Головна » Фізика

Робота та потужність електричного струму

Мета: з’ясувати поняття роботи й потужності електричного струму; розвивати в учнів уміння встановлювати взаємозв’язки між фізичними величинами, явищами і процесами, виховувати працьовитість.

Обладнання: електрична лампочка, паяльник, лічильник, інтерактивна дошка, презентація,  комп’ютер.

Хід уроку

(з використанням презентації)

   І. Організаційний момент.

    ІІ. Опитування теоретичного матеріалу.

 Інтерактивна вправа «Робота в парах». Учні ставлять запитання один одному (за правильну відповідь учень отримує бонус, який може використати протягом уроку).

1) Яке з’єднання провідників називається послідовним?

2) Яке з’єднання провідників називається паралельним?

3) Які переваги має паралельне з’єднання провідників над послідовним?

4) Яка електрична величина однакова для всіх провідників, з’єднаних послідовно?

5) Як знайти загальний опір коли при послідовному з’єднанні?

6) Як знайти повну напругу в колі при послідовному з’єднанні?

7) Яка з основних електричних величин є однаковою для всіх віток паралельного з’єднання?

8) Як виражається сила струму в колі до його розгалуження через сили струмів в окремих вітках розгалуження?

   ІІІ. Актуалізація опорних знань. (метод “мозкового штурму”) (слайд №1:запитання )

Що таке електричний струм?
Назвати споживачі електричного струму.
Яка умова того, щоб струм виникав?
Що називають електричною схемою?
Що вам відомо про силу струму, електричну напругу і електричний опір?
Для чого призначений реостат в колі?
Яку роботу виконує струм?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Пояснення вчителя (з елементами бесіди). (слайди  № 2, 3)

Достатньо пригадати теплову, магнітну й хімічну дії струму, як стає зрозуміло, що електричний струм має енергію. Ці дії свідчать про те, що електрична енергія може перетворюватися в теплову, світлову, механічну енергії. А будь0яке перетворення енергії з одного виду в інший характеризується виникання роботи.

Отже, електричний струм при проходженні на певній ділянці кола виконує роботу, яку можна підрахувати.

Запишіть тему уроку: «Робота і потужність електричного струму». (слайд №4)

Пригадайте означення напруги. (слайд №5)

, де А – робота, виконується при перенесенні заряджених частинок на певній ділянці кола;

q – заряд, що переноситься на цій ділянці; U – напруга на даній ділянці кола.

Очевидно, А =U.q

Щоб визначити роботу електричного струму на певній ділянці електричного кола, потрібно напругу на цій ділянці кола помножити на заряд, перенесений через неї.

Тепер пригадайте означення сили струму:

        ,     звідки      q= I.t,  тому         А= Ut .

(Для виведення формули використовується інтерактивний слайд №6)

Для визначення роботи електричного струму достатньо виміряти напругу, силу струму та час проходження струму. (Демонстраційний дослід за схемою слайда № 7)

Якщо U=1B, I=1A, t=1C, то маємо А=1 Дж. Тому   1 Дж = 1В.1А.1с=1В.А.c

Спробуйте проаналізувати формулу (3) і дати тлумачення одиниці роботи джоуль. Якщо маємо фізичну величину, то як  чим її виміряти.

Демонстрування будови електричного лічильника. (слайд №8)

Якщо йдеться про виконання роботи, варто згадати про швидкість її виконання, тобто про потужність. Пригадайте із 7 класу:

Спробуйте записати формулу й одиницю потужності електричного струму.

(слайд №9)                            або

Дайте визначення одиниці потужності 1 Вт:

  або

Робота з підручником.

Розгляньте  табличку частинних та кратних одиниць потужності.

 V. Закріплення вивченого матеріалу. (слайди  № 10,11)

Як визначають роботу електричного струму?
Як визначають потужність?
Назвіть одиниці вимірювання роботи й потужності.
Визначити характеристики лампочки та паяльника.
Розв’яжіть задачу: В електроосвітлювальну мережу ввімкнули електроприлад потужністю 2 кВт. Яку роботу виконає електричний струм протягом 10 годин?
Заповнення таблиці «зведена таблиця фізичних величин».

VІ. Підсумок уроку. (слайд  № 12)

Інтерактивна вправа «Незакінчені речення».

Учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням висловитися, щодо підсумку уроку, закінчуючи його. Кожний наступний учасник обговорення повинен починати свій виступ із запропонованої формули. Учні працюють з відкритими реченнями: «На сьогоднішньому уроці ми дізналися…», «На сьогоднішньому уроці найважливішим відкриттям для мене було…»

VІІ. Домашнє завдання. (слайд  № 13)

Вивчити § 15. Прочитайте інструкцію до Л.Р. №8.

Вчитель фізики та інформатики Долинського природничо-математичного ліцею Сало Б. Я.


Теги: Сало Б.Я., електричний струм
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 1165/180


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar