою ви  уявляєте головну героїню – Ганну?

 

8.Взаємопроникнення «Запитай у себе».

-Чи виправдовуються самопожертві заради блага іншого?

(Учні піднімають руки хто згоден і хто      робиться  висновок)

 

9. Самостійна робота.  Схематично зобразити життєвий шлях Ганни.

перед-часна смерть

         …                 …               …               …               …

Який шлях пройшла героїня до трагічного фіналу – передчасної смерті, якщо на схемі цифрою «7» позначимо передчасну смерть Ганни.

 

10. Попереджувальні завдання.

Ми  працюємо у великій науково – дослідницький лабораторії.

Дослідники – відомості  про історію написання  твору, проблематики, віршовий розмір.

Теоретики – за допомогою тлумачного словника та довідника спробують пояснити значення незнайомих слів, визначення поеми як жанру, художніх особливостей.

Практики – складуть цитатну характеристику образу Ганни.

«Творчість» - спробує розіграти діалог між сучасними Марком та Ганною.

                                                                                                                                                    

Який шлях пройшла

 

11.Дослідницька робота.

 

12.Прокоментувати вислови відомих людей про поему «Наймичка».

 

13.Продовжить речення:

Я думаю, що Ганна з поеми «Наймичка»…
Мене вразило…
Найбільше мені запам'яталась така деталь…
Поема «Наймичка» - це…
Думаю, що поеми «Катерина», «Наймичка» так полюбилися в народі тому…

14.Інтерактивна гра «Дерево  рішень».

 

15. Реакція на позашлюбну дитину в нашому суспільстві.  Поведінка Ганни  - вияв слабкодухості чи твердості характеру  жінки?

 

16.Асоціативне гроно.

Картина Рафаеля «Сікстинська Мадонна»

 

17.Робота винахідників.

Пропонується ідеальна модель сучасної жінки (виготовити  колаж  «Плюси» та «мінуси» сучасної жінки).

 

18.Виведення «Кодексу честі»

Якому правилу ми сьогодні навчилися?

(Живи за законом моралі. Будь гідним сином чи донькою. Поважай жінку – берегиню роду людського.)

19.Рубрика «Поміркуй».

Чому саме творчість Т. Шевченко стала візитною карткою України?
Що вам дало ознайомлення з творами про жіночу долю. Поет застерігав….
Який можна зробити висновок.

       -За всіх часів любов матері – найвірніше й найцінніше у світі почуття. А ставлення матері до дитини -  - найгуманніше ставлення у світі.

 

20.Твір – роздум «Якою я уявляю сучасну Ганну?

 

21.Ділова гра «Мікрофон», «Я так думаю».

 

22.Складанне схеми «Жінка – мати Т.Шевченко»

 

[Овал: Жінка – мати Т.Шевченко] «З хреста небес знята»                                                         Багатостраждальна

Святий образ                                                                                 Безталанна

Покритна                                                                    «Гордіше самої цариці»

Щаслива                                Турботлива                               Великомучениця     

         Чи можна назвати Т. Шевченко  знавцем жіночої долі?

Використання методу «Прес»:

Я думаю…

Тому що…

Наприклад…

Отже …

 

23.Повідомлення учнів «Це цікаво»

 

24.Домашнє завдання:

Розповідь про Ганну.
Твір – мініатюра «Над чим мене примусила задуматись поема…»


Теги: Кривик Г.М., Шевченко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 273/22


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar