Головна » Історія України

Виникнення та розвиток Київської Русі

Мета: узагальнити й поглибити вивчений матеріал з теми; перевірити вміння застосовувати отримані знання;

розвивати навички застосування навчальної інформації, роботи в групах;

виховувати толерантне ставлення до думок інших, повагу до минулого свого народу.

Тип уроку: узагальнюючий

Обладнання: карта «Виникнення та розквіт Київської Русі IX-XI ст. », емблеми команд, незвичайне фруктове дерево знань, кошики, плоди, мішечок, конверти, скринька з завданнями, портрети київських князів, одяг монаха, звитки з паперу з текстом документа.

Форма проведення уроку: урок – змагання  з елементами гри та театралізації.

            Епіграф

Де стоїть тепер наш Київ

Там була сама гора,

Жив там першим Кий з Хоривом,

Щек та Либідь – їх сестра

                            Олександр Олесь

Хід уроку

Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку

На сьогоднішньому уроці ми з’ясуємо, чи добре ви засвоїли вивчений матеріал з теми «Виникнення та розвиток Київської Русі», перевіримо, чи вмієте ви застосовувати отримані знання.

Епіграф – слова Олександра Олеся.

                                          Завдання учням 

Як ви розумієте зміст епіграфа уроку? Про яку подію в ньому йдеться?

Учні висловлюють свою думку.

Учитель: Урок проходитиме у формі змагання.

У ньому візьмуть участь 3 команди нашого класу. Для того, щоб змагання пройшли добре і організовано, командам потрібні капітани. Капітани завжди розумні, впевнені, сміливі і я вважаю, що на таку роль нам підходять … Ви згідні зі мною?

Команди повинні мати ще й назву, тому я прошу капітанів вийти на середину класу до столу, на якому лежать картки з назвами команд і взяти одну з них.

«Кияни», «Поляни», «Русичі».

Прошу учасникам команд прикріпити емблеми.

Хочу нагадати, що всі повинні дотримуватися правил гри: поводитися спокійно, не вигукувати, не перебивати один одного.

Під час проведення змагання у нас буде працювати журі в складі 3 – ох чоловік.

Узагальнення та систематизація знань учнів.

На дошці – незвичайне фруктове дерево знань. Надворі осінь і ми зібрали з нього врожай. Щедро вродило воно: тут і яблука, груші, айва. Ми помістили щедрий урожай в кошик і тепер будемо ділити його. Звичайно, найбільше плодів дістане команда, яка покаже нам кращі знання. За кожну правильну відповідь команда отримає по одному плоду.

Кошики я передаю журі.

Отож, розпочинаємо змагання.

 Конкурс – «Бліц – турнір»

Я зачитую запитання, а учасники команд відповідають, піднімаючи руку. Кожна команда має відповісти на 3 запитання.

Якщо трапиться так, що учасник однієї команди не дає правильну відповідь, то право дати її  переходить до іншої команди.

Запитання – на мультимедійній дошці.

Хто автор «Повісті минулих літ»?
Коли була утворена Руська держава?
Хто правив у Києві до приходу Олега?
Хто був першим християнином з – поміж відомих київських князів?
Хто з князів у 907р. на знак перемоги прибив щит над воротами Царграда?
З якої династії походив князь Ігор?
Із якою подією пов’язана смерть князя Ігоря?
Хто з князів обхитрив візантійського імператора?
Який князь став для нащадків зразком воїна?

Конкурс «Хронологічна розминка»

З нашого незвичайного дерева ми зірвали не тільки плоди. Вітер зриває з нього й листя. До деяких листочків невідомий прикріпив історичні дати, які ми повинні співвіднести до історичних подій.

Листочки з датами я даю вам на столи. Крім того, кожна команда отримує ще й таблицю, де вказані історичні події. Всі дати цих подій є на листочках. Ваше завдання: до кожної події, яка вказана у таблиці, дібрати відповідну дату, яка є на листочку і вписати її у відповідну графу таблиці.

На виконання завдання – 2хв.

Заповнені таблиці здасте журі.

На мультимедійну дошку – правильні відповіді.

Команди працюють, але без капітанів, тому що для них – інший конкурс «Швидко і правильно»

Конкурс капітанів «Швидко і правильно»

Капітани команд виходять на середину класу до столів, де лежать конверти, в яких містяться картки з іменами князів і роками їх князювання. Ваше завдання: якомога швидше і правильно розташувати їх у хронологічній послідовності.

Ім'я князя – роки князювання

На мультимедійну дошку – правильні відповіді:

Аскольд і Дір -  … - 882рр.

Олег –               882 – 912рр.

Ігор –                912 – 945рр.

Ольга –             945 – 964рр.

Святослав –      964 – 972рр.

 Конкурс «Цікавинки з торбинки»

Учасники команд по черзі виходять на середину класу і дістають з мішечка картки з назвами понять, яким вони мають дати визначення. Якщо учасник команди відповідає неправильно, помагає команда.

Поняття на дошку:

Дружина, полюддя, погост, закупи, рядовичі,дитинець.

Конкурс «Упізнай історичну постать»

Кожна команда повинна упізнати про кого з київських князів йдеться. Крім того, я даю вам на столи ілюстрації з портретами князів. Ви вибираєте портрет історичної постаті, яку вгадали і прикріплюєте на дошку.

Озвучить завдання цього конкурсу учень, який зіграє роль літописця Нестора.

Учень:

Бажаю доброго здоров’я,

Прожити ще немало літ,

Із глибини віків далеких

Від Нестора прийміть привіт!

Дорогії отроки, і ви, отроковиці, дійшли слухи і до нас про ваш ум і вміння відгадування, що завжди цінувалося у нас на Русі. Зараз перевіримо правдивість цих чуток. Вам потрібно буде відгадати славних мужів Київської Русі, а шановне «віче» поставить вам за це по одному голосу за правильну відповідь.

Отож, слухайте:

Прийшли посли до неї і сказали:

«Виходь за князя нашого ти Мала,

Бо він, княгине, добрий та багатий,

Не те, що Ігор, гордий та пихатий,

Що мертвий він, - не Мала в тім вина, -

Дружина твого мужа, наче сарана,

Хотіла наш народ до нитки обібрати…

Тому і змушені були їх покарати. » 

                                         Княгиня Ольга

Спитав віщуна: «ти скажи мені, старче,

Коли і якою я смертю помру?

«Великий ти князю і мужній вояка!

Від стріл захистить твоє тіло броня

Тобі не загрожує зброя ніяка…

Загинеш ти княже від свого коня»

                                         Князь Олег

Перед початком цього бою

Князь мовив так своїм героям:

 «Не маємо уже куди подітись,

Тож мусимо ми, браття, битись

Краще усі поляжемо кістьми,

А ніж втечемо, друзі, звідси ми!

Бо мертві сорому не мають.

А боягузів люди проклинають!»

                                        Князь Святослав

Конкурс «Чи знаємо ми історичну карту?»

По одному учаснику команд, по черзі, виходять на середину класу, вибирають картку із завданням і виконують його на історичній карті.

Картки – на столі.

Завдання на мультимедійну дошку.

Покажіть територію розселення хорватського союзу племен.
Покажіть на карті знаменитий шлях «із варяг у греки.»
Покажіть кордони Київської держави за князювання Святослава.

Конкурс «Реставруємо запис»

Уявіть собі, що до нас потрапили давні сувої, на яких частково пошкодився текст. Вам, як знавцям історії, доручили реставрувати їх, тобто відновити текст і встановити, яку подію описав літописець.

Врятуйте країну! Бо саме ви можете впоратись із цим завданням найкраще!

Текст документа:

«Коли ж почули…, що він (князь Ігор – Авт.) знов іде, порадилися…з князем своїм Малом і сказали: «Якщо внадиться…до овець, то виносить по одній все…, якщо не уб’ють його. Так і сей: якщо не… І послали вони до нього [мужів своїх], кажучи: «Чого ти…?Ти забрав єси всю данину.» І не послухав їх Ігор, і…, вийшовши насупроти з города Іскоростеня вбили Ігоря і дружину, бо їх було мало. І сказали… «Осе, князя руського ми вбили. Візьмемо жону його… за князя свого Мала і Святослава  [візьмемо] і зробимо йому, як ото схочем.»

Під текстом документа пишете, яку подію описав літописець

На виконання завдання – 3 хвилини

Перевіряє журі

Документ – на мультимедійну дошку (учень читає)

Конкурс «Кому належать слова»

Картки з висловлюваннями – в скриньці.

Кожна команда вибирає зі скриньки картку з висловлюваннями і по одному учаснику з кожної команди відповідають по черзі.

Висловлювання – на мультимедійну дошку.

«Хай це буде матір’ю городам руським»
«Я, сину, пізнала Бога й радуюся, а коли й ти пізнаєш Бога, то почнеш радуватися»
«Ти, княже, чужу землю шукаєш і глядиш, а свою залишив»

Ось наша конкурсна програма добігає кінця. Журі підраховує врожаї, а ми за той час переглянемо відеофільм «Матір міст руських. Руська земля»

Слово журі.

Підсумок уроку

На дошці – рефлексійна анкета:

 

На уроці я:

Дізнався…
Зрозумів…
Навчився…
Найбільший мій успіх – це…
Найбільші труднощі я відчув…
Я не вмів, а тепер вмію…
Я змінив своє ставлення до…

Учні відповідають.

Домашнє завдання: повторити матеріал теми (§1-4).

Творче завдання: написати лист князю…(на вибір).


Теги: Київська Русь, Абрам О.П.
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 701/228


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar