Головна » Правознавство

Основи теорії держави та права

Мета уроку: систематизувати та закріпити матеріал теми, розвивати вміння брати участь в дискусії, аргументовано висловлювати свою думку, робити висновки, застосовувати правові знання для пояснення фактів навколишнього життя, виховувати активну життєву позицію.

Тип уроку: повторювально-узагальнюючий.

Обладнання: картки для індивідуальної роботи,  картки для конкурсу «Два   капітани»,  емблеми команд.

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент.

IІ.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Клас ділиться на три команди, які вибирають собі назви, девізи та емблеми.

Презентація команд.

IIІ. Повторення матеріалу і узагальнення знань.

     1. Термінологічна розминка.

        Дайте визначення понять:  держава,  влада,  монархія, республіка,  правосвідомість, законність.

2. Брейн-ринг.

   Команда отримує запитання. Час на обмірковування – 30 секунд. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Відповідає та команда, яка перша подала сигнал. Якщо команда не дає правильної відповіді на поставлене запитання, то цей шанс надається одній з команд суперників.

Питання для гри:

Сукупність правил поведінки, які сформувались у суспільстві, існують у свідомості людей, відображають прийняті погляди на добро і зло, чесність і справедливість і виступають критеріями у ставленні людей один до одного і до суспільства. (Мораль)
Універсальна політична форма організації суспільства. (Держава)
Держав існувала завжди: так чи ні?
Суб’єкт влади – це той, що підкоряється владі, чи той, що є носієм влади? (Той, що є носієм влади).
Сукупність організацій, об’єднань називають: державою, політикою чи політичною системою? (Політичною системою).
 Основні напрямки діяльності держави, що характеризують її значення в суспільстві – це:

ознаки держави;
функції держави;
форми держави? (Функції держави)

Основні елементи форми держави. (Форми політичного правління, форма політичного режиму, форма державного устрою)
Республіки бувають... (Президентські, парламентські, змішані)
Федерація, конфедерація, імперія – це складні чи прості держави? (Складні)
Загальні правила поведінки в суспільстві, що забезпечуються різними засобами впливу – це:

соціальні норми;
норма права;
правова система. (Соціальні норми)

Можливість здійснювати юридичне право та обов’язки називають:

правоздатністю;
дієздатністю;
об’єктом права. (Дієздатністю)

Система всіх існуючих в країні нормативно-правових актів називається...(Законодавством)
Сукупність юридичних норм, які регулюють певну сферу однорідних суспільних відносин – це...(Галузь права)
Система встановлених і охоронюваних державою загальнообов’язкових, формально визначених норм, що регулюють найважливіші суспільні відносини. (Право)
Сукупність юридичних норм, які регулюють певний вид  суспільних відносин – це... (Інститут права).
Яка система юридичної (правової норми)? (Гіпотеза, диспозиція, санкція)
Нормативно-правовий акт, правовий прецедент, правовий звичай – це…(Джерела права)
 Нормативно – правові акти вищої юридичної сили, які регулюють найважливіші суспільні відносини. (Закони)
Постанови Верховної Ради, укази Президента – це закони чи підзаконні акти? (Підзаконні акти)
Способи систематизації правових актів. (Кодифікація, інкорпорація, консолідація)
Основний закон держави (Конституція)
Держава, у якій усі її органи, організації, посадови особи і громадяни діють на основі та в межах законів (Правова держава)
Винне протиправне діяння, скоєне суб’єктом правовідносин. (Правопорушення)
Територія, суверенітет, правові норми, система податків, це –

ознаки права;
ознаки держави;
функції  держави. (Ознаки держави)

Монархія – це:

форма державного правління;
форма державного устрою;
форма політичного режиму. (Форма державного правління)

Найбільш суспільно небезпечний вид правопорушень. (Злочин)
 Яка команда найшвидше назве не менше 5 найвизначніших пам’яток правової культури України?
Яка команда найшвидше назве не менше 5 основних етапів розвитку української державності?
Яка команда найшвидше назве не менше 5 найвідоміших правових кодексів в історії людства (до початку XX ст.).

За кількістю балів визначається найсильніша команда.

3. Конкурс «Два капітани» – робота в парах.

Створюється 5 пар з учнів, які не виявили великої активності під час проведення «Брейн – рингу». Сформованим парам роздаються пакети завдань, в яких необхідно дописати вислів або вставити пропущенні слова, а також визначити політичний режим.

I Право є втіленням добра і... (Справедливості).
Характеризується безмежною владою монарха, відсутністю правових і моральних принципів управління, нехтуванням прав і свобод особи - ... (Деспотія).

II Чого не забороняє робити ... , те забороняє сором. (Закон).
В державі правлять багаті та знатні (найкращі). Це ... (Аристократія).

III У всіх справах, особливо у праві, треба пам’ятати про ... (Справедливість).
Безвладдя, коли натовп вирішує всі питання, застосовуючи в багатьох випадках силу – це... (Охлократія)

IV Благо держави - ... (Найвищий закон).
Влада більшості населення, яке реально може впливати на перебіг політичних подій це - ... (Демократія)

V Суть права полягає у такому: жити ... , не задавати ... іншому, надавати кожному те, що йому належить. (Чесно, шкоди)
Коли влада перебуває в руках духовенства, яке править від імені Бога та за релігійними законами – це ... (Теократія)

Перемагає та пара, яка розв’яже завдання як найшвидше і правильно.

4. Індивідуальна робота.

    Деякі учні в цей час працюють за індивідуальними картками (Додаток).

5. Лінгвістичний конструктор.

       Використовуючи слова конструктора, скласти визначення правового терміна.

А) державна влада, здійснення, засоби і методи, сукупність, особи і держави, які характеризують взаємовідносини ( Політичний режим);

Б) конкретних питань, для спільного, суверенних держав, вирішення, тимчасове об’єднання (Конфедерація);

В) особа і держава, взаємні права і обов’язки, політико-правовий, який проявляється, зв’язок, у їхніх (Громадянство).

 За кожне правильно складене визначення 1 бал.

6. Проведення дискусії з питання:      «Від правильного виховання дітей залежить благоустрій усього народу» – стверджував англійський філософ XVII ст. Джон Локк. А чи залежить добробут нашої країни від вас, від рівня Вашої правової культури? Висловіть та аргументуйте свою думку.

Учні висловлюють свої думки, використовуючи метод ПРЕС, який сприяє виробленню й формуванню учнями аргументів, висловлюванню ними думок з дискусійного питання у виразній і стислій формі, вмінню переконувати інших.      В ході дискусії учнів потрібно вчити вислуховувати опонентів, аргументувати свою точку зору, бути коректним і сповідувати принцип: «Кожний має право на свою точка зору». Дискусія може вирішуватись як консенсусом, так і збереженням розбіжностей між її учасниками.

ІІІ. Підведення підсумків уроку.  Учитель відзначає та оцінює роботу учнів, активність команд, аналізує виконання завдань, визначає команду, яка перемогла.

VI. Домашнє завдання:  написати есе на тему «Ми повинні бути рабами законів, щоб стати вільними»;  підготувати кросворд до цієї теми; скласти комікс для учнів молодших класів «Правила і закони у твоєму житті» ( на вибір учня).


Теги: держава, Середа О.І.
Навчальний предмет: Правознавство
Переглядів/завантажень: 2234/217


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar