Головна » Українська література

Яків Щоголів „Листопад”

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, допомогти їм усвідомити ідейно-художній зміст, красу його поезії; розвивати навички виразного читання та аналізу поетичного твору, вміння пояснювати зміст поняття «словесний малюнок» та порівнювати літературний пейзаж із образотворчим та музичним; виховувати любов до природи, естетичні смаки.

Тип уроку:  засвоєння нових знань, вмінь, навичок (література, музика, образотворче мистецтво).

Обладнання: портрет письменника, відеопроектор, осінні пейзажі, засушені листочки, картина І.Левітана «Золота осінь», аудіозапис циклу П.І. Чай-ковського «Пори року».

Хід уроку

І. Організаційний момент.

   Дзвоник всім нам дав наказ:

- До роботи, швидше в клас!

Біля парти станемо чемно,

Хай мине час не даремно.

    Будемо уважні і старанні всі.

       Сядемо тихенько на місця свої.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

ІV Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

• Слово вчителя літератури.

Кожна пора року красива й неповторна по-своєму. Людей завжди дивувала й захоплювала краса природи.                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Про неї, про пори року й місяці складено безліч казок, прислів'їв народних прикмет, а також літературних творів.

 Сьогодні ми будемо говорити про осінь. Група «Дослідників» отримала завдання: знайти прислів’я  та приказки про цю пору року. Давайте їх послухаємо.

(«Дослідники» читають прислів'я та приказки. На екрані – осінні пейзажі.)

Учитель. Багато поетів і письменників зверталися до теми «осені».

Ось цей кленовий листочок у Остапа Вишні «жовтіє із суму», «кривавиться», щоб навесні на його місці виріс молодий зелений лист, який «…з вітром розмовлятиме, хапатиме жилками своїми сонячний промінь, під дощем купатиметься й росою умиватиметься...»

А які ще автори зверталися до цієї теми, нам розкажуть                                              «Дослідники».

      (Учні читають свої твори про осінь, називають авторів та їх твори)

• Учитель. Свій листопад побачив і змалював поетичними словами Яків Щоголів, який народився 5 листопада 1824р.. А от хто він такий, про це розкажуть нам «Біографи».

         (Повідомлення «біографів» про Я. Щоголіва)

• Учитель. Яків Щоголів був видатним майстром пейзажної лірики. Його перу належать чудові зразки пейзажних віршів. У яких митець з великою майстерністю відобразив красу рідної природи.

У таких поезіях, як «Весна», «Травень», «Осінь», «Зимовий ранок», «В діброві», «Степ», відбивається уявлення  про красу української природи. Поет зображує природу не статично, а в русі, змінах, у різні пори року. Картини природи, як правило, пройняті певним настроєм. Багато поезій Якова Щоголіва покладено на музику. Сьогодні ми прослухаємо його поезію «Листопад».

• Виразне читання напам'ять поезії Я. Щоголіва «Листопад» (читає учень).

• Словникова робота. Пояснення незрозумілих слів.

• Учитель. Ми прослухали з вами поезію «Листопад». Не тільки поети зверталися до теми осені, але і композитори, і художники теж у своїх творах описували цю пору.

До нас на урок сьогодні завітали гості: вчитель музики та вчитель образотворчого мистецтва, які розкажуть нам щось цікаве.

.• Слово вчителю образотворчого мистецтва.(Повідомлення вчителя образотворчого мистецтва на тему: «Картина І.І. Левітана «Золота осінь». Картина на екрані проеціюється).

Перед вами пейзажна картина Ісаака Ілліча Левітана «Золота осінь». Російський живописець народився 30 серпня 1860 року близенько біля станції Вержболово Ровенської губернії.

В 1859 році разом з батьками переїздить до Москви.

Навчається в училищі живопису та зодчества на курсі у художників Саврасова та Полєнова.

Основним жанром, в якому працював Левітан, був ліричний пейзаж.

Серед його робіт такі картини, як: «Сонячний день. Весна», «Березень», «Осінній день. Сокольники», «Осінь», «Осінь. Дорога в селі», «Після дощу» та багато інших.

У 1895 році Левітан проживає в маєтку Горки, куди приїздить Антон Чехов (його товариш), і пише пейзажну картину «Золота осінь». Цю картину купив відомий любитель мистецтва Третьяков. Картина відтворює почуття художника. Вона передає осінній настрій природи. Це видно з того, якими фарбами змальовує Левітан початок осені.

На картині в основному зелений та золотий колір.

Картина Левітана викликає сумний настрій, тому що закінчилося літо і невдовзі прийде зима. Але в той же час, це тільки початок осені, тому  природа дуже гарна.

• Слово вчителю музики. (Повідомлення на тему «Петро Ілліч Чайковський. Цикл п'єс «Пори року». Портрет проеціюється на екрані.)  

Петро Ілліч Чайковський - російський композитор. Роки його життя 1840-1893.

Всю свою творчість Чайковський присвятив людині, її любові до Батьківщини й природи, його цілеспрямованості до щастя та мужній боротьбі з темними силами зла. Чайковський писав у всіх жанрах, і у кожному з них сказав своє нове слово геніального композитора.

В 1876 році він написав дванадцять п'єс, які отримали назву «Цикл п'єс. Пори року». Це музична сповідь душі, на якій багато накипіло і яка виливається за допомогою звуків, подібно тому, як поет говорить віршами.

Сьогодні ми прослухаємо дуже мелодійну п'єсу «Жовтень». Сам Петро Чайковський назвав її «Осінньою піснею».

                       (Звучить музика)

Слово вчителю літератури. Проблемне завдання. (Метод „Мозковий штурм”.)

Ви прослухали вірш «Листопад», почули прекрасну п'єсу «Жовтень» із циклу «Пори  року»,  побачили картину Ісаака Левітана «Золота осінь», порівняйте їх. Знайдіть спільне і відмінне.

 Відповіді учнів:

Спільне - тема, головна думка.

Відмінне - засоби зображення.

 

Учитель літератури. Коли словами яскраво змальовується якесь явище природи, людське життя, то це — словесний малюнок, словесне малювання. Значну роль у цьому відіграють зорові, слухові, нюхові, дотикові та інші образи, а також словесна деталь.

• Робота з підручником

Самостійно опрацювати статтю (с. 65) «Про словесний малюнок і словесну деталь». У зошити  записати визначення про словесну деталь.

• Робота в групах

Завдання. Словесне малювання за віршем Я. Щоголіва «Листопад». Визначити основну  думку твору.

 1-ша група - робить словесне малювання за першою строфою. Прочитавши поетичні рядки ми уявили таку картину: кінець серпня, останнього літнього місяця. Наступає вересень  –  діти ідуть до школи, бо закінчилися канікули, які дуже швидко пролетіли. Люди пораються на городах.

2-га група - за другою.

Прийшов місяць листопад, дує морозний вітер, бо це останній місяць

 осені. У гаях і лісах з дерев облітає різнокольорове листя. Тварини, зробивши запаси на зиму, ховаються у свої нірки. Відчувається наближення зими.

          3-тя група - за третьою.

Небо сіре, з важкими хмарами. Ось-ось піде сніг. Краплі від роси замерзають на гілках, тому що вже морозно. Дерева стоять голі, листя облетіло. Це останні дні осені і на порозі вже стоїть зима.

          4-та група - за п'ятою.

Прочитавши ці рядочки, ми зрозуміли, що це звернення до когось, можливо до людини похилого віку. Чи гідно вона прожила своє життя? Чи зробила щось добре?

          5-та група - за п'ятою.

Як і в природі є чотири пори року, так і у людини є чотири періоди життя: дитинство, юність, молодість і старість. І в старості людина завжди пригадує те хороше, що трапилось у неї в молоді роки. Ми думаємо, що автор зробив порівняння.

• Висновок

Основна думка твору: у природі усе змінюється, тече; треба відчувати

красу навколишнього.

V.  Закріплення знань, умінь, навичок.

 Аналіз вірша «Листопад» (метод «Мікрофона»).

1.Вибрати з вірша і записати зорові, слухові, дотикові (чуттєві) образи.

Зорові образи: червоно-жовтий лист; цинковий дах.
Слухові образи: подув, обніс, плаче.
Дотикові (чуттєві):    морозний вітер; теплих слів; холодних міст.

 2. Складання «паспорта твору».

      - Назва твору: …

      - Автор: …

       - Жанр: …

       - Тема: …

       - Головна думка: …

       - Художні засоби:

        

VI. Підсумок уроку.

      Рефлексійна анкета.

      Сьогодні на уроці я:

дізнався...,
 зрозумів...,
навчився...,
найвищий мій успіх – це...,
найбільші труднощі я відчув...,
я не вмів, а тепер умію...,
я змінився...,
- у наступному зайнятті я  хочу...,
мені запам’яталося …,
мені сподобалося....

 

VI. Оцінювання.

 

Ось закінчено урок,

І дзвенить для нас дзвінок.

Працювали добре, друзі.

Відпочиньте по заслузі

Хто працював, той молодець.

Всі дружні й  активні

були увесь час.

Хороші оцінки чекають на Вас,

Шановні гості!

Спасибі, що знайшли час

Прийшли до нас.

Якщо Ваша ласка,

                                                   То приходьте до нас ще, будь-ласка.

 

VII. Домашнє завдання.

1-ша група. Вірш Я. Щоголіва «Листопад» вивчити напам'ять.
2-га група. Намалювати  ілюстрації до поезії «Листопад»
3-тя група. Визначити художні деталі на картині К.Білокур «Квіти, яблука, помідори», уміщеній на с.65.


Теги: Щоголів, Черниш С.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 2524/210


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar