Головна » Хімія

Біологічна роль і застосування вуглеводів

Мета уроку: поглибити знання учнів про застосування  вуглеводів, їх біологічну роль на основі знань про їх будову, властивості; обґрунтувати харчову цінність вуглеводів; ознайомити учнів з видами професій, пов’язаних з використанням вуглеводів; здійснювати міжпредметні зв’язки з біологією. Слайд №2

Обладнання: таблиця «Класифікації вуглеводів», пам’ятка про вміст вуглеводів у продуктах харчування, таблиця «Енергетична цінність продуктів харчування», додаткова література

Методи і форми роботи: розповідь, бесіда, повідомлення, робота в групах, інтерактивні форми роботи, діалог, фронтальна бесіда.

Тип уроку: інтегрований урок засвоєння нових знань.

 

         Епіграф уроку « Розум полягає не тільки у знанні, але й у вмінні застосувати знання на ділі» ( Арістотель)

 

Структура уроку

І. Організація класу і налаштування на роботу.(1 хв.)

ІІ. Актуалізація опорних знань (7 хв.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети.(8 хв.)

ІV. Вивчення нового матеріалу (18 хв.)

V. Закріплення  знань учнів (5хв.)

VІ. Підсумки уроку (4 хв.)

VІІ. Домашнє завдання (2 хв.)Слайд №3

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання дітей і налаштування їх на співпрацю.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальна бесіда (хімія)

Які вуглеводи ви знаєте?
Як вони класифікуються?
Якими реакціями можна виявити глюкозу?
Чому крохмаль та целюлоза є полісахаридами?
Чим відрізняються крохмаль і целюлоза?

(біологія)

 

Чи поділяєте ви думку, що людина живе завдяки енергії Сонця?
Яких органічних речовин найбільше у біосфері?
Які вуглеводи мають енергетичне значення як продукти харчування?
Яке значення глюкози в життєвих процесах тварин і людини?
У результаті якого процесу на Землі утворюються вуглеводи?

 

Слайд №4

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети.

Сьогоднішній інтегрований урок виконується з метою поглибленого засвоєння знань про вуглеводи, їх роль на основі знань біології знань біології та хімії.(повідомлення учнів про використання вуглеводів у давнину)

Слайд №5

 Потреба в солодких речовинах завжди існувала в люд­ській природі, і, без сумніву, з найвіддаленіших часів жителям теплих країн були відомі рослини, що мали солодкий смак. Але першим у часі цукристим матеріалом, який вживали в їжу, мабуть, ще в доісторичні часи та який був предметом обміну, а потім торгівлі, був, поза сумнівом, мед -  продукт, який бджоли вилучають із квітів рослин. Давні люди, мабуть, широко користувалися ним для приготування солодких, а потім і алкогольних напоїв — назва «медок» для останніх збереглася ще до на­ших часів. Рослини, в яких раніше за інші було виявлено наявність ве­ликої кількості цукру, була цукрова тростина, що росте виключно у спекотних країнах. За 200 років до нашої ери її солодкий сік уже вживали в їжу китайці та індуси. Згодом з Китаю та Індії цукрова тростина по­чала поширюватися в Єгипет, Грецію, Сіцілію. Відомо, що у VIII ст. н. е. цукор у твердому вигляді був предметом торгівлі персів. Поступово цукрова тростина поширилася по всьому світі, в тропічних та субтро­пічних країнах. Разом з цим зростає і вживання цукру, головним чином в Європі, куди вивозився тростинний цукор. Торгівля цукром перебува­ла в руках мореплавних країн — португальців, голландців, а у XVIII ст. зосередилася в англійців.

Цукор — незамінний продукті в туристському поході, і під час занять спортом. Це не тільки постійний супутник уранішнього чаю чи кави, а й важливий компонент тістечок, тортів, печива, цукерок на будь-якому святі. Задоволення від споживання цих страв зумовлено значною мірою солодким смаком цукру. Слайд №6

Як уважають фахівці, солодкий смак за лікувальним впливом на організм людини — найсильніший, він сприяє травленню, загоюванню ран, довголіттю. Однак надмірне споживання солодощів шкідливе, оскільки спричиняє ожиріння, карієс та інші хвороби. Тому для збереження здоров'я нам не варто відмовлятися від солодких продуктів харчування, але не зловживати ними.

Цукор є харчовим продуктом і сировиною в кондитерській, хлібопекарській, консервній, молочній, концентратній та інших галузях харчової промисловості.

Історичні джерела свідчать, що виробництво кристалічного цукру із цукрової тростини виникло в Східній Індії ще в ІV ст. до н. є. До речі, сам термін «цукор» походить від індуського «саркара». У X ст. вирощування цукрової тростини й виробництво цукру поширились у Персії, Сирії, Єгипті, Ірані, Іспанії, а після відкриття Америки — в країнах Південної Америки. Звідси цукор доправляли до Європи.

Листковий, або мангольд, буряк як культурну однорічну рослину почали культивувати близько 3 тис. років тому. Внаслідок природного відбору сформувався коренеплідний буряк, що містив до 5 % сахарози. Цукрові буряки одержали наприкінці XVIII ст. шляхом багаторічної селекції..

Слайд №7

Оголошення  теми, мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні вивчатимемо значення речовин, з якими ви вже ознайомилися на уроках біології та хімії.

 Гра «Мікрофон» (хімія)

Які фізичні властивості глюкози?
Які фізичні властивості сахарози?
Які фізичні властивості крохмалю?
Які фізичні властивості целюлози?
Яку форму має глюкоза, целюлоза, крохмаль, сахароза?
Чому целюлоза утворює штучні волокна, а крохмаль – ні?

(біологія)

В яких продуктах містяться вуглеводи?
Як утворюються вуглеводи?
Що вам відомо про фруктозу?
В чому суть фотосинтезу?
Які вуглеводи швидше засвоюються організмом?
Звідки у рослин вуглеводи?

 

Слайд №8

 

Використання таблиці про кількість енергії в продуктах харчування.

 

Слайд №9

 

Пам’ятайте!

Надмір вуглеводів є шкідливим, тому що порушує обмін речовин.

Вуглеводи застосовуються в харчовій, текстильній, фармацевтичній промисловості, медицині.

Найпоширеніший моносахарид - глюкоза - міститься у багатьох плодах і ягодах, і навіть утворюється в організмі результаті розщеплення дисахаридів і крохмалю їжі. Глюкоза найшвидше і легко використовують у організмі для утворення  глікогену, для харчування тканин мозку, працюючих м'язів (зокрема  серцевий  м'яз), підтримки необхідного рівня цукру в крові й створення запасів глікогену у  печінці. В усіх випадках при великому фізичному навантаженні глюкоза придатна як генератор.

Фруктоза у кількості (до70 - 80%) затримується у печінці і викликає перенасичення крові цукром. У печінці фруктоза легше перетворюється на глікоген. Фруктоза засвоюється краще, ніж  сахароза і вирізняється більшої  солодкістю.

Сахароза – це продукт харчування і сировина для кондитерської, консервної, молочної, хлібопекарської промисловості.

Крохмаль використовують як продукт харчування, для одержання патоки, обробки тканин, у медицині для виготовлення мазей, присипки.

Целюлоза використовується в будівництві для виготовлення тканин, паперу, каучуку, нітролаків.

Слайд №10,11

Проблемне запитання перед учнями (хімія)

Які реакції лежать в основі застосування глюкози?

C6H12O6 → 2C2H5-OH + 2CO2↑

СH2OH(CHOH)4-COH + H2  → СH2OH(CHOH)4-CH2ОН

C6H12O6 → 2СH3-CH-COOH

                                            

Які реакції лежать в основі застосування сахарози?

С12Н22О11 + Н2О t, H2SO4→ С6Н12O6 + С6Н12O6

С 12Н22О11+ Са(ОН)2→ С12Н22О11+СаО+Н2О

Які реакції лежать в застосуванні крохмалю?

(С6Н10О5)n +nН2О→ nС6Н12О6

 

(учні пишуть рівняння на дошці)

Групова робота

Повідомлення технолога харчової промисловості «Вуглеводи в харчовій промисловості» Слайд №12

Повідомлення лікаря «Вуглеводи в медицині»

Слайд №13

Повідомлення фармацевта «Вуглеводи – ліки»

Слайд №14

Повідомлення дієтолога «Правильне вживання вуглеводів – запорука міцного здоров’я

Слайд №15

(біологія)

Функції вуглеводів

Енергетична                                

Вуглеводи є основним джерелом енергії для організму.

Структурна                                 

Вуглеводи входять до складу оболонок клітин, виконують опорну функцію, беруть участь у синтезі багатьох речовин, входять до складу нуклеотидів у нуклеїнових кислотах.

Запасаюча                           

Вуглеводи мають здатність накопичуватися у вигляді крохмалю у рослин і глікогену у тварин.

Захисна                                

В'язкі слизи, що виділяються різними залозами, багаті на вуглеводи, вони оберігають стінки, порожнистих органів від механічних пошкоджень, проникнення бактерій та вірусів.

Будівельна, або структурна, функція  

вуглеводів полягає в тому, що ці сполуки входять до складу опорних елементів клітин організмів. Як ми вже згадували, хітин є компонентом зовнішнього скелета членистоногих та клітинних стінок деяких грибів і водоростей. Клітинні стінки рослин, які містять целюлозу, захищають вміст клітин і підтримують їхню форму.

Слайд №16

V. Закріплення знань учнів.

Інтерактивна вправа

Активна форма роботи «Діалог»  - спільний пошук членами групи ( технолог, лікар, фармацевт, дієтолог) узгодженого рішення. Керівники груп приходять до спільної думки про значення вуглеводів, їх роль. Шкоду від надмірного вживання та раціональне, дієтичне харчування.

VІ. Підсумки уроку.

Знання, що ви отримали на уроках біології та хімії, допомогли нам засвоїти тему сьогоднішнього уроку. Отже, обмін речовин та вуглеводи – це баланс нашого життя.

VІІ. Домашнє завдання. Підготувати §32. Вправа 4., стор. 185.

Творче завдання: знайти інформацію про штучні замінники вуглеводів.


Теги: Пшик Г.С., Вуглеводи
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 3969/274


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar