Головна » Історія України

Важкі часи Русі-України

Мета:  з'ясувати з учнями вплив кочівників на життя Київської Русі; розкрити причини останнього піднесення Русі в часи правління В.Мономаха, а також підкорення монголами руських земель та його наслідки; закріплювати навички роботи з атласом, хронологією, розвивати вміння аналізувати історичну інформацію; виховувати учнів на засадах загальномолодської моралі, надихати їм почуття Патріотизму та волелюбності;

Основні поняття:

Тип уроку-    Обладнання: - підручник;

ілюстрації до теми, атласи та мала;
дидактичні матеріали;

Хід уроку:

І.Організаційний момент.(іхв)

II. Перевірка знань, умінь і навичок учнів.

Актуалізація й корекція опорних знань, умінь та уявлень.(8хв)

1.Робота з дидактичними картками.

2.Гра команд: Гра «Гонка за лідером»

-        Гра «Збираємо будинок» (2 будинки) Стукіт в двері:

Нестор Літописець:

-        Можна!

-        Доброго дня вам діти!Проходив я через ваше поселення і думаю загляну я у вашу школу. А тут чую,, діти грають в ігри. Думаю, а ну чи справляться з моїм завданням.

Завдання називається «Літопис». Вам потрібно уважно слухати уривки з «Повісті минулих літ» і відшукати помилки. Готові!? (читає)

Молодці! А можна я вас послухаю?

Оцінювання учнів.
Повідомлення теми, мети і завдання уроку. Мотивація навчальній дисципліні. ( 2 хв)

На сьогоднішньому уроці ми дальше продовжимо подорож по найцікавішому і захопливішому періоду вітчизняної історії. На машині часу ми перенесемося в XI.XII.XIII

століття. Дізнаємося які зміни відбулися саме в цей період?

Запишіть тему і план уроку.

План

Битва з кочівниками
Володимир Мономах

V.      Сприйняття та осмислення нового матеріалу. (15хв)

Розповідь учителя.

-        Діти, за допомогою атласу, дайте відповідь на запитання.

- Назвіть сусідів русичів на сході, і поміркуйте, чи припиняться напади кочівників після розгрому печенігів Ярославом Мудрим.

-        Послухайте ще раз вже знайоме вам звернення до своїх синів помираючого князя Я. Мудрого.

«Осе я одхожу зі світу сього А ви, сини мої майте межи собою любов, бо ви брати від одного отця й однієї матері.Якщо ж будете ви в ненависті жити, у роздорах сваритися, той самі погибнете і землю отців своїх і дітей погубите, що її надбали трудом великим. Тож слухайтеся брат, брата, пробувайте мирно!»

Як ви гадаєте, чи дослухалися нащадки до заповіту князя?
Чи зустрічалися ми з такою ситуацією, коли діти недотримувалися заповіту батька?

Так і сталося, після смерті Ярослава Мудрого. В мирі і злагоді вони прожили 15 років Але це не могло захистити країну від міжусобиць.

Міжусобиці - це війни між князями за владу та землю.

Численні князеві родичі, прагнули мати свій уділ, - не бажаючи бути підлеглими князя.

Уділ - власні незахоплені землі.

Ярославові сини намагалися підкорити непокірних, але потім і самі почали боротися за право стати Великим київським князем.

Діти, як ви гадаєте, чим

Як би ви запропонували причинити міжусобиці?

У той час, коли брати сперечалися за владу, на півдні кордону напали половці.

1068 рік Ізяслав, Святослав та Всеволод вирушили в похід.

Спустошливі набіги кочівників, грабежі міст і сіл змушували князів задуматися над подальшою долею держави.

Найважливіше завдання - припинити міжусобиці це їм допомогло б згуртуватися й виступити спільно проти кочівників.

Наслідки міжусобиць:

1.Війна між синами та онуками Я.Мудрого за владу і землю.

2.Розпад Київської Русі на окремі князівства, які не хотіли коритися Києву.

3.Посилення нападів половців.

4.Послаблення військової мужності Київської Русі.

5.Смерть Я.Мудрого

б.Занепад Київської Русі.

-        А що стало причиною занепаду Київської Русі

1.Боротьба між князями за владу. 2.Спустошливі напади половців.

-        Як саме князі вийшли з цієї нелегкої ситуації - а це занепад Київської Русі, ми дізнаємося від історіографа. Зараз ми станемо свідками однієї історичної події. Діти нам представляється творчий проект. Слово надається історіографу.

Історіограф.

Історична довідка

Дата події - 1097 рік

Місце події- м. Любеч поблизу Києва

Причини скликання з'їзду:

1.Спустошливі набіги половців

2.Необхідність залагодження суперечок між князями. Учасники - б князів:

Святополк Київський, Володимир Мономах, Олег, Давид Святославович, Василько Ростиславович, Давид Ігорович.

Зібралися вони в Любечі на раду для влаштування миру. Рольова гра:

Для чого губимо руську землю, самі проти себе усобиці діючи?
Половці землю нашу розносять, радіють що між нами війна починається!
Сьогодні ми зібралися в Любечі для вирішення важливих завдань.

-        Життя немає від тих кочівників, руйнують наші міста, забирають у полон наших матерів і сестер.

У 1068 році в битві на р. Альті не змогли їх подолати
У кого будуть які пропозиції?
Я хочу, щоб кожен мав право на вітчизну.
Я пропоную: припинити ворожнечу між нами. Не хочу щоб брат ішов на брата.
Відтепер з'єднаємося в одне серце, щоб боронити рідну землю.
Так і зробимо, засвідчимо свої рішення підписами.

Вчитель: Дякую учасникам проекту.

Учасники з'їзду вирішили не нападати один на одного, припинити чвари й розпочати спільну боротьбу проти половців. Однак рішення з'їзду виконували не всі. Єдине, в чому князі досягли єдності, у битві проти половців. Об'єднанні київські дружини в 1111 році розбили половецькі орди.

Орда - військо, об'єднання кочових племен.

1111 р. - Любецький з'їзд.

Чвари - суперечки, незгода, розбрат, війни.

3.Руська земля на деякий час дістала спокій. Цей період припадає на час правління Володимира Мономаха (1113 - 1125)

Історична довідка

Зараз ми послухаємо повідомлення, звідки походить прізвище Мономах. - Розповідь Літописця

Про правління Володимира Мономаха, ми дізналися з підручника с 56 - 57 №9 і дамо відповідь на запитання як вдалося В.Мономаху відродити могутність Київської Русі?

 

VII. Робота із схемою

 

Вчитель

Володимир Мономах залишив у спадок літературний твір «Повчання дітей». Давайте детальніше познайомимося з настановами своїм дітям Великого князя майже тисячу років тому назад.

Діти, давайте подумаємо, які поради В.Мономаха ми можемо запозичити для себе, для нашого життя.

Вчитель: Але найголовніший заповіт Мономаха своїм нащадкам - бути єдиним, боронити разом землю.

- Які співзвучні заклики київських князів із сьогоденням! Ми живемо в незалежній державі. Та, на жаль, в наші дні деякі політики й досі не можуть порозумітися, об'єднати свої сили для процвітання України

 

VIII. Узагальнення. Оцінювання.

 

1.Продовжимо малювати лінію часу князів Київської Русі.

 

^   Володимир^     Ярослав   ^   Володимир

Великий     Мудрий     Мономах      ^

 

1.Позначте роки правління князів на лінії часу.

2.Зафарбуйте яскравим кольором той відрізок часу - найвищого розвитку Київської Русі.

Ч

3.Позначте рік запровадження християнства у Київській Русі 2.Робота з... 3.Робота з схемою.

 

- Скажіть, які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте «часу міжусобиць і скрути» (Сварки, влада, половці, поразка, з'їзд, перемога, розпад держави, грабежі, полон... і т.д.

Знайдіть слова - синоніми до поняття «чвари».
Який із кочових народів становив головну небезпеку для руських земель в XI початок XII

ст.?

а)Хозари б)печеніги

 

в)половці.

Яка важлива подія відбулася у 1097 році?
Навіть ім'я князя, який став жертвою віроломства після Любецького з'їзду у 1097 році а)Давид

б)Василько

в)Святополк - Чи правильні твердження, що В.Мономах був онуком... а)Візантійського імператора Костянтина б)Руського князя Ярослава Мудрого?

-        В якому столітті, тисячолітті правив князь В.Мономах? Х.Домашнє завдання

Вивчити параграф №15

-        Контурна карта

Позначте межі території Київської Русі за Володимиром Мономахом. Чи змінилися вони порівняно з Ярославом Мудрим?
Зафарбуйте різними кольорами територію земель - князів Київської Русі.
Столиця Київської Русі за правління Володимира Мономаха?


Теги: Київська Русь, Білоус Т.О.
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 740/156


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar