Головна » Економіка

Менеджмент у підприємницькій діяльності

Мета: познайомити з функціями менеджменту, складанням бізнес-плану; розвиватися вміння практикуватися в прийнятті управлінських рішень, організаційній структурі підприємства.

Економіст: робота з розрахунку

На перший погляд, ця професія може видатися нудною. Але економіка - це гра. І якщо ти зрозумів правила - тобі ніколи не буде нудно. Вибираючи сферу фінансів, ви не помилитеся: найпрестижніші і найвисокооплачуваніші професії саме тут. І, попри всі розмови про перенасичення ринку економістами, спеціалісти фінансової сфери як і раніше на першому місці по затребуваності. Сьогодні вони потрібні найрізноманітнішим організаціям - від великих банків до невеликих торгових компаній. Знаючи сильні і слабкі боки свого підприємства, економіст може запропонувати найефективнішу стратегію розвитку. Впали доходи? Економіст визначить, чому це відбулося, знайде "проблемні" місця і запропонує оптимальне рішення. Економісти - не топ-менеджери, але без них ефективне управління було б неможливим. Вони - ті "робочі конячки", які виконують усі розрахунки з оптимізації діяльності компанії. В Міністерстві економіки, аналітичних центрах, наукових інститутах економісти вирішують глобальні задачі з формування економічної політики країни, складають економічні прогнози, оцінюють темпи зростання галузей.

Хто ж ти, економісте?

Якщо проаналізувати численні вакансії на робітних сайтах, стане очевидно, що роботодавці часто змішують обов'язки економіста, бухгалтера, фінансового директора та інших фахівців фінансової сфери. Одним компаніям потрібні економісти, які вміють працювати з цінними паперами, іншим - спеціалісти з бухобліку і аудиту, третім - профі, здатні грамотно розрахувати зарплати працівникам і заощадити на запровадженні нової виробничої лінії. І у цьому різноголоссі - перевага професії. Не вийшло стати "чистим" економістом? Не проблема! Завжди можна перекваліфікуватися у фахівця з суміжної фінансової спеціальності. Наприклад, розпочати кар'єру з позиції рядового бухгалтера і поступово дорости до фінансового директора підприємства. Навчання на економічному факультеті надасть усі необхідні козирі: знання оподаткування, бюджетної політики, фінансового менеджменту, банківської і страхової справи. І лише від вас залежатиме, як розпорядитися цим капіталом і у якій галузі економіки будувати кар'єру.

Через терни до зірок

Вибирайте професію економіста, якщо ви:

любите математику
маєте організаторські здібності
уважні і акуратні
маєте здібності до вивчення іноземних мов

Не вибирайте, якщо ви:

гуманітарій за складом розуму
не готові до скрупульозної роботи з цифрами
емоційно нестійкі
не вмієте захищати свою думку

Найперспективніший фронт робіт - банківська сфера. Тут від економіста вимагатимуть, у першу чергу, вміння працювати з фінансовими документами, звітністю, цінними паперами. Для співробітника банку - початківця ставка, як правило, $ 1 тис. на місяць. Начальник відділу може розраховувати на $ 4 тис.

Особливим попитом у банках користуються ризик-менеджери, які вміють оцінити різноманітні фінансові ризики і по можливості зменшити їх негативні наслідки. Затребувані на ринку праці аналітики та фінансові директори. Щоправда, ці позиції не для вчорашніх випускників, але рівень зарплат варіюється від $1,5 тис. у невеликих компаніях до $5-10 тис. і вище у великих. Ще один варіант - вибрати сферу аудиту і стати спеціалістом, який перевіряє бухгалтерську і податкову звітність фірм. Тут зарплати $ 1-2 тис., професіонали можуть заробляти $ 5 тис. і вище. Нарешті, людина з економічною освітою завжди може піти в бухгалтери - на українському ринку це найзатребуваніші фахівці. Зарплата головбухів варіюється від $ 1тис. на невеликому українському підприємстві і від $ 2-3 тис. - у солідних вітчизняних і західних компаніях.

Фірма - на долоні

Якщо вам до душі економіка у "чистому вигляді" - влаштовуйтеся економістом в одну з численних виробничих чи торгових компаній. Тут потрібно розбиратися в тому, як працює підприємство, вникати в інженерні питання, оцінювати ланцюжок виробництва "від і до", враховувати розташування складів готової продукції тощо. Аналізуючи дані бухобліку, економіст шукає шляхи оптимізації бізнесу, вираховує "слабкі місця" у роботі підприємства: фонд заробітної плати, який перевищує розумні межі, високі транспортні витрати, неефективну роботу з постачальниками. У кожній фірмі свої вимоги до економіста, пов'язані зі специфікою бізнесу. Робота на хімічному виробництві потребуватиме одних схем розрахунку, а в компанії, яка займається розробкою програмного забезпечення, - інших. У деяких організаціях від економістів вимагають уміння розробити бізнес-план, прорахувати прибуток від інвестицій, наприклад, у розширення виробництва (що вже ближче до роботи фінансового директора). Але, у якій би фірмі не працював економіст, та здатність, яка вирізняє його з-поміж інших фахівців - це уміння бачити ситуацію в цілому і, враховуючи всі сторони діяльності компанії, знайти спосіб збільшення прибутку.

Вибирайте обережно!

Економічний факультет сьогодні є практично в кожному ВНЗ. Навіть у тих недержавних інститутах, де пропонують всього дві-три спеціальності, одна - обов'язково "Економіка". На початку 90-х років, коли всім приватним фірмам були потрібно економісти, юристи і бухгалтери, ВНЗ активно відгукнулися на потребу і стали в терміновому порядку готувати таких фахівців. Кваліфікованих викладачів в інститутах не вистачало, але це нікого не турбувало - потрібно було робити гроші. Тим паче, що й у абітурієнтів "Економіка" користувалася великим попитом. У результаті ВНЗ випускали спеціалістів із посередніми знаннями, але в ті роки навіть такий економіст міг розраховувати на роботу за профілем. Сьогодні ситуація змінилася. Вимоги роботодавців до претендентів стали більш жорсткими, важливість економічної служби на підприємстві зросла, всім потрібні професіонали. Молодому економісту з сумнівним дипломом буде складно знайти роботу, тому перший крок до професії - правильний вибір ВНЗ. Краще вступати до відомих, таких, що не один рік спеціалізуються у сфері економіки, фінансів та управління навчальних закладів. У провідних ВНЗ ви здобудете фундаментальні знання. Потрібна вам спеціальність так і називається - "Економіка". Навчання займе п'ять років, втім, багато інститутів сьогодні пропонують і інший варіант - бакалавр  за напрямком "Економіка": у цьому випадку вчитися необхідно чотири роки. Одержавши ступінь бакалавра, можна продовжити навчання чи за фахом (ще рік), чи за магістерською програмою (ще два роки) і здобути кваліфікацію магістра, що відповідає західним стандартам підготовки фахівців. Звичайно, потрапити до провідних економічних ВНЗ нелегко: конкурс у деяких інститутах сягає 10 і навіть 20 (!) осіб на місце.

Переконуючи цифрами і розрахунками...

Григорій Алтухов, начальник відділу економічного аналізу Департаменту з інвестицій ВАТ "Компанія "Головмосбуд"

- Як можна швидко зробити кар'єру економіста?

- Якщо роботодавець побачить у вас потенціал, прагнення до професійного розвитку, кар'єра буде складатися досить успішно. Так трапилося зі мною. Переддипломну практику я проходив у "Компанії "Головмосбуд" у відділі, який зараз і очолюю. Ще тоді мені вдалося застосувати одержані в університеті знання і бути поміченим керівництвом. На п'ятому курсі мене запросили на посаду економіста. Після успішного закінчення МДБУ я одержав підвищення (посаду головного спеціаліста), а в даний час - я начальник відділу.

- Економіст - це творча професія?

- Переважну частину часу доводиться мати справу з цифрами і сухими положеннями договорів, але, на відміну від статиста, бухгалтера-обліковця чи контролера економіст повинен дивитися в майбутнє, передбачати економічний ефект від виконання будь-яких робіт - і це цікаво.

- У чому специфіка роботи економіста в будівельній компанії?

- Кожний з будівельних об'єктів є унікальним (навіть якщо це "звичайна" з вигляду панельна багатоповерхівка), а кількість робіт, виконуваних підрядчиками, така велика, що нудьгувати просто ніколи. До того ж, реалізація проекту займає тривалий час - декілька років, тому прогнозування цінових показників в умовах нашої нестабільної економіки - досить складне завдання.

- Наскільки економіст повинен розбиратися у виробничо-інженерних питаннях?

- Звісно, не йдеться про рівень компетентності виконроба чи проектувальника, але фундаментальна підготовка і розуміння організації та технології будівельного виробництва необхідні для успішної роботи.

- Які завдання Вам доводиться виконувати?

- У завдання мого відділу входить аналіз ефективності інвестиційних проектів, обґрунтування інвестицій, ми збираємо вихідні дані: дивимося проектну документацію, спілкуємося з менеджерами проекту, проводимо попередні розрахунки, шукаємо можливості для підвищення ефективності роботи над проектом. Потім проводимо остаточні розрахунки і складаємо аналітичний звіт.

- Це нервова робота?

- Скажімо так, це вимагає постійної уваги і напруження, контролю змін у законодавстві. Але якщо ти любиш те, чим займаєшся, тримаєш руку на пульсі подій і часу, бачиш, що приносиш своїй фірмі відчутну користь, то всі негаразди, пов'язані з поточною роботою, здаються дрібними і незначущими.

- Які особисті якості необхідні економісту?

- Педантичність, уміння аналізувати фактори, переконувати у своїй правоті при допомозі цифр і розрахунків, уміння працювати з нормативною і правовою документацією, відрізняти головне від другорядного.

- Вищий рівень професіоналізму в цій сфері?

- Уміння передбачити економічні фактори і фактори, які впливають на економіку галузі хоча б на 3-5 років наперед.

- Порада початківцям?

- Бути готовим багато працювати і вірити у власні можливості - тоді успіх обов'язково прийде.

Портрет професіонала

Робота має приносити стабільний дохід, бути цікавою і затребуваною. Ще кілька років тому більшість абітурієнтів мріяла стати бухгалтерами чи юристами. Зараз попит є практично на всі спеціальності. Тим важче зробити остаточний вибір! За завданням редакції журналіст побувала в ролі менеджера по туризму і стиліста. І ось що з цього вийшло.

Менеджер з туризму

Щоб купити хорошу путівку на Новий рік, бронювати місця треба за декілька місяців! При такому напливі клієнтів тур фірми без роботи не зостануться. Менеджер туристичного агентства підбирає тур, який відповідає за набором послуг та ціною, зв'язується з приймаючою стороною, бронює готель та авіаквитки. В цій сфері постійно потрібні нові люди. Отже роботу для себе новачки знайдуть.

Особисті спостереження

- Ваш рейс вилітає о 23.10. Авіакомпанія "X".

- На жаль, підтвердження Вашої броні ще не надійшло. Передзвоніть пізніше або залиште свій контактний телефон, і я сама з Вами зв'яжусь.

- Яку суму Ви готові заплатити за двох? Зараз подивлюся по базі, що ми можемо Вам запропонувати.

Потік телефонних дзвінків не припиняється ані на хвилину. "Це ще у спокійний час, - говорить мені досвідчений менеджер. - Через тиждень розпочнеться підвищений попит на новорічні заїзди, і роботи стане вище голови!"

Перше правило будь-якого співробітника туристичного агентства: немає нічого неможливого. Будь-які бажання клієнта повинні виконуватися. Тільки в цьому випадку він знову звернеться за послугами і приведе своїх родичів та друзів.

В компанію звернувся чоловік, який бажав зустріти Новий рік у Таїланді. Його головною умовою був політ тільки бізнес-класом. Але в стандартному пакеті послуг передбачений рейс "економ". Що робити? Невже відмовлятися від вигідного клієнта? Мені підказали вихід: треба довідатись у авіакомпанії про цю послугу в індивідуальному порядку. І пообіцяти клієнту невелику знижку, якщо той зупинить свій вибір на їх фірмі. Здається, у мене виходить...

Одна з головних умов успіху - максимальна ввічливість. Будь-яке необережне слово чи натяк на грубість і недбалість відверне від вашої турфірми назавжди.

Дивлячись на співробітницю за сусіднім столом, я мимоволі пригадала розповіді про Юлія Цезаря: дівчина одночасно розмовляла по телефону, продивлялась базу і писала лист про підтвердження готелю. Уміння виконувати три-чотири задачі відразу - одна з обов'язкових якостей менеджера з туризму. Варто зазіватися, як упустиш хороший тур, перспективного клієнта, а, отже, і прибуток. "Thank уоu for good news" - англійська мова в офісі туристичної фірми не рідкість. Знання іноземних мов висувається як обов'язкова умова при наймі на роботу. Партнери-оператори - в основному іноземці, а робочі питання виникають кожні п'ять хвилин. Користуватися послугами перекладача при такому темпі ніяк не можна. Левова частка роботи менеджера пов'язана з комп'ютером, зокрема, з інтернет-пошуком. Тому з технікою потрібно бути на "ти".

сформувати три команди по 3 учні у кожній команді;
у командах учні самостійно розподіляють посади: 1-й учень – директор, 2-й – менеджер, 3-й – робітник;
завдання для команд складається з побудови робітником під керівництвом директора і менеджера максимально високої башти (можна визначити термін роботи – 2-3 хвилини). Для цього кубики треба класти один на один і старатись не порушити башту, бо тоді команда програє;
звернути увагу команди, що робітник виконує роботу із зав’язаними очима і незручною для нього рукою (тобто, якщо він правша, то лівою, а якщо лівша – правою);
роботу потрібно виконувати чітко, уважно прислухаючись до рекомендацій менеджера;
при виконанні роботи командою клас повинен мовчати, спостерігаючи за діями кожної команди;
після побудови башти командирами підбиваються підсумки гри. Переможець той, хто побудував найвищу башту за менший час.

Після гри обов’язково обговорити дії команд, зробити висновки. У ході обговорення можна запитати клас:

Що правильно чи неправильно робили команди у ході будування башти? (Наприклад,  робітник усе робив дуже швидко і не зовсім акуратно, що призвело до руйнування башти).
Чому виграла команда №? (Команда все продумала і працювала злагоджено, організовано).
Чи правильно виконували свої обов’язки члени команди? (Так чи ні. Наприклад, робітнику підказували, що робити, і директор, і менеджер. Вони постійно сперечались між собою, що заважало і нервувало робітника).
Чим повинен займатись директор, менеджер, робітник згідно з посадою? (Директор – керувати підприємством через менеджера; менеджер – впливати різними методами на людей, керувати діями працівників для досягнення цілей підприємства, збирати і подавати директору інформацію про ситуацію на підприємстві та ринку; формувати умови у колективі, щоб робітник у рамках своїх повноважень чітко та якісно виконував роботі).

Робота менеджера складається з постійного прийняття різних рішень. Менеджер займається накопиченням інформації для її розробки, вибором і реалізацію необхідних для підприємства управлінських рішень.

Процес ухвалення можна розділити на такі складові частини:

вивчення ситуації, що передує ухваленню рішення;
зважування різних варіантів;
з’ясування наслідків і перспектив при різних варіантах;
оцінка і порівняння перспектив при різних варіантах;
вибір рішення з різних варіантів;
ухвалення рішення і контроль за його виконанням.

Рішення вважається готовим тільки тоді, коли воно прийняте. Його потрібно виконувати, щоб отримати найкращий результат.

Практична робота

 «Планування малого бізнесу з використанням методу послідовного опису дій»

Мета роботи: розробка етапів щодо змісту діяльності новоствореного підприємства з надання певного виду послуг.

1 етап – визначення цілей

А. Необхідно дати відповіді на наступні запитання:

Якою справою Ви хотіли б займатися?
Які потреби людей Ви хочете задовольняти?
Яких клієнтів Ви хочете обслуговувати?
Як Ви плануєте це робити?

Б. Після відповідей на вище зазначені питання сформулюйте основну мету Вашого підприємства.

2 етап – характеристика послуг

А. Побудуйте таблицю, в якій перерахуйте всі види послуг, які пропонує Ваша фірма. Вкажіть, яким чином Ви хочете їх надати. Їх властивості (у чому вони полягають?), їх користь (що вони дають клієнту? Чому клієнт ними користується?)

Б. Дайте відповідь на запитання, використовуючи наступну шкалу оцінок: добре, задовільно, погано. Дайте пояснення до кожного запитання:

Якою буде якісь Ваших послуг?
Наскільки Ваші послуги виправдовують очікування клієнта?
Якою мірою найменування Ваших послуг розкривають їхню користь для клієнта?
Якщо Ваша фірма пропонує різні види послуг, то чи сумісні вони між собою?
Чи є в розпорядженні Вашої фірми все необхідне для надання даного виду послуг?

3 етап – ціноутворення

Які ціни на Ваші послуги?
Які види знижок пропонує Ваша фірма?
Чи вважаєте Ви Ваші ціни конкурентоспроможними?
Узагальніть Ваші відповіді.

4 етап – реклама

А. Дайте повні відповіді на наступні запитання:

Як можна переконати людей користуватися Вашими послугами?
Як організувати пряму пропозицію Ваших послуг?
Як і які краще використовувати засоби інформації?
Які слід організувати публічні виступи?
Які стимули необхідно запропонувати?
Як організувати рекламу поштою?
Як краще використовувати телефон з метою реклами?

Б. Узагальнюючи відповіді на дані запитання, підготуйте декілька заходів у план реклами послуг Вашої фірми.

5 етап – характеристика клієнтів.

А. Клієнт як фізична особа:

Який середній вік Ваших клієнтів? (Молодше 20 років; 20-25 років; до 40 років; 40-50 років; старші 50 років).
Хто за Вашими прогнозами буде переважати серед Ваших клієнтів? (Жінки чи чоловіки?).
Який дохід Ваших клієнтів?
Яка основна причина, що спонукає їх користуватися Вашими послугами?

Б. Клієнт-підприємства.

Які підприємства будуть Вашими клієнтами? (За галуззю, за видами діяльності, за розмірами тощо).
Узагальніть відповіді даного етапу і визначте основні загальні характеристики Вашої клієнтури.

6 етап – спілкування й обслуговування клієнтів

А. Спілкування з клієнтами

Погляньте на рекламні брошури, фірмові бланки й візитки, які Ви отримали. Поміркуйте, що можна повністю або частково взяти Вам для своєї фірми.
Чи можливо допускати описки при листування з клієнтами? Чому?
На що треба звертати увагу при спілкуванні по телефону з клієнтами?
Як швидко Ви будете реагувати на телефонні ділові дзвінки та візити клієнтів?
Яким чином Ви будете залагоджувати суперечки між фірмою та клієнтом?
Яке враження справить Ваше приміщення на клієнта?
Як довго Ваш відвідувач буде чекати прийому?

Б. Обслуговування клієнтів

Чи треба посилювати інформування клієнтів щодо надання послуг? Як і навіщо?
Наскільки терміново Ви плануєте виконувати замовлення Вашої клієнтури?
Який порядок обслуговування клієнтів Ви встановите на Вашій фірмі? (Сформулюйте однією фразою).
Чим Ваше обслуговування буде відрізнятися від обслуговування клієнтів у інших фірмах?
Висновки по даному етапу повинні бути у вигляді узагальнюючих відповідей на поставлені запитання. Викладіть коротко порядок відносин, які Ви будете будувати з клієнтами і як будете їх обслуговувати.

7 етап – конкуренція

А. Охарактеризуйте своїх конкурентів (1-2 фірми).

Б. Проаналізуйте переваги і слабкі сторони конкурентів.

 8 етап – прогноз на майбутнє

А. Складіть і заповніть таблицю за формою.

Б. Коротко викладіть прогнози щодо діяльності Вашого підприємства у поточному і майбутньому роках.

[Бізнес-план]

Примітка. Щоб вивільнити час уроку, практичну роботу можна дати командам додому.

Презентація роботи,її захист у формі дебатів. У письмовому вигляді практична робота здається вчителю на перевірку.

У формі розмови з учнями формується модель сучасного менеджера. Відправною точкою може бути визначення поняття «менеджер».

Менеджер – це людина, що має спеціальні знання та навички з менеджменту, яка професійно займається управлінською діяльністю у конкурентній галузі для отримання бажаних результатів на підприємстві.

До менеджера ставлять ряд умов:

наявність загальних знань в управлінні підприємством;
компетентність у питаннях технології виробництва на підприємстві, де працює;
вміння володіти ситуацією на ринках;
своєчасно приймати аргументовані рішення та забезпечити їхнє виконання;
бажання проявляти ініціативу та активність у роботі з людьми;
набуття практичного досвіду в напрямку аналізу економічної ситуації на ринку;
вміння працювати з людьми;
розвивати в собі цілеспрямованість,рішучість, витримку, наполегливість;
високі морально-психологічні якості (чесність, принциповість, розвинуте почуття обов’язку та відповідальності, справедливість, доброзичливість, та повага у стосунках з підлеглими і т.д.).

Безумовно, перелік наведених умов не вичерпний. Учні доповнюють його.

Завершити роботу можна словами спеціаліста з менеджменту П. Друкера: «Менеджмент – це особливий вид діяльності, який перетворює неорганізований натовп в ефективну й продуктивну групу. Саме менеджмент створює економічний і соціальний розвиток. Він є його результатом. Всюди, де ми вкладали економічні фактори виробництва, особливо капітал, ми не досягли розвитку. Розвиток – справа швидше людської енергії, ніж економічного багатства. Генерування людської енергії і надання їй напрямку є головним завданням, задачею менеджменту».


Теги: підприємницька діяльність, Черкашина Л.М.
Навчальний предмет: Економіка
Переглядів/завантажень: 783/163


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar