Головна » Фізика

Тиск. Одиниці тиску

Цілі уроку:

Освітні:

1. Закріпити уявлення про тиск, як про фізичну величину.

2. Сформувати вміння знаходити тиск практично.

3. Навчити робити висновки.

Виховні:

1. Розвивати мотивацію вивчення фізики, використовуючи різноманітні прийоми (Експериментальна робота)

2. Розвивати вміння працювати в парі, розвивати співпрацю.

Розвиваючі:

1. Розвивати вміння самостійно працювати з досліджуваним тілом.

2. Розвивати вміння учнів спостерігати, аналізувати, узагальнювати.

3. Сприяти розширенню кругозору учнів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма уроку:  комбінований урок.

Методи: словесні, наочні, практичні.

Обладнання: виставка ріжучих і колючих інструментів; презентація , лабораторні динамометри, бруски, лінійки, комп’ютер, проектор, презентація.

 

План уроку

 1. Етап організації початку уроку .

2. Етап підготовки до активного і свідомого засвоєння нового матеріалу .

3. Етап засвоєння нових знань (сила тиску, формула тиску, одиниці вимірювання тиску) .

4. Подорож в біологію .

5. Світ техніки .

6. "Знайомі літери" .

7. Експериментальні завдання.

8. Тестові завдання.

9. Підведення підсумків .

10. Домашнє завдання.

                                                           

 Епіграф до уроку:                                               

"Знання тільки тоді знання, коли воно

 придбане зусиллями думки, а не пам'яті"

                                                                                             А. Н. Толстой

Хід уроку

1. Етап організації уроку.

2. Етап підготовки до активного і свідомого засвоєння матеріалу.

(Слайд 1)

Учитель звертає увагу учнів на ілюстрацію до твору Маміна-Сибіряка "Сіра шийка" (див. Слайд № 1 презентації) і зачитує уривок з цього твору: "... Лисиця дійсно прийшла через кілька днів, села на березі і знову заговорила:

- Cоскучілась я за тобою, качечка ... Виходь сюди, а хто не хочеш, то я сама до тебе прийду. Я не пихато ...

І Лисиця почала повзти обережно по льоду до самої ополонці. У Сірої Шейки завмерло серце ... ".

 

Питання. Чому лисиця обережно повзла по льоду? (Вислуховуємо відповіді)

 

Учитель. Щоб відповісти на це питання, необхідно познайомитися з темою "Тиск і сила тиску". (Слайд 2)

Слово "тиск" вам добре відомо. Як ви розумієте сенс наступних пропозицій:

(Слайд 3)

Тиск різко падає, можливі опади.

Захисники команди "Динамо" не витримали тиску нападників "Спартака".

У хворого раптово підвищився тиск.

"Наутілус" ковзнув у бездонні глибини, незважаючи на величезний тиск зовнішнього

середовища.

- Це була жінка, - сказав комісар Мегре, - тільки тонкий каблук жіночих туфель міг зробити таке великий тиск.

 

У всіх цих пропозиціях слово "тиск" використано в різних ситуаціях і мало різне значення. Ми розглянемо тиск з точки зору фізики.

 

Вчитель: згадаємо: (Слайд 4)

•      Що таке сила?

•      Які сили ви вже знаєте?

•      Від чого залежить результат дії сили?

•      Силу, яка прикладається перпендикулярно до поверхні, називають силою тиску на цю поверхню і позначають Fт.

 

Звернемося до досліду (Слайд 5)

 

Вчитель: величина, яка показує, яка сила тиску діє на кожну одиницю площі поверхні, називається тиском. (Слайд 6, 7)

P - тиск

F - сила тиску

S - площа опори.

 

 - Щоб тиск нам отримати, потрібно силу тиску на площу ділити!

 

Проведемо якісний аналіз даної формули.

 

Питання 1. Сила тиску не змінюється, а площа опори збільшується. Як зміниться тиск? Чому? (Тиск зменшиться, тому що тиск обернено пропорційно площі).

 

Питання 2. Площа опори не змінюється, а сила тиску збільшується. Як зміниться тиск? Чому? (Тиск збільшиться, тому що тиск прямо пропорційно силі тиску).

 

Учні роблять висновок, що при одній і тій же силі тиск більше в тому випадку, коли площа опори менша, і, навпаки, чим більше площа опори, тим тиск менше.

 

Учитель:

Питання 1. Як можна знайти силу тиску, знаючи тиск і площа поверхні, до якої прикладена сила? (Fд = p * S)

Питання 2. Як знайти площу поверхні, до якої прикладена сила, знаючи силу тиску? (S = F/p)

 

Учитель. Виведемо одиницю вимірювання тиску. (Слайд 8)

 

S = 1м2

F = 1Н

 [P] = 1н/м2 = 1Па.

 

1 Па - це такий тиск, що виробляє сила тиску в 1 Н, що діє на поверхню площею 1 м2 перпендикулярно цій поверхні.

Учитель. Одиниця вимірювання тиску названа  на честь Блеза Паскаля (Слайд 9)

 

1 гПа - 100 Па            (Слайд 10, 11)

1 кПа - 1000 Па

1 МПа - 1000 000 Па

 

Несистемні одиниці тиску:

1) технічна атмосфера (а т): 1 а т = 9,8 * 104 Па;

2) Фізична  атмосфера (а т м), дорівнює тиску, який створює стовп ртуті висотою 760 мм:  1 а т м = 1,013 а т = 1,013 * 105 Па.

3) міліметр ртутного стовпа (мм р т. с т.): 1 мм р т. ст. = 133,3 Па.

4) бар (в метеорології  використовують мілібар): 1 бар = 105 Па, 1 м бар = 102 Па.

 

Питання. Що означає запис: р = 15 000Па, р = 5000Па? (15 000 ПА - це такий тиск, що виробляє сила тиску в 15 000 Н, що діє на поверхню площею 1м2 перпендикулярно цій поверхні.)

 

Вчитель: здійснимо подорож у біологію (бджола на слайді перелітає на третій пелюстка по клацанню миші). (Слайд 12)

 

 У Амазонці є піранья -

З вигляду рибка так собі.

Якщо сунутимеш палець у воду,

Перекусить вмить його.

 

Питання: чому піранья може перекусити палець людини?

 

Ось верблюд, а на верблюді  (Слайд 13)

Возять поклажу і їздять люди.

Він живе серед пустель,

Їсть несмачні кущі,

Він у роботі круглий рік ...

Чому ж на верблюді возять поклажу і їздять люди?

 

(Площа поверхні кінцівок верблюда велика, а тиск, який чиниться на пісок, невелика, тому верблюд не провалюється в пісок.)

 

Їжак сердитий, сірий їжак, (Слайд 14)

Ти куди, скажи, йдеш?

Ти колючий весь такий, що не взяти тебе рукою!

Чому ж їжак колючий?

 

(Площа поверхні голок мала, а тиск велике.)

 

Бджілка - трудівник відомий, (Слайд 15)

Дарує людям мед і віск,

А ворогам покаже жало,

Будуть пам'ятати цілий рік!

 

Чому жало бджоли надає на шкіру людини дуже великий тиск? (Жало бджоли має малу площу поверхні, а тиск, який чиниться на шкіру людини, велика.)

 

Як-то раз запитали троянду: (Слайд 16)

Чому, чару око,

Ти колючими шипами

Нас шкрябаєш жорстоко?

 

(Площа поверхні шипів троянди мала, а тиск велике.)

 

Повернемося до героїв "Сірої Шейки". Чому лисиця обережно повзла по льоду? (Лисиця вибрала такий спосіб пересування, щоб збільшити площу поверхні, а тиск, вироблене на лід, зменшити.) (Слайд 17)

 

                                                          Фізкультхвилинка  (Слайд 18)

 

Вчитель: Хитра лисиця знала формулу тиску! Ми переконалися в справедливості цієї формули в природі - голки, журавлини, кігті, зуби, ікла, жала. Але. "Душа науки - це практичне застосування її відкриттів" (У. Томсон). (Слайд 19)

 

Учитель звертає увагу учнів на виставку ріжучих і колючих предметів та інструментів.

 

Питання: Чому ріжучі та колючі інструменти надають на тіло дуже великий тиск? (Площа поверхні ріжучих і колючих інструментів мала, а тиск велике.) (Слайд 20)

 

Зробимо екскурсію в світ техніки. Ми знаємо, що, чим більше площа опори, тим менший тиск, вироблене даної силою, і, навпаки, зі зменшенням площі опори (при незмінній силі) тиск зростає. Тому, в залежності від того, чи хочуть отримати малу чи великий тиск, площа опори збільшують або зменшують. (Учні працюють з ОК - способи зміни тиску). Шини вантажних автомобілів і шасі літаків роблять значно ширше, ніж легкових. Особливо широкими шини роблять у автомобілів, призначених для пересування в пустелях. Важкі машини, такі як трактор, танк або Болотохід, можуть проїжджати по болотистій місцевості, по якій не завжди пройде людина. Чому? (Важкі машини, маючи велику опорну площу, надають невеликий тиск.) (Слайд 21, 22, 23)

 

Учитель. Ми переконалися в справедливості формули тиску в природі і техніці.

 

Гра "Знайомі літери".

 

На дошці записані букви - позначення фізичних величин: p, m, F, l, V. Ваше завдання: послухавши прислів'я, поставити їм у відповідність одну з цих величин.

 

Прислів'я:

Шила в мішку не сховаєш.

Їжака голими руками не візьмеш.

Палець в рот не клади.

 

(Тиск)

 

Учитель. "Знання, не народжені досвідом, матір'ю всякої вірогідності, марні й повні помилок".

 

                                   Експериментальні завдання.  (Слайд 24)

 

 Обчислити тиск твердого тіла на опору. (Робота в парах.)

Обладнання: динамометр, лінійка вимірювальна, дерев'яний брусок.

Порядок виконання роботи.

Виміряйте силу тиску бруска на стіл (вага бруска).

Виміряйте довжину, ширину і висоту бруска.

Використовуючи всі отримані дані, обчисліть площі найбільшою і найменшою граней бруска.

Розрахуйте тиск, який виробляє брусок на стіл найменшою і найбільшою гранями.

Результати запишіть у зошит.

На основі отриманих результатів сформуйте висновок.

 

Учні записують результати дослідів на дошці і роблять висновок про залежність тиску від площі поверхні опори.

Учитель. "Тестові завдання".  (25, 26, 27)

Підсумок уроку    (Слайд 28)

 

З якою фізичною величиною ви познайомилися сьогодні на уроці?

Яку силу називають силою тиску?

Що таке тиск?

Одиниці тиску?

Одиниці тиску в СІ?

 

Оцінки за урок: Враховуються результати тесту.

Виводиться підсумкова оцінка за урок. Учитель звертає увагу учнів на епіграф до уроку.

Домашнє завдання: § 17  (Слайд 29)


Теги: тиск, Данильченко Н.М.
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 886/194


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar