Головна » Біологія

Лабораторна робота № 13 „Вивчення зовнішньої будови птахів і будови пір’я”

Тема: Загальна  характеристика классу Птахи. Лабораторна робота №13 Вивчення зовнішньої будови птахів та будови пір’я.

Мета:

ознайомитись з особливостями зовнішньої будови  та способом життя птахів;

вивчити зовнішню будову та покриви тіла птахів;

визначити риси ускладнення у порівнянні з плазунами;

розвивати вміння виділяти найголовніші риси у об’єктах, що вивчаються, працювати самостійно з текстами та малюнками,вдосконалювати навички проведення досліджень та спостережень за об’єктом;

виховувати любов до навколишнього середовища та бережливе ставлення до природи.

 Обладнання: таблиці «Будова птаха», «Будова земноводних»,»Систематика тварин», вчительська презентація,пташине пір’я, лупи.

Тип уроку: комбінований.

Методи: словесні (розповідь, бесіда, робота з книгою), наочні (демонстрація опудал птахів та пір’я), практичні (лабораторна робота), інтерактивні, методи стимулювання та мотивації ( гра «Так» чи «Ні»), метод рефлексії.

Структура уроку

І.  Організаційний етап

Повідомлення теми уроку  і очікуваних результатів ( на дошці тема, план, терміни).

 ІІ. Актуалізація опорних знань ( Гра «Так» чи «Ні»).

Учні працюють парами. На кожну пару дається дві таблички: «так» і «ні», які вони підніматимуть почувши твердження.

Завдання: Якщо твердження вірне для представників плазунів то піднімається табличка «Так»  і навпаки.

Органи дихання плазунів – легені.
 Серце у плазунів двокамерне.
Температура тіла постійна.
Мають вологу шкіру.
Тіло вкрите роговими лусками.
Всі представники розмножуються у воді.
Плазуни здатні до автотомії.
Мають грудну клітку.
Міжреберні м’язи беруть участь у диханні.
Череп нерухомо з’єднаний з хребтом.
Тіло складається з голови, тулуба, кінцівок.
Кишечник закінчується клоакою.
Шкіра завжди волога.
Органи дихання зябра
Серце крокодилів має три камери.
Кров у більшості представників змішується
Органи виділення клоака
Сеча накопляється у сечовому міхурі.
Головний мозок має три відділи.
Кінцівки розташовані під тулубом.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Знайомство з талісманом уроку (на столі  опудало незнайомого птаха). Розповідь групи  учнів, які визначали її заздалегідь за спеціальною літературою.

Бугай (Выпь большая) – порівняно великий птах. Від інших чаплевих відрізняється помітно коротшими ногами.,дзьобом і характерною поставою тулуба. Поширені майже по всій Євразії, у Африці. Птах  перелітний. В Україні поширений по всій території, крім гірських районів. Його улюблені місця - прісноводні водойми, зарослі очеретом,рогозом та іншою водною рослинністю. Ведуть нічний спосіб життя, а вдень ховаються у заростях, де сидять нерухомо, у характерній позі  витягнувши шию і дзьоб угору. При цьому вони  майже непомітні. У шлюбний період, переважно ввечері або в нічний час. можна почути гучне ревіння, що нагадує ревіння бугая, за що птахи отримали українську назву – Бугай. Це шлюбна «пісня» бугаїв. Звуки  вони подають,занурюючи дзьоб у воду. Живляться тваринною їжею - рибою, земноводними, комахами. Гніздяться біля води, але не на деревах а в хащах водяної рослинності. ( Вішають на неї етикетку з систематичним положенням)

Розповідь групи  учнів, що з’ясовували чи ставлення до птахів таке ж саме як до плазунів і земноводних. Вони повинні показати презентацію «Крилаті символи», приготовану заздалегідь.

ІV.Вивчення нового матеріалу.

1.Систематичене положення птахів ( робота за  таблицею) Гра «Хто швидше?»   Царство       Тварини

                     Підцарство   Багатоклітинні.

                    Тип           Хордові

                     Клас       Птахи

2. Спосіб життя сизого голуба ( Розповідь вчителя)

Сизий голуб – майже соціальна тварина,  веде зграйний спосіб життя. Активний удень, на зимівлю не відлітає. Розмноження починається рано у лютому самка відкладає 2 яйця. Живиться насінням, різноманітними крихтами, хлібом, що визбирує з землі.

3. Складання характеристики птахів у зошитах. (Самостійна робота з підручником до стор.173 ) По закінченні обговорення пунктів характеристики у порівнянні з плазунами. Виділення рис ускладнення. (оперення,пір’я різних типів, дзьоб,короткий хвіст, крила,цівка, розташування пальців  3:1)

4. Виконання лабораторної роботи №13 Вивчення зовнішньої будови птахів та будови пір’я. ( інструктаж з БЖД )

V. Узагальнення та підведення підсумків

Метод рефлексії Гра «Нагодуй пташку».Учні по черзі називають, чому вони навчились на уроці і складають символічні  зернятка  знань у кошик пташці.

VІ. Пояснення домашнього завдання.

Читати параграф 42, повторити параграф 40. Приготувати повідомлення про пташку на відео ( показ відео про колібрі або іншу пташку). Коментування оцінок.


Теги: Прокопенко Н.І., Птахи
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 1087/170


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar