Головна » Географія

Африка. Особливості географічного положення та історія дослідження материка

Мета: ознайомити учнів з історією дослідження Африки, своєрідністю природи материка, яка пов`язана з особливостями географічного положення, сформувати уявлення про періоди дослідження материка; закріпити вміння визначити координати крайніх точок материка; розвивати творчу уяву; допитливість, творчі здібності дітей: логічне мислення, пізнавальний інтерес, виховувати естетичний смак і повагу до природи планети.

         Обладнання: фізична карта світу, атласи, контурні карти, малюнки, портрети дослідників Африки, підручники.

         Тип уроку: урок вивчення нових знань і умінь та навичок.

ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Вітання. Створення позитивного настрою на работу в класі.

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Бесіда.

Який найбільший природно-територіальний комплекс землі?
Чи змогло людство змінити природу планети?
До чого це може привести?
Як зберегти природу нашої планети?

Висновок: Розв`язання цієї проблеми можливе тільки за умови знання загальних закономірностей природи всієї планети та її окремих частин –материків та океанів. Сьогодні ми почнемо вивчати наступний розділ курсу «географія материків і океанів», який називається материки.

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Пригадуєте, у вірші К. Чуковського про Бармолея: «Африка опасна! Африка ужасна! Не ходите, дети, в Африку гулять!»

Виходить, що коли й шукати справжніх пригод, то неодмінно в Африці. Ось тільки куди вирушити?

Подорожувати по світу можно в комфортабельному купе залізничного вагону, салоні авіалайнера чи на повітряній кулі.

     Ми відправимся в свою порож на своїх всюдиходах-своїх партах під спекотним сонцем, через болота, сипучі піски, непроходимі джунглі. Свій похід почнемо з Каїра і дійдемо до миса Доброї Надії, пройдемо по берегах Гвінейської затоки, відправимся маршрутами Давида Лівінгстона.

     Перший материк, який ми будемо вивчати, - це материк тропічних широт.

ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРИАЛА

Прийом «Асоціативна павутина»

З яким словом у вас асоціюється материк «Африка»?
Що ви знаєте про неї?
Що спадає вам на думку, коли звучить слово «Африка»?

Микола Гумілюв писав:

                       Оглушенная ревом и топотом,

                       Облеченная в пламя и дымы,

                       О тебе, моя Африка, шепотом

                       В небесах говорят серафимы.

Африка – улюблениця сонця, невиліковна пристрасть, загадковий «чорний» континент.

Африка, всім рідна, близька – предків людства тут колиска...

Про Африку можно говорить як про «най - най».

Рекорди світу:

Найбільша пустеля земної кулі – САХАРА,

НІЛ – найдовша річка світу, довжена 6695 км,

Найбільше штучне озеро: ВОЛЬТА  ГАНА,

Тут живуть:

Найбільша тварина суходолу – африканський слон.
Найвища тварина світу – жираф 6 м висоти, довжина язика 45 см, їдять      65 кг листків в день
Чемпіон з бігу серед тварин – гепард. Швидкість 100 км на годину і тільки на дистанцію 300 м.
Найбільший на Землі птах – африканський страус.
Найшвидша змія – африканська мамба 65 км на годину.

  Африка Батьківщина ціних культур:

цибулі;
капусти;
кавунів;
буряка.

«Мандрівка в слово».

Існує декілька гіпотез щодо походження назви «Африка»:

слово «Африка» - з латинської «безморозний»;
від назви племені афариків (африканців), які займали територію від сучасного Тунісу до Гібралтару;
арабський вчений Мухамед-аль-Вазан (XVI ст.) писав, що назва «Африка» (з арабської «Фракія») походить від слова «фарака», що означає «розділяти», «відділяти». Можливо, що саме цей зміст закладено, тому що Африка, насправді відокремлена Червоним морем від Азії.
«Афрос» (давньогрецьке) – «піна».

Розповідь вчителя:

Африка – другий за величиною материк після Євразії. Її площа з островами – 30,32 км2, довжина берегової лінії – 30,5 тис. км.

У чому причина особливостей природи Африки?

Вона криється в їх фізико–географічному положенні, від нього залежить кількість одержуваної сонячної енергії, формування областей високого й низького тиску, особливості руху повітряних мас. Знаючи про особливості фізико–географічного положення материка, ми можемо багато чого розповісти про особливості його природи. Тому саме з розгляду фізико–географічного положення починається вивчення материків. 

План визначення географічного положення материка

Наше знайомство з Африкою почнеться з корінців «дерева пізнання», яке подарувало нам на сьоднішній урок свої «гостинці - горішки». Частуючись ними, ми постараємося розкусити кожен з них, щоб відчути смак плодів африканського «дерева пізнання». «Горішок» перший. Хто розкусить?

Учитель зачитує з листа.

     «В АФРИКИ НА СЕРЦІ – РАНА: ВМЕРЛА МАТІНКА ГОНДВАНА»

Стисле вияснення історії материка з використанням карти етапів формування материків та океанів.

«ЕКВАТОР – ПОЯС У «КРАСУНІ» Є...»

Визначальна риса географічного положення. Основні наслідки (екватор, тропіки початковий меридіан). Екватор перетинає Африку майже посередині, отже, материк розташований у Північній і Південній півкулях. Початковий меридіан перетинає Африку на заході, і більша її частина розміщена у Східній, а менша – у Західній півкулях.

    «А В АФРИКИ – ДІВЧИНИ «ПЛЕЧІ», НАЧЕ В МУЖЧИНИ...»

     Робота з фізичною картою. Вихід на питання: «Як впливає конфігурація материка на природу Африки?»

Уважно подивіться на карту. Що вам нагадують обриси материка? Може це буква «Р», що розгорнута справа наліво? Або незграбна «кам`яна сокира»?

Розповідь: багато чого про природу материка може розповісти положення його крайніх точок. 

ПРАКТИЧНА РОБОТА № 7.

Визначення географічних координат крайніх точок Африки.

Мета: закріпити вміння визначити географічни координати крайніх точок материка та наносити їх на контурну карту.

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, контурна карта Африки, олівці, лінійки.

Визначення крайніх точок Африки, та їхніх координат.

Клас працює парами за двома варіантами.

I варіант: визначає координати північної і південної крайніх точок Африки

II варіант: західної і східної крайніх точок

Північна – мис Рас-Енгела 37`20 пн.ш. і 9`51 сх.д.

Південна – мис Агульяс 34`52 пд.ш. і  19`59 сх.д.

Західна – мис Альмаді 15` пн.ш. і  17`32 зах.д.

Східна – мис Рас – Гафун 11` пн.ш. і  51`23 сх.д.

2. Визначення протяжності териториї між крайніми точками в градусах і кілометрах.

37`20 +34`52=72`12

72`*111 км = 7992 км з півночі на південь

17`32+51`23= 68`55

69`*109.6 км = 7562,4 км з заходу на схід

«ТЫ НА ДЕРЕВЕ ДРЕВНЕМ ЕВРАЗИИ  ИСПОЛИНСКОЙ ВИСЯЩАЯ ГРУША»

За картою визначити, як Африка розміщена відносно других материків.

Африка розташована дуже близько від Євразії, на південному заході від неї, і з`єднується з нею вузьким Суецьким перешийком. Від інших материків Африка віддалена.

«ПЛЕЩЕТ КРАСНОЕ МОРЕ, ПЕРСИДСКИЙ ЗАЛИВ»

Прийом «Уявна подорож» - «Навколо Африки за 20 днів».

Ми пливемо навколо материка. Наше завдання нанести на контурну карту маршрут руху і позначити об`єкти, що характеризують географічне положення материка

1. Починаємо   нашу подорож у протоці. Це своєрідні морські «ворота», що з`єднують Атлантичний океан з його внутрішніми морями. Ширина протоки в найвужчій частині досягає 14 км, а в найширшій 44 км. (Гібралтарська протока).

         2. Протока відокремлює Африку від Європи.

         3. Виходимо в океан, що омиває західне узбережжя материка(Атлантичний океан).

         4. Пропливаємо повз острови, які розташовані за 100-120 км від берегів Марокко. У тутешніх лісах мешкає безліч жовтих канарок, тому й острови назвали... (Канарські острови).

         5. На горизонті найбільша затока Африки, на північному узбережжі знаходиться місце без координат. Єдине місце на земній кулі де перетинається екватор початковий меридіан і висота над рівнем моря 0 м. (Гвінейська затока)

         6. Огинаємо архіпелаг вулканічного походження, що нараховує 180 островів(Острови Зеленого Мису)

         7. Огинаємо крайню південну точку Африки і й опиняємося в Індійському Океані.

         8. На горизонті Мадагаскар – один з найбільших островів, який прозвали «Островом лемурів».

         9. Пропливаємо повз півострів Сомалі, який нагадує зуб, тому його називають Африканським зубом.

         10. Проходимо Аденську затоку і входимо в Баб-ель-Мандебську протоку.

         11. Тепер ми  пливемо водами найсолонішого й найтеплішего на  землі Червоного моря.

         12. Цей канал дозволяє нам опинитися в тім морі, де починалася наша подорож.(Суецький канал).

Висновок: Берегова лінія мало розчленована.

«МОГИЛУ СЕРЦЯ ЛІВІНГСТОНА ПРИТИСЛА АФРИКА ДО ЛОНА...»

Історія дослідження та вивчення материка.

Як відбулося дослідження і вивчення материка?

Ми дізнаємося зі сторінок нащого чудового підручника. Користуючись інформацією параграфа підручника, в зошиті заповніть таблицю «Дослідники Африки» за зразком:

Микола Гумільов – талановитий російський поет початку 20 століття, в його душі поєдналися поет, романтик, мандрівник, літературний критик, офіцер. Свою першу подорож до африки він здійснив в 1907 році потайки від батька. Ночував у трюмі пароплава, був навіть заарештований за спробу потрапити зайцем на пароплав. Через три роки знов їде до Африки,  а в 1913 році в складі наукової експедиції за дорученням Академії наук відвідав материк. Мандрував по Абіссінії, по Сахарі.

ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.

Гра «Вірю – не вірю»

Чи вірити ви, що Африка займає друге місце за площею?(вірю)
Африка найбільший уламок Гондвани?(вірю)
Вона лежить у всіх півкулях?(вірю)
На півночі її омиває Червоне море?(не вірю)
Гвінейська затока – найбільша у світі?(вірю)
Африка прилягає до Америки?(не вірю)

ПІДСУМОК УРОКУ.

Африка – другий за розмірами території материк Землі;
Екватор перетинає Африку майже по середині, що обумовлює своєрідну подібність природних умов північної та південної частини материка
Близькість Африки до Євразії сприяла виникненню між континентами тісних зв`язків та обумовила колонізацію материка.

ДОМАШННЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати матеріал підручника.
Скласти кросворд.

Література:

Довгань Е.Д. Інтерактивні технології на уроках географії. – Харків «Основа», 2005г.
Корнєєв В.П. Географія материків  і океанів. – Харків «Ранок», Веста, 2002 г.
Науменко С.І. Інновації на уроках географії. – Харків «Основа», 2007 г.
Стадник О.Г. Увесь довідковий матеріал до курсу фізичної географії. – Харків «Основа», 2007 г.


Теги: Скорик О.М., африка
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 1289/196


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar