Головна » Правознавство

Загальна характеристика конституційних прав і свобод

Мета: вивчити основні поняття, охарактеризувати джерела прав і свобод, з'ясувати основоположні принципи, класифікувати права і свободи (визначити види та дібрати приклади з Конституції України); розвивати навички роботи з текстом документів (Загальна декларація прав людини, Конституція України), уміння порівнювати поняття, зіставляти події, визначати вид прав і наводити приклади, аргументувати власну позицію, продовжувати роботу по формуванню інформаційно – правової та практико – орієнтовної компетенції учнів; виховувати повагу до основних прав і свобод.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

характеризувати основні нормативні документи в галузі прав і свобод;
визначати основні поняття теми;
класифікувати основні права і свободи;
добирати приклади різновидів прав і свобод.

Після цього уроку учні вдосконалять уміння:

орієнтуватися в чинному законодавстві;
володіти правовою термінологією;
аргументувати власну позицію;
порівнювати та зіставляти правові явища.

Основні поняття: право, свобода, особисті, політичні, економічні, соціальні, культурні права.

Опорні поняття: громадянин, Конституція України, ООН, Загальна декларація прав людини.

Обладнання: Конституція України, словник - довідник, Загальна декларація прав людини, схема, таблиця, картки.

 Міжпредметні зв'язки: філософія, література, історія.

 Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда

Яке центральне поняття попередньої теми?
Хто такий громадянин, апатрид, іноземець?
Чим вони відрізняються?

Висновок

Повідомлення теми, плану уроку. Цілепокладання.
Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

План

Поняття й джерела прав і свобод.
Основоположні принципи прав і свобод.
Класифікація прав і свобод.

1. Поняття й джерела прав і свобод.

Робота з текстом Конституції України:розкрити зміст ст.3.

Робота з поняттями:записати в зошитах та встановити відмінність між поняттями «право» і «свобода».  

Право – це визначена законом міра можливостей поведінки.

Свобода – це форма (спосіб) можливої поведінки.

Індивідуальна робота за завданнями: дібрати аргументи щодо положення «основні права і свободи» (1 варіант) та «конституційні права і свободи»              (2 варіант).

 Співвіднести дату й подію:на дошці оформити хронологію подій (2 учня за бажанням виконують роботи біля дошки, клас перевіряє результати та заносить дану інформацію до зошитів).

Джерела прав і свобод:

Міжнародні документи:

1945 р. - Статут ООН.

1948 р. - Загальна декларація прав людини.

р. - Міжнародний   пакт   про   громадянські   та   політичні права;

Міжнародний пакт про соціальні, економічні та культурні права.

Конституція України (1996 р.).
Закони (наприклад, Закон України «Про освіту»).

Висновок

2. Основоположні принципи прав і свобод.

Робота з текстом документів: за Конституцією України та Загальною декларацією прав людини визначити принципи прав і свобод

Прокоментуйте вислів:   Б. Шоу сказав: «Свобода означає відповідальність. Ось чому багато хто її боїться».

Висновок

3. Класифікація прав і свобод

Робота в малих групах: учні об'єднуються в групи «теоретиків» (5) та «практиків».

Завдання для «теоретиків»:

дати визначення поняття відповідного виду прав і свобод;
назвати статті Конституції України, які закріплюють дані права;
навести приклад.

Завдання для «практиків»: з’ясувати, які права порушені в наведених ситуаціях

(з опорою на текст Конституції України) (додаток 1).

 Група «теоретиків», заповнюючи схему, презентує свою роботу.

Вправа «Займи позицію»:визначити, до якого виду прав належить право на освіту?

Учні виходять до дошки, обирають  варіант відповіді (соціальне,  економічне,  культурне,  особисте право), висловлюють аргументи на захист власної позиції. Можливо, хтось захоче змінити позицію. Учитель підсумовує роботу.

Група «практиків» аналізує запропоновані ситуації.

Висновок

V. Закріплення матеріалу. Рефлексія.

Тестове завдання (додаток 1)
За допомогою методу «ПРЕС» аргументувати приналежність будь-якого права до відповідного виду (наприклад, право на страйк є економічним правом).
 Вправа «Мікрофон». Закінчити речення:

Сьогодні на уроці я...
Ми працювали з...
Мені сподобалося...
Я дізнався, що...
Я зрозумів, що...

VI. Підсумок уроку. Оцінювання.

VII. Домашнє завдання.

Вивчити основні поняття, дати, знати зміст ст. 27-54 Конституції України.
*Написати міні-твір «Моя свобода розмахувати руками закінчується там, де починається ніс мого ближнього».

Додаток 1

1. ЮРИДИЧНІ СИТУАЦІЇ.

Двох неповнолітніх при виході із кінотеатру затримав наряд міліції. У відділенні міліції їм не повідомили причини затримання. Через чотири дні про це було повідомлено їхніх батьків, які прийшли і забрали дітей.
Громадянин Р. (79 років, хворий і не може ходити) написав заяву голові виборчої дільниці, щоб у день виборів до Верховної Ради України йому додому принесли бюлетень і скриню для голосування, та через велику кількість бажаючих голосувати про нього забули.
Міська рада заборонила проведення страйку робітників, котрі вимагають виплат заборгованої зарплати за 10 місяців і попередила керівників профспілки, що у випадку проведення несанкціонованого страйку він буде розігнаний нарядами міліції.
Громадянку Д. було доставлено до лікарні швидкою допомогою із діагнозом приступ апендициту і вона потребує операції. Проте лікар не поспішає проводити операцію, а хоче зустрітися із родичами Д.. натякаючи їй, що він не буде проводити операцію поки її родичі не заплатять йому.

2. ТЕСТОВЕ ЗАВДАННЯ.

Поставивши у стовпчик відповідний порядковий номер, зробіть класифікацію названих нижче прав.

Конституційні права громадян України

право на участь в управлінні своєю державою;
право на справедливі та сприятливі умови праці;
право на захист від посягання на честь і репутацію;
право на користування результатами наукового прогресу;
право на захист від безробіття;
право на свободу совісті та релігії;
право на безпечне природне середовище;
право на створення молодіжних організацій;
право на створення профспілок для захисту своїх економічних прав;
право на медичну допомогу.


Теги: Мансурова І.В., Конституційне право
Навчальний предмет: Правознавство
Переглядів/завантажень: 550/154


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar