Головна » Правознавство

Перше й останнє знайомство з кримінальним кодексом

Мета: ознайомити учнів із злочинами та видами покарань неповнолітніх, дати можливість перевірити свої знання з правознавства,розвивати навички правової поведінки , виховувати почуття відповідальності за свої вчинки,виробляти навички ведення дискусії.

Учасники : учні 9,10 класів

Обладнання: вирази про право та закон, статті кримінального кодексу.

Вступне слово вчителя. Підліток і злочин …. Нібито несумісні поняття , адже в нашому суспільстві здійснюється принцип : найвища цінність – Людина. З іншого боку , наше життя складається з вчинків ,  а у вчинках виражається суть людини. Тому у своєму житті ми повинні дотримуватись також певної відповідальності за свої дії.

Людина не народжується злочинцем, а стає ним через певні обставини. Часто підлітки  думають ,що за скоєний ними злочин ніякої відповідальності не буде, бо вони неповнолітні. Проте гуманне ставлення до дітей у суспільстві ніяк не означає ,що треба потурати їм в усьому.

Через вчинки людина спілкується з іншими людьми , ними вона власне виражає  ставлення до природи людей, життєвих подій. Вчинок реалізує моральну спрямованість поведінки людей.

У перехідний період (12-16 років) людина вже не дитина, але й  ще не доросла; не дівчинка , але ще й не жінка; не хлопчик, але й не чоловік. У такий період нібито заново народжується особистість ,формується світогляд, проявляються пізнавальні здібності,цікавість,самоаналіз, мудрування «копання  собі», прагнення самостійності,намагання звільнитися від опіки батьків, вчителів, наставників. При цьому з’являється маса життєвих проблем , у тому числі невпевненість у собі, переживання власної малоцінності, нікчемності.

Кримінальна відповідальність - це обов’язок особи дати звіт про свої дії уповноваженим на те державним органам. Кримінальна відповідальність , як і кожний вид юридичної відповідальності , ґрунтується на конституційному принципі законності.

Обговорення кримінальної відповідальності ми почнемо із правового словника.

І.Правовий словник.

Завдання : з’єднати термін та його визначення.

Закон – акт законодавчого органу влади, який  не має інших нормативно правових актів.
Законність – правовий режим точного і неухильного здійснення законів та інших нормативних актів у всіх сферах державного і суспільного життя.
Злочин – суспільно небезпечне і протиправне,винне  й карне діяння, яке завдає чи може завдавати шкоди  певним суспільним відношення,які охороняються кримінальним законом.
Правовий статус особи – сукупність закріплених у законодавстві прав,свобод,обов’язків громадян та гарантій їх здійснення.
Правові відношення – суспільні відносини,які врегульовані правом.
Правопорушення – поведінка суб’єктів , яка  порушує правові принципи.
Проступок – діяння, яке порушує приписи норм права , але не сягає рівня суспільної небезпеки , притаманної злочинам.

ІІ. Правова абетка.

1.Доповни речення :

Кримінальній відповідальності підлягають особи , яким  до вчинення злочину виповнилося …..(16 років)
За найтяжчі злочини (вбивство , крадіжка, пограбування тощо) відповідальність настає з …..(14 років)
Особи віком до 18 років відбувають покарання …..( у виправно-трудових колоніях)
Особи,яким на момент скоєння злочину не виповнилося 18 можуть (не можуть) бути засуджені до довічного ув’язнення
Думка дитини може бути врахована під час судового або адміністративного розгляду з ……(10 років)

ІІІ. Обговорення особливостей кримінальної відповідальності неповнолітніх. Робота із правовими документами.(Ст 97-108: Кримінальна відповідальність та покарання неповнолітніх)

ІV. Практична робота.

Інсценування ситуацій.

Ситуація 1.

(За столом сидять троє учнів : Денис, Катя, Антон. Вони обговорюють подію: Денис заліз на склад зброї і викрав кілька пачок патронів)

Денис. А ви знаєте ,що це було не так і страшно. Ти б , Антон, мабуть з переляку у штани наклав би. А я зовсім не боявся….

Антон. Тоді вип’ємо за успіх.

Катя. Ви б краще не пили.

Денис .А  що, ти з нами не збираєшся пити ?

Катя. Трошки спробую.

Денис. Пий          , Катю, ти заслужила цього. Адже, поки твоєї матері немає вдома , нехай все це полежить у тебе.

Катя. Я так і знала,що ви мені дасте на зберігання. Але ж ,коли домовлялися про те , що ти підеш красти патрони,Антон обіцяв їх заховати у себе вдома. А тепер даєш мені!

Антон. Спокійно Радій,що план розробив безпрограшний.

Запитання. Чи винні у крадіжці всі троє підлітків ?

Відповідь: так , винні усі троє у скоєній  крадіжці.

Антон – організатор, Денис - безпосередній виконавець, а Катя – посібник.

Стаття 223 КК України. «Розкрадання вогнепальної зброї , бойових припасів або вибухонебезпечних речовин карається позбавлення волі на строк від 3 до 10 років»

Ситуація 2.

За столом сидять двоє учнів – дев'ятикласників. : Віталій та Олександр.

Віталій. Сиджу на лавці. Раптом бачу йде мій колишній друг, а тепер ворог – Андрій. Хапаю палку . Ударив ззаду… А то не він, а якийсь незнайомець. Той від удару упав. Ну , думаю, коли вже так сталося полізу почищу його кишені. Ну і сміхота. Витягнув гаманець , а в ньому всього три гривні, звичайно, і від них не відмовився, давай швидше тікати. Отак мені пощастило.

Олександр. Зі мною теж сталася пригода. Іду,бачу Оксанка з 8 класу. Хотів пожартувати: смикнув за сумку і побіг…Біжу,захекався. Вирішив оглянутися. Ой,що я побачив. А то не Оксанка, а якась старушенція. Я з переляку побіг далі. Перевірив,що ж у її сумці. Теж не багато: тринадцять гривень. І число таке нещасливе !

До столу підходить Микита.

Що зажурилися , синки? Я чув вашу розмову. Хто ж так ризикує? 2-3 гривні вкрали!Це ж треба бути останнім дурнем! Навчайтесь, синки, поки я добрий!

Ось дивіться (виймає гаманець із кишені Віталія ) От бачите, ніякого ризику.

Запитання. Які злочини тут мали місце, яка міра покарання передбачена за них Карним Кодексом ?

Відповідь. Вчинок Віталія кваліфікується як розбій. У Карному Кодексі це стаття 142 : Розбій – це напад з метою заволодіння індивідуальним майном громадян, поєднаний з насильством , небезпечними для життя або здоров’я людини, яка зазнала або з погрозою застосування такого насильства. Карається позбавленням волі на строк до 5 років або виправними роботами на строк до 2 років.

Олександр вчинив грабіж. Грабіж – відкрите викрадання індивідуального майна, ст..142 КК. Особа,що вчинила  грабіж,крається позбавленням волі до п’яти років або виправними роботами на строк від 1 до 2 років.

Микита здійснює крадіжки. Відповідальність за крадіжки передбачає ст..140 КК, у якій сказано ,що крадіжка – це таємне викрадання індивідуального майна громадян. Крається винний позбавленням волі на строк до 3 років або виправними роботами на строк до 2 років.

Ситуація 3.За столиком в кафе сидять троє дівчат : Аня, Інні, Ліза. Їм сподобались гарні чайні чашки. Дівчата вирішили їх вкрасти. Аня та Інна підійшли до офіціантки щоб розрахуватись , а Ліза Ти часом поклала речі у сумку.

Ліза. Все вийшло так непомітно.

Інна. Підемо завтра у друге кафе. Дістанемо ще щось.

Аня . Я згодна.

Запитання. Який злочин вчинили дівчата ?

Відповідь. Цей злочин передбачає ст..82 КК. Розкрадання державного або колективного майна. Відкрите викрадання державного або колективного карається позбавленням волі до 4 років або виправними роботами на строк від 1 до 2 років.

Розгляд кримінальних прав з участю неповнолітніх.

Завдання 1. Мисливець Заєць недбало зберігав удома рушницю. Вона висіла на стіні на видному місці,невисоко від підлоги. Залишаючи квартиру,Заєць не завжди замикав двері своєї кімнати. Одного разу, коли Зайця не було вдома , його син - 16-річний Мишко увійшов до незамкненої кімнати ,зняв рушницю зі стіни і вийшов з нею  у двір, де було багато дітей. Бажаючи попустувати і не знаючи , що рушниця заряджена, Мишко крикнув : « Стій,руки вгору !» - і натиск на гачок. Пролунав постріл, яким було вбито 6-річну дівчинку. Чи є дії Зайця і Мишка злочинними ?

Відповідь 1. Так. Є всі 4 ознаки злочинів в діях (бездіяльності) Мишка та його батька. Син нестиме відповідальність за вбивство з необережності , батько - за недбале зберігання вогнепальної зброї.

Завдання 2. Група неповнолітніх , серед яких були хлопці і дівчата , поверталася додому із дискотеки. Коли вони  проходили повз кладовище , 17-літній Георгій  та 15-літній Микола  , перебуваючи напідпитку , пошкодили два могильних пам’ятки і тут же були затримані сторожем. У своїх показаннях хлопці стверджують ,що у стані сп’яніння вони можуть не розуміти , що роблять. Чи є дії хлопців злочинними ? Які  міри можуть бути застосовані до них?

Відповідь 2. Так є всі ознаки злочину.. Скоєння злочину у стані сп’яніння є обтяжуючою обставиною. До Георгія (17 р.) може бути застосоване кримінальне покарання чи примусові заходи виховного характеру. До Миколи (15 р.) – лише примусові заходи виховного характеру.

Завдання 3. Сергій (15 років) проник у будинок сусіда , де забрав фотоапарат. Пізніше ,злякавшись скоєного ,він повернувся назад та залишив фотоапарат на місці. Чи будуть дії  Іваненка розцінені  як добровільна відмова від скоєння злочину ? За що Іваненко  може понести покарання ?Які міри можуть бути застосовані до нього ?

Відповідь 3. Не може . Оскільки добровільна відмова  можлива лише на перших двох стадіях. Він може понести відповідальність  за незаконне проникнення  до чужого помешкання. Оскільки нічого не було вкрадено , до нього можуть бути застосовані заходи примусового виховного характеру.

Завдання 4. Троє підлітків Андрій (14 р.),Сергій (15 р.) та Вадим (16 р.) у міському парку зупинили громадянина Вовка і забрали у нього годинник та гроші.  Визначте ознаки та склад злочину.

Відповідь 4. Ознаки :

А) протиправність - порушення права власності,

Б) суспільна небезпека - завдано шкоду особі,

В) вина – прямий умисел,

Г) караність - такі дії визнаються крадіжкою

Завдання 5.Неповнолітні Олексій (16 р.) та Анатолій (15 р.)  вночі  у дворі будинку  намагалися вчинити крадіжку ковпаків з автомобіля Комарова. Чоловік в цей час знаходився у своїй квартирі (на 2-му поверсі будинку). Почувши у дворі підозрілий шурхіт , вийшов на  балкон і двічі вистрілив з мисливської рушниці в напрямі хлопців, наказавши підняти їм руки. Піднявши руки , хлопці почали просити Комарова не стріляти ,оскільки вони нічого не робили . Але Комаров двічі вистрілив у хлопців ,що стояли із піднятими руками ,спричинивши їм тяжкі тілесні ушкодження. Як кваліфікувати дії Комарова ?

Відповідь 5. Його дії є злочинними і не можуть бути визнаними як крайня необхідність,оскільки хлопці не чинили опору і не намагалися текти. Вони будуть кваліфіковані як нанесення тяжких тілесних ушкоджень у формі непрямого умислу.

Завдання 6. Неповнолітні Каракозов і Климук під час походу відстали від своїх друзів загубилися у лісі. Після кількох днів пошуків та намагань знайти дорогу знесилені та зголоднілі хлопці вночі натрапили на сторожку єгеря. Вони виламали двері , взяли продукти ,одяг,сокиру, ліхтар та компас, розраховували вийти із лісу. Як кваліфікувати дії хлопців ?

Відповідь 6. Крайня необхідність.

Завдання 7.Учень 11 класу Шумілов у колі своїх(Сашка,Віктора,Олега,Тимофія) друзів заявив , що він знає , де знаходяться у школі підсилювач та колонки , які можна легко вкрасти. Пізно ввечері Сашко та Віктор стали на сторожі біля сходинок  на горище школи , а Олег і Тимофій проникли у приміщення школи  і вкрали техніку. Визначте форму співучасті та види співучасників.

Відповідь 7.Шумілов є організатором і підбурювачем, Сашко та Віктор- посібники, Олег і Тимофій – виконавці.

Завдання 8.Неповнолітні учні ПТУ Ларіонов та Степанов , перебуваючи у нетверезому стані, сиділи на лавці у міському парку і брутально чіплялись до перехожих,які,не звертаючи уваги на їхні вигуки та образи ,швидко проходили повз. Та коли вони обізвали нецензурною лайкою неповнолітніх Юшкова та Якіна, що проходили парком ,останні їм відповіли тим же. У відповідь Ларіонов та Степанов розпочали бійку. У ході боротьби Ларіонов витягнув ножа та смертельно поранив ним Юшкова. Як було встановлено, ніж належав Степанову , який передав його Ларіонову перед входом у парк. Визначте відповідальність кожного.

Відповідь 8.Ларіонов нестиме відповідальність за вбивство, Степанов може нести відповідальність як співучасник злочину (якщо буде встановлено,що при передачі ножа вони планували його використати), чи за бійку з нанесенням тілесних ушкоджень (якщо буде доведено, що він передав ніж на зберігання і про його застосування не йшлося).

Завдання 9. Данило (16 р.) та Дмитро (13 р.) , перебуваючи у лісі, натрапили на намет , в якому нікого не було. Із намету вони взяли радіоприймач , мобільний телефон та мисливську рушницю. Коли хлопці виходили з намету, їх помітили господарі, що піднімалися від річки. Почалося переслідування. Господарі швидко наближались до хлопців. Данило передав в рушницю Дмитрові і наказав стріляти у переслідувачів. Дмитро вистрілив та смертельно поранив одного із переслідувачів. Як кваліфікувати дії хлопців ? Як буде вирішено справу?

Відповідь 9. Хлопці здійснили крадіжку та вбивство. Обидва повинні були б відповідати за вбивство,оскільки один із них стріляв, а інший спонукав (підбурював) його до цього. Але оскільки Дмитрові 13 років , а кримінальна відповідальність настає з 14 років , то до нього будуть застосовані лише примусові заходи виховного характеру, а на батьків накладено адміністративний штраф 10-20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Завдання 10.Раніше судимий Підморгайло підмовив  неповнолітніх Марка (13 р.) та Мишка (11 р.) скоїти ряд крадіжок із квартир громадян. Хлопці залазили через кватирку вікна у квартиру та передавали викрадені речі Підморгайлу. Дайте юридичну оцінку ситуації. Як кваліфікуються дії Підморгайла?

Відповідь 10. Усі вони є співучасниками скоєння злочинів. Підморгайло був організатором , а хлопці виконавцями. Оскільки вони не досягли віку кримінальної відповідальності, то до них будуть застосовані заходи виховного характеру, на батьків накладено адміністративний штраф,покладено зобов’язання на Підморгайла та батьків хлопців  відшкодувати завдану матеріальну шкоду. Втягнення неповнолітніх  у злочинну діяльність для Підморгайла є обтяжуючою обставиною.

Підсумки.

Наведені ситуації  взяті з реального життя , зроблені реальними людьми. Молоді люди ,про яких ми  почули ,стали на хибну стежку. Чи штовхав їх хтось , чи обрали самостійно? Та це ,власне, не має значення. Всі вони відбули заслужене покарання. З їх життя випав великий відрізок часу , коли вони могли бути , як усі : вчитися, працювати,радіти життю, сонцю, приносити радість рідним.

Так перш, ніж вчинити , задумайтеся, а   які наслідки будуть від вашого вчинку.


Теги: Митрофанова Л.Б., кримінальне право
Навчальний предмет: Правознавство
Переглядів/завантажень: 1264/267


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar