Головна » Географія

Урок з географії. Глобальні проблеми людства

Мета: ознайомити учнів з поняттям “глобальна проблема”, з’ясувати необхідність природоохоронних заходів з метою охорони середовища існування людини, розвивати вміння аналізувати явища та події, систематизувати знання учнів про глобальні проблеми людства, проводити моніторинг довкілля з метою охорони природи, сприяти розвитку екологічного мислення учнів, виховувати бережливе ставлення до природи Землі.

Тип уроку: нетрадиційний, конференція.

Обладнання: підручники, атласи, мультимедійний комплекс, електронний атлас “Географія світу. 10-11 клас”, відео фрагменти до теми уроку, довідковий матеріал.

Хід уроку

Організаційний момент (до 2 хв.)
Актуалізація опорних знань (до 5 хв.)
Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів (2 хв.)

Як тільки людина почала розуміти будову свого дому, пізнавати закони створення світу і розуміти своє місце у Всесвіті, почали лунати голоси, які попереджають про майбутню небезпеку існування людства. В пресі постійно з’являються неоднозначні заголовки:” До того як загине природа”, “ Під загрозою прогресу ”, “Збережемо Землю”. Чи є підстави для хвилювання?

Процес формування світового господарства окрім позитивних мас й негативні соціально-економічні наслідки. Річ у тім, що паралельно з ним виникає і загострюється ряд проблем, які безпосередньо зачіпають інтереси усього людства. Від їх своєчасного розв’язання залежить існування планетарної цивілізації

Вивчення нового матеріалу ( до 30 хв.)

Склад учасників конференції: 7 доповідачів, (за числом глобальних проблем), інші учні – “кореспонденти”, що пропонують після доповідей питання для обговорення.

Розповідь учителя

Глобальні проблеми поділяються на три сфери дії.

Сфера 1. Взаємодія природи й суспільства. До проблеми цієї сфери відносять:

надійне забезпечення людства сировиною, енергією, продовольством;
збереження навколишнього середовища;
освоєння ресурсів світового океану;
оволодіння космічним реактором.

Сфера 2. Суспільні взаємовідносини. Найважливіші проблеми цієї групи:

відносини між державами різних соціально-економічних устроїв;
подолання економічної відсталості багатьох країн світу;
локальні й регіональні та міжнародні військові, національні та релігійні конфлікти;
відтворення загрози ядерної війни.

Сфера 3. Розвиток людини. Тут справу маємо насамперед:

з демографічною проблемою;
з проблемою сучасної урбанізації;
з проблемою пристосування до умов природного й соціального середовища, яке постійно змінюється під впливом НТП;
з проблемою боротьби з епідеміями й тяжкими захворюваннями.

Усі глобальні проблеми тісно між собою пов’язані, більш того зумовлюють одна одну. Причиною виникнення глобальних проблем вважають перенаселення планети, сучасну науково-технічну революцію, зростання промислового виробництва.

Важливою причиною загострення глобальних проблем є також варварське ставлення людини до природи. Загостренню глобальних проблем сприяє реакційна політика окремих держав світу.

Запитання до учнів: Які проблеми сучасності, на ваш погляд, можна було б віднести до глобальних?

Серед глобальних проблем, які стоять нині перед людством, найгострішими є:

Проблема збереження миру
Екологічна проблема
Демографічна проблема
Продовольча проблема
Енергетична проблема
Сировинна проблема
Проблема охорони здоров’я та голоду у світі

Дослідницька робота учнів

Для подальшої роботи пропоную провести дослідження, Ви розділені на групи. Кожна група отримує матеріали, що стосуються однієї із названих проблем. Ваше завдання: визначити, що це за проблема, її суть, причини виникнення; запропонувати шляхи щодо її вирішення. Результати роботи слід записати до таблиці. На дослідження вам відводиться 5 хвилин, після чого ви представите нам результати своєї роботи.

1-ий доповідач. Проблема збереження миру на Землі.

Проблема збереження миру на Землі – найважливіша, оскільки під час виникнення глобального військового конфлікту в світі, нашпигованому ядерною зброєю та ядерними технологіями (АЕС тощо), всі інші проблеми втрачають сенс. Неможливість обмеженого впливу ядерного інциденту на довкілля яскраво продемонструвала катастрофа на Чорнобильській АЕС (1986 рік). Жорстока реальність полягає в тому, що ніколи ще в історії людства не накопичувалася така кількість смертоносної зброї, її досить, щоб кілька разів знищити все живе на Землі, або й саму планету.

На сьогодні ядерна зброя зосереджена в 5 державах світу (постійних членів Ради Безпеки ООН - США, Росії, Великобританії, Франції, Китаю). Перші дві мають по кілька десятків тисяч ядерних зарядів, решта – в межах однієї тисячі ядерних зарядів кожна. Ця зброя може бути доставлена до цілі за допомогою трансконтинентальних ракет, що запускаються зі стаціонарних установок або ракетами середнього радіусу дії з мобільних установок, ракетами з надводних та підводних кораблів військово-морських флотів, бомбардувальниками, які несуть ядерні бомби.

На жаль, на планеті все ще зберігаються точки потенційних міжнародних або міжнаціональних конфліктів. Тільки від закінчення Другої світової війни до початку 90-х років відбулося понад 30 міжнародних та близько 90 внутрішньодержавних конфліктів.

Проблема тероризму в Україні перебуває в іншій площині – це кримінальний тероризм всередині країни та діяльність закордонних терористичних організацій на території України.

Починаючи з XXVII сесії Генеральна Асамблея ООН щорічно обговорює питання про заходи запобіганню тероризму, до якого увійшли представники 34 держав. На початку 1995 р. Генеральна Асамблея ООН одностайно прийняла Декларацію про заходи з ліквідації міжнародного тероризму.

Якщо будуть знайдені методи боротьби з тероризмом, світ стане спокійнішим і безпечнішим.

2-й доповідач. Екологічна проблема.

В останні десятиріччя суспільство все більше турбує стан навколишнього середовища, бо людина як біологічна істота не може існувати без чистого довкілля. Основною причиною виникнення глобальних екологічних проблем є нераціональне природокористування.

У зв’язку з неперервністю повітряного простору та швидким кругообігом речовин в атмосфері тут спостерігається велике розсіювання забрудників. Тому глобальні зміни в цій оболонці можливі вже у найближчі десятиріччя, якщо людство не вживе кардинальних заходів. Для атмосфери найбільш гострими є проблеми “парникового ефекту”, “озонових дір”, кислотних дощів, пилового забруднення.

Найбільш забрудненими і гідросфері є річкові і озерні води. Зараз найбільше нечистот є в ріках Східної Європи ( Дунай в середній і нижній течії, Дніпро, Волга). Загрозливих масштабів набуває забруднення поверхневих вод у країнах, що розвиваються.

Деградацію земель спричиняє багато факторів: 1) гірничі розробки; 2) посилення водної і вітрової ерозії внаслідок людської діяльності; 3) хімічне забруднення ґрунтів міндобривами та отрутохімікатами. Відкритий видобуток корисних копалин і сильна ерозія ґрунтів призводять до повної втрати родючого шару землі і формування “ місячних ландшафтів ” або “бедлендів” (від англ.. погана земля).

Серед основних шляхів розв’язання екологічних проблем є такі:

перехід до матеріало- і енергозберігаючих технологій;
використання нагромадженого за тисячоліття людської діяльності досвіду раціонального природокористування.
розосередження екологічно шкідливих виробництв, які в даний час ще не можна закрити;
розширення природо-заповідних територій;
екологічна освіта і виховання населення.

3-й доповідач. Демографічна проблема.

Демографічна політика поділяється на два напрями: “ демографічна криза” – зменшення кількості населення або “ демографічний вибух ” – різке зростання кількості населення або “ демографічна війна ”.

На жаль, доводиться констатувати, що населення Землі продовжує зростати. Всі спроби запровадити у всесвітньому масштабі заходи щодо обмеження народжуваності, планування сім’ї наштовхуються на опір населення країн, що розвиваються і релігійних кіл ( про що свідчать результати конференції ООН з питання демографії, яка проходила в Каїрі в 1994 році).

4-ий доповідач. Продовольча проблема.

Стародавня мудрість каже: “Людина їсть щоб жити, а не живе, щоб їсти”. Кількість їжі, потрібна для нормального життя і діяльності, залежить від статі, віку, маси, зросту, від характеру і умов праці, побуту, від кліматичних особливостей території.

Щоб розв’язати глобальну продовольчу проблему, людство має повніше використовувати ресурси рослинництва, тваринництва і рибальства. При цьому воно може йти двома шляхами.

Екстенсивний шлях – ще дальше розширення орних, пасовищних і рибопромислових угідь.

Інтенсивний шлях – полягає насамперед у підвищенні біологічної продуктивності існуючих угідь.

5-ий доповідач. Енергетична проблема.

Населення планети використало 2/3 всього палива, добутого людством за час свого існування. Такі бурхливі темпи розвитку енергетики спричинили появу низки гострих проблем.

Ось заходи, що дозволили б переламати негативні тенденції у сфері енергетики:

підвищення ефективності використання енергії ( за нинішнього рівня техніки можна зменшити сумарне споживання енергії на 35-45%);
зменшення шкідливих викидів в атмосферу завдяки новим технологіям очищення відпрацьованих газів;
зміна структури паливно-енергетичного балансу через розвиток альтернативної енергетики;
використання нових видів енергії.

6-ий доповідач. Сировинна проблема.

Нині під загрозою зникнення перебувають 10% рослин і 30% усіх тварин планети. Біомаса суходолу зменшилася на 7%, а її продуктивність – на 20%. Інтенсивність життя у Світовому океані через забруднення впала на 30%.

Способи розв’язання сировинної проблеми: 1) зниження матеріалоємності продукції; 2) використання вторинних ресурсів (відходів виробництва); 3) створення безвідходного виробництва.

7-ий доповідач. Проблема охорони здоров’я.

Здоров’я і їжа є тісно пов’язаними, як у політичному розумінні, так і у фізичному. Право на здоров’я та їжу є універсальними правами людини. Здоров’я і навколишнє середовища тісно зв’язані між собою, як і здоров’я і якість повітря і води.

3. Представлення учнями результатів роботи, обговорення.

Під час обговорення проблем вчитель демонструє слайди які є підтвердженням кожної відповіді і допомагають учням краще сприймати матеріал.

Підсумок уроку ( до 4 хв.)

а) виставлення і мотивація оцінок.

Заключне слово вчителя

Ми почули звіт кожної з груп про результати своєї роботи. Вчитель відзначає вдалі відповіді і питання, аналізує труднощі, що виникли в ході  “ конференції ”, виставляє оцінки.

Вчитель: Чи існує щось, а може хтось, що є причиною всіх глобальних проблем?

Основні доповідачі:

Так, дійсно – це людина. Людина не як біологічна істота, а як головна дійова особа науково технічного прогресу. Homo sapiens в якої розум стоїть над почуттями.

Нічого вічного нема, так хоч пожити дайте люди.

Навколо нас така краса, а ми смітим, завжди, всюди.

Плюєм в колодязь, де п’ємо, вдихаєм нікотин та гази,

Розквітнути не даємо квіткам, а тільки лиш заразі.

І рай, який був коло нас перетворили в руїну

А ми живемо тільки раз. Поглянь на нашу Україну,

Поглянь на ріки, на поля, це вже не те, що було рані.

Безпомічна, брудна земля, засолені ґрунти так звані.

І дощик теплий нам бідою, його ім’я тепер кислотний:

Усе він палить під собою, тепер він воїн безтурботний,

Життя прекрасне, ми живі, і тільки це ми пам’ятаєм.

І ходим просто по траві, чогось прекрасного чекаєм.,

І якби кожен зрозумів, що все це може скоро зникнуть,

Дерева й квіти б посадив - не зміг би до страхіття звикнуть,

Допомагав би й научав своїх дітей, щоб зрання знали,

Що без гармонії, краси та без природи ми б пропали.

Домашнє завдання. (до 2 хв.)

Підготуватись до тематичного оцінювання за темою “Взаємодія суспільства і природи”.


Теги: глобальні проблеми, Лінчук Е.С.
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 1094/199


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar