Головна » Біологія

Практична робота № 9 „Дослідження різних видів пам’яті”

Види пам’яті. 

Практична робота № 9 “Дослідження різних видів пам’яті”

На пам'ять свою скаржиться кожен,

а на розум ніхто

Мета:   ознайомити з основними видами пам’яті; розкрити фізіоло-гічний механізм пам’яті; поглибити знання учнів про шкідли-вий вплив алкоголю, нікотину, наркотичних речовин на пам’ять; усвідомити можливість розвитку пам’яті.

Обладнання та матеріали:     таблиці “Будова головного мозку”, “Будова нервової клітини”, плакати зі словами, цифрами, різними фігурами.

Основні поняття та терміни:   оперативна ( сенсорна ), первинна ( коротко-часна ), вторинна ( довготривала ) пам’ять; форми пам’яті: логічно-змістова, чуттєво-образна; види пам’яті: словесна, логічна, зорова, нюхова, слухова, смакова, рухова.

Хронометраж уроку: 1.  Актуалізація опорних знань і мотивація

     навчальної діяльності учнів                        6 хв.

2.  Вивчення нового матеріалу                        8 хв.

3.  Виконання практичної роботи                    18 хв.

4.  Закріплення знань учнів                              11 хв.

                                      5.  Домашнє завдання                                       2 хв.

Методи і прийоми проведення: 

Словесна інформація.
Робота з лабораторним зошитом.
Виконання практичної роботи.

4.  Методи:        -  “мозкова атака”;

робота в групах;
дев’ятигранник ( вправа із визначен-ням рейтингу тверджень ).

Складання таблиці і запис результатів досліджень.
Повідомлення учнів з демонструванням карток з твердженнями по даній темі.
Короткі висновки.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Що ви розумієте під поняттям пам’ять? ( метод “мозкова атака”, учні вигукують визначення, які складаються з одного-двох слів, а вчитель записує на дошці. Коли записані всі думки, учні починають обговорювати визначення ). Наприклад:

Пам’ять

                            Зосередженість                               Інтерес

                            Уважність                                        Увага

                            Вчення                                            Зацікавленість

                            Сила волі                                        Зорова

                            Повторення                                     Слухова

                            Перечитування                               Логічна

Що таке інформаційна ємність мозку?
Чим відрізняється пам’ять людини від пам’яті тварин?

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Вступне слово вчителя

Види пам’яті: – за якісною характеристикою;

                                    –  за кількісною характеристикою.

Етапи пам’яті:     –  оперативна;

первинна;
вторинна;
третинна.

Способи запам’ятовування.
Шляхи підвищення ефективності пам’яті.

ІІІ. Виконання практичної роботи

Інструктивна картка

до практичної роботи №9

Дослідження різних видів пам’яті

Мета:        ознайомитися з різними видами пам’яті,  навчитися  визначати свою

рухову, образну, змістову пам’ять; усвідомити можливість розвит-ку пам’яті.

Обладнання і матеріали:   картка з переліком 5 – 7 рухів; 12 предметів; кар-

тки з 10 парами слів ( одна картка – пари слів, що мають логічний зв’язок, друга картка – пари слів, що не мають логічного зв’язку ), підручник.

Хід роботи

Дослідження рухової пам’яті

Запам’ятайте 5 – 7 рухів вчителя, який показує їх у певній послідовності.
Відтворіть характер і послідовність рухів, записуючи їх в тому порядку, в якому показав вчитель:

1.                     ............................................................................

2.                     ............................................................................

3.                     ............................................................................

4.                     ............................................................................

5.                     ............................................................................

6.                     ............................................................................

............................................................................

Полічіть кількість правильно і послідовно відтворених рухів та занесіть результат до таблиці.
Повторіть вправу за вчителем 2 – 3 рази.
Відтворіть характер і послідовність рухів після повторення:

1.                     ............................................................................

2.                     ............................................................................

3.                     ............................................................................

4.                     ............................................................................

5.                     ............................................................................

6.                     ............................................................................

............................................................................

Полічіть кількість правильно і послідовно відтворених рухів та  занесіть результат до таблиці.

Дослідження образної пам’яті

Протягом 3 – 4 секунд уважно розгляньте 12 предметів, що запропонував учитель.
Запишіть назви предметів, які запам’ятали:

..........................................................................................

..........................................................................................

..........................................................................................

Полічіть кількість предметів і результат  занесіть до таблиці.

Дослідження змістової ( словесно-механічної ) пам’яті

Прослухайте 10 пар слів, які не мають логічного зв’язку.
Відтворіть по пам’яті та запишіть слова правої половини ряду, коли вчитель буде зачитувати слова лівої половини:

Полічіть кількість правильно відтворених пар слів ( для цього вчитель ще раз зачитує пари слів ).
Результат занесіть до таблиці.

Дослідження змістової ( словесно-логічної ) пам’яті

Прослухайте 10 пар слів, які  мають логічний зв’язок.
Відтворіть в пам’яті та запишіть слова правої половини ряду, коли вчитель буде зачитувати слова лівої половини:

Полічіть кількість правильно відтворених пар слів.
Результат занесіть до таблиці.

Результати досліджень

У висновку дайте відповіді на запитання:

Що таке рухова, образна та логічна пам'ять?
Яке значення уваги та повторення для процесу запам’ятовування?
Який обсяг механічної та логічної пам’яті ви маєте? Чи задоволені ви таким результатом?
Які пари слів ви запам’ятали краще: з логічним зв’язком чи без нього?

Чи можна розвивати пам’ять?

Висновки:

ІV. Закріплення знань учнів

Визначити шляхи підвищення ефективності пам'яті ( запитання до класу ):

робота в групах;
групам роздаються конверти з дев’ятьма твердженнями, які записані на окремих картках;
учні повинні розмістити твердження на рангові місця, які розташовані так, що утворюють дев’ятигранник:

твердження, з яким учні найбільш згоджуються, повинно бути розміщене на вершині дев’ятигранника, а те, з яким вони найменш згодні – на його основі. Інші твердження розташовуються вздовж ліній дев’ятигранника;
учні повинні досягти консенсусу;
дискусія, яка розгортається щодо вибору рангових місць тверджень, більш важлива, ніж досягнення консенсусу.

Картка з дев’ятьма твердженнями:

зосередженість;
чіткість сприйняття матеріалу;
інтерес;
здатність тривалий час утримувати увагу;
усвідомлювати матеріал, який вивчається;
звільнитись від сторонніх думок;
не повинні діяти сторонні подразники;
активна робота над матеріалом;
багаторазове перечитування тексту.

Учні роблять висновки про шляхи підвищення ефективності пам’яті.

V. Підсумок уроку

     1. Оформлення практичної роботи

     2. Оцінювання навчальних досягнень учнів

VІ. Домашнє завдання

Вивчити параграф із підручника.
Прокоментувати прислів’я,,Добре того вчити, хто хоче все знати”.
Завершити роботу над проектом,,Індивідуальні особливості пам’яті”.
Робити вправи на розвиток пам’яті.


Теги: Вілюра С.Й., память мозок
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 3900/173


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar