Головна » Правознавство

Як громадяни беруть участь у житті демократичної держави

ТЕМА:   Як  громадяни  беруть  участь  у  житті  демократичної   держави

МЕТА:   ознайомити  учнів  з  поняттями  демократія,  самоврядування,  громадські  організації;  формувати  розуміння  важливості  громадських  організацій,  самоврядування  для  демократичного  суспільства;  сприяти  залученню  учнів  до  розв’язання  питань  громадського  життя,  школи,  територіальної  громади,  держави;  виховувати  активну  громадянську  позицію учнів.

ОЧІКУВАНІ  РЕЗУЛЬТАТИ:

пояснювати поняття «демократія» і розповідати про форми участі громадян у житті демократичної держави;
тлумачити поняття «самоврядування», оцінювати важливість участі громадян у вирішенні загальнодержавних питань та питань місцевого значення.
розпочати дослідження демократичних процесів у житті школи, функціонування органів учнівського самоврядування.

ОБЛАДНАННЯ:  підручник:  Сутковий  В.Л.  Правознавство  (практичний  курс ). – К.:  Генеза,  2009.,    Конституція  України, Закони України «Про всеукраїнський та місцевий рефендуми», «Про місцеве самоврядування в Україні». «Про обєднання громадян», опорний конспект, схеми, таблиці.

ТИП  УРОКУ: засвоєння нових знань

СТРУКТУРА УРОКУ:

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Оголошення теми уроку, формування мети уроку та доведення  результатів уроку.

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

Що таке «демократія».
Що таке «самоврядування»
Громадські об’єднання та дитячі організації.
Демократія у шкільному житті.

V. Інструктаж з виконання домашнього завдання.

VІ. Рефлексія.

VІІІ. Підведення підсумків уроку.

VІІІ. Інструктаж з виконання домашнього завдання.

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент.

Привітання вчителя.

    Для створення емоційного настрою  кожному учню підготовлено бейджики зі словами «Я –  народ» та фотографією кожної дитини, що дає можливість відчути кожній дитині свою значущість не лише на уроці, а й в дорослому житті, а фото свідчить про те, що «народ» -  не просто слово, а конкретно взята особистість, здатна розбудовувати свою країну.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа «Галерея асоціацій»

      Учням  пропонуються малюнки, які містять ознаки основного поняття (бюлетень, виборча дільниця, народ на мітингу, булава), використовуючи які учні називають  явища, події, з якими у них асоціюються ці малюнки. Вчитель записує їх на дошці (голосування, вибори, мітинг, влада).

      ІІІ. Оголошення теми уроку, формування мети уроку та доведення  результатів уроку.

       Тема нашого уроку «Як громадяни беруть участь у житті демократичної держави» (записана на дошці).

       Подивіться на план  уроку (записаний на дошці). Пропоную вам  сформувати мету нашого уроку використовуючи вправу «Дерево цілей».

Вправа «Дерево цілей». Учні  разом із вчителем формують мету уроку – вчитель записує на дошці у вигляді дерева.

     Отже, ми сформували мету уроку, нашої спільної діяльності.

     - Епіграфом уроку я обрала відоме висловлювання 16 президента США Авраама Лінкольна «Демократія – це народне правління,   яке здійснює народ заради народу».                

- Як ви  його розумієте? (Учні висловлюють свої думки)

- В ході уроку ми будемо повертатися до цього висловлювання, щоб з’ясувати вірність ваших припущень або уточнити їх.

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

Що таке «демократія».

    Суть демократії полягає в тому, що народ є носієм державної влади. В перекладі з грецької «демократія» походить  від «demos» - народ і «kratos» - влада, тобто влада народу або народовладдя.

      Зокрема у ст. 5 Конституції України сказано: «…єдиним джерелом влади в Україна є народ». Щоб таке твердження не було формальним, у Конституції  міститься механізм здійснення народовладдя.

Робота з нормативним актом.

      Пропоную вам звернутися до статей 5 та 69 Конституції України.

Ст.5. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Ст.69. Народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

       Отже, демократія  - це можливість народу впливати на ситуацію в державі, а народовладдя є вираженням демократії.

        Демократія – це форма організації суспільства, що ґрунтується на визнанні народу джерелом влади, участі  громадян в управлінні справами суспільства і держави. (Визначення записане в опорному конспекті).

        Статті 5 та 69 Конституції визначають дві форми народовладдя – безпосередня (пряма) і представницька демократія.

Вправа «Сенкан»

Учням пропонується скласти сенкан зі словом «демократія».

   Як бачимо, в демократичній державі народ визнається єдиним джерелом влади, і саме він формує  владу  шляхом прямої або представницької демократії. І повертаючись до нашого епіграфу  уроку чи можемо ми погодитись із цим висловлюванням? В чому саме?

   (учні, працюючи в парах, складають сенкан)

Що таке самоврядування.

     Самоврядування – це тип соціального управління, за яким громадяни самостійно управляють своїми справами, спільно приймають рішення та діють з метою їх реалізації.

       Основними видами самоврядування є:

місцеве самоврядування;
учнівське самоврядування в школі;
виробниче самоврядування.

    Місцеве самоврядування – право територіальної громади (жителів села чи кількох сіл, селища, міста) самостійно або через обрані ними органи вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів України.

      Законодавчу базу місцевого самоврядування складають Конституція України та Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Система місцевого самоврядування охоплює (на таблиці)

територіальну громаду;
органи і посадові особи місцевого самоврядування;
органи самоорганізації населення.

Основними функціями місцевого самоврядування є:

залучення населення до участі у вирішенні питань місцевого та загальнодержавного значення;
володіння, користування та розпорядження комунальною власністю;
забезпечення соціально-економічного та культурного розвитку відповідної території;
надання соціальних послуг населенню;
забезпечення законності, громадської безпеки та правопорядку та інші.

Випереджувальне завдання.

     Учням було запропоновано розглянути статті з місцевих газет. У яких відображаються проблеми або здобутки нашого села та населених пунктів району. Учні озвучують проблеми, а найбільш актуальні з них аналізують за планом:

Причини проблеми або яку проблему вдалося вирішити.
Шляхи вирішення: а) з допомогою держави, б) зусиллями громади, в)особистим вкладом учнівського колективу.
Час за який дану проблему можна розв’язати.

(Учні представляють свої виступи)

Як ви вважаєте чи  здатне місцеве самоврядування впливати на вирішення питань своєї територіальної громади?

    Отже, як бачимо, використовуючи надане Конституцією України та Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні»,  право  громади самоврядувати на своїй території  не лише надає можливість значно швидше вирішити  проблеми, що виникли, залучити до їх вирішення інших, а головне – самим долучитися до цього, стати господарями  на своїй землі, заради покращення свого життя, що ще раз підтверджують слова епіграфу до нашого уроку.

Громадські об’єднання та дитячі організації.

     Ще одним конституційним правом громадян України та способом захисту своїх інтересів в демократичній державі є право на свободу об’єднання в політичні партії та громадські організації. (ст.. 36 Конституції України).

      Нормативними актами, які регламентують право громадян на об’єднання є Закон України «Про об’єднання громадян» та Закон України «Про молодіжні та дитячі громадські організації».

Робота з нормативним актом.

    Опрацювати ст. 1,2,3,11 та 12  Закону України «Про об’єднання громадян»та виконати такі завдання:

     1) дати визначення поняттям: а) об’єднання громадян, б) політична партія,                в) громадська організація,     г) дитячі громадські  організації. 

      2) скласти порівняльну таблицю «Об’єднання громадян»

* учні складають разом із вчителем

Використовуючи статті 2 і 3 Закону України «Про об’єднання громадян»  визначте відмінність між політичною партією та громадською організацією.

     Навести приклади громадських та дитячих організацій, політичних партій в Україні? (випереджувальне завдання).

     В нашій державі дуже багато різних об’єднань громадян: політичних партій, громадських організацій. Тож  за бажання будь-яка людина, через членство в них, може впливати і на події в державі, і у своєму рідному місті, селі чи на своїй вулиці.

      Як бачите, згідно законодавства України дехто із вас  вже може бути членами дитячих або молодіжних організацій.

Демократія у шкільному житті.

    Розглядаючи питання самоврядування ми називали серед його основних видів учнівське самоврядування. Саме воно і є проявом демократії у шкільному житті.

     Пропоную вам долучитися до створення спільної презентації учнівського самоврядування нашої школи із висвітленням  як досягнень так і існуючих проблем та шляхів їх вирішення.

V. Інформація про домашнє завдання.

§ 12, створити презентацію «Учнівське самоврядування».(вчитель пояснює вимоги щодо створення презентації).

VІ. Рефлексія.

Прийом «Кольоровий  майдан»

      Учням пропонується  закріпити кольорові стіки-прапорці на заздалегідь підготовленій поверхні  синьо-жовтного кольору.  Поділитися своїми враженнями від уроку. Зелений  прапорець – інформація   є зрозумілою і корисною, рожевий  – матеріал не засвоївся, жовтий- інформація  не цікава і не корисна.

VІІ. Підведення підсумків уроку.

           Дорогі діти! Сьогодні ми з вами  познайомилися з такими важливими питаннями як «демократія», «самоврядування», які є найбільшим проявом громадянської активності кожного свідомого громадянина. Саме  через участь у виборах, референдумах, членство у політичних партіях, громадських організаціях ми можемо вплинули на формування органів держави та місцевого самоврядування, приймати участь у вирішенні як загальнодержавних питань так і питань місцевого значення. Через  них відбуваються революції і війни, змінюються суспільні устрої, міняється плин історії. Бо й насправді,  демократія – народне правління заради народу, що ще раз підтверджують слова нашого епіграфу. Ви – частина українського народу. Гордіться цим. Від вас залежить майбутнє нашої держави.

VІІІ.  Оцінювання учнів.


Теги: Бойко Т.А., громадянство
Навчальний предмет: Правознавство
Переглядів/завантажень: 832/212


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar