Головна » Історія України

Люблінська унія. Початок польського володарювання на українських землях

Мета: розкрити причини, основні положення Люблінської унії, з’ясувати політику Речі Посполитої щодо України, її політичний устрій та державну систему; показати суттєву зміну становища українських земель в результаті укладання Люблінської унії; виховувати почуття патріотизму.

 Очікувані результати:

Після уроку  учні зможуть:

розповідати про стан українських удільних князівств у складі Великого князівства Литовського;
характеризувати соціальну структуру українського суспільства, церковне життя, економічний розвиток українських земель наприкінці XV - п.п. XVI ст.  ;
визначати причини, основні положення Люблінської унії;
 з'ясувати політику Речі Посполитої щодо України, її політичний устрій та державну систему;
показати суттєву зміну становища українських земель в результаті укладання Люблінської унії.

Набудуть навичок:

роботи  у складані таблиць, схем;
 користуватися історичними картами (атласами);
аналізувати і порівнювати історичні факти.

Тип уроку: комбінований урок із використанням інтерактивних методів.

Обладнання: підручник, карта, атлас, робочі папки, документи.

Структура заняття:

 І.Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

III. Вивчення нового матеріалу.

1.Українські  удільні  князівства  у  складі  Литви  та  соціальна  структура українського суспільства.

 2.Люблінська унія.

А)Причини об'єднання Литви і Польщі.

Б)Укладання Люблінської унії.

В) Політичний устрій та державна система Речі Посполитої.

                  Г) Наслідки Люблінської унії для України.

                  ІV.Закріплення.

                      V.       Підсумки.

                     VI. Домашнє завдання.

Хід уроку.

І.Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 Бесіда за запитаннями на повторення.

Якими подіями закінчилося вивчення історії України у 7 класі?
Яким чином і коли Русь опинилася у складі Литовського князівства?
Яким було становище Русі у складі Великого князівство Литовського?
Які українські землі увійшли до складу Польського королівства?

III. Вивчення нового матеріалу.

1.Форми і методи роботи за першим питанням плану.

 Учитель                                                       Учні

Учитель пропонує заслухати                 Учні слухають факти, самостійно

 повідомлення із рубрики                    роблять записи у зошитах у вигляді

                   „Факти свідчать"                 розгорнутого плану - відповіді на перше

                                                                            питання

Учитель обирає собі дублера. Дублер отримує завдання — вести спо­стереження і облік найбільш активних учнів і найзмістовніші відповіді відзначати по ходу роботи в класі (елементи рольової гри).

Підсумок по першому питанню проводиться у вигляді заслуховування кількох варіантів складених учнями розгорнутих планів-відповідей. Інші учні доповнюють їх.

Висновок: Кінець XV - п.п. XVI ст.   - це складний час втрати автономії України у складі Великого князівства Литовського, посилення агресії Кримського ханства, намагання польських магнатів захопити українські землі. Україна залишається аграрною країною. Панівні позиції займають князі, шляхта, магнати, вище духовенство, основну робочу силу становило залежне селянство. Іноземне панування гальмувало економічний, політичний і культурний розвиток України, перешкоджало створенню українським народом власної незалежної держави.

2. Методичний прийом при розгляді цього питання - учнівський прогноз:

уважно вчитайтесь у підпункти другого питання. Пригадайте
вивчений матеріал в 7 класі та попереднє питання.
Спрогнозуйте, які б могли бути передумови та причини об'єднання Литви  та Польщі.

З метою встановлення історичної достовірності подій учитель пропонує для розгляду саморобні текстові таблиці, складені з використанням опорних сигналів. Учні самотужки пробують коментувати дані.

А) Причини об'єднання Литви і Польщі.

(заслуховуються точки зору учнів; учитель вносить корективи, уточнення, доповнення, виправлення) Причини записуються в робочі зошити.

Б) Укладання Люблінської унії.

Робота з документом

Зміст Люблінської унії (1 липня 1569р.).

1.Проголошувалось об'єднання Польщі та Литви в єдину державу — Річ Посполиту.

2.Литві у складі Речі Посполитої надавалося право на свої законодавство, судочинство, мову (руську, білоруську), казну, військо.

3.Річ Посполита очолювалась королем, що обирався польськими і литовськими феодалами.

4.В Литві та Польщі встановлювались однаковий державний устрій, спільна  грошова система, спільний сейм.

5.В міжнародних відносинах Річ Посполита виступала як єдина держава.

Запитання до тексту.

1.Пригадайте що таке унія?

2. Коли була укладена унія?

З.Які держави причетні до її підписання?

4.Чи рівноправними стали обидві держави? Доведіть свою точку зору, спираючись на текст.

Завдання.

1.Знайдіть на карті атласу (с.2) території Польського королівства і Великого князівств Литовського до 1569 р., місто Люблін, кордони Речі Посполитої у 1569р.

2.3найдіть на карті литовські території, які внаслідок Люблінської унії увійшли безпосередньо до складу Польського королівства.(учні вказують, що це були власне українські землі Правобережжя і Лівобережжя.)

В) Політичний устрій та державна система Речі Посполитої.

Проблемне завдання.

Проаналізуйте політичний устрій та державну систему Речі Посполитої (див. схему)

У результаті аналізу схеми викладач підводить учнів до висновку, що політичний  устрій Речі Посполитої базувався на шляхетській демократії.

ПОЛІТИЧНИЙ УСТРІЙ ТА ДЕРЖАВНА СИСТЕМА РЕЧІ ПОСПОЛИТОЇ

            Робота з картою.

Розгляньте карту атласу (с.2 і дайте відповіді на запитання.)

На які адміністративно-територіальні одиниці поділялися українські землі, що входили до складу Речі Посполитої? (Воєводства.)
Назвіть українські воєводства, які увійшли за Люблінською унією безпосередньо до складу Польського королівства. (Київське, Брацлавське, Волинське, Підляське воєводства.)

Розповідь учителя.

Воєводства поділялися на повіти. На чолі воєводств стояли воєводи, які були сенаторами. Адміністративна і судова влада у повітах зосереджувалася у руках старост і каштелянів (комендантів фортець).

У Речі Посполитій існувала система шляхетських станових судів.

У воєводствах і повітах періодично скликалися сеймики. На них вирішувалися переважно місцеві питання, а також обиралися депутати до сейму.

Г) Наслідки Люблінської унії для України.

Під час розгляду даного питання учням пропонується на основі отриманих знань та матеріалу підручника, скласти таблицю, в якій мають знайти відображення наслідки Люблінської унії для українських земель.

Зразок таблиці

 

IV. Узагальнення та систематизація знань.

Підсумовуючи цей етап уроку, вчитель перевіряє та коментує виконану учнями  таблицю.

Запитання для учнів.

- Що нового дізналися?

- Які навички отримали?

- Що сподобалося на уроці?

V. Підсумки уроку.

Заключне слово вчителя.

Багаторічне зближення Литви та Польщі вилилося у їх об’єднання в єдину державу – Річ Посполиту. Від 1569 р., року укладення Люблінської унії, доля українського народу була пов’язана із цією державою.

VІ. Домашнє завдання.

1.Опрацювати §2, конспект.

2.Записати в зошити та вивчити значення основних термінів та понять.

3. Позначити на контурній карті [17, с. 2]: назви та кордони українських воєводств у складі Речі Посполитої, їх адміністративні центри; кордони та назви держав, з якими межували українські землі, що перебували під владою  Речі Посполитої.

4.Підготувати повідомлення про Д.Вишневецького.


Теги: Креніда І.М., люблінська унія, литовсько-польська доба
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 794/302


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar