Головна » Історія України

Доба героїчних походів козаків. Петро Канашевич-Сагайдачний

Мета:  розглянути напрями морських походів козаків; охарактеризувати діяльність гетьмана П.-К.Сагайдачного; розвивати вміння узагальнювати матеріал; виховувати почуття поваги, патріотизму.

Обладнання: карта «Запорізька Січ к.16-п.п.17ст.», атласи, ілюстрації, роздатковий  матеріал,відеоматеріали.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

                                    

                                     Структура та хід уроку

І.Організація класу.

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів:

                   -фронтальна бесіда:

-Про кого ми вивчаємо у 8класі?(про  козаків);

-Хто такі козаки?

-Які причини виникнення козацтва?

-З ким воювали козаки?(поляками, турками)

 

ІІІ.Вивчення нового матеріалу. Мотивація теми та мети уроку.

                                                         План

«Доба героїчних походів»  козаків.
Діяльність П.-К.Сагайдачного.
Хотинська війна.

 

І.-А) Інформація вчителя:

 -Б)робота в групах (3):(фон - пісня «Гей, на горі женці жнуть)

Завдання:

-І група: Виписати роки татарсько-турецьких набігів на українські землі

                (Шв.,с.72);

-ІІ група: Виписати як поводили себе ординці на українських  землях

                 (роздатковий матеріал,додаток №2);

-ІІІ група:Виписати нові терміни і знайти їх значення

                   (Історія України.Експрес – підготовка,с.54).

Висновки.

Хто протистояв туркам?

Перші ІІ десятиліття 17ст. називають «доба героїчних походів козаків».Саме в цей період були здійснені успішні морські походи проти Османської імперії.

 

В) робота з документом (Боплан.Підготовка козаків допоходу,додаток№1).

-Зачитати якою була підготовка козаків до походу.

 

Г)перегляд відеоуривку з  проекту каналу Інтер «Країна. Історія українських земель»

(Морські походи козаків)+робота з підручником (Швидько,с.73.)

-заповнити на дошці хронологічні сходинки (приклеїти стіки).

(приклад)

                                                                                                                                                                       

Д)робота з картою, атласами - показати морські походи козаків.

 

Е)робота з документом(Власов,с.83) – підтвердження героїзму козаків.

 

-Яке значення морських походів козаків?

(-сприяли ослабленню Туреччини;

-перешкоджали загарбницьким планам турків;

-сприяли активізації національно-визвольних рухів підкорених народів).

 

ІІ.А)метод «Телефон».

-Відгадайте хто водив козаків у морські походи?

 

Б) Повідомлення про Сагайдачного(1 учень).

 

В)Робота з підручниками:(-Вл.,с.84; Шв.,с.75).

 –Складання схеми «Діяльність П.К.- Сагайдачного».

 

ІІІ. А) Інформація вчителя про Хотинську війну.

Б)робота з ілюстрацією,с.85.

Б)робота з картою – показати Хотин.

В) перегляд відеоуривку з  проекту  Інтер «Країна. Історія українських земель»

(Хотинська війна)+робота з Шв.,с.78-79.

Г)-Складання таблиці:  «Хотинська війна».

Приклад

 

Г) робота з документом (Шв.,с. 79) -  про П.Сагайдачного.

 

ІV.Закріплення.

А) Метод «Мікрофон»

 Б)Хронологічна задача.

-Скільки років минуло від захоплення козаками Кафи до початку Хотинської війни?(1621-1616=5)

-Скільки років тому козаки захопили Константинополь?(2010-1615=395).

 

В)Впізнай історичну постать.

-Змалку привчився натягати лук, зброї та коня з рук не випускати..,був відважний вояк і добрий вождь.Від козаків вимагав послуху й дисципліни…Щороку водив козаків на Чорне море проти турок і татар…Сам з усім козацьким військом записався до Київського братства і помагав по різних містах утримувати школи…(П.Сагайдачний).

 

V.Оцінки. Їх мотивація.

VІ.Домашнє завдання. §11,завд.1,2;скласти сенкан до слова Сагайдачний, заповнити контурну карту.

 

Додатки:

Додаток №1

 

роздатковий матеріал(Історія України. Розробки уроків,8 клас,с.81).

 

            На початку XVII ст. татарські війська неодноразово з'являлися на українських землях, «умиваючись,— за свідченням сучасників.— по лікоть у нашій крові та спустошуючи все огнем і мечем». На українських землях татари брали ясир, захоплюючи чоловіків,жінок і дітей. Тих, хто чинив опір, убивали. Полонених продавали на  невільницьких ринках. Українські дівчата та жінки потрапляли до гаремів або ставали служницями. Хлопчиків-під-літків забирали до військових казарм, щоб виховати з них яничарів. Чоловіків чекала виснажлива праця на будівельних роботах або вони доживали свій вік прикутими до весел гребцями на турецьких каторгах.  

 

Додаток №2

 Г.-Л.Боплан про організацію козаками морських походів проти турків

Коли козаки задумують свій морський похід, то не мають дозволу від коро-

ля, але дістають його від свого гетьмана і скликають військову раду.На ній обирають наказного гетьмана, який має очолити їхній похід…

Будують човни з верби або липи…Кожен козак озброєний двома рушницями

шаблею.На кожному човні є 4-6 фальконетів (невеликих гармат), порох, свинець, ядра,компас…

 

 Додаток №3

Література:

 1.Власов В.С.Історія України:8кл.:підруч. для загальноосвіт. навч.закл.-    К.:Генеза,2008.-с.82-88.

2.Гісем О.О.,Мартинюк О.О.Історія України.Експрес-підготовка.7-12 класи.-

Тернопіль:Навчальна книга - Богдан,2010.-с.53-54.

 3.Єрмоленко А.О.Історія України.8клас.Готові дидактичні набори.-Х.:Основа,2008,с.45.

4.Україна.Історичний атлас:8 клас.К.:Мапа.2006.-с.16.

5.Хрестоматія з історії України.Практичний довідник/уклад.Воропаєва В.В.-Х.:ФОП Співак В.Л.,2010.-с.77-80.

6.Швидько Г.К.Історія України.ХV І- ХV ІІ століття.-К.:Генеза,1997,с.71-80 


Теги: Сагайдачний, Струтинська Р.В., козацтво
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 687/177


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar