Головна » Біологія

Органи кровообігу: серце й судини. Серцевий цикл. Робота серця

 

Тема: Органи кровообігу: серце і судини. Серцевий цикл. Робота серця.

Мета: сформулювати в  учнів поняття про будову серця, серцевий цикл і його фази, регуляцію роботи серця; показати зв’язок будови з виконуваними функціями; встановити значення кровообігу в життєдіяльності організму людини; формувати вміння працювати з текстом підручника, розвивати логічне мислення; виховувати почуття відповідальності за власне здоров’я та добрий настрій інших.

Обладнання: таблиці «Схеми кровообігу хребетних», «Серце», «Кровообіг», «Вени та артерії людини».

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу­­

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель зачитує рядки:

Організм наш мудрий, дивний,
Як велике місто, край.
Ідеальний, прогресивний,
Мов комп’ютер, порівняй!
Систем тут різних є багато:
Опорно-рухова, травна,
І гуморальна й видільна,
І ще нервова – головна.
Важливий орган, величавий
Керує організмом, править.
У день він б’ється і вночі.

Діти прикладають руку до серця.

Скажіть, діти, звуки роботи якого органа ви  відчуваєте? Правильно. Серця!

ІІІ. Повідомлення теми и мети уроку.

Учитель: Немає іншого такого органа, який  було б вивчено так само добре, як серце, але воно ще приховує в собі дивовижні загадки, не розгадані до сьогодні. У всі часи серце було в пошані у поетів, мислителів, лікарів. Скільки віршів, пісень, поем написано про нього? Хто сильніше, ніж поети розкрили дивовижні властивості неспокійного, трепетного, благородного, безстрашного, чистого, жорстокого, хороброго, чуйного, золотого, щедрого, ніжного й доброго людського серця.

Завдання: прослухати вірш, виписати в зошит ознаки серця, про які йдеться.

Учень 1.   Что сердце? Когда ему блеснет

Огонь сочувственный, огонь родного края,

 Растопится оно и, медленно сгорая,

 Навстречу жизни радостно плывет.

Учень 2.

Что такое сердце? 

Камень твердый? 

Яблоко с багрово-красной кожей?

Может быть, меж ребер и аортой

Бьется шар, на шар земной похожий?
Так или иначе, все земное
Умещается в его пределы,
Потому что нет ему покоя,
До всего есть дело.

(Е. Межелайтес)

Учень 3.

Не надо цехинов, не надо рублей,

Дай сердце мне матери старой твоей.

Я пепел его настою на хмелю,

Настоя напьюсь - и тебя полюблю!

Казак с того дня замолчал, захмурел,
Борща не хлебал, саламаты не ел.
Клинком разрубил он у матери грудь
И с ношей заветной отправился в путь:

Он сердце ее на цветном рушнике
Коханой приносит в косматой руке.
В пути у него помутилось в глазах,
Всходя на крылечко, споткнулся казак.
И матери сердце, упав на порог,
Спросило его: "Не ушибся, сынок?"

Перевірка записаного.

Учитель. Немає людини, у  якої при слові «мати» не тремтіло б серце, навіть якщо воно з каміння. Найкраще, найсвітліше почуття людини – любов, пов’язане з серцем.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Бесіда за питаннями:

1.1.   Повторення з курсу «Зоологія» знань про ускладнення в процесі еволюції кровоносної системи і серця хребетних.

1.2.  Значення кровообігу.

1.3.  Система органів кровообігу.

2. Пояснення вчителя з теми  «Будова серця» з використанням таблиці.

Розміщення в грудній порожнині й зміщене вліво від середньої лінії грудей.
Захищене навколосерцевою сумкою – перикардом.
Утворена серцевою м’язовою тканиною.
Має довжину 12-15 см, масу 220-300 г.
Порожнистий м’язовий орган, розділений суцільною, перегородкою на дві половини – праву й ліву.
Кожна половина серця ділиться на дві камери: передсердя та шлуночок.
Має три оболонки: зовнішню – епікард, середню м’язову - міокард, внутрішню – ендокард.
На межі шлуночків легеневого стовбура й аорти розміщені півмісячні клапани.

Які опорні терміни треба знати, щоб розкрити питання розділу?

(Відповіді учнів)

3. Будова стінки серця (Складання опорного конспекту).

Стінки серця

                                 Епікард                                                          Ендокард

                             (зовнішній  шар)                                                        (внутрішній  шар)

Міокард

(Власний серцевий шар)

4. Самостійна робота. Прочитати пункт «Властивості міокарда» §23   і доповнити схему.

Властивості міокарда: збудливість → скоротливість → провідність міокарда (проводять електричні  імпульси) → автоматія.

5. Пояснення вчителя про кровопостачання серця. (Коронарні або вінценосні артерії). 

6. Пояснення  вчителя  про роботу серця.  Заповнення таблиці учнями.

Учитель: Серце виконує титанічну роботу. За добу воно скорочується 100 тис. разів. За 70 років – 25 млрд. разів. За одне скорочення серце виштовхує в коло кровообігу 150 мл  крові. За 70 років життя – 183 млн. літрів крові.

Проблемне питання. Як і коли воно відпочиває?

Покладіть руку до серця. Що ви відчуваєте? Так, скорочення і розслаблення серця. Скорочення серця називається системою, розслаблення – діастолою.

Під час пояснення вчителя  учні заповнюють  таблицю.

«Серцевий цикл»

Висновок:     — Серце працює стільки, скільки відпочиває.

Причини невтомності роботи серця у чергуванні скорочення та    розслаблення, тобто в періодичності його роботи та відпочинку.

8. Регуляція роботи серця. (Пояснення вчителя. Накреслення схем)                                                                           

V. Закріплення матеріалу.

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати §23, 24, таблиці та схеми. Самоконтроль на сторінці 76.

VІІ. Підбиття підсумків, оцінювання.

— Чи цікавого  було на уроці?

— Чому?

— Що запам’яталося найбільше?

— Чи досягли  мети уроку?

— Які висновки ви для себе зробили?

— Хто був активніший на уроці?

Спасибі діти, за співробітництво, активну допомогу в проведенні уроку. Успіхів вам!


Теги: судини, кровообіг, Гордєєва Л.С., серце
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 963/191


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar