Головна » Географія

Біосфера. Склад і межі біосфери

Мета: формування знань про біосферу та її складові; формування первинних навичок визначати та пояснювати закономірності поширен­ня живих організмів, оцінювати вплив людини на біосферу; виховання бережливого ставлення до біосферних багатств Землі.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: атласи, підручники, схема (малюнок) «Роз­виток живих організмів на Землі», геохронологічна таблиця.

Опорні поняття: рослини, тварини, фотосинтез, літосфера, гідро­сфера, атмосфера.

Хід уроку

I.  Організаційний момент

Cтали, діти, всі рівненько.

Посміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли.

Й працювати почали.

II.  Актуалізація опорних знань і вмінь

Прийом «Бліцопитування»

•  Які оболонки Землі ви знаєте?

Наведіть приклади взаємодії названих оболонок між собою.
Яка частина природи Землі, на вашу думку, не увійшла до складу на­званих оболонок?

III.         Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом « Дивуй!»

Жива природа нашої планети — це унікальна лабораторія, в якій кожен її об'єкт має своє призначення. Є в цій лабораторії і свій годинник. Наприклад, соняшник, повертаючись «обличчям» до сонця, відстежує рух світила небосхилом. А багато квіткових рослин відкриваються і за­криваються у чітко визначений час. Листок кожної рослини — це міні-біоенергостанція, яка у процесі фотосинтезу перетворює енергію Сонця на поживні речовини, виділяючи при цьому кисень. Наприклад, одне листяне дерево бук виробляє за годину 1,7 кг кисню. Денна «продукція» такого «кисневого заводу» може задовольнити потреби 64-х осіб!

Ви вже знаєте про те, що живі організми беруть активно участь у ви­вітрюванні гірських порід, формуванні нових форм рельєфу, утворенні водойм (наприклад, унаслідок будування загат бобрами), створенні гірських порід (кам'яного вугілля, крейди тощо), зміні кліматичних характеристик місцевості, регулюванні мінерально-сольового складу води Світового океану.

Загальна маса живих організмів Землі становить не більш ніж 0,01% маси літосфери, але їх діяльність і роль у природі Землі ви­нятково велика, оскільки вони здійснюють у ній не менші зміни, ніж діяльність річок, вітру, льодовиків та інших екзогенних факторів. Про діяльність і роль живих організмів, закономірності їх поширення на Землі та зв'язок «живої» оболонки з іншими оболонками Землі ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.

Тема уроку: Біосфера. Склад та межі біосфери.

IV.         Вивчення нового матеріалу

План:

1.  Що таке біосфера?

2. Час виникнення та розвиток біосфери.

3. Складові біосфери.

4. Межі біосфери.

5. Взаємозв'язок біосфери з іншими оболонками Землі.

6. Закономірності поширення живих організмів на Землі.

Що таке біосфера?

Протягом уроку ми будемо подорожувати біосферою та складати Паспорт оболонки життя (Додаток №1). Ми будемо подорожувати не тільки в просторі, але й в часі.

Робота в зошиті

Складання паспорта Біосфери.

Отже, запишіть ім’я оболонки. – Біосфера.

Робота над формуванням понять.  

Звертаю увагу учнів на дошку, де записано(Додаток №2):       

«біос» - життя; «сфера» - оболонка

Учні мають з'ясувати, що означає у перекладі з грецької слово «біосфера». (Оболонка життя.)           

Потім пропоную учням ознайомитися з визначенням, яке наведено в підручнику на ст.241, і записати його до зошитів.

Біосфера — це оболонка земної кулі, в якій зосереджені організми.  

Уперше поняття «біосфера» вжив відомий український учений, перший президент Української Академії наук  Володимир Іванович Вернадський(Додаток №3). Саме він у ході своїх досліджень виявив, що непомітні мешканці Землі, маса, яких не перевищує одного відсотка від маси ґрунту, води й повітря, складають географічну оболонку і відіграють провідну роль у її еволюції, здатні змінити поверхню планети й води океану.

Час виникнення та розвиток біосфери (Аналіз геохронологічної таблиці розвитку живих організмів на Землі).

Для того, щоб визначити дату народження Біосфери необхідно скористатися машиною часу та повернутися до періоду, коли на Землі зародилося життя. Для цього перегорніть сторінки вашого підручника назад та знайдіть геохронологічну таблицю на ст..66-69. Проаналізуйте за таблицею коли виникли живі організми. Достеменно не відомо, коли саме виникли перші організми на Землі. Тому дата ця дуже приблизна. Запишіть в таблицю. Де саме зародилося життя? Для цього повернемося на ст..174. Знайдіть, будь ласка, інформацію про це та зробіть запис у таблицю.

Межі біосфери. Складання схеми-малюнка.

Далі ми маємо з’ясувати, де саме проходять межі біосфери (Додаток №4). Тобто, у яких сфера Землі є живі організми. Спочатку вирушаємо в атмосферу. На вашу думку де в атмосфері проходить верхня межа біосфери? Що є захисним щитом для всього живого на Землі? (озоновий шар) Чи може існувати життя вище цього захисного шару? (ні) Зробіть висновок про те, на якій висоті знаходиться верхня межа атмосфери? (20-25 км)

Зробіть запис в таблиці.

     Наступна зупинка: Гідросфера. Пригадайте складові гідросфери. (відповідь учнів: світовий океан: океани, моря, затоки, протоки; вода в атмосфері,води суходолу: поверхневі та підземні води) Поміркуйте, в яких складових гідросфери існує життя? (відповідь учнів: в усіх) Адже навіть в гейзерах та льодовиках є живі організми. Отже, що ми повинні записати в таблицю? (уся гідросфери входить до складу гідросфери)

Зробіть запис.

Тепер настала черга вирушати в земні глибини. Визначимо, де в літосфері знаходяться межі біосфери.

Скористайтеся підручником для визначення нижньої межі біосфери. Та зробіть запис в таблицю.

Що ви бачите на малюнку? Чи змінилися межі біосфери після того, як людина освоїла космос? Штучні межі біосфери, які розширили люди називаються техносферою.

Запишіть ці висновки в таблицю.

4.  Складові біосфери. (Робота з підручником)

За всю історію розвитку життя на Землі налічувалося близько 500 млн. видів. Але в процесі еволюції більшість організмів зникли. Зараз на Землі налічується близько 2 млн. видів. Розрізняють 4 царства живої природи. Давайте пригадаємо, як називаються ці царства. (Додаток №5) (учні відповідають)

Царства живої природи: рослини (близько 500тис. видів), тварини (близько 1,5 млн. видів), гриби (понад 100 тис. видів), мікроорганізми (мікроскопічні, часто одноклітинні).

Запишіть кілька прикладів кожного з царств.

В особливі відмітки можна записати інформацію про живі організми.:

Рослинний світ – 97 % від усіє маси біосфери:

Тваринний світ – 3%

Як пов’язані між собою представники різних царств? (учні відповідають)

Фізкультхвилинка. Давайте трохи перепочинемо:

Трава – низенька-низенька,

Дерева – високі-високі,

Вітер дерева колише, гойдає,

То вправо, то вліво,

То вниз пригинає.

Птахи з теплих країв прилітають,

А учні тихенько за парти сідають

І географію продовжують вивчати.

5.         Взаємозв'язок біосфери з іншими оболонками Землі. (Робота  в парах)

Завдання. Наведіть приклади взаємодії двох оболонок: біосфе­ра — атмосфера; біосфера — гідросфера; біосфера — літосфера.

З появою рослин кількість кисню стала збільшуватися, вуглекислого газу – зменшуватися. З розвитком життя на Землі  формувалося сучасне співвідношення газів повітря.

У земній корі нагромаджуються рештки рослин і скелетів тварин, утворюючи товщі осадових порід (крейди, вапняку, кам’яного вугілля, торфу).

Солі, нагромаджені в морській воді, використовуються організмами для своєї життєдіяльності. Наприклад, кальцій – складова їхніх скелетів, черепашок, панцирів.

6. Закономірності поширення живих організмів на Землі.

Аналіз умов, необхідних для розвитку та існування живих організмів

          Склад біосфери змінюється від екватора до полюсів. Це залежить від клімату. Найбагатші рослинність і тваринний світ – в екваторіальних і помірних широтах. В тропічних і полярних широтах кількість видів організмів зменшується.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом «Експрес-тест» (Додаток №6)

1. Зазначте біосфера –це׃

а) водна оболонка Землі;

б)повітряна оболонка Землі;

в)оболонка Землі населена організмами;

г)тверда оболонка Землі.

2. Зазначте, хто із вчених є основоположником вчення про біосферу׃

а)Р. Гук;    б) В. Вернадський;    в) М. Копернік;   г) Й. Берцеліус.

3. Встановіть біосфера сформувалася завдяки життєдіяльності׃

а)морських організмів;  

б)організмів суходолу;   

в)усіх живих організмів на Землі;       

г)людини і суспільства.

4. Верхня межа біосфери розташована на висоті׃

а)10км;     б)20-25см;     в)30км.

5. Озоновий шар виконує функції:

а) зігріває атмосферу на 2- 3о С;

б) відбиває ультрафіолетові промені;

в) не випускає кисень від поверхні Землі.

6. Найбільш різноманітними є представники органічного світу:

а)тропічних широт; 

б)помірних широт; 

в)екваторіальних широт.

2. Прийом «Проблемне питання»

Чи змінюються в часі межі біосфери? Відповідь обґрунтуйте.
Проаналізуйте вплив людини на біосферу. (Додаток №7).

Вплив людини на біосферу

Позитивний

Негативний

 2. Назвіть, які тварини і рослини найбільш поширені у вашій місцевості.

VI. Підсумок уроку

«Незакінчене речення» (Додаток №8)

На уроці  я зрозумів …
Сьогодні я навчився …
На уроці найцікавішим було …
На уроці мені було найважче …
Сьогодні на уроці я не зрозумів …

Учні п'ятьма реченнями формулюють висновки уроку.

VII.         Домашнє завдання

Опрацювати параграф 37-38.
Підготувати проекти «Різноманітність живих організмів».


Теги: Лаврук Г.О., Біосфера
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 1414/209


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar