Головна » Історія України

Особливості розвитку культури у другій половині ХІХ ст. Освіта. Наука

Мета:

виявити загальні закономірності та особливості розвитку культури в Україні у другій половині 19ст.; проаналізувати стан розвитку освіти та науки; розкрити внесок М.Грушевського в розвиток української науки;
виховувати шанобливе ставлення учнів до визначних діячів української культури другої половини 19ст.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

 

Бесіда

Поясніть поняття «культура».

Між якими імперіями була поділена Україна у другій половині 19ст.

Назвіть прізвища видатних діячів української культури першої половини 19ст.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. У другій половині 19ст. розвиток української культури відбувався вдвох умовах колонізаторських політичних режимів, що панували в Україні.

Відсутність національної держави, та антиукраїнська політика російського та австрійського урядів, безумовно, накладали негативний відбиток та розвиток культурних процесів. Але, незважаючи на це, українська культура продовжувала розвиватися як культура українського народу і характеризувалася величезними досягненнями у всіх її сферах.

 

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Особливості розвитку культури

А зараз для того, щоб ми змогли більш детально з’ясувати в яких умовах розвивалась українська культура другої половини 19ст.; учні опрацьовують документи №1 і №2, і спробують визначити які фактори впливають на розвиток української культури даного періоду.

1 група

Документ №1

Завдання: Які чинники позитивно впливали на розвиток української культури другої половини 19ст.?

2 група

Документ №2

Завдання:: Які чинники негативно  впливали на розвиток української культури другої половини 19ст.?

 

Чинники, що позитивно впливали

на розвиток культури

Чинники, що негативно впливали

на розвиток культури

Реформи 60–70-х років (скасування кріпацтва, реформа освіти, земська,

судова, міська реформи), які розширили межі культурно-просвітницької діяльності та створили нові умови для позитивних зрушень у розвитку культури.

Модернізація економіки, розвиток

фабрично-заводського виробництва, завершення промислового перевороту, розвиток ринкових відносин стимулювали розвиток культури, особливо освіти та науки.

Активна культурно-просвітницька діяльність діячів суспільно-політичного та національно-визвольного рухів

Відсутність власної державності,

антиукраїнська політика російського та австрійського урядів (русифікація, полонізація, мадяризація, понімечення українського населення).

 

Численні заборони урядів обох імперій (Валуєвський циркуляр, Емський указ, контрреформи 80–90х років тощо).

 

Переслідування з боку влади передових діячів української культури, еміграція за кордон частини української інтеліґенції

 

Таким чином, розвиток української культури другої половини 19ст. проходив в складних суперечливих умовах. Однак ряд факторів позитивно позначилися на українській культурі даного періоду.

 

Освіта

Учитель. Колонізаторський характер політики царизму в Україні найяскравіше виявився в галузі освіти.

Повідомлення учня про розвиток освіти

«Освітня політика урядів російської та австрійської імперій»

 

1 група

Робота за підручником(203-204ст.)

«Стан середньої освіти»

2 група

«Стан вищої освіти»

 

Завдання: Показати на карті вищі навчальні заклади.

Таким чином, у другій половині 19ст. в системі освіти України сталися позитивні зрушення, зумовлені потребою часу в освічених спеціалістах.

 

Наука

В умовах, коли більшість населення українських земель не вміла читати, а успіхи в розвиткові освіти були незначними, прогрес в науці вражав уяву.

Чинники розвитку науки

Загальноєвропейський прогрес в наці і техніці.
Розвиток промисловості після реформ 60-70-х рр. 19ст., що потребував кваліфікованих спеціалістів і нових технологій.
Відсутність ідеологічного забарвлення в дослідженнях.
Домінування філософії позитивізму, що сприяла пошуку достовірних і точних вимірів фізичних і суспільних явищ.

 

Завдання. Доберіть факти до твердження: «Діяльності вчених України значно сприяли численні наукові товариства, що з’явилися після 1861 року»

 

Повідомлення учнів:

“І.Мечников - перший лауреат Нобелівської премії з України“.
“І.Пулюй - фізик і електротехнік, вчений-винахідник“.
“М.Грушевський - організатор української науки“.

 

Завдання: Заповнити таблицю”Українські вчені другої половини 19ст.“

V. Закріплення нових знань і вмінь учнів

Покажіть на карті місця пов’язані з діяльністю вчених.
Кросворд

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

         Опрацюйте §31, завдання 7


Теги: культура 19 ст, Жидун Т.Я.
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 1861/156


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar