Головна » Хімія

Хімія та екологія

Мета: розкрити поняття екології; довести, що людина є частинкою природи; обгрунтувати необхідність бережливого ставлення до природи України як до національної скарбниці України.

Форма роботи: урок - конференція.

Вчитель. Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона завжди чарувала й чарує, хвилювала й хвилює людину. Шепіт голубої води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття квітів – усе це дорога серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю.

Природне середовище було, є і буде незмінним партнером людини в її

повсякденному житті. Ми черпаємо із скриньки природи всі наші багатства. Природа, її краса і велич залишаються нашим головним скарбом, нашою святинею.

В нинішній складний період  відносин між людиною і природою ми переживаємо, мабуть, головну кризу. Кризу не стільки економічну чи політичну, а моральну. Суть її полягає у відсутності  етичного ставлення до природи. Ставлення бережного, відповідального, гуманного. Людству потрібна нова етика, яка формує концепцію правильності і помилковості, добра і зла по відношенню до всього, що оточує людину. Необхідні загальні норми наших поступків, які б могли регулювати взаємини людей з рослинами і тваринами, горами і долинами, річками і джерельцями,  без яких наші стосунки носять однобокий характер.

     В умовах хворої природи не може бути здорових людей. Це аксіома, зміст якої важливо усвідомити кожному з нас. Яке майбутнє чекає нові покоління людей, залежить від нас, нинішніх...

    На сьогоднішній день слова і словосполучення «екологія», «екологічна ситуація», екологічні проблеми стали на стільки звичними для нас, що ми перестали задумуватись про реальне значення цих понять. Давайте разом пригадаємо ті факти, що свідчать про існування дійсної загрози для виживання людства в цілому і кожної людини зокрема.

За природними умовами Україна – одна з найбагатших країн світу. Її територія сягає 60355 тис. га. Близько 95% території – рівнинна частина. Ліси займають аж 19 % території. Разом з тим Україна – одна з найбільш неблагополучних країн Європи, що стосується екологічної ситуації.

Згадаємо лише аварію на ЧАЕС. Її наслідки, які перш за все, виявились у забрудненні зовнішнього середовища, річкових вод, загибелі багатьох людей, є загрозою для України ще не довгі роки.

 

Пересторога.

На грані людства, на краю –

В тривозі атомній стою,

Душа тривожиться, мов птиця:

- а що, як висохне криниця?

Тривожиться у полі колос:

- чому замовк пташиний голос?

І в мить здригається планета –

І річка Либідь, річка Лета.

Не все, не все пощезне в світі

Ще в зорях сад. Земля у цвіті.

Лист подорожника. Дорога...

Та в сонці – атомна тривога.

                                М. Сингаївський.                                                    

 (Повідомлення учнів про проблеми Чорнобиля та їх вирішення).

Задача1.     Ви – замісник директора фабрики гумових іграшок. Вам  запропонували нову фарбу, що містить кадмій, більш дешеву і яскравішу, ніж без кадмію, яка є на фабриці. В результаті її використання фабрика одержить високий прибуток. Як ви вчините, якщо знаєте про токсичність барвників, що містить кадмій:

а) згодитись з директором на покупку нової фарби;

б) будете проти цього рішення;

в) підете на компроміс і запропонуєте виготовити 50% іграшок з використанням нової фарби і 50% старої?                                              

Вчитель. У результаті екологічно  необгрунтованої  господарської діяльності керівних структур колишнього СРСР виникли величезні центри зосередження промисловості, такі як Донбас і Придніпров’я, де ситуація із забрудненням повітря найнебезпечніша в Європі.

Спитала птаха в сонця

В прозорій вишині:

- де небо найчистіше?

Де краще жить мені?

А сонце усміхнулось:

- ми – як одна сім’я.

Коли щасливі птахи –

Щасливе з ними я.

(Повідомлення учнів про проблеми екологічного стану атмосфери та проблеми їх вирішення. Додаток№1)

Задача2. Дана така ситуація: «Іван Петрович має машину. При роботі двигуна вміст СО у вихлопних газах перевищує встановлену норму в 3 рази. Іван Петрович вирішив:

а) не буду їздити на машині,поки не відрегулюю карбюратор;

б) буду їздити на машині тільки іноді, коли дуже потрібно;

в) всього-то в три рази більше норми, буду їздити на машині до слідуючого техогляду або до першого штрафу.

Яке рішення повинен прийняти Іван Петрович? Чому?

Вчитель. У складному становищі перебувають також земельні ресурси, грунти України, а також галузі розробки та добування корисних копалин. В Україні 56% розорених територій, це набагато більше, ніж у США, Франції, Німеччині. Перехімізація та фізична деструкція погіршують якість грунтів, зменшують їх родючість. Недосконалість технологій видобування та освоєння родовищ корисних копалин призводить до того, що в надрах залишається 70% нафти, 40% вугілля, 25% металів.

(Повідомлення учнів про екологічні проблеми грунтів та шляхи їх вирішення..Додаток№3)

Задача3. У водоймищах і грунті району А, призначений для будови жилого масиву, були виявлені іони важких металів Mn, Ni, Cd у великих концентраціях. Чи можна допустити будову житла у такому районі? Як можуть впливати на здоров’я людей попадання іонів цих металів в організм?

                                                                                                         

Вчитель. Не менш небезпечне становище також з водою. Вода – найппоширеніша сполука на Землі, обов’язковий компонент усіх живих організмів, багатьох мінералів. Без води життя на Землі неможливе!

Маленьке бісерне намисто

Моєї матері – землі,

Як зберегти таким же чистим

Тебе для інших поколінь?

 

(Повідомлення учнів про екологічний стан води та шляхи вирішення проблем гідросфери. Додаток№2)

Задача4. Ви з батьками їдете в машині за місто. Зупиняєтесь біля водоймища і бачите, що біля краю водоймища стоїть брудна машина, яку збираються помити. Ваша машина також вимагає мийки. Ваші дії? Чому саме так ви поступите? Запропонуйте план дослідження, що ілюструє дії нафтопродуктів (масла, бензину) на живі організми (наприклад, водяні рослини).

Вчитель. Не забуваймо, що від наслідків несприятливої екологічної ситуації страждають також тварини та рослини. У той час коли люди, захоплені розробкою і втіленням нових технологій, винищували ліси, висушували болота, забували про необхідність дбайливого ставлення до деяких видів тварин. Вони не розуміли, що всі живі істоти на планеті, а також середовище, у якому вони існують, зв’язані.

Невже ми більше не побачим,

Як сон – трава росою плаче,

Троянда степу, квітка мрій,

Жар – цвітом землю не зігріє?

Ми всі господарі природи, тож збережемо її вроду.

(Повідомлення учнів про екологічний стан флори і фауни та шляхи вирішення проблем.Додаток№5)

Задача5. Прослідкуйте «долю елемента фосфору (нітрогену, меркурію, плюмбуму, сульфуру та ін.) в біосфері. Вкажіть його хімічну форму в кожній «точці спокою». Опишіть епізод, в якому елемент фосфор тим або іншим шляхом попаде у воду. Передбачте наслідки, які поведе за собою нагромадження цього елемента у водоймі.

Вчитель. Швидкими темпами зростає винищування лісів. Адже ліс входить у сферу вищого рівня інтеграції живої матерії не лише як проста складова природного середовища, а і як система екологічна, як носій колосальної енергії. За низкою важливих для людей властивостей «Зелений океан» цілком можна прирівняти до Світового океану.

                                      Ти в осінньому лісі. Отож роздивись

В день погожий на барви казкові:

Кучеряві дуби в височінь піднялись

І ведуть таємничу розмову.

 

         (Повідомлення учнів про екологічний стан лісів та шляхи вирішення проблем. Додаток№4)

Задача6. Одна лондонська багачка, дізнавшись про те, що рослини очищують повітря, звеліла своїм слугам перенести із зимового саду до її спальні, яка не провітрювалась, п’ять вазонів із тропічними рослинами. Вранці вона прокинулась з головним болем. Чому?                                                                                                           Вчитель. Екологія – це саме та наука, яка вивчає особливості взаємодій та взаємовідносин організмів з навколишнім середовищем. «Екос» та «логос» походять від грецьких слів «оселя», «вчення». Ми орієнтуємося на аналіз «взаємостосунків» організмів та середовища, що включає грунти, сніг, тепло, холод, вітер, сонце, їжу, елементи, як згубно чи сприятливо впливають на нас. Перед вами – жива картина взаємизв’язків біосфери, вірніше невеликий фрагмент гігантської «картини», яка називається – планета Земля.

                                          Не забувай, що ти – людина,

                                 Земної радості творець.

                                 Для тебе – вірність лебедина,

                                 Для тебе – пісня солов’їна,

                                 Природи мудрої вінець.

 

(Дати характеристику взаємозв’язкам у біосфері за допомогою схем)       

Задача7. Один із шляхів захисту біосфери від забруднення – очищення утворених газів і стічних вод на промислових підприємствах. Сучасні очисні споруди достатньо ефективні, але дорогі. Як би ви поступили, якщо б були директором великого підприємства і мали б у своєму розпорядженні значну суму грошей:

а) поклали б гроші в банк для виплати штрафів за забруднення навколишнього середовища: це вигідніше, ніж будувати очисні споруди;

б) вклали гроші в будівництво очисних споруд;

в) частину грошей вклали в розширення виробництва, а частину використали б для збільшення заробітної плати робітникам?

Вчитель. Екологічні проблеми неможливо розв’язати лише лозунгами про необхідність берегти природу. Екологічна грамотність та усвідомлення відповідальності за долю природи кожною людиною - важлива передумова для « підписання миру з природою».


Теги: Зозуляк Л.В., хімія
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 784/216


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar