Головна » Географія

Урок. Гідросфера

Мета: узагальнити і систематизувати знання  про гідросферу Землі;

- вдосконалити практичні вміння учнів працювати з картами, атласами, таблицями, схемами;

- провести тематичний контроль знань;

- розвивати логічне мислення;

 - створити атмосферу співробітництва, творчої взаємодії у навчанні;

 - пробудити  пізнавальний інтерес до географії;

- виховувати почуття колективізму, допомоги під час групової роботи учнів.                                                                     

Обладнання:  фізична карта світу, карта Світового океану, атласи, роздатковий матеріал, ігрове поле, правила гри, карточки з груповими завданнями, жетони з балами, епіграф та головне правило уроку.

Тип уроку: урок контролю і оцінювання навчальних досягнень.

Форма проведення: гра «Морський бій».

Методи: групова робота учнів, практичні; інтерактивні – допуск, кубування, друкарська машинка, чорний ящик та інші колективні форми роботи.

Підготовчий період уроку:

1.Виготовлення ігрового поля.  

-Ігрове поле являє собою листок ватмана, поділеного на рівні квадрати    ( 10см на 10см ). В цих квадратах знаходиться числа і малюнки, розміщені будь - як. Зверху листка кожен квадрат прикривають нашиті поліетиленові кишеньки з картонними квадратами, чистою стороною до всіх учнів. Зверху (по горизонталі) квадрати нумеруються цифрами від 1 до 9, зліва ( по вертикалі) - нумерація від 1 до 6.

2.Оформлення класу.

 На дошці записані:

Тема: «Гідросфера – водна оболонка Землі»

Епіграф уроку: «Граючи перевіряємо, що вміємо і що знаємо»

Правило уроку: «Подумай – відповідай, будь ввічливий і стриманий»

«Без гри немає та й не може бути розумового розвитку»

                                                                                 В. Сухомлинський

Правила гри „ Морський бій"

1.Команди ( рівні за силами ) формує вчитель заздалегідь.

2.Команди самостійно вибирають капітанів, назву, девіз, емблеми.

3.Жеребкування визначає черговість виступу команд.    

4.Якщо команда не знає відповіді чи неправильно відповідає, тоді інша команда може відповісти і збільшити свої бали. 

5.Щоб „зробити постріл" потрібно назвати квадрат, спочатку вказавши| горизонтальну цифру, а далі вертикальну на ігровому полі.

6.Після „пострілу" ( коли вибрано квадрат ) вчитель відкриває квадрат всі бачать зображення або число.

7.Якщо „стріляючи по квадрату" учень влучає в числа 1,2,3 - йому потрібно дати відповідь на певні питання. Числа в квадраті є ціною питання. Коли учень відповідає правильно, він  отримує жетон з певною кількістю балів.

8.Якщо „стріляючи по квадрату" учень влучив у зображення:

корабля - учень і команда додатково заробляє 2 бали без відповіді  на       будь - яке питання;

якір - лише команда втрачає 2 бали, проте учень має право зробити ще один «постріл»;

«група учнів» - команда отримує колективне завдання.

9. Учні мають можливість вибирати собі питання із тих, які пропонує вчитель. На окремому столі 3 групи питань вартістю 1,2,3 бали, а також колективні завдання.

10.Завдання, які команда виконує колективно, оцінюються певною кількістю балів, які в разі правильної відповіді отримує капітан. Він має право розділити бали між членами команди, які були найактивнішими при виконанні даного завдання.

 11.В кінці уроку визначається команда - переможець, а також учень, який набрав найбільшу кількість балів – найкращий знавець теми «Гідросфера».

12.Учень - переможець гри отримує найвищу оцінку та заохочувальний приз. Якщо він набрав більше ніж 12 балів, тоді має право віддати зайві бали    будь - кому із однокласників, але не більше як 1 бал для одного учня.    Кожен із членів  команди, яка перемогла у грі « Морський бій» отримує додатково 1 бал.

                   Хід уроку:

 Організаційний момент

1. Вступне слово вчителя

Дорогі учні! Протягом 10 уроків ми з вами вивчали водну оболонку Землі -гідросферу. Під час цих уроків ви довідались про те, що вода - найцінніший мінерал на Землі, найбільше води у Світовому океані, а також багато води на суходолі і під землею, вода знаходиться і у повітрі. Вода тверда, рідка і газоподібна. Ми подорожували  морями і океанами, у батискафі „Трієст" ми опускалися на дно Маріанського жолоба, плавали річками, дивувались великим льодовикам і айсбергам. Були ви і „краплинками" - мандрували з океану на   на суходіл, а потім знову поверталися в океан. Знаходили великі річки без берегів  у Світовому океані і кожен з вас мріяв стати капітаном корабля і пізнавати  безмежні простори океану невідомого.

Сьогодні ми позмагаємося, щоб дізнатися хто ж здобув найкращі знання під час вивчення теми „ Гідросфера", а для цього ви зіграєте у гру „ Морський бій».  Як і будь – яка гра «Морський бій» має свої правила. Послухайте їх уважно, адже всім без винятку потрібно дотримуватися цих правил.

(Вчитель зачитує  правила гри «Морський бій»)

Зверніть увагу на епіграф та головне правило уроку.

(Учні зачитують записи на дошці)

2.Жеребкування 

(Проводиться для капітанів, щоб визначити черговість виступу команд)

3.Презентація команд

(Назва команди, девіз, емблема – максимальна оцінка 10 балів)

4.Метод «Допуск» - старт гри.

Право голосу має кожен учень. Вчитель ставить запитання, на які учні відповідають по черзі, не встаючи зі своїх місць. Піднімаються тільки ті учні, які не відповіли на запитання. Далі вчитель пропонує командам не залишати своїх  товаришів у біді - поставити їм додаткові запитання. Рятувальна операція триває доти, доки кожен учень не дасть правильної відповіді. 

(Всі учасники отримують по 1 балу)

Питання для допуску до гри:

-Яке співвідношення Світового океану і суходолу на Землі?

-Якої води на планеті більше  прісної  чи  солоної?

-Що таке світовий кругообіг води?

-Поясніть поняття „ Світовий океан "?

-Назвіть типи живлення річок?

-У яких станах може перебувати вода?

-Як визначити праві і ліві притоки річки?

-Які види робіт виконують річки в природі?

-Де на Землі поширена багаторічна мерзлота?

-Назвіть частини Світового океану?      

-Чим представлений суходіл в океані?

-Скільки океанів виділяють на Землі? Назвітьїх.

-Які основні властивості мають води Світового океану?

-Які типи морів розрізняють?

-Які острови за походженням виділяють у Світовому океані?

-Що таке солоність?

-Які течії розрізняють в океанах?

-Як позначаються вони на карті? 

-Назвіть види руху води в Світовому океані?

                             Хід гри:

Представники команд по черзі  відкривають квадрати на ігровому полі, відповідають на питання чи виконують командне завдання.

                    Питання вартістю 1 бал

-Дати визначення географічних термінів:       

гідросфера, батискаф, бентос, болото, водоспад, вододіл, водосховище, підземні води, заплава, промілле, нектон, планктон, озеро, річка.

 Питання вартістю 2 бали

-За картою визначте, до басейнів яких океанів та морів належать річки: Дніпро, Єнісей, Амазонка, Ніл.       ( Дніпро-Чорне море,Атлантичний океан; Єнісей-Карське море,Північний Льодовитий океан; Амазонка-Атлантичний океан; Ніл-Середземне море, Атлантичний океан)                                    

-За картою визначте материк і острови, покриті льодовиком.   (Антарктида, Гренландія)

- Знайдіть і покажіть на карті острови: Гренландія, Шрі - Ланка, Мадагаскар, Гавайські, Велика Британія, Куба.

-На карті знайдіть Біскайську, Бенгальську, Мексиканську, Гвінейську затоки. Частиною якого океану є кожна з них?      (Атлантичного  океану )

-На карті покажіть всі материки Землі від найбільшого до найменшого.

-Назвіть і покажіть океани земної кулі від найменшого до найбільшого.

-Назвіть і покажіть на карті „кольорові моря", які омивають материк  Євразію.    Чорне, Червоне, Біле, Жовте)

-Який океан та який материк перетинають всі меридіани. Покажіть на карті.    (Північний Льодовитий океан, Антарктида)

-Опустіться на дно океану в такій точці: 15°пн.ш. і 145°сх.д. Покажіть це місце на карті.       (Маріанський жолоб в Тихому океані)

-Скупайтесь у морі, досягнувши таких координат: 20°пн.ш. і 40°сх.д. Знайдіть це море на карті. До басейну якого океану воно належить?    (Червоне море, басейн Індійського океану)

-Зловіть акулу, яка заплила на 0°ш і 0°д. В яку затоку вона потрапила, частиною якого океану є ця затока?        (Гвінейська затока в Атлантичному океані)

-Назвіть і покажіть на карті найбільші озера кожного материка.    (Євразія-Каспійське море; Африка-Вікторія; Австралія - Ейр; Північна Америка-Верхнє; Південна Америка – Тітікака)

-Каспійське море, Аральське море, Мертве море - покажіть їх на карті.    Що спільного їх об'єднує.      (Залишкові озера – моря)

               Питання вартістю 3 бали

-Які види руху води в океані вам відомі? Назвіть причини їх виникнення.

-Що являє собою кругообіг води в природі? Завдяки якій властивості води він відбувається?

-Як утворюються підземні води? Яке їх значення в житті людини?

Розкажіть, які заходи на вашу думку, треба впроваджувати для охорони гідросфери.

Що таке режим річки і від чого від залежить? Наведіть приклади річок з різними режимами.

Поясніть, як зі зміною глибини змінюється температура води у Світовому океані?

Поясніть за яких умов утворюються льодовики.

Поясніть ознаки моря, затоки, протоки. Вкажіть, що між ними спільне.

Від чого залежить рівень солоності води в океанах і морях.

Які причини утворення багаторічної мерзлоти? Де вона поширена?

Як відрізняється температура поверхневого шару води Світового океану різних широт?

Розкрийте роль Світового океану в житті сучасної людини.

                          Групові  завдання

1. Метод „Друкарська машина"

Завдання. Записати назви географічних термінів, які вивчали у темі „Гідросфера", використовуючи букви:

А К В М Ч З О Н П Д Е Р Т І Б И Л

Відповідь:

  океан,  море, затока, протока, річка, озеро, болото, вода,  витік,  материк.

( За кожне слово 1 бал, максимальна кількість - 10 балів.)

2. Кросворд « Гідросфера»

Завдання: Розгадайте кросворд на тему „Гідросфера".

 Питання: ( 1 питання - 1 бал)

1.Гаряче джерело, що періодично діє у вигляді фонтанів.    (Гейзер)

2.Острови, які розташовані групою недалеко один від одного. (Архіпелаг)

3.Падіння води річки з виступу, який утворений у її річищі і складений твердими породами.                                                                 (Водоспад)

4.Періодичні підняття рівня води в океанах і морях.           (Припливи)                  

5.Раптове піднімання води у річці.                                         (Паводок)

6.Плаваюча льодова гора материкового походження.          (Айсберг)

7.Підводні вапнякові споруди колоніальних коралів.          (Рифи)     

8.Організми, які живуть у товщі води й активно пересуваються.      (Нектон)

9.Природне заглиблення на суходолі, заповнене водою.                    (Озеро)

10.Частина річкової долини, що заливається водою в період повені. (Заплава)

3. «Шифрований запис»

Завдання: На карті півкуль за даними координатами слід визначити моря, острови, півострови, в яких розташовані дані точки. За першими літерами назв складіть зашифроване слово.

1)55°пн.ш. 145°сх. д. - Охотське море;

2)40°пн.ш. 51°сх. д. - Каспійське море;

3)37°пн.ш. 15°сх. д. - влк. Етна;

4)20°пн.ш. 55°сх. д. - Аравійський півострів;

5)5°пд.ш. 140°сх. д. - острів Нова Гвінея.

Відповідь:  Океан

( Максимальна оцінка - 10 балів )

4. Тест   Біла ворона "

Завдання: У рядку слів знайти зайве.

1.Річка, море, затока, півострів, озеро;

2.Море, протока, болото, затока;

3.Байкал, Волга, Ніл, Амазонка;

4.Заплава, витік, гирло, озеро;

5.Льодовик, болото, річка, затока;

6.Аравійський, Індостан, Гренландія, Скандинавський;

7.Межень, паводок, повінь, дощ;

8.Припливи, цунамі, течії, річки;

9.Чорне, Азовське, Середземне, Каспійське;

10.Австралія, Африка, Євразія, Мадагаскар.

(Максимальна оцінка - 10 балів)

5. «Рекордсмени гідросфери»

Завдання: Назвіть рекордсменів гідросфери.

1.Найглибше озеро світу...                            (Байкал)

2.Най холодніший океан...                            (Північний Льодовитий)

3.Найвужча протока на Землі...                 (Гібралтарська)

4.Найповноводніша річка...                       (Амазонка)

5.Найбільший острів...                                (Гренландія)

6.Найбільша затока...                                 (Гвінейська)

7.Найдовша річка...                                    (Ніл)

8.Найсолоніше море...                                (Червоне)

9.Найбільший півострів...                              (Аравійський)

10.Найширша і найглибша протока...        (Дрейка)

( 1 бал за кожну правильну відповідь )

6. Географічне доміно  «Закінчити фрази»

Завдання: Учням пропонуються  фрази,  які не мають закінчень. Самі закінчення є, але на інших аркушах. Потрібно якомога швидше правильно підібрати закінчення до цих фраз і з'єднати їх разом.

1.У Світовому океані зосереджено...

                   ... 96,5% всієї води планети.

2.Гідросфера - це водна оболонка Землі, що включає...

            ...води Світового океану, води суходолу, води в атмосфері.

3.Процес перетворення води з рідкого стану в газоподібний називається...

               ... випаровування.

4.Середня солоність вод Світового океану становить...

               ... 35%о.

5.На суходолі зосереджено...

                ... 3,5% води планети.

6.Періодичне підняття й падіння рівня води в морях і океанах, що виникає
внаслідок притягання Землі Місяцем і меншою мірою Сонцем, називають...

               ... припливами і відпливами.

7.Територія з якої річка збирає свої води, називається...

            ... басейном річки.

8.Вода має здатність...

           ... нагріватися і охолоджуватися.

9.Основними  причинами  утворення  кругообігу води в природі є...

          ... різниця температури повітря та сила тяжіння. 10.Річка з притоками утворює...

             ... річкову систему. ( Максимальна оцінка 10 балів )

7.Метод «Чорний ящик»

Завдання: Дайте відповіді на запитання (письмово) та відгадайте, що знаходиться  в чорному ящику.

(Учні спілкуються та співпрацюють в групі)

1)Що називається гідросферою?

2)Що таке вода?

3)Які властивості води ви знаєте?

4)Що називається Світовим кругообігом?

5)Назвіть види підземних вод?

6)Що знаходиться в чорному ящику?          (Вода)

( Оцінка 10 балів максимум )

8. Метод  «Кубування»

-Вчитель використовує куб з написаними на кожній його грані запитаннями, які спрямовують мислення учнів від простого до більш складного. Протягом короткого часу учні мають записати свої відповіді.

( Максимальна оцінка - 10 балів )

1.Що таке гідросфера?

2.Чим відрізняється материк від острова?

3.З чим у вас асоціюється поняття „ Світовий океан "?

4.Чому на вашу думку води Світового океану постійно рухаються? Які причини цього руху?

5.Знайдіть материк та океан через які проходять  всі меридіани Землі?

6.Чому виникла потреба охорони Світового океану?

9. Гра « Подумай і поясни»

Завдання: Уважно прочитайте текст і дайте відповіді на питання.

1) „В океані є тічка. Вона не пересихає під час найбільших посух і не виходить з берегів навіть під час найбільших повеней. Її береги і ложе з холодної води, а річище - з теплої... Ніде у світі нема найбільш величного потоку вод. Він швидше Амазонки, стрімкіше Міссісіпі, і маса обох річок разом узятих не складає тисячної частинки обсягу води, що несе цей потік".

Про яку „річку" йде мова?  У чому правий автор і чому?

(Тепла течія Гольфстрім в Атлантичному океані)

2)„ На пологому березі однієї морської затоки, що далеко вдається в
суходіл, на високих дерев'яних стовпах, забитих у кам'янистий
грунт, були натягнуті сітки  кілометрів зо 2 - 3 від моря.

-Як же риба сюди прийде? Сітки тут, а море ген де? - запитав я у рибалок.

-Що для риби така відстань?- відказали вони.

-І уявіть собі, прийшла риба до сіток. Та ще й скільки її наловили...»

Поясніть дивний спосіб ловити рибу, описаний у цьому листі.

(Риба потрапила у сітки  під час припливу, а забирали її рибалки, коли був   відплив)

3)Вирішіть суперечку двох друзів.

„ А почалося усе з дрібниці. Згадали вони про свої рідні місця, адже жили вони майже по сусідству на березі озера, тільки один на південно-західному березі, а другий - на північно - східному. Перший каже:                                      - Вода в нашому озері гарна. Черпнеш її і пий із задоволенням,  солодка і смачна.   -Ну про те, що вода солодка, ти дарма. Яка вона солодка? У рот не візьмеш гірка, немов морська".                          

Про яке озеро йде мова?  Хто з друзів говорив правду? Чому?

(Озеро Балхаш –  одночасно  прісне(південно-західна частина) та  солоне(північно-східна частина) знаходиться на материку Євразія.  Обоє друзів говорили правду.)  ( Максимальна оцінка - 10 балів )

Підсумок уроку

Визначається команда переможець за сумою всіх балів, які отримали члени команд зокрема.

Визначається учень - переможець гри „ Морський бій ", який набрав найбільшу кількість балів.

Оцінюються всі учні, що брали участь у грі ( вже після того, як будуть  «подаровані»  бали члендм команди, яка перемогла, а також зайві бали              найкращого знавця теми «Гідросфери» ).


Теги: Гідросфера, Бабій І.П.
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 1402/171


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar