Головна » Економіка

Собівартість продукції, її структура. Витрати на виробництво продукції

         Економіка є терміном грецького походження, що дослівно означає  мистецтво введення господарства. Будь-яку роботу, в процесі котрої люди виготовляють необхідні для життя продукти та предмети, перевозять і продають їх, здійснюють після продажу сервісне обслуговування товарів тривалого користування, заведено завивати виробничо-господарською й комерційною діяльністю, а підприємства, на яких відбувається така діяльність, є суб’єктами господарювання органічно взаємозв’язаної економічної системи.

         Тому економіка цілком справедливо вважають головною царицею діяльності людей, що забезпечує суспільство життєво необхідними матеріальними благами і послугами виробничо-технічного та споживчого призначення.

Практика господарювання на ринкових засадах підтверджує ту незаперечну істину, що результативність будь-якої виробничо-господарської та комерційної діяльності залежить передовсім від компетентності та творчої активності управлінських кадрів, достатньо глибокого знання ними конкретної економіки, законодавчої бази й соціальних аспектів господарювання. Тому у вищих навчальних закладах України все ширше – здійснюється багаторівнева підготовка економістів для різних ланок господарювання.

Економіка та організація є базовою загальноекономічною дисципліною, охоплює всі ключові розділи прикладної економіки, організації та забезпечення  ефективного господарювання на рівні основної структурної ланки суспільного виробництва. Велика увага повинна приділятися підготовці спеціалістів для всіх галузей господарювання.

Укладач цієї методичної розробки відкритого заняття бажала б, аби епіграфами до цього заняття доречні б були такі виказування Великих:

«Економічна наука має справу з фундаментальними проблемами життя суспільства; вона стосується усіх і належить усім»                                        

ОБГРУНТУВАННЯ ТЕМИ

         Вивчення теми «Собівартість продукції, її структура. Витрати на виробництво продукції» в рамках усієї дисципліни сприяє формування у студентів вмінь та знань щодо структури собівартості, витрат на виробництво продукції, використовуючи ці знання у своїй подальшій фаховій діяльності.

         Мета заняття: розширити, поглибити і деталізувати наукові знання щодо структури собівартості, витрат на виробництва продукції, прищеплювати інтерес до теоретичних основ економіки, розвивати наукове мислення.

         Заняття проводиться  як лекція.

         Під час заняття заплановано, формування таких компетенцій:

студенти ставлять перед собою ціль, організують свою роботу;
набувають базові знання одного розділу економіки, необхідної для майбутньої  професії;
формуються уміння логічно і послідовно викладати свою думку.

Очікувальний результат: кожний студент повинен знати структуру собівартості, склад витрат на виробництво продукції.

Зміст заняття відповідає робочій навчальній програмі та розрахований на студентів вищих навчальних закладів І – ІІ рівня акредитації.

ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ

         Робоча програма розроблена на основі навчальної програми з дисципліни «Економіка та організація зварювального виробництва» для спеціальності «Зварювальне виробництво»

ВИМОГИ

Знання теоретичного матеріалу на тему «Виробничі фонди підприємства».
Вміння визначати показники виконання основних та оборотних засобів.

Вид заняття – лекція.

Методи і форми проведення: лекція-діалог, презентація,  тести із завданнями відкритого типу з короткою відповіддю.

П Л А Н   З А Н Я Т Т Я

Група:  ЗВ  

Спеціальність: 5.05070104 “Зварювальне виробництво

Тема заняття: “ Собівартість продукції, її структура. Витрати на виробництво продукції”.

Мета заняття:

Методична:

впроваджувати ефективні форми активних моментів навчанні при викладанні спеціальних дисциплін, удосконалити методику проблемно-пошукового методу навчання.

            Дидактична:

ознайомити студентів з поняттям собівартості продукції, з класифікацією витрат виробництва, з порядком розробки кошторису виробництва.

Виховна:

розвивати логічне та  аналітичне мислення, професійну компетентність, майстерність майбутніх фахівців;
виховувати відчуття патріотизму;
розвивати пізнавальні можливості, навички публічного виступу, участі в дискусії.

Вид заняття: лекція.

Тип заняття: інформаційна проблемна лекція

Форми та методи проведення заняття: лекція діалог.

Міжпредметні зв’язки:

     Забезпечуючі: математика, економіка, географія, економічна теорія.

     Забезпечувані: курсове та дипломне  проектування.

Методичне забезпечення:

            наочні посібники: плакати, супроводжуюча презентація.

            роздатковий матеріал: робоча програма, методична розробка, роздатковий матеріал, опорні конспекти, тест.               

Література:

Обов’язкова:

  1. Покротиний С.Ф. Економіка підприємства: Підручник – К.: КНЕУ, 20011, с 457

  Додаткова:

1.  Горфинкель В.Я. Економика предприятия.; Ученик – М.: ЮНИТИ, 2000, с 718

Хід заняття:

1. Організаційна частина: (2 хв.)

1.1 Привітання студентів.

1.2 Підготовка аудиторії до заняття, перевірка готовності до заняття.

1.3 Відмітка в журналі відсутній.

2. Актуалізація опорних знань з раніше вивченого матеріалу (18 хв.):

         Проводиться у вигляді тестового та фронтального опитування (Додаток А).

         Викладач: Сьогодні ми з вами починаємо вивчати одну із важливих тем в економіці «Собівартість продукції, її структура. Витрати на виробництво продукції». Для засвоєння цієї теми найбільш необхідні знання вже вивчених раніше нами тем «Заробітна плата» та «Виробничі фонди». Саме ці теми були задані вам для повторення. Підготуйтеся до опитування з цих тем.

         2.1 Відповідати на тести по карточкам на першу парту підуть 2 студенти. (Додаток А, карточки № 2.1, 2.2. На карточку по 5 тестових питань з відповідями треба знайти правильну відповідь. Кожна правильна відповідь – 1 бал).

         Оцінка тестів і відповідей студентів.

Відповідатимуть студенти: ________________________________________________

Правильні відповіді: Карточка 2.1: 1 – Б; 2 – Б; 3 – А; 4 – Г; 5 – А.

                                  Карточка 2.2. 1 – Д; 2 – В; 3 – Д; 4 – В; 5 – В.

         2.2 Відповісти п карточці на тести, але дещо іншого характеру, піде ____________________

Завдання складається із 4 питань, кожна правильна відповідь оцінюється 1,25 бали. Коли він відповість на питання, ми разом перевіримо його відповідь. (Додаток А, карточка № 2.3)

Правильні відповіді: Карточка 2.3

         2.3 Поки вони готуються, ми з вами проведемо фронтальне опитування.                              

          Фронтальне опитування

Питання 1. Що таке основні фонди підприємства?

Відповідь: Засоби праці, які мають вартість і функціонування у виробництві тривалий час у своїй незмінній споживчій формі.

Питання 2. Які види спрацювання основних фондів ви знаєте?

Відповідь: Фізичне та моральне спрацювання, або технічно-економічне старіння ОФ.

Питання 3. Які основні фонди ви віднесете до активних, а які до пасивних.

Відповідь: Активні ОФ – які безпосередньо беруть участь у виробничому процесі (станки), пасивні – що створюють умовні для здійснення процесу виробництва (будівлі, споруди, транспортні засоби).

Питання 4. Що таке амортизація?

Відповідь: Це процес перенесення вартості засобів праці на вартість виготовленої продукції.

Питання 5. Що включаються в оборотні фонди підприємства?

Відповідь: Виробничі запаси, незавершене виробництво, напівфабрикати власного виробництва, витрати майбутніх періодів.

Питання 6. Що таке витрати майбутнього періоду?

Відповідь: Це грошові витрати, які здійснені в даний період, але які буде відшкодовано за рахунок собівартості продукції в наступні періоди. 

Питання 7. Які показники використання основних фондів ви знаєте?

Відповідь: Коефіцієнт фондовіддачі, фондоємкості, змінності, інтенсивного, екстенсивного та інтегрального використання ОФ.

Питання 8. Які показники використання оборотних фондів ви можете назвати?

Відповідь: Кількість оборотів оборотних засобів, продовження обороту, кількість оборотних засобів, які знаходяться в 1 гривні реалізованої продукції.

Питання 9. Які шляхи підвищення ефективності використання основних фондів ви знаєте?

Відповідь: Збільшення екстенсивного навантаження в межах календарного фонду часу, підвищення інтенсивного навантаження (продуктивності за одиницю часу), скорочення простої в машин, впровадження високоефективних технологій.

Питання 10. Що таке заробітна плата?

Відповідь: Частина національного доходу, яка надходить в розпорядження працівників в залежності від кількості і якості праці.

Питання 11. Що таке кількість праці?

Відповідь: Кількість відпрацьованого часу, або кількість виготовленої продукції.

Питання 12. Чим характеризується якість праці?

Відповідь: Характеризується кваліфікацією  робітника.

Питання 13. Які форми оплати праці ви знаєте?

Відповідь: погодинну та відрядну.

Питання 14. Що таке годинна тарифна ставка?

Відповідь: Плата за одну годину відпрацьованого часу в залежності від кваліфікації.

         2.4 Коментар відповідей. Підсумок фронтального та тестового опитування.

3. Викладання нового матеріалу (40 хв.).

         3.1 Ознайомлення студентів з темою та навчальною метою:

         Тема нашого заняття «Собівартість продукції, її структура. Витрати на виробництво продукції».

         3.2 Мотивація вивчення теми (2 хв):

                   3.2.1. Мета:

                   Цю тему необхідно вивчати для того, щоб ознайомитись з чого складається собівартість продукції, від чого залежить прибуток підприємства, шляхи зменшення собівартості.

                   3.2.2 Задачі.

                   Після вивчення цієї теми ви повинні знати, як визначається прибуток на одиницю продукції, на весь обсяг, вміти його порахувати та визначити рентабельність одиниці продукції та всього виробництва.

         3.3 План вивчення нового матеріалу:

                   3.3.1 Статті витрат, що включаються в собівартість продукції.

                   3.3.2 Класифікація витрат підприємства.

                   3.3.3 Кошторис виробництва.

                   3.3.4 Резерви зниження собівартості продукції.

         Я підготувала сьогодні для вам маленький подарунок: аби скоротити час, лекцію ми записувати не будемо, вона вже підготовлена і у кожного на столі (Додаток Б). 

4. Виклад нового матеріалу (40 хв.).

         4.1 Викладач: І так, як ви бачите, першим питання в нашому плані є статті витрат, що включають в собівартість продукції. Ми це ще з вами не вивчали, але я думаю, що ви не раз про це чули по радіо, бачили по телебаченню і на заняття економічної теорії.

         Питання: Що таке собівартість продукції, з чого вона складається.

         Коментар відповідей.

         Викладач: Собівартість продукції – це грошова форма витрат на підготовку виробництва, виготовлення та збут продукції.

         Питання: Яка ваша думка, які основні види витрат на виробництво продукції та її збут.

         Коментар відповідей.

         Викладач: В собівартості продукції, як правило, включають витрати:

- на дослідження ринку та вивчення потреби в продукції;

- на підготовку та освоєння нової продукції;

- на виробництво (сировина, матеріали та енергія, амортизація основних фондів, оплата праці персоналу);

- на обслуговування та управління виробничими процесами;

- на збут продукції (пакування, транспортування, рекламу).

         Питання: В вашому розумінні, для чого розраховувати собівартість продукції?

         Коментар відповідей.

         Викладач: Собівартість є одним із важливих показників ефективності виробництва, має безпосередні зв’язки з її ціною. Це виявляється в тому, що собівартість служить базою ціни товару і водночас обмежником для виробництва (ніхто не випускатиме продукцію, ринкова ціна якої є нижчою за її собівартість).

         4.2 Класифікація витрат підприємства (10 хв.).

         Питання: Як ви розумієте витрати підприємства, що це таке?

         Коментар відповідей.

         Викладач: Необхідно розрізняти витрати загальні (сукупні) та на одиницю продукції. Загальні (сукупні) витрати – це витрати на весь обсяг продукції за певний період. Величина таких витрат залежить від тривалості періоду та кількості виготовленої продукції. Витрати на одиницю продукції – розраховується, як середні величини за певний період, якщо продукція виготовляється постійно, або серійно. В одиничному виробництві витрати на виріб формується як індивідуальні.

         Питання: Як можуть класифікувати  витрати за окремими ознаками?

         Коментар відповідей.

         Викладач: Класифікація витрат ведеться за окремими ознаками:

- ступінь однорідності ↔ елементні, комплексні;

- зв’язок з обсягом виробництва ↔ постійні, зміни;

- спосіб обчислення на одиницю продукції ↔ прямі, не прямі.

Проблемні питання по ходу викладання матеріалу:

- Для чого на підприємстві розраховують собівартість продукції?

- Що дає нам зниження собівартості продукції?

- Чому ведеться класифікація витрат за окремими ознаками?

- В якому разі збільшиться прибуток підприємства?

- Куди підприємство може витратити одержані прибутки?

         4.3 Кошторис виробництва (10 хв.).

         Питання: Як ви розумієте поняття «кошторис виробництва»?

         Коментар відповідей.

         Викладач: Кошторис виробництва – це витрати підприємства, пов’язані з основною його діяльністю за певний період, незалежно від того, відносять їх на собівартість продукції в цьому періоді чи ні.

         Питання: Суми кошторису виробництва та собівартості загального обсягу продукції кількісно збігається, чи ні?

         Коментар відповідей.

         Викладач: Це означає, що суми кошторису виробництва та собівартості загального обсягу продукції кількісно не збігається.

         Питання: Як складають кошторис виробництва?

         Коментар відповідей.

         Викладач: Кошторис виробництва складають за економічними елементами:

- матеріальні витрати;

- заробітна плата;

- відрахування на соціальні потреби;

- амортизація основних фондів;

- інші витрати (як за змістом не можна віднести до відповідних елементів).

Проблемні питання по ходу викладання матеріалу:

- Для чого взагалі складається кошторис витрат?

         Коментар відповідей.

         Викладач: Таким чином, складаючи кошторис витрат, вдається уникнути помилок в урахуванні усіх витрат, які здійснені в певному періоді.

         4.4 Резерви зниження собівартості продукції (10 хв.)

         Питання: Які резерви зниження собівартості ви можете назвати?

         Коментар відповідей.

         Викладач: Головними резервами зниження собівартості продукції являється підвищення продуктивності праці, впровадження нової техніки і передової технології, максимальне використання виробничих площ, режим економії, боротьба усього колективу за зниження собівартості та підвищення якості продукції.

Проблемні питання по ходу викладання матеріалу:

- Що дає нам впровадження нової техніки і передової технології?

         Коментар відповідей.

Викладач: Впровадження нової техніки і передової технології дає нам можливість скоротити витрати на ремонт обладнання, знизити собівартість продукції, підвищити продуктивність праці, якість продукції, скоротити час заготовлення продукції.

5. Закріплення нового матеріалу (10 хв.)

         5.1 Усне опитування.

                   5.1.1 Що таке собівартість продукції?

5.1.2. Витрати, які включають у собівартість продукції (Відповідь: витрати на дослідження).

5.1.3 Загальні витрати (Відповідь: це витрати на весь обсяг продукції за певний період).

5.1.4 Витрати на одиницю продукції (Відповідь: розраховується як середні величини за певний період, якщо продукція виготовляється постійно, або серійно).

5.1.5 Що таке постійні витрати? (Відповідь: не залежно від кількості виготовленої продукції).

5.1.6 Що таке змінні витрати? (Відповідь: витрати, загальна величина яких за певний період залежить від обсягу виготовлення продукції).

5.1.7 Що таке пропорційні витрати? (Відповідь: змінюються прямо пропорційно обсягу виробництва).

         5.2 Розв’язання задачі (усно).

Собівартість виготовленої продукції 100 тис. гривень, обсяг виготовлення продукції – 100 шт. Яка собівартість одиниці продукції? За рахунок чого можна зменшити собівартість одиниці продукції?

         5.3 Підготуй відповідь на тести (Карточка № 5.3 Додаток В).

6. Підсумок заняття (2 хв.)

6.1 Оцінка знання студентів.

         Коментар відповідей.

6.2 Висновки щодо вивчення теми.

6.3 Зауваження щодо засвоєння студентами матеріалу.

 7. Домашнє завдання (3 хв.).

Покропивний С.Ф. Економіка підприємства. (л-1, ст. ____ ) Конспект. 


Теги: Бабенко Т.І., витрати, собівартість
Навчальний предмет: Економіка
Переглядів/завантажень: 1094/237


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar