Головна » Фізика

Розв’язування вправ за темою „Кількість теплоти. Теплові машини”

Мета. Повторити й узагальнити матеріал теми, підготуватися до тематичного оцінювання; вихову­вати інтерес до вивчення фізики; розвивати навички самостійної та колективної роботи, увагу, логічне мислення.

Тип уроку: комбінований урок-змагання.

Передбачувані результати:

а) учні знають основні поняття теми, уміють ко­ристуватись основними формулами;

б)  нормують науковий підхід до розуміння суті явищ;

в) цінують здобуті знання.

Обладнання: картки із завданнями, збірник за­дач із табличними даними.

Організація навчальної діяльності

1) Метод навчання: евристичний.

2) Метод викладання: стимулюючий.

3) Метод виявлення знань: усне опитування, вза­ємоперевірка.

4)  Форма організації навчального процесу: гру­пова (робота в малих групах).

5) Метод роботи учнів: частково-пошуковий.

6) Етап виявлення знань: повторення.

Хід уроку

I.  Рефлексія настрою та готовності до заняття. Мотивація навчання, повідомлення теми і мети.

II. Представлення команд, капітанів.

III. Робота в малих групах.

Конкурс «Розминка» (додаток 1) – 5 хв. Максимальна кількість балів – 6.
Конкурс команд «Поле чудес» – тестові завдан­ня з вибором правильної літери (додаток 2) – 10 хв.  Максимальна кількість балів – 7.
Конкурс «Аукціон формул» – розв'язування задач за формулами з теми, написаними на гранях кубика (додаток 3) – 10 хв. Розв'язання перевіря­ють суперники.  Максимальна кількість балів – 10.
Конкурс капітанів «Наукова подорож до кух­ні» (додаток 4) –: 5 хв. Максимальна кількість балів – 6.
Конкурс «Літературний» – пояснити явища, про які йдеться у запропонованих віршах (дода­ток 5) – 5 хв. Максимальна кількість балів – 6.

IV. Підсумки уроку-змагання – 3 хв.

V.  Домашнє завдання: повторити основні пи­тання теми, розв'язати (зі збірника запитань і за­дач Ю.І.Ненашева):

І група — № 24.32, Π група — № 29.13, III група —№ 32.50.

 

Додаток 1

 Розминка

1. Якої пори року Ейфелева вежа стає вищою на 15 см? (Влітку.)

2.  Цим трьом живим двигунам так і не вдалося зрушити з місця немеханічний транспортний засіб. (Лебідь, рак та щука.)

3. Молекули яких хлопчиків (здорових чи засту­джених) рухаються швидше? (Застуджених – їхня температура вища)4. Чому лід не одразу починає танути, якщо його внести з морозу в теплу кімнату? (Він ще нагріва­ється до температури плавлення.)

5. Чому скошена трава висихає швидше у вітря­ну погоду? (Швидкість випаровування залежить від вітру.) 

6. Волога білизна, яку вивісили взимку надворі, замерзає. Чому вона стає сухою через деякий час навіть за сильних морозів? (Випаровування відбува­ється за будь-якої температури.)

Додаток 3

1.  Яка кількість теплоти затрачається на нагрі­вання 340 г алюмінію на 50 °С?

2.  На скільки нагріється 200 г води при наданні їй 10 кДж теплоти?

3. Яку масу латуні можна нагріти від 20° до 420 °С, надавши їй 30,4 кДж теплоти?

4.  Скільки теплоти виділиться при згорянні 3 т  кам'яного вугілля?

5.  Скільки теплоти затрачається на плавлення 500 г цинку, взятого при температурі 420 °С?

6.  Скільки теплоти виділиться при конденсації 2,5 кг водяної пари?

 

Додаток 4    Наукова подорож до кухні

1. Чи можна, підсилюючи вогонь під каструлею, прискорити варіння картоплі, яка вже кипить?

2. Яка вода швидше закипить: сира чи переваре­на, якщо їх узяти за однакової температури?

3. Чи можна розплавити метал у холодній воді?

 

Додаток 5

Д. Білоус

Ви везете добро на возі

На території чужій.

Ось віз підскочив на дорозі –

Упав додолу ваш сувій.

 

B. Близнюк

Краплинами теплого воску

Спадає на крони літо.

 

C. Пущик

І хлібом пахне, вишнями, соломою

І піснею, яку співав козак.

Та грудочка стає солоною,

Як сіль чумацька на важких возах.

 

М. Познанська

Це жито липневе у полі

Дало соломи на бриля.

Прив'яло листя на тополі,

Від спеки аж пашить земля.

 

Загадки:

1) У піч положиш — мокне,

На воду пустиш — сохне.

 

2) Із землі підніме навіть дитина,

А через хату не перекине і доросла людина.

 

Відповіді

2. Кристал, бурштин, акустика.

3. Q = cm(t2 - tx) = 0,34 · 920 · 50 = 15640 (Дж);

4.  1) Ні, бо вся енергія витрачається на випаро­вування води, в той час як температура кипіння не­змінна за сталого тиску.

2) Сира, бо кипіння – це виділення повітря, роз­чиненого у воді. У перевареній такого повітря немає.

3) Так, ртуть плавиться за температури -39 °С.

5.  Інерція, плавлення, дифузія, випаровування, віск, пір'їна.


Теги: теплота, Гопко З.Г.
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 2819/192


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar