Головна » Біологія

Значення покритонасінних у природі та житті людини: сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини

Мета уроку:

Освітня

визначити значення вивчених рослин класів Однодольні та Дводольні у природі та житті людини;
розкрити необхідність знань про будову та значення вивчених рослин у подальшому житті людини.

Розвивальна

розвивати уміння порівнювати та визначати значення квіткових рослин у житті людини;

продовжити формування в учнів умінь:

          - частково-пошукової діяльності / осмислення та вирішення проблемної ситуації, уміння робити узагальнення та висновки/;

          -працювати з додатковою літературою, таблицями, малюнками,Інтернет ресурсами  / виділяти головну думку, порівнювати/;

          -  самостійно оволодівати знаннями, працюючи з підручником.

розвивати пам’ять,увагу,логічне мислення та уяву;
розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів.

Виховна

виховувати бережливе ставлення до квіткових рослин своєї місцевості та планети;
розвивати в учнів почуття прекрасного, уміння пізнавати і створювати красиве.

Т и п    у р о к у: урок засвоєння нових знань.

М е т о д и    т а    п р и й о м и:

інформаційно-рецептивний (мовний: бесіда, розповідь;наочний:де- монстрація слайдів);
репродуктивний (відповіді на запитання,ігри);
пошуковий (евристична бесіда, розв’язування проблеми, взаємопов’язані запитання);
застосувально – творчий (міні презентації);
випереджуючий;
релаксопедичний:психологічне розвантаження.

О б л а д н а н н я:

ноутбук,проектор;
презентація вчителя,міні-презентації учнів «Сільськогосподарські рослини», »Медоносні рослини»,«Декоративні рослини»,»Лікарські рослини»,слайд - шоу;
дитячі малюнки;
букети сухоцвітів лікарських рослин;
виставка літератури;
ароматичні свічки.               

ЗМІСТ  І  ХІД  УРОКУ

І. Організаційний етап.

Мобілізація учнів до навчання,активізація їхньої уваги,створення  атмосфери успіху на уроці.

 На уроці вас вітаю,

Доброго настрою бажаю.

Все сьогодні щоб вдалося

Й до душі вам всім прийшлося.

Таємниці щоб відкрили

І знання щоб збагатили.

Будьте впевненими в силі,

Дійте в згоді з колективом!

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

1.Фронтальна опитування - відповіді на запитання (слайд 2 )

1.Назвати ознаки класу Дводольні.

2.Назвати ознаки класу Однодольні.

3.Які особливості будови квітки та суцвіття капустяних?

4.Який  тип плоду у яблуні та груші?

5.Який тип суцвіття у конюшини?

6.Які типи плодів трапляються у пасльонових?

7.Який тип суцвіття характерний для родини Айстрові?

8.Назвіть представників родини Лілійні?

9.У рослин родини Цибулеві людина в їжу вживає плоди чи видозмінені підземні пагони?

10.Як називається стебло злакових?

2.Індивідуальне опитування

Завдання - гра «Впізнай мене». Визначити назву рослини на слайді та назвати відділ,клас та родину до якої відноситься даний представник.

слайд 3  - капуста городня

слайд 4 – вишня

слайд 5 – люпин

слайд 6 -  дурман

слайд 7 -  айстра

слайд 8 -  тюльпан

слайд 9 -  цибуля городня

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (слайд 10, 11)

Вчитель:  Поміркуйте над такими словами: “Колись на Землю упав промінь

Сонця, але упав він не на родючий грунт, а упав на зелену билинку пшеничного ростка, на його хлорофілове зерно. Вдарившись об нього він погас, але не зник. Він лише витратився на внутрішню роботу: розірвав зв’язок між частинками вуглецю і кисню, з’єднаними у вуглекислоті. Звільнений вуглець, сполучаючись з водою, утворив крохмаль. Цей крохмаль перетворився на розчинний цукор і після довгих блукань рослиною нарешті знову відклався у зерні у вигляді крохмалю або клейковини. У тій чи іншій формі він увійшов до складу хліба, який став нашою їжею. Він перетворився у наші м’язи, наші нерви…
… Отже, цей промінь сонця зігріває нас, він приводить у рух наш організм. Джерелом сили у нас є законсервований сонячний промінь”.

Чи справді це так?

ІV. Повідомлення  теми та завдань уроку.

Тема уроку:»Значення покритонасінних у природі та житті людини:сільськогосподарські,лікарські,декоративні рослини».

Сьогодні ми закінчуємо вивчати відділ Покритонасінні. Протягом 8 уроків ми досліджували особливості будови і різноманітність насінних рослин. І тому на сьогоднішньому занятті ми повинні використати свої набуті знання з попередніх уроків,щоб визначити значення квіткових рослин у природі та житті людини.
VІ.  Сприйняття та осмислення нового матеріалу.

(Розповідь з елементами бесіди із демонстрацією слайдів).

Вчитель: Квіткові рослини поширені по всьому світу,від Арктики і до Антарктиди. Вони є одним із ключових компонентів біосфери:виробляють органічні речовини,пов'язують вуглекислоту і виділяють в атмосферу молекулярний кисень,з них починаються більшість пасовищних ланцюгів харчування. Багато квіткових рослин використовується людиною для приготування їжі,будівництва житла,виготовлення господарських матеріалів,з лікувальною метою.

           У житті та господарській діяльності людини роль покритонасінних незмірно більша,ніж інших груп рослин.

Пригадайте,як називаються рослини,які вирощує людина? Вирощування рослин займається окрема галузь сільського господарства – рослинництво. Людина використовує їх як основні харчові,кормові,технічні культури (слайд 12  )

Які ви знаєте харчові рослини?

До рослин,які людина використовує в їжу та на корм тваринам належать:

(слайд 13, 14, 15, 16, 17, 18, ) запис на ксерокопії

хлібні злаки;
овочеві;
бобові;
олійні;
цукрові;
плодоягідні;
горіхоплідні;
кормові.

Захист міні-презентації учнем: «Пшениця- основна зернова культура України», «Картопля – другий хліб».

Вчитель:Серед квіткових є рослини,що використовуються як технічні.

Це: (слайд19, 20 )

прядильні (льон,бавовник,конопля);
дубильні(дуб,ялина);
ефіроолійні(тмин,роза,лаванда);
каучукові(ваточник,кендир);
барвникові(дуб,барбарис,береза,бузина,плаун).

Захист міні-презентації учнем: «Льон – прядильна культура»

Вчитель: Багато квіткових рослин є добрими медоносами. Які це рослини? Розкаже нам…,адже він досліджував саме цю групу рослин.

Захист міні- презентації учнем: «Рослини – медоноси».

Вчитель:Майже кожна рослина має лікувальні властивості. І,сьогодні,коли наш організм переповнений хімічними речовинами,кожен прагне бути ближчим до природи,як наші предки,вивчати та використовувати її лікувальні властивості. Про те,які лікарські рослини зростають у нашій місцевості і які лікувальні властивості вони мають нам розкаже …

Захист міні- презентації учнем: «Лікарські рослини»

Вчитель:З приходом весни мені,Іринко,дуже захотілося змінити свій імідж:перефарбувати волосся,відвідати солярій чи косметичний салон. Але я знаю,що наслідки можуть бути непоправними:волосся стане ламким та сухим, потьманіє, почне випадати. Які б поради ти мені дала? Які є народні методи догляду не тільки за волоссям,але і за шкірою обличчя?

Вчитель:Ще з давніх часів рослини привертали увагу людей не тільки своїми лікувальними властивостями,але і незабутньою красою. Подарований букет квітів завжди піднімає настрій,надає святковості та свіжості,але зберігається він недовго. Тому люди використовують квіти в ландшафтному дизайні,ними прикрашають своє подвір'я.

Захист міні- презентації учнем:»Квіти українського віночка»

(слайд 22)

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Вчитель: Вивчення сьогоднішньої теми завершено. А чи добре ви засвоїли вивчений матеріал,чи уважно ви слухали презентації своїх друзів,ми перевіримо за допомогою гри «Хто зайвий» (слайд 23)

пшениця,айстра,картопля,баклажан,перець;
акація,гречка,липа,ячмінь;
соняшник,ріпак,мальва,конопля;
хрін,тюльпан,лілія,троянда;
вишня,слива,льон,яблуня.

VIII. Підсумки уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

-На уроці я дізнався…

-Чия презентація мені сподобалася найкраще?

-Мені цікаво було дізнатися про..

ІХ. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Х.  Домашнє завдання (слайд 24)

Повт.& 47-54,опрацювати підсумкові тести с.220-221

релаксотерапія

Вчитель: За вікном найкраща пора року – весна. Повітря наповнюється ароматами пробудження  природи. Земля вкривається зеленою травою. У нашому лузі з'являються перші весняні,пахучі квіти. Над ними рояться бджоли та метелики. Весна…(слайд-шоу «Перші весняні квіти»,аромосвічки,вітамінний фреш та дегустація меду).


Теги: Мельник І.М., покритонасінні
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 1402/208


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar