Головна » Хімія

Хімічні властивості основ. Реакція нейтралізації

 Мета: сформувати знання про хімічні властивості основ: лугів і нерозчинних у воді; розвивати уміння проводити хімічний експеримент, спостережливість; формувати світоглядну та здоров’я зберігаючу компетенції.

Обладнання та матеріали: таблиця «Розчинність кислот, основ, солей у воді», зошити з друкованою основою, віртуальна хімічна лабораторія.

 Базові поняття та терміни: основи, луги, реакція нейтралізації.

 Тип уроку: урок формування знань, вмінь, навичок.

 Методи навчання: словесні; пояснювально-ілюстративні; дослідницькі; частково-пошукові;  інтерактивні.

 Міжпредметні зв’язки: хімія, основи здоров’я.

 Очікувані результати: учень: складає і пояснює формули основ; характеризує хімічні властивості основ; ілюструє властивості основ рівняннями хімічних реакцій; розрізняє основи за функціональними ознаками; експериментально розпізнає розчини лугів; проводить хімічний експеримент; висловлює судження щодо безпечного поводження з лугами та побутовими хімічними засобами.

   

     ХІД  УРОКУ

     І. Організаційний момент

     Привітання, створення позитивного емоційного настрою, налаштування на активну діяльність.

  Застосовую інтерактивний прийом «Я вітаю». «Я вітаю тих, хто…», додаючи фрази: «…хоче працювати; у доброму гуморі; хотів би дізнатись про щось нове» тощо.

 ІІ. Актуалізація опорних знань

На попередніх уроках ми з вами ознайомилися із основними класами неорганічних сполук. Пригадаємо, що це за класи?

(діти називають оксиди, основи, кислоти, солі. Дають їм визначення)

А зараз проведемо хімічний диктант:

З поданого переліку речовин виписати окремо оксиди, основи, кислоти, солі:

BaO, HNO3, NaCl, KOH, ZnO, H2SO4, NaOH, MgSO4, CO2, Ca(OH)2, KNO3, HI.

Перевірка диктанту з аналізом.

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

     Ситуація. Наталка разом з мамою вирішили зробити генеральне прибирання на кухні: вичистити поверхні стола, кухонної плити, раковини, оздоблювальної плитки, внутрішньої поверхні мікрохвильової печі, відра для сміття тощо. Для цього вони вирішили скористатись універсальним засобом для кухні «Містер Мускул». Раптом частина їдкої рідини хлюпнула мамі на руку. Жінка швидко змила її водою. Але далі завагалась: чим обробити уражену ділянку – розчином питної соди чи борної кислоти або розбавленим водою оцтом? За порадою звернулась до доньки, учениці 8 класу. Що порадила Наталка мамі? Чому?

     Щоб зрозуміти природу речовин, їх місце серед інших сполук, процеси взаємоперетворення, необхідно вивчити хімічні властивості речовин.

Тож тема нашого уроку «Хімічні властивості основ. Реакція нейтралізації». На уроці ми повинні з вами ознайомитися із хімічними властивостями основ, навчитися складати рівняння реакції, що їх підтверджують, з’ясувати які реакції називаються реакціями нейтралізації, закріпити правила техніки безпеки при поводженні з небезпечними речовинами.

 

ІV. Формування знань, вмінь, навичок

Демонстрація хімічних властивостей основ відбувається за допомогою «Віртуальної хімічної лабораторії».

1. Дія основ на індикатори (відеофрагмент) ( індикаторний папір універсальний, лакмус, метиловий-оранжевий, фенолфталеїн).

- пригадайте, що таке індикатори?

Учні спостерігають, роблять висновки, записують у зошити.

2. Взаємодія з кислотами (відеофрагмент)  .

Пояснення реакції нейтралізації.

Учні записують рівняння реакції на дошці.

NaOH + HCl = NaCl + H2O

3. Взаємодія з солями (відеофрагмент)

CuSO4 + 2KOH = Cu(OH)2 + K2SO4

(відеофрагмент) При додаванні до Купрум (ІІ) гідроксиду хлоридної кислоти спостерігаємо розчинення осаду – реакція нейтралізації.

4. Нерозчинні основи при нагріванні розкладаються з утворенням оксидів і води (відеофрагмент)

Cu(OH)2 = CuO + H2O

Отже, ми з вами розглянули хімічні властивості основ. Які ж основні властивості цих речовин?

VІ.  Закріплення знань на практиці

То чим же обробити уражену «Містером Мускулом» ділянку шкіри – розчином питної соди чи борної кислоти?

Практично демонструємо вирішення проблеми.

      Демонстрація

     Наливаємо в пробірку розчин «Містер Мускул», додаємо індикатор, наприклад, фенолфталеїн. Спостерігаємо зміну забарвлення на малинове. Отже, в розчині є луг. Нейтралізуємо його розчином борної кислоти. Забарвлення зникло. Луг нейтралізовано.

Обробити уражену ділянку шкіри треба розчином борної кислоти.

Розв’язування вправ на закріплення, оцінювання відповідей учнів, домашнє завдання.


Теги: Кущ В.С., основи
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 580/157


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar