Головна » Українська література

Дитинство Т. Г. Шевченка у творах українських письменників. Автобіографічна лірика

Мета уроку: познайомити учнів з життям і творчістю великого Кобзаря (з дитячими рокам) на прикладі творів С.Васильченка  «Широкий шлях», Ч.1«У бур'янах», оповідання А.Лотоцького «Малий Тарас чумакує»; викликати зацікавлення особистістю великого поета, його творами; розвивати навички самостійного  пошуку інформації, виразного читання, пам'ять, уміння  описувати власні відчуття, викликані поезією, розвивати логічне та образне мислення;виховувати естетичнийсмак,наполегливість, почуття пошани і захоплення видатними українцями.

Тип уроку:комбінований(повторення, виразне читання, засвоєння нових знань, захист проектів)

Обладнання: портрети Т.Шевченка,С.Васильченка, «Кобзар»,аудіозапис пісні «Садок вишневий коло хати», стіннівки «Дитинство Т. Шевченка»

Теорія літератури: біографія, автобіографічні твори, епітет, пейзаж, метафора, порівняння,головна думка твору.

 

ХІД         УРОКУ

1.Оргмомент.

           2.Повідомлення теми та мети уроку.

           3.Вступне слово вчителя.

«Життя нашого поета  таке дивне, що, слухаючи про нього,можна було б   сказати, що це  легенда, коли б усе діялось не перед нашими очима…

За широкими морями, за лісами дрімучими ще й  за горами кам'яними в не нашій, далекій стороні  був  колись веселий край, розкішний і багатий, заворожений злими людьми, заневолений двома неволями.Одна  неволя панська, а друга-царська.І жили там рабами в тяжкій чужій роботі заворожені в неволю люди…»

С.Васильченко(демонстрація портрета письменника на дошці або на мультимедийному екрані)

Серед  розкішної природи у бідній кріпацькій родині у с.Моринці народився Тарас Шевченко.

9 березня 1814 року(записати в зошити)

Історія прізвища  (професія прадіда по батьківській лінії-швець-син-шевченко)

Коли минув Тарасові другий рік, родина переїхала до Кирилівки, у маленькій селянській хаті  оселилося дев'ятеро душ.

У селі Моринцях, у сільській хатині,

Уродився він на славу цілій Україні.

З-під низької стріхи соколом піднявся,

Як промовив, його голос громом розлягався.

Москва задрижала, гнівом запалала,

Бо розбудив тую волю, що приспана спала.

Бо збудив ту думу, що в степу розлогім

На широку Украіну шукала дороги.

Розбивав кайдани, розбивав окови

І змагався з ворогами всемогучим словом.

І світові всьому голосить широко,

Що діждалась Україна свойого пророка.

Другого такого між нами немає,

Що від краю і до краю світ про нього знає.

Другого такого нема і не буде,

Щоб так його величали повік віків люди.

     Р.Завадович «Пророк України-Тарас Шевченко»

 

4.Мовленнєва зарядка.

Для успішної подальшої роботи виконуємо розминку для мовленнєвого  аппарату (промовляємо   кілька скоромовок: поодинці та разом).

 

5.Захист учнями проекту «Дитинство Тараса Шевченка у творах українських письменників та в автобіографічній поезії».

Заздалегідь учні (розділені на групи) одержали завдання:

1.Матеріал про родину та дитячі роки Т.Шевченка(7-8 хвилин.5 учнів).

2.Інсценізація уривку з повісті С.Васильченка «Широкий шлях» (про те,як   Тарас пішов   шукати залізні стовпи-6 учнів)

3.Декламація напам'ять вірша «Мені тринадцятий минало»(5 учнів).

4.Презентація стіннівки «Дитинство Шевченка».

                6. Евристічна  бесіда: Бесіда за прочитаними творами.

Ви прочитали твір А.Лотоцького «Малий Тарас чумакує».

Які твори А.Лотоцького вам  відомі?
Скільки років було Тарасові,коли батько взяв його у подорож?
Чому хлопцеві так хотілося поїхати з батьком?
Що уявляв собі Тарас,коли вони з батьком їхали широким українським степом?
А який твір,прочитаний вами,схожий на вірш»Мені тринадцятий минало»? («Чабан,маляр,кухар» О.Іваненко).
Знайдіть  у тексті рядочки,які найбільш схожі на цей вірш.

 

               7.Фізкультхвилинка.

 

8.Робота з текстом художнього твору.

Більшу частину свого життя письменник перебував за межами рідної землі,але серце його линуло до рідного краю.Усі свої почуття поет виливав у творчість.

Актуалізіція опорних знань.

З молодших класів ви знаєте вірш «Садок вишневий коло хати.

Хто зможе прочитати його напам'ять?

Учні декламують.

 

Слово вчителя. Аналіз художнього тексту.

Картини навколишнього світу, природи в поезіях Т.Шевченка-художня реальність,створена  уявою  митця за допомогою засобів образної мови.Знайдіть художні засоби,які створюють  чудову картину сільського вечора.

Повторимо відомі вам художні засоби.

Учні дають визначення (епітет,пестливіслова,метафора,порівняння).

Епітет-діточок маленьких,пестливі слова-зіронька,соловейко,діточок.

Скільки дієслів у вірші?Яка їх роль?

Вони створюють рухливу,динамічну картину.

«Малювання подумки»

Цей чудовий твір покладений на музику українським композитором М.Лисенком.

А ви, діти, зараз почуєте аудіозапис пісні «Садок вишневий коло хати».Змалюйте словами картину, яка постала у вас перед очима.

Відповіді учнів.

 

9.Робота з новим матеріалом.

              Навіть сидячи у похмурому  петербурзькому  казематі

 (Каземат -  (франц. casemate, від італ.(італійський) casamatta), 1) приміщення в оборонних спорудах, що захищає людей, що знаходяться в нім, від поразки при прямому попаданні снарядів і авіаційних бомб. 2) Броньоване закрите приміщення на кораблях для установки знарядь, зберігання снарядів, захисту людей від поразки вогнем противника. 3) До початку 20 ст.—одиночна камера у в'язниці, що розміщувалася в колишній фортеці, для вмісту головним чином політичних ув'язнених.)

 за свою бунтарську поезію, Тарас, заплющивши  очі,уявляв живописний український краєвид.

Як називається опис місцевості,природи,погоди? (пейзаж)

Прочитати виразно вірш «За сонцем хмаронька пливе».

 

Словникова робота:поли,пелена,оповиє,того світу.

 

- Чи відчувається присутність людини у вірші, і як?

-Які настрої відтворює автор,за допомогою яких художніх засобів?

Свої висновки зафіксуємо у формі гронування,а уривки,які ілюструють ці настрої,прочитаємо.

 

10.Висновки.

У вірші «За сонцем хмаронька пливе» передана ціла гама почуттів людини,які асоціюються з явищами природи.

Сьогодні я хотіла,щоби ви стали, окрім того, як розумнішими, світлішими в душі!

Сподіваюся,що життя та творчість Великого Кобзаря зацікавила вас, вселила у ваш душі частинку прекрасного та інтелектуального.

            « Учітесь,читайте…»

 

Учениця читає напам'ять вірш «Не малюйте Шевченка солдатом…» Ольги Марунич.

 

11.Виставлення оцінок,їх мотивація.

 

12.Домашнє завдання.

 Підготуватися до конкурсу виразного читання поезії Т.Шевченка «За сонцем хмаронька  пливе».


Теги: Шевченко, Купченко В.Ю.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 339/17


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar