Головна » Біологія

Дихання. Будова та функції органів дихання

Мета навчальна: розширити, поглибити і систематизувати знання учнів про будову органів дихання, встановити їх зв'язок із функціями, розкрити механізм формування голосу, показати значення газообміну у легенях і тканинах та роль дифузії у цих процесах;

розвиваюча: розвивати логічне мислення, вміння робити висновки, порівнювати, виділяти головне;

виховна: продовжувати формувати гігієнічні навички, здійснювати валеологічне виховання.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи: словесний, наочний, інтерактивний, робота в групах.

Обладнання: таблиці, схеми.

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина. Перевіряємо поставу,налаштовуємось на роботу, створюємо позитивний настрій.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

                     Головним  скарбом життя є не землі, що ти їх завоював,

                     Не багатства, що їх маєш у скринях…

                     Головним скарбом життя є здоров'я, і щоб його зберегти,

                     Потрібно багато що знати.

                                                               Авіценна.

На уроках анатомії і фізіології людини ми вивчаємо свій організм з метою збереження найціннішого багатства, даного людині, це - здоров'я.

Які системи органів ми вже вивчили?

Відповіді: опорно-рухову, кровоносну.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми продовжуємо досліджувати свій організм. Вдихніть якомога більше повітря та не дихайте. Простежте за секундною стрілкою скільки часу ви зможете не дихати (у середньому 40-60 с.)

Проблема: чому без їжі людина може прожити 40 діб, без води – до трьох, а  без повітря  - щонайбільше  лише шість хвилин?

На сьогоднішньому уроці ми постараємось вирішити цю проблему дати відповідь на питання.

Записуємо тему уроку:Дихальна система. Будова та функції органів дихання.

Оскільки ця тема для вас не нова, то ми повинні чітко визначити, що нам відомо, а що нового ми хотіли б дізнатися.

Учні самостійно заповнюють дві колонки таблиці на дошці.

Пригадаємо, як відбувається процес дихання в різних видів живих організмів.

Який вміст О? в атмосфері? – (21%)

Чи завжди таким був склад атмосферного повітря?

600 млн. років тому кисню в атмосфері майже не було, тому живі організми одержували енергію анаеробним шляхом: молекули органічної речовини розщеплювались і окислювались без участі кисню. Але за такого способу окислення 90% енергії втрачалось. Тому в процесі еволюції зі збільшенням в атмосфері О? почав переважати кисневий тип дихання, який є основним для людини. Проте, на найперших стадіях розвитку зародок отримуї енергію завдяки анаеробному диханню.

Повторимо з курсу 8 класу, як відбувалась еволюція дихальної системи у різних класів тварин. З цією метою клас об'єднався в групи:

1 група - найпростіші ( спеціальних органів немає, газообмін відбувається шляхом дифузії через оболонку клітини).

2 група – комахи ( трахеї, що мають вигляд трубок із розгалуженнями, пристосовані для використання О? з атмосфери).

3 група – риби  (зябра, які складаються із зябрових дуг, пелюсток,тичинок. Тичинки – цідильний апарат, пелюстки – газообмін у воді. У дводишних риб є одна-дві легені).

4 група – земноводні (легені, пов'язані з навколишнім середовищем носовими ходами і ніздрями. У воді дихання відбувається за допомогою шкіри).

5 група – птахи (легеневе дихання, пов'язане із формуванням грудної клітки, яка піднімається і опускається за допомогою міжреберних м'язів. Під час польоту – повітряними мішками, при цьому об'єм грудної клітки не змінюється.Це – подвійне дихання).

6 група – ссавці (легені утворені сукупністю повітряних пухирців-альвеол, у зміні об'єму грудної клітки беруть участь міжреберні м'язи і діафрагма).

Оскільки людина – представник класу ссавці, то, очевидно, будова її дихальної системи така ж.

Що ж повинна знати людина, щоб зберегти органи дихання здоровими? Відповідь:їх будову, функції, місце розташування в організмі, суть процесів дихання.

ІУ. Вивчення нового матеріалу.

1.Суть процесу дихання.

В організмі людини і тварин запасів кисню немає, тому безперервне його надходження є життєвою необхідністю (головний мозок через 15-30 с. після припинення подачі кисню паралізується, а через 3-5 хв. гине). Чому?

Діяльність будь-якої клітини, тканини пов'язана з витратами енергії. Джерелом її поповнення є розпад органічних сполук, який відбувається за участю кисню, тобто під час дихання.

Рольова гра: уявіть собі, що ви молекули О?. який шлях ви проходите в організмі? Аналіз і розгляд схеми.

Зовнішнє дихання

 Вентиляція легень (обмін повітря між зовнішнім середовищем

                                 та альвеолами легень

  Дифузія газів у легенях (обмін газів між альвеолами і кров'ю

   Транспорт газів кров'ю

   Дифузія газів у тканинах (обмін газів між кров'ю і тканинами у

   капілярах тканин

Внутрішнє дихання ( поглинання О? клітинами і виділення СО?)

2. Будова органів дихання. Учні в групах самостійно опрацьовують матеріал підручника ( § 30 , с.85-87 ). Заповнюють таблицю:

Представники груп виступають, демонструючи відповідний орган на таблиці.

У. Закріплення вивченого матеріалу

Метод «Прес»

Позиція: «Я вважаю, що…»
Обгрунтування: «…тому що…»
Приклад: «Наприклад…»
Висновки: «Отже, на мою думку…»

УІ. Домашнє завдання: вивчити §29, заповнити таблицю «Органи дихання», підготувати повідомлення «Чому птахи співають, але не розмовляють».


Теги: Дихальна система, Павловська Т.П.
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 707/219


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar