Головна » Біологія

Шапкові гриби

Мета уроку:    1.   Продовжити знайомити учнів з царством Гриби; ознайомити з особливостями розвитку вищих грибів, сформувати поняття  « шапкові гриби»,  « їстівні      гриби», « отруйні гриби», ознайомити  учнів  з  трубчастими і пластинчастими грибами.

2. Розвивати вміння порівнювати будову  та процеси життєдіяльності представників царства Грибів між собою.

3.  Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, сприяти екологічному вихованню. 

Тип уроку: Засвоєння нових знань

Методи:  1. Інформаційно - рецептивний ( словесний, опис, ілюстрація)

2.Проблемно – пошуковий (постановка проблемного питання)

3. Візуальний ( опис малюнків )

Матеріали та обладнання: таблиці, схеми, муляжі грибів.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

- Яке царство живої природи ми вивчаємо?

- Скільки царств у живій природі?

- Які ви знаєте ознаки подібності  грибів до рослин?( прикріплений спосіб життя, необмежений ріст, міцна клітинна оболонка,наявність гіфів, що за функцією нагадують корінь рослин).

Ознаки подібності до тварин ( до оболонки входить хітин, відсутність хлорофілу, гетеротрофний спосіб живлення, наявність в обміні речовин сечовини та запасаючий продукт – глікоген).

Які гриби ми вже вивчили? ( цвілеві).
 Як їх класифікують?

ІІ. Новий матеріал.

 Сьогодні ми з вами і розпочнемо вивчати ті гриби, з якими в вас і асоціювалось слово  гриби « найвідоміші і найпотаємніші істоти. Справді  гриби людям відомі давно. В усякому разі, ще в Давньому Римі чудово знали не лише про смакові якості грибів, а й про отруйні їх властивості. Та все ж незважаючи на давнє знайомство, гриби – істоти таємничі. люди споконвіку цікавилися ними. Є описи грибів, зроблені в ІУ ст. до нашої ери. Але і тоді, і значно пізніше ніяк не вдалося зрозуміти біологію цих організмів.

Но может быть такого рода

Картинки вас не развлекут;

Все эта низкая природа

Изящного немного тут.

      Так писав про гриби О. С. Пушкін. Можна, звісно не погодитись із видатним поетом, так як усе що створила природа має красу, навіть витонченість, і гриби не виняток. Чи не притягає своєю красою червоний мухомор, охайні майже білосніжні печериці, поважні, переповнені почуттям власної гідності білі гриби. Ми сьогодні постараємось проникнути в загадковий світ шапкових грибів і визначити в чому їх таємність. Ми сьогодні будемо працювати за планом.

Особливості будови шапкових грибів.
Класифікація шапкових грибів.
 Значення шапкових грибів у природі та житті людини.
Правила збирання грибів та профілактика отруєнь
Виконання лабораторної роботи.

Шапкові гриби складаються з грибниці  та плодових тіл, які за сприятливих умов ( вологість і тепло ) виникають на грибниці. Плодові тіла – це пристосування до розмноження. Плодові тіла складаються з шапочки і ніжки. Шапочка зверху вкрита тоненькою шкірочкою, забарвленою у яскраві кольори.

А які гриби знаєте ви? Чому такі назви: підосичник, підберезовик, піддубник? Чому в лісі гриби ростуть на зрубах? ( опрацьовуємо питання про грибокорінь або мікоризу). від дерева гриб отримує вуглеводи, а рослини від грибів солі, воду, ростові речовини. Отже, гриби гетеротрофні ( сапротрофи, паразити) організми. Як же розмножуються гриби?

  Відомий італійський вчений Мікелі, який вивченню грибів присвятив своє життя,   помилково вважав, що у грибів є квіти з тичинками. Випадково він став очевидцем досить дивного явища. Він поклав на аркуш чистого паперу шапочкою вниз печериці і забув про неї. А коли підняв, то побачив на папері ледь помітний геометрично правильний візерунок із порошинок, такий самий дослід вчений провів із сироїжками, він вирішив проростити так зване « насіння» і досяг успіху учений неймовірно зрадів, коли побачив проростки. Мікелі поклав край розмовам про виникнення грибів від ударів блискавки, гниття рясної роси.

Отже, гриби розмножуються спорами, які містяться з нижньої сторони шапочки, вегетативно( частинами міцелію) та статево.

А чи в усіх грибів знизу шапочки є пластинки?  Якщо повторити дослід Мікелі з білим грибом, то малюнок буде сітчастим, а не радіальним,тому що нижня сторона шапочки має вигляд численних трубочок, усередині яких і розвиваються спори. Через це гриби поділяються на трубчасті і пластинчасті ( демонстрації муляжів, малюнків). А як ще можна розділити всі шапкові гриби? Їстівні і отруйні (демонстрації муляжів і малюнків). Розповідь, які отруйні гриби можна переплутати з їстівними.

       Сатанинський гриб( чортів) можна переплутати з білим, відмінність: ніжка з темно-червоною сіточкою, м’якоть червоніє на зрізі, потім синіє.

     Жовчний гриб теж схожий до білого, але м’якоть на зрізі гірка і чорна сіточка на ніжці. Бліда поганка має залишки покривала зверху на ніжці, неприємний запах, ніжка тонка. розповідь про мухомор червоний, опеньок сірчано – жовтий, павутинник.

    В Україні росте 200 видів їстівних грибів, але в їжу використовується  не більше 40 видів. Найбільше цінних смакових грибів серед трубчастих грибів. Отруйні  гриби викликають отруєння людини і тварин. Білки грибів досить швидко розкладаються з утворенням небезпечних речовин, тому отруєння може бути викликане не тільки отруйними грибами, а й старими їстівними. Саме небезпечний отруйний гриб – бліда поганка, її можна сплутати з сироїжкою, печерицею. Бліда поганка має розширену основу ніжки й облямівку на ніжці. Отруїтися можна також грибами, що ростуть поблизу автомобільних шляхів, або в місцевостях із підвищеним рівнем радіації. Гриби в таких місцевостях накопичують шкідливі речовини з вихлопних газів або радіоактивні частки. Ознаки отруєння можуть з’явитись через 30-40 хвилин або через 2-3 доби після їх вживання. Отруйні речовини грибів( синильна кислота) діють передусім на нервову систему, спричиняють сонливість, судоми, болі в шлунку, блювоту, холодний піт і пронос. Що робити, якщо ви спожили гриби і маєте такі симптоми.

ІІІ      Перша допомога.

     Поки прибуде медична допомога, потерпілому треба промити шлунок, дати ковтнути активованого вугілля чи сольового проносного. Якщо ж  потерпілий втратив свідомість, слід негайно розпочати реанімаційні заходи.

Яке ж значення шапкових грибів у природі та житті людини.( робота з підручником).

важлива роль у мінеральному живленні рослин.
 Поживна харчова цінність, подібні  до м’яса
 Джерело лікувальних речовин ( дощовик, білий гриб, печериця – антисептики). Якщо посипати рану порошком із « пурхівки», або шматочок цього гриба прикласти до рани, припиняється кровоточивість, рана загоюється. Витяжка білого гриба застосовується як засіб при сильних обморожуваннях, білі гриби уповільнюють ріст ракових клітин. Маслюк застосовують при головних болях. З блідої поганки одержують ліки для лікування холери.

А зараз давайте разом сформулюємо правила збирання грибів.

1. Зрізати гриби, або легенько викручувати, не розгрібаючи землю.

2. Збирати тільки відомі гриби.

3. Не збирати грибів близько автомобільних доріг.

4. Всі гриби проварювати.

5. За перших ознак отруєння звертатися до лікаря.

6. Не збирати старих грибів.

7. збирати гриби тільки в кошики, а не в оцинкований або алюмінієвий посуд.

ІV Закріплення

 Парадоксальна розповідь. Укажіть які гриби треба зберегти, а яких треба позбутися?

Федір Мухоморкін та його родина дуже полюбляють гриби. У холодильнику баночка  консервованих печериць, на плиті суп з грибочків, які збирали родиною поблизу заводу. На вікні глечик з настоєм китайського чайного гриба. Інші гриби існують у Федота на ногах, які він забуває мити. ( діти вказують помилки).

Прогулянка до лісу.( спів пташок, намальований кошик, в який треба зібрати їстівні гриби.)

Виконання лабораторної роботи.

Після виконання лабораторної роботи, якщо є час виконати тестові завдання.

V.  Д/З Параграф 54 підручника. Дати відповідь на проблемне запитання « Чому людина без знань як гриб: хоч на вигляд і міцна, а  за землю погано тримається»


Теги: Веремієнко В.І., гриби
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 1028/194


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar