Головна » Історія України

Урок-узагальнення за темою «Київська Русь»

Мета уроку. Перевірити рівень засвоєння учнями матеріалу даної теми; повторити основні положення теми; розвивати вміння аналізувати, працювати в групах; виховувати інтереси до минулого, почуття патріотизму, національної гідності.

Тип уроку. Повторювально-узагальнюючий.

Обладнання. Настінна мапа, ілюстрації підручника, уривки з художньо-історичних творів, ТЗН.

 

Хід уроку.

 

Організаційна частина уроку.

Учні розділено на 4 групи. На партах картки оцінок

II. Актуалізація опорних знань.

Словникова робота:

Історія, нумізматика, боністика, археологія, регент, дружина, полюддя, феод, язичництво, тріумвірат, реформа, Куявія, Славія.

Хронологічний диктант:

заснування Києва (к.Vст.)

 початок правління Олега (882 р.)

 повстання древлян, що привело до загибелі князя Ігоря (945 р.)

хронологічні рамки регентства Ольги (945-964 рр..)

останній рік князювання Святослава (972 р.)

хрещення Русі (988 р.)

князювання Ярослава Мудрого (1015 – 1054 рр..)

Любецький з’їзд (1097 р.)

Переможні походи Володимира Мономаха проти половців (1111 р.)

запрошення киянами  на князівський престол Володимира Мономаха (1113 р.)

 «Вгадай хто?»

Хто першим з князів Київської держави прийняв християнство?

Кого нащадки називають Віщим?

Регент Київської Русі.

Кого М.С.Грушевський, відомий історик, назвав козаком Київської Русі?

Хто створив збірку законів «Руська правда»?

Кого називають Великим князем?

Автор «Повчання дітям».

Бесіда

Учитель. Здійснимо подорож у минулі часи початку та розвитку цієї держави.

Згадайте, які племена стали пращурами українського народу?
Територія якого племені древніх слов'ян стала центром Київської держави?
Про що свідчить назва «Аскольдова могила»?
Звідки прийшла династія Рюриковичів до Київської держави?
Олег князював у Києві 30 років, Ігор – 33. Проте в літописі правлінню Ігоря присвячено значно менше місця, ніж Олегу. Як ви вважаєте чому? Що було спільного в правлінні Олега та Ігоря?
У 945 р. княжий престол у Києві посіла княгиня Ольга. Чи можна вважати зміни, здійсненні княгинею Ольгою під час її правління в Київській Русі, реформами?
Чому Святослава окремі історики вважають завойовниками?

ІІІ. Робота у групах.

 

Розв’язування кросвордів.

Кросворд №1

 

Багаті й значні русичі.
Картина, написана фарбами по сирій штукатурці, якими оздоблювали храми.
Картина або візерунок, зроблені зі шматочків кольорового скла.
На її ім'я названо храм у Києві, побудований на місці перемоги руських дружин над печенігами за часів князя Ярослава.
При Софійському соборі Ярослав Мудрий заснував першу ….
Донька Ярослава … була королевою Франції.
Перший на Русі збірник законів мав назву «Руська …».

Відповіді: 1. Бояри. 2. Фреска. 3. Мозаїка. 4. Софія. 5. Бібліотека. 6. Анна. 7. Правда.

Ключове слово – Ярослав.

 

Кросворд №2

 

Одне зі слов’янських племен, що проживало вздовж середньої течії Дніпра.
Кочовий народ, який населяв степ між Дунаєм і Волгою, під частих набігів якого довгий час страждала Руська земля.
Грецька назва Дніпра.
Ім'я хана, що завоював Русь.
Князь Київської Русі, прозваний Мудрим.
Княже військо.

Відповіді: 1. Поляни. 2. Печеніги. 3. Борисфен. 4. Батий. 5. Ярослав. 6. Дружина.

Ключове слово – Нестор

 

Робота біля настінної мапи.

Дати характеристику географічного положення Київської Русі?
Показати кордони, назвати країни з якими межувала староруська держава, країни з якими межує Київська Русь і мала дипломатичні відносини.
Показати кордони князівств, що утворились внаслідок політичної роздробленості Київська держава.

 Робота з криптограмами.

1) Імена яких київських князів, зашифрованих у криптограмі.

26, 22, 25 (Кий )

32, 41, 23, 43 (Ігор)

23, 72, 64, 41, 11 (Ольга)

51, 32, 43 (Дір)

 

2) Товари, якими торгувала Київська Русь (експорт, імпорт).

82, 61, 51 (мед)

14, 24, 63, 43, 23 (хутро)

44, 23, 31, 62 (шовк)

33, 23, 53, 73, 51 (посуд)

 Перевірка знань з теми «Культура Київської Русі» (робота біля дошки).

Встановити відповідність.

 

 Завдання супергри.

Археологи знайшли обгорілу записку, текст якої потрібно відновити та дати відповіді на питання.

Про яке місто йде мова в записці?
З якою подією пов'язаний знайдений текст, коли вона відбулася?
Про яку історичну особу згадується в знайденій записці?

 

ІV. Підсумок уроку.

Заповніть пропуски в таблиці

(с. 15 повного курсу історії України)

Учні, підсумовуючи знання з вивченої теми «Київська Русь», роблять висновок, в чому історичне значення Київської Русі. Працюють біля дошки і роблять записи в зошит.

Утворення Київської держави сприяло розвитку східнослов’янських племен і утворення трьох держав: України, Білорусії, Росії.
Київська Русь створила економічну основу, заклала фундамент економічного зміцнення українських земель.
Руські люди створили багату духовну спадщину. Сформували основу національної культури української нації.
Київська Русь була першою формою української державності, в ній закладалися традиції незалежної держави.
Військова могутність Русі була щитом, що захищав захід від нападів численних орд кочових племен.
Давньоруська держава мала великий вплив на політичні події і міжнародні відносини.
Київ був центром міжнародної торгівлі.
Галицько-Волинське князівство протягом ста років було спадкоємницею Київської держави.
Галицько-Волинське князівство утворилось як велика етнічна держава, яка згодом стала європейським князівством.
Галицько-Волинське князівство відіграло важливу роль у формуванні української культури.
Київська Русь і Галицько-Волинське князівство формували українську державу.

V. Оцінювання учнів.

I місце: 10 - 12 6. – 3 учні,

7-9 6. – 2 учні,

 останні — за тестами.

II  місце: 10-12 б. – 2 учні,

7-9 б. –  3 учні,

 останні –  за тестами.

III  місце: 10-11б. –  1 учень,

7-9 б. – 4 учня,

 останні –  за тестами.

IV  місце: 10 б. –  1 учень,

7 - 9 б. –  4 учня,

останні –  за тестами.

 

Х. Домашнє завдання. § 19, підготуватися до письмової роботи.


Теги: Київська Русь, Кожушко Т.М.
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 1183/142


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar