Головна » Географія |
Мета: сформувати в учнів уявлення про особливості вод суходолу Африки; охарактеризувати головні річкові системи та басейни, основні типи озер; систематизувати знання учнів про гідрологічні особливості території; продовжити формування практичних умінь характеристики водних ресурсів; сформувати поняття учнів про гідроекологічні проблеми Африки; удосконалити навички роботи з картами атласу, контурною картою; виховувати бережливе ставлення до природи, водних ресурсів Обладнання: фізична карта Африки, кліматична карта Африки, підручники (автор В.Ю. Пестушко, Г.Ш. Уварова), атлас, зошити для практичних робіт (автор О.Г. Стадник, Г.Д. Довгань), робочі зошити, слайди, презентація, комп’ютерна підтримка. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Структура уроку: І Організаційний момент ІІ Актуалізація опорних знань учнів ІІІ Мотивація навчально-пізнавальної діяльності ІV Вивчення нового матеріалу V Закріплення нових знань та вмінь учнів VI Підсумки уроку VII Домашнє завдання Хід уроку: І Організаційний момент (1 хв): привітання; ІІ Актуалізація опорних знань учнів (2 хв): Щоб розпочати свою подорож по новому матеріалу, перевіримо знання основних термінів та понять, які можуть бути використані під час вивчення теми: «Мозковий штурм»: Які води входять до складу вод суходолу? «Закінчи речення». Пригадаймо основні особливості рельєфу та клімату Африки: В основі материка лежить… ІІІ Мотивація навчально – пізнавальної діяльності (2 хв): Наявність, об’єм та якість поверхневих вод – фактори, важливі для будь-якої території, а для Африки, сухого материка, з його великими пустелями, недостатньою кількістю опадів, з великою випаровуваністю – особливо. Сьогодні на уроці ми дізнаємося про особливості вод Африки, пошукаємо відповідь на питання: «Чому використання водних ресурсів на материку гостра проблема?» адже в межах материка зустрічаються водні об’єкти «рекордсмени світу»: Методичний прийом:«Дивуй» Найдовша річка світу – Ніл; Протягом уроку нам належить заповнити «схему рішень»: і знайти відповідь на поставлене питання. Отже, вирушаємо в путь. Чого ви чекаєте від сьогоднішньої зустрічі з Африкою? (відповіді учнів) А я сподіваюся на співпрацю. Нашими супутниками будуть: фізична та кліматична карта Африки, підручник – параграф 18 стор. 79, контурна карта на стор 54 зошита для практичних робіт, слайди, презентація. ІV Вивчення нового матеріалу (32 хв): Організація роботи по групах(3 хв): З метою раціонального використання часу я пропоную розподілити матеріал, який нам треба опрацювати за темою по групам. Кожна група розподіляє обов’язки, обирає відповідального і того, хто буде слідкувати за часом. Використовуючи карти атласу, текст підручника, додатковий матеріал: І група: Визначити особливості річок Африки, а саме: Встановити: Головні річкові басейни; Найбільші річки; Характер течії річок; Режим та живлення річок. Скласти план-схему відповіді. ІІ група: Визначити особливості озер Африки, а саме: Встановити: Особливості розміщення озер на території материка; Типи озер за походженням улоговин та за солоністю. Скласти план-схему відповіді. ІІІ група: Визначити, чи є на території Африки болота, льодовики, підземні води? Встановити: Їх місце розташування; Причини утворення. Скласти план-схему відповіді. 5895 м, температура біля підніжжя вулкану + 280. Визначте температуру на вершині вулкану?» Оформити висновки для схеми рішень. 2. Робота над новим матеріалом (10 хв). Опрацювання отриманих результатів (15 хв): 2.1. Заслуховуємо відповіді учнів кожної групи, розв’язання задачі та висновки. Доповіді слухаємо по порядку. Якщо доповідаючий не все сказав, група може додати коментарі. Учні іншої групи роблять помітки у зошитах. Учні з теоретичним питанням працюють біля карти «Фізична карта півкуль». 1 група Розв’язання задачі: 6671 км – 2201 км = 4470 км Відповідь: на 4470 км Ніл довший за Дніпро. Висновки: більшість річок Африки відносяться до басейнів Атлантичного та Індійського океанів; 2 група Розв’язання задачі: 68 тис км2: 149 км2 = 456 Відповідь: на території озера Вікторія можна розмістити 456 таких озер як Ялпуг. Висновки: розташування озер залежить від особливостей рельєфу; 3 група Розв’язання задачі: на 1000 м - 60 5895 м: 1000 м = 5, 895 60 х 5,895 = 35,370 (350 ) (+ 280 ) – (+ 350) = -70 Відповідь: температура повітря на вершині влк. Кіліманджаро становить – 70 Висновки: В межах материка Африка знаходяться болота, льодовики, підземні води; 2.2. Проблемні питання: до І групи учнів: «У чому причина повноводності Нілу, адже більшу частину свого шляху він тече безводною пустелею? /Бере початок у екваторіальному, субекваторіальному кліматичному поясах. Білий Ніл отримує опади в березні-травні, вересні-жовтні – повінь. Голубий Ніл – опади з травня по вересень – повінь./ учителя: «Чому Конго повноводна протягом всього року?» /Тече у екваторіальному, субекваторіальному кліматичних поясах – велика кількість опадів/
Проблемні питання до ІІ групи учнів: «Чому площа озера Чад постійно змінюється?» /Воно знаходиться в субекваторіальному поясі. В період дощів поповнюється, в період посухи – зменшує рівень, тому на карті береги позначені пунктирною лінією./ учителя: «Чому озеро Центральної Сахари прісноводне, адже воно безстічне?» /Скоріше має підземний стік, який повільно оновлює води, і впадають річки (Шарі)./ Проблемні питання до ІІІ групи учнів: «Чому на вершині вулкану Кіліманджаро завжди низька температура, він же знаходиться біля екватору? /Снігова лінія планети на екваторі проходить на висоті 4 – 4,5 тис м, а висота влк. Кіліманджаро становить 5895 м – тобто вона знаходиться вище снігової лінії планети, вище якої сніг та лід не тане, тут завжди низька температура./ учителя: «Що утворюється в пустелях на виході підземних вод на поверхню?» /Утворюються островки життя – оазиси. Тут ростуть пальми та інші рослини, до води приходять тварини./ Міні – практикум (3 хв): ми отримали багато корисної інформації про поверхневі води материка Африка. Тепер я пропоную вам позначити і підписати на контурній карті «Африка. Фізична карта» (стор 54 зошита для практичних робіт) річки, озера, водоспади Африки, які були розглянуті в темі, згідно правил оформлення контурної карти. Розв’язання проблеми - використання водних ресурсів – (1 хв): Води річок та озер, підземні води материка мають велике господарське значення. І водна проблема в Африці одна з найгостріших. Нестача води на більшості території Африки приводить до справжнього водного голоду, від якого страждають не тільки люди, а й живі організми. Роль прісної води на материку особливо важлива, адже великі за площею території належать до числа посушливих. Тому люди навчилися тут раціонально використовувати прісну воду. -Як саме? Побут; Діти, наша схема рішень майже заповнена, не вистачає тільки відповіді на ключове питання: Чому використання водних ресурсів на материку Африка гостра проблема?» V Закріплення знань та вмінь учнів (3 хв): Відбудеться у вигляді письмової роботи за варіантами. У вас 12 тверджень. Треба поставити знак «+», якщо ви згодні з даним твердженням і знак «- «, якщо ні. Час виконання роботи 3 хвилини. Перевірка знань І варіант Тихий океан не є басейном річок Африки. 10.Льодовики знаходяться на обширних рівнинах. 11.На річках, що багаті на гідроенергію, збудовані гідроелектростанції. 12.Значна кількість озер утворилася по лінії Великого Африканського розлому. Перевірка знань ІІ варіант Більшість річок Африки мають дощове живлення. 10.У Низькій Африці є великі запаси підземних вод. 11.На частку Африки припадає 1/3 усіх запасів гідроенергії земної кулі. 12.«Біле вугілля» - так називають підземні води Африки. VІ Підсумки уроку (4 хв): Загальні висновки ( 1 хв): внутрішні води Африки розподіляються вкрай нерівномірно; 2. Рефлексія уроку (1 хв): Отож нашу подорож завершено. Мені цікаво дізнатися у вас: що сьогодні на уроці вам запам’яталося? Оцінювання учнів (2 хв): З метою виставлення об’єктивної оцінки за роботу на уроці буде врахована ваша власна думка, думка учнів вашої групи та оцінка вчителя. Прошу заповнити бланк, що знаходиться у вас на столі. Ви виставляєте оцінку собі, оцінку кожному учню за роботу в групі протягом уроку. Після опрацювання бланків буде виставлена загальна оцінка за урок, її ви дізнаєтеся на наступному уроці. VІІ Домашнє завдання (1 хв): Опрацювати 18 параграф підручника (автор В.Ю. Пестушко, Г.Ш. Уварова); Дякую за плідну працю на уроці! До побачення!!!
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |