Головна » Історія України

Іван Сірко

Мета:ознайомити учнів з особливостями розвитку Січі у складі Гетьманщини; вчити характеризувати роль Запопорозької  Січі у воєнно-політичних подіях другої половини сімнадцятого  століття; розвивати вміння аналізувати факти і події, давати  характеристику історичному діячу, розкривати його значення і місце в історичному процесі;  виховувати інтерес і повагу до історичного минулого України.

Обладнання:підручник, стінна карта, атлас, ілюстративний та аудіо-візуальний матеріал, епіграф на дошці.

Міжпредметні зв’язки:

 Література:історичні пісні, перекази про Івана Сірка, повість   

            М. Гоголя «Тарас Бульба»

 Художня культура:репродукція картини І.Репіна «Запрожці пишуть листа

             турецькому султану»

 

Тип уроку: інтегрований урок.                  

 

Хід уроку

I.Організаційний момент

             Вас покликав на урок

             Голосистий наш дзвінок,

             Всі зібрались в класі дружно

             Почнемо урок свій мужньо.

 

II. Оголошення теми і мети уроку.

   1.  Мотивація навчальної діяльності учнів

 

Загудів степ запорозький,

Як Чорнеє море,-

Понеслися запорожці

Облавою в поле…

Ой не вітер в полі грає,

Не орел літає-

Ото ж Сірко з товариством

По степу гуляє!

 

З народної пісні

 

Ви зможете:

           на основі різних джерел інформації характеризувати та оцінювати       

           діяльність кошового отаману Івана Сірка.

 

Проаналізуєте:

            чому Іван Сірко нерідко завдавав шкоди державним інтересам України.

 

Навчитеь складати:

           історичний портрет Івана Сірка-військового й політичного діяча.

 

Вчитель історії:

          Вісім разів Запорозька Січ обирала Івана Дмитровича Сірка кошовим отаманом. За все понад кількасот річне існування Січі жоден кошовий отаман не зажив такої любові й шани серед січового товариства України. Лівобережна, Правобережна, Слобожанщина  - в 60- 70- і рр.  XVII ст. не знала людини, яка б могла зрівнятися популярністю з Іваном Сірком. Загальне визначення і безмежну вдячність сучасників набула тоді очолена Іваном Сірком безперервна героїчна боротьба козацтва проти турецько-татарських агресорів, що загрожували українському народові. Запорозький витязь вважав найпершою і найголовнішою метою кожного походу  врятування бранців з полону, визволення невільників, що знаходилися в тяжкому рабстві у султанській Туреччині та Кримському ханстві. Великий талант полководця, особиста хоробрість, мужність і відвага поєднувалися в ньому з безмежною відданістю народній справі.

        Відзначаючи ці якості, треба б наголосити і на суто людських рисах характеру Івана Дмитровича: розважливий і мудрий, демократичний, він був до  аскетизму  скромний у побуті і  глибоко віруючий. На Січі жив у курені , їв разом з козаками з одного казана, носив, як і всі , простий одяг. Історики вважали, що за своїми спартанськими звичками нагадував  кошовий київського князя Святослава.

          Ще за життя Івана Сірка про нього ходили легенди, про його подвиги звучали думи й пісні. Наші учні з допомогою вчителя літератури підготували два переказа.

 

2.Виступи учнів з переказами про Івана Сірка

Переказ:

 

1 учень: «Как помирал  кошевой  Сирко, то говорил запорожцам: «Кто из вас, хлопці, мою могилу будет поливать водой до восхода солнца, тот будет знать столько же, как и я… А как будут тяжелые времена с врагами, то пусть хоть руку мою откопают и понесут впереди войска:  неприятель сам себя порубит».

          В 1812 году француз завоевал Москву. Сколько не палило наше войско из пушек - ничего не помогало. Тогда один черноморец и говорит: «Стойте, братцы, не будет дела, пока не достанем руки Сирка!» Поехали в Копуливку

 ( это село на мести Чертомлыцкой Сечи, где находилась могила И. Сирко), откопали руку и айда назад. Как оббежали вокруг Москвы  с той рукой , так французское войско и двинулось оттуда. Тогда французы так быстро удирали, что и обувку потеряли…

          Турки и ляхи очень  боялись Сирка и звали его «шайтаном» (чертом).

Говорят, много было охотников поливать могилу Сирка, чтоб знать столько, сколько знал он, но ничего не помогло: нужно было воду носить ртом из речки, а речка не так близко, чтоб до третьих петухов полить такую могилу, как у него».

 

 2 учень:Кошевой Сирко был превеликий колдун! Бывало, кто-нибудь задумал воевать с ним,- он уже и знает сразу и войско собирает, и копья точит, и бой готовит. Недаром его турки прозвали «шайтаном».

          Запорожцы, пока руководил ими Сирко, никого не боялись, ибо его никакая сила не могла победить.

          До Сирка, говорят, наши люди платили ляхам подать-третий гусь, третий вол, третий конь, хлеб-всего третья часть. Как стал Сирко кошевым, сразу же и договорился с королем польским.

        «Ну,-говорит,-Ваше Величество: хоть биться, хоть мириться, а третьей части панам давать не будем!» «Как знаешь,-говорит,-то деется  не по моему приказу…»

         Собрал Сирко запорожцев, собрал пятнадцать тысяч и турок погнал и ляхов с Украины. Догнал в Случи и говорит: «Вот лях, по Случь – твое, а это – наше»…Те ляхи поймали своего короля и заслали на морской остров. «Вот тебе,- говорят, - за то, чтобы не якшался с Сирко».
         

3.Вчитель літератури:         Але й у сьогодення, віддалене трьома століттями від тих бурхливих часів, коли діяв Іван Сірко, він приходить героєм історич-них романів і поем, легенд і переказів. Зараз учні розкажуть про те, що взна-ли з повісті М. Гоголя «Тарас Бульба» про І.Сірка.
 (відповіді учнів)

4.Перегляд фрагменту  з фільму   «Тарас Бульба» (на вибір вчителя, пропонує перегляд кількох кадрів з участю героя І. Сірка, а також зі сценою написання листа султану. Бесіда за переглянутим матеріалом).

5.Обговорення з учнями побаченого фрагменту.

6.Хввилина відпочинку під музику (вчитель пропонує учням закрити очі розслабитися та уявити себе учасником загону Івана Сірка який після пере-могу над ворогом степом повертається до дому)

7.Презентація Іван Сірко (за ресурсами інтернета )  

 

8.Вчитель художньої культури: Видатний лист - пародія запорізьких козаків султанові Оттоманської Порти,невідомо коли  і ким створений ( показ картини ілюстрація), народна пам'ять пов'язала саме з цим легендарним кошовим. На всесвітньо відомій картині Іллі Репіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану» відтворено образ Сірка, хоч про портретну подібність говорити важко - адже до нас не дійшла іконографія героя.

         На думку фахівців-істориків, листи ці- красива легенда. У 1878 році цією темою зацікавився Ілля Репін,який працював над картиною довгих тринадцять років. Зображені на картині персонажі- реальні люди, друзі й знайомі Репіна: зворовенний козак з пов'  язкою- художник Кузнєцов; товстий козак, зображений у профіль- журналіст Гіляровський; у ролі Сірка виступив києвський генерал-губернатор Драгомиров, у ролі писаря - історик Яворницький.
       

 9.Виступ учня-архіваріуса з листом Мухамеда IV запорожцям та відповіддю запорожців турецькому султану, які підштовхнули І.Репіна до створення    мистецького шедевру.(Листи спроектовані на дошку)           

         Мухамед ІV і Селім-Гірей задумали знищити вусе військо Запорозьке  та зруйнувати самий кіш.
Переказують, що перед походом цим турецьким султан прислав на Запоро-жжя листа:
        «Я, Султан Мухамед, брат Сонця і Місяця, онук і намісник Божий , дер-жавець царств- Македонського, Вавілонського, Єрусалимського, Великого і Малого Єгипту, цар над царями, державець над державцями, надзвичайний лицар, неким не переборний вояка, невсупущий обороноць гробу Ісуса Хри-ста, пестун самого Бога, надія і втіха мусульманів, острах і великий заступ-ник християн, наказую вам, запорозькі козаки, з доброї волі піддайтеся мені   і мене вашими нападами не беріться турбувати.
                                                               Султан Турецький Мухамед ІV»
        На цей лист запорожці одписали йому відповідь:
       « Ти- шайтан турецький, проклатого чорта брат і товариш і самого люци-пера секретар! Який ти в чорта лицар? Не будеш ти годен синів християнсь-ких під сабою мати! Твого війська ми не боїмося, землею і водою будемо би-тися з тобою! Вавілонський ти кухар, македонський колісник, єрусалимський броварник, олександрійський козолуп. Великого і Малого Єгипту свинар, та-тарський  сагайдак, кам'янецький кат, подолянський злодіюка, самого гаспи-да внук і всього світу і підсвіту блазень, а нашого Бога дурень, свиняча мор-да, різницька собака, нехрещений лоб, хай би взяв тебе чорт! Оттак тобі коза-ки відказали, плюгавче!...Числа не знаем, бо каледаря не маєм, місяць на не-бі, год у книзі, а день такий у нас, як у вас, поцілуй  зате ось куди нас!»

 

10.Робота в групах.

     (Вчитель пропонує дітям об’єднатися  в дві групи)

I група –розв’язує кросворд

 

1.Легендарний отаман.

2.Пятнадцять раз обирався отаманом Запорозької…

3. Ім’я героя .

4.Період в історії України, під час якого жив Іван Сірко.

5.Фортеця перед порогами Дніпра.

6. Шістдесят  битв проти… імперії.

II група-складає інформаційне «Гроно»

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

       «Мікрофон»

Вчитель історії:продовжіть одне реченнь

       Я запам’ятав.....

       Я дізнався….

       Мені сподобалося.....

V.Підсумок уроку.

   Оцінювання навчальних досягнень учнів.

   Заключне слово  вчителя.

       Ось і пролунав дзвінок –

      Закінчився наш урок.

      За роботу по заслузі

      Щиро дякую вам, друзі

VI.Домашнє завдання.

 

Література

     1.Апанович О.М. Розповіді про запорозьких козаків.-К.: Дніпро,    

        1991 рік. с.192-200.

2.Мицик Ю.А., Плохій С.М., Стороженко І.С. Як козаки воювали: Іст.    

    Розповіді про запорізьких козаків. – Дніпропетровськ.: Січ, 1991

    с. 27-32

3.Сизов В.В. Гетьмани України. – Дніпропетровськ.: Слово 2007р.

     с. 17-19

     4.Новицкий Я.П. Народная память о Запорожья. Предания и рассказы    

       собранные в Екатеринославщине в 1875-1905гг. – Рига.: Спридитис,    

       1990. с. 71-72

5. Товстий В.П. Гетьмани України. – Харків.: Промінь, 2006 с. 96-97


Теги: Філяєва Н.М., Сірко
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 1263/232


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar