Головна » Біологія

Різноманітність сучасних плазунів

МЕТА:      

показати різноманітність плазунів, поглибити і розширити знання про них на прикладі змій, черепах і крокодилів, продовжити формувати вміння робити порівняння;
формувати інтерес до вивчення предмету, продовжити формувати вміння працювати з підручником.

ОСНОВНІ   ПОНЯТТЯ   І   ТЕРМІНИ:

герпетологія;

Ряд Лускаті: змії, хамелеони;

Ряд Черепахи, черпехтарій;

Ряд Крокодили, тераріум.

ОБЛАДНАННЯ: вологі препарати, таблиці «Різноманітність плазунів»; виставка літератури про плазунів; газета – «Плазуни – рекордсмени», плазуни «Червоної книги», вікторина, кросворд «Плазуни».

Х І Д   У Р О К У

Епіграф

«В наш час герпетологія посідає одне з центральних місць у системі зоологічних дисциплін.»

(І.С. Даревський)

І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Класифікація на дошці:

І. Клас Плазуни (6 тис.в.)

Ряд Лускаті                 Ряд Черепахи              Ряд Крокодили

(5,7 тис. в.)                  (330 видів)                    (21 вид)

(ящірки, змії,                  (болотяна, зелена,         (нільський, гребінчастий

 хамелеони)                    супова, слонова                      крокодили, гавіал,

                                       черепахи)                      китайський та міссісіпський

                                                                              алігатори, американські

                                                                              каймани)

Одними з найдавніших тварин, які спостерігали історію розвитку життя на Землі були і є плазуни. Це перші наземні тварини, які повністю перейшли до життя на суші.

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ   ОПОРНИХ   ЗНАНЬ:

Чому плазуни є першими на Землі тваринами?

ФРОНТАЛЬНА БЕСІДА:

Які покриви тіла у плазунів?
Із яких частин складаються плазуни?
Чим живляться ящірки?
Яка будова серця плазунів?
У чому проявляється ускладнення в будові дихальної системи в плазунів?
З яких відділів складається головний мозок рептилій?
Які відділи краще розвинуті?
Як називається наука про плазунів?

ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Розповідь   учителя:

1. З давніх часів, ще вчені Стародавнього світу приділяли увагу плазунам. Річ, мабуть в тім, тварини ці – реально існуючі і фантастичні – відігравали величезну роль у віруваннях багатьох народів, їм відводилось чільне місце в легендах про походження Землі, людей, вогню, вони уособлювали добру і злу силу, пітьму і світло, вони постійно присутні в легендах, казках. Народи Азії й Африки, Австралії й Америки поклонялись багатьом плазунам і земноводним, вважали їх своїми родоначальниками, справляли на їх честь ритуальні обряди. Народ наділяв цих тварин незвичними якостями і властивостями.

Перша праця з герпетології з'явилась в 1768 році у Франції (епіграф). Довго не хотіли вірити герпетологи в існування дракона, який начебто жив на островах індонезійського архіпелагу. Та і як було вірити, що 6-метрове чудовисько здатне за один раз з'їсти кабана і вивергати вогонь. Навіть, коли про це повідомив льотчик, який зробив вимушену посадку на одному з островів архіпелагу, йому, як і місцевим жителям, не повірили. І ось учений світ одержав беззаперечний доказ – шкуру вбитого «дракона». Але насправді «дракон» виявився велетенським вараном, але не 6-ти, а 3-х метровим. Звичайно, ніякого вогню «дракон» не вивергає – за язик полум’я люди сприймали справжній язичок тварини, якого варан висовує, обмацуючи предмети.

Щодо апетиту чутки підтвердилися: вчені бачили, як 4 варани за кілька хвилин з'їли 80 кг м'яса, відриваючи 5-ти кілограмові шматки і ковтаючи їх разом із кісточками.

Цікаво те, що ці величезні тварини відкладають яйця завбільшки як… гусяче. Але чим більше люди дізнавалися про це чудовисько, тим більше загадок постає перед ними. Встановлено, що «дракон» – варан Комодо – точна копія варанів, які жили в Австралії 60 млн. років. Але 60 млн. р. не було острова Комодо. Звідки ж тут узялися варани? Багато незрозумілого і в житті варанів – наприклад, чому на острові не знаходять скелетів цих тварин? Або – у них на виявлено органів слуху, але ці тварини прекрасно чують! Виявлено також, що варани дуже чутливі до зміни погоди і не поступаються метеорологічним приладам.

Так в один з ясних, не по-зимовому сонячних днів метеорологи однієї з метеостанцій у Каракумах не впізнали свого сірого друга, якого вони приручили. Він робив погрозливі пози і намагався не випустити людей з приміщення. Агресивність ящірки стала зрозумілою через годину – небо заволокло хмарами, піднялась піщана буря.

УЧИТЕЛЬ: Крім ящірок до ряду Лускатих належать змії. У нас є 3 групи учнів за інтересами. Одна група вивчала змій, друга крокодилів і третя – черепах.

РОБОТА В ГРУПАХ:

(Учні сидять – кожна група за окремими столами)

Тому давайте послухаємо розповіді тих учнів, які вивчали змій, що це за плазуни, який спосіб життя вони ведуть?

Презентації учнів:

Загальна характеристика змій та особливості їх організації.
Перша допомога при укусі змії.
Розповідь «Укус королівської кобри» (про людину, на яку не діє зміїна отрута).

УЧИТЕЛЬ: Давайте розглянемо задачі.

З а д а ч а   1.

Одного холодного осіннього дня до нашої країни прибув незвичайний живий вантаж – кілька удавів. Спеціаліст без побоювань оглядав кожну тварину. Працівники митниці вирішили, що зоолог загіпнотизував змій, оскільки вони поводились дуже спокійно. А як би ви пояснили поведінку тварин?

ВІДПОВІДЬ: Мала активність змій пов’язана з низькою температурою повітря,  адже подія відбувалась восени.

З а д а ч а   2.

Одного разу у степу на півдні України археолог дуже втомився і ліг спати на спальний мішок. Вранці, прокинувшись, хотів підвестися, але відчув, що на грудях щось лежить. Це була степова гадюка. Обережно, аби не потурбувати і не розлютити змію, він скинув її. І вона поповзла геть. Чому змії повзуть до людей, що сплять?

ВІДПОВІДЬ:У змій не постійна температура тіла. У людини температура не залежить від температури навколишнього середовища. За допомогою термолокаторів змії відчувають тепло і в холодний період (нічний час) повзуть на тепло людського тіла.

УЧИТЕЛЬ: А тепер послухаємо розповіді про ряд Черепахи.

Презентації учнів:

Характерні особливості та спосіб життя черепах. Супова черепаха. Болотна черепаха.
Розповідь про плазунів-барометрів.

УЧИТЕЛЬ: Третя група учнів вивчала крокодилів. Послухаємо їх розповіді.

Презентації учнів:

Характерні особливості крокодилів.
Розповідь «Ніхто не любить крокодилів».

ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ.

УЧИТЕЛЬ:А тепер – в і к т о р и н а «Плазуни» і к р о с в о р д.

ВІКТОРИНА:

Які функції виконує язик гадюки?
Чи знаєте ви ящірок, в яких немає ніг?

(веретільниця, жовтопуз)

Скільки років живе велетенська черепаха?

(близько 300 років)

Які отруйні змії живуть на території України?

(степова і звичайна гадюки)

Де живуть ящірки, що мають отруйні зуби?

(Рід отрутозуб, в Мексиці)

Який полоз поїдає свою здобич живою?

(полоз- жовтобрюх)

У чому особливість будови очей хамелеона?

(рухаються незалежно один від одного)

Куди відкладає яйця болотяна черепаха?

(в сухі місця)

По вертикалі:

2. Велика неотруйна змія. (удав)

3. Безнога ящірка, дуже схожа на змію. (веретільниця)

5. Неотруйна змія. (вуж)

6. Велика, дуже отруйна змія. Живиться гризунами, дрібними птахами. Живе на Кавказі, у Середній Азії. (гюрза)

9. Велика отруйна змія. Під час небезпеки піднімає передню частину тулуба і розширює шию. (кобра)

 

По горизонталі:

 

1. Плазун, вкритий кістковим панциром. (черепаха)

4. Велика змія. Здобич душить. (жовтобрюх)

7. Неотруйна змія з родини Вужові. Здобич душить. (полоз)

8. Інша назва іхтіозавра. (рибоящер)

10. Поширений плазун з кінцівками. (ящірка)

САМОСТІЙНА РОБОТА.

Завдання.

Встановити відповідність:

ЗАПИТАННЯ:                                                   ВІДПОВІДЬ:

1. Наука про плазунів.                                       1. Лускаті.

2. До якого ряду належить ящірка?                  2. Крокодили.

3. Відновлення втрачених або

ушкоджених частин тіла.                                3. Герпетологія.

4. Які плазуни мають чотирикамерне

серце?                                                              4. Внутрішнє.

5. Які плазуни живляться листям

евкаліпта?                                                                 5. Немає.

6. Напівпрозора мигальна перетинка,

за допомогою якої поверхня ока

постійно зволожується?                                  6. Хамелеон.

7. Чи є шкірне дихання у ящірки?                     7. Регенерація.

8. Запліднення у ящірки?                                   8. Третя повіка.

IV. ПІДСУМОК УРОКУ (оцінювання учнів, домашнє завдання)

МАТЕРІАЛ ДО ГАЗЕТИ «ПЛАЗУНИ – РЕКОРДСМЕНИ»

Найшвидша змія.
Найбільші рептилії.
Найдовші зуби.
Найменші змії.
Плазун – довгожитель.
Найбільша черепаха.
Найотрутніша змія.
Найбільший дракон.
Найдовша голодовка.


Теги: плазуни, Хоменко В.А.
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 1190/175


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar