Головна » Філософія

Свобода як цінність

Свобода як цінність (Pierwsza Rzeczpospolita) Христина Богера, аспірант кафедри філософії ЛНУ ім. І. Франка

Європу поєднує певна духовна спільність, яка виводить своєю основою християнство. Проте, істинним залишається факт, що в цій європейській духовній спільності існує відмінне розуміння універсальних цінностей. Цінності становлять найбільш істотний елемент кожної культури, в тому числі і культури польської. Вони є двигуном діяльності суспільства, основою його оцінок, присутні у всьому, що відбувається в суспільстві. Аксіологічні орієнтації суспільства першої Речі Посполитої, їх цінності, переконання про те, що цінне і добре, однаково виявлені в науковому аналізі та емпіричних дослідженнях як і репрезентовані у шляхетській культурі, характеризуються парадоксами і антиноміями, парадоксами і розбіжностями.  

В Старопольську добу сформувався громадянський етнос, тобто певна система норм, цінностей і принципів загально акцептованих шляхетським суспільством.

ПЕРША Річ ПОСПОЛИТА Про Польщу в XVI ст. часто говорилось – Річ Посполита. “Слово це з одного боку означало батьківщину і державу, а з другого – соціальну спільноту” [A. Sucheni-Grabowska, Rzeczpospolita // Wielka Encyklopedia Polki. T2. Krakow, 2004, s.1108.] Культуру Речі Посполитої дослідники визначають як “культуру шляхетську”. Вона “надавала тон цілості життя” того часу. [J. Tazbir. Kultura szlachecka w Polsce. Rozkwit – upadek – relikty. Warszawa, 1978. s.8]

СВОБОДА (контекст диспонованого поняття) “Свобода є універсальним виміром людської сутності, - зазначає С. Кримський і додає, що у різних націй різний вияв і різна реалізація цієї свободи”. В добу Ренесансу свобода підносилась до рангу найвищої цінності і мислилась в контексті громадянських свобод і вольностей. У цій інтерпретації свобода визначалася як “можливість людини формувати не тільки свою власну природу, а й змінювати наявну соціальну дійсність”. Отже, свобода тлумачилась як гарантоване законом право на життя і власність і була “потребою натуральною” нового ренесансного суспільства. Саме в такому аспекті пропонується аналіз свободи як найвищої цінності Першої Речі Посполитої.

“Wiara w fatum sprowadza na ziemię fatum. А wiara w wolność sprowadza na ziemię wolność”. - Józef Stanisław Tischner Цінність свободи окреслена і через суспільну групу і через саму людину. Сутність свободи (Перша Річ Посполита)

Єдина і неподільна свобода вважалась найвищою цінністю [A. Grzeskowiak-Krwawicz. Lex est Rex in Polonia et in Lithuania... Tradycje prawno-ustrojowe Rzeczypospolitej – doświadczenie i dziedzictwo, Warszawa, Wydawnictwa TK, 2008, s. 25 - 42]

Від XVI ст. свобода для поляків становила залежність громадян від власної волі, а не від волі влади. Свобода як цінність періоду Першої Речі Посполитої – це перш за все, реалізація самоствердження громадян. Свобода - як суспільна цінність, яка реалізувалася в тогочасній державі, у відносинах громадянин – влада. Аксіологічний вимір свободи Старопольського періоду полягала у мотивації суспільних дій до незалежності тогочасної держави як найвищого спільного блага. РЕЗЮМЕ:

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ! ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!


Теги: Христина Богера, свобода
Навчальний предмет: Філософія
Переглядів/завантажень: 750/172


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar