Головна » Хімія

Хімічні властивості одноосновних карбонових кислот

Тип уроку: Урок загального розбору теми.

Форма проведення: інтерактивна технологія «ажурна пилка».

Хід уроку:

Навчальні проблеми, які розглядаються на уроці:

1.   Електролітична дисоціація карбонових кислот.

2.   Взаємодія з металами, лугами, солями.

3.  Взаємодія карбонових кислот із спиртами.

4.   Реакції заміщення Гідрогену вуглеводневого радикалу на атоми галогенів.

5.   Особливості будови і властивостей мурашиної кислоти.

6.    Добування та застосування мурашиної і оцтової кислоти.

I.      Організація класу

II.      Актуалізація опорних знань

Хімічний диктант

1.  Карбонові кислоти - це       речовини, молекули яких містять      

2.   Карбонові кислоти, що мають одну       групу, називаються.................................................

3.  Група - С \ складається з   і        груп. ОН

4.   Загальна формула     кислот       

5.   Назви карбонових кислот походять від назви відповідного.......................................................

6.   Відсутність газоподібних................. кислот пояснюється утворенням..................................

7.   Вплив карбонільної..... змінює властивості

III.Вивчення нового матеріалу

На попередньому уроці вчитель разом з учнями сформував чотири групи („Неорганіки", „Органіки", „Форміати", „Практики").

„Неорганіки" читають, обговорюють, підтверджують експериментально хімічні властивості карбонових кислот, які характерні і для неорганічних кислот.

 

1.                   Електролітична дисоціація карбонових кислот.

2.                   Взаємодія з металами, лугами, солями.

„Органіки" вивчають хімічні властивості карбонових кислот, що характерні для органічних сполук.

1.                   Взаємодія зі спиртами з утворенням естерів.

2.                   Заміщення атома Гідрогену у вуглеводневому радикалі атомом Хлору чи Брому.

Особливості будови і властивості мурашиної кислоти досліджує група „Форміати".

Добування та застосування мурашиної та оцтової кислоти готує група „Практики".

У ході роботи учні користуються підручником (§ 28), опорними схемами( 1-4) (див. додаток 1), домашніми заготовками. Крім того, учитель підбирає додатковий матеріал по даних питаннях. Учні в групах працюють над своєю міні проблемою, обмінюються інформацією, проводять взаємоопитування.

Після того, як учні справились із поставленими завданнями, учитель пропонує об'єднатися у нові групи з відповідними номерами ( від 1 до 4 ). Таким чином, у кожній з утворених груп є представники з чотирьох попередніх груп. Учні обмінюються інформацією і отже, у повному обсязі освоюють поставлені перед ними завдання. Два учні готують досліди біля дошки.

Учитель стежить за роботою школярів у групах і при необхідності надає диференційовану допомогу.

Загальний висновок роблять учні, представники кожної групи.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Учні, змінюючи один одного, виконують ланцюжок хімічних перетворень. •

(Див. додаток 2)

V.                 Оцінювання роботи на уроці.

Учитель разом з учнями підводить підсумок роботи у групах та виставляє оцінки.

VI.             Домашнє завдання

1.                     Вивчити § 5 ( підручник „Хімія 11 клас, Л.П.Величко)

2.                     Конспект:

 

Додаток 1

Картка - завдання для групи „Неорганіки"

1.         На основі знань про будову та хімічні властивості неорганічних кислот передбачити хімічні властивості карбонових: кислот.

2.          Дослідіть розчин кислоти, виданої вам для дослідження індикатором і складіть рівняння її електролітичної дисоціації.

3.          Наявність яких ще властивостей можна передбачити у досліджуваних карбонових кислот.

Знайдіть серед виданих вам неорганічних речовин такі, з якими вони будуть вступати у взаємодію. Проробіть відповідні досліди. Складіть рівняння реакцій.

4.          Загальний висновок.

Картка - завдання для групи „Органіки"

1.         Карбонові кислоти при взаємодії зі спиртами утворюють естери. Проведіть дослід, як описано в підручнику (ст. 159, § 28).

Складіть рівняння реакції.

2.          В карбонових кислотах хімічна реакція може відбуватися по місцю вуглеводневого радикалу. Легко кислоти вступають в реакції заміщення атомів Гідрогену в радикалі на атоми Хлору і Брому. Запишіть відповідні рівняння реакції.

3.          Напишіть структурні формули бромооцтової, дибромооцтової та трибромооцтової кислот. Яка з них найсильніша і чому?

 

4.          Загальний висновок.

Картка - завдання для групи „Форміати "

                Записати структурну формулу мурашиної кислоти (метанової, форміатної). Виділити дві функціональні групи.

                 Передбачити хімічні властивості мурашиної кислоти на основі будови молекули.

 

Мурашина  кислота, подібно до альдегідів і на відміну від інших кислот, легко окислюється.

Написати рівняння реакції „срібного дзеркала" мурашиної кислоти. Врахуйте, що одним із продуктів реакції є карбонатна кислота (Н2 С03).

 Мурашина   кислота зневоднюється концентрованою сульфатною

кислотою при нагріванні. Продуктами реакції є оксид карбону (II) та вода. Запишіть рівняння даної реакції.  :

                 Загальний висновок.


Теги: Калюх Н.Х., кислоти
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 1085/168


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar