Головна » Біологія

Цитоплазма. Клітинні включення

Мета: Сформувати в учнів поняття про цитоплазму та її компоненти; з’ясувати з яких частин складається цитоплазма.; визначити значення  компонентів цитоплазми; удосконалити вміння і навички роботи з малюнками підручником, комп’ютером.

Педагогічні очікування:

Учні повинні:

Знати: Склад цитоплазми, функції компонентів цитоплазми.

Уміти: Встановлювати взаємозв’язок  будови і функцій; працювати з малюнком, підручником, комп’ютером.

Основні терміни і поняття:

Цитоплазма, гіалоплазма або цитозоль, включення, органели.

Обладнання: Комп’ютери, мультимедійне обладнання, мікроскопи.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Хід уроку:

Епіграф:

Скажи мені  – і я забуду

Покажи мені – і я запам’ятаю

Дайте можливість діяти самому – і я навчуся.

Китайська мудрість.

І Розминка:

Логічна вправа: « Відомий вислів.»

Учитель: За вікном ми бачимо дуб, який росте на шкільному подвір’ї  вже більше 50 років. Він живе тому що всі його органи: корінь, стебло, квітки,листя існують у повній злагоді. Як ви вважаєте чи можуть ці органи існувати окремо? Ні! Тож і вчителя без учнів не існує, і навпаки. На сьогоднішньому уроці ми об’єднаємо наші зусилля вивчення нового матеріалу. Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому. А тепер зверніть увагу на дошку. Девізом нашого уроку я пропоную взяти китайську мудрість (епіграф на дошці)

ІІ Актуалізація опорних знань

Учитель: На цьому уроці ми будемо продовжувати вивчати будову клітини. Тому я пропоную вам повторити якими методами ми можемо вивчити клітину.

Методичний прийом: «Ланцюжок»

Учитель ставить запитання учневі, той відповідає і, викликаючи свого однокласника ставить йому запитання

Орієнтовні запитання:

Назвіть науку яка вивчає клітини ( цитологія )

Чи можна клітину побачити неозброєним оком ( ні )

У якому столітті вперше побачили клітину під мікроскопом (ІХ )

Які методи дослідження використовуються під час вивчення клітини (мікроскопічний, біохімічний)

Як правильно виготовити препарат клітини для її мікроскопічного вивчення (знімаємо тонкий шар клітин з об’єкта, поміщуємо у краплю води на предметне скельце накриваємо покривним скельцем, роздивляємося у мікроскоп.

Назвіть основні правила роботи з мікроскопом (приготувати мікроскоп до роботи, приготувати мікропрепарат, вивчаємо об’єкт, приводимо у порядок робоче місце.

Дуже добре що ми повторили з вами правила виготовлення мікропрепаратів та правила користування мікроскопом. На цьому уроці ці знання нам стануть у пригоді.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми мети і завдання уроку.

Учитель: Сьогодні на уроці ми з’ясуємо з яких компонентів складається цитоплазма, та визначимо значення компонентів цитоплазми. З попередніх уроків нам відомо що в клітині можна виділити дві основні складові частини.

Евристична бесіда:

Давайте пригадаємо які це частини?

Орієнтовна відповідь: Цитоплазма, ядро.

( схема на дошці )

Клітина

Цитоплазма                                                     Ядро

Таку частину як ядро ми вивчали на попередніх уроках, сьогодні на уроці ми дізнаємося які компоненти складають цитоплазму. Про складові цитоплазми ви можете дізнатися якщо згадаєте будову клітин рослинних та тваринних організмів.

Проблемне питання:Які компоненти клітини входять до складу цитоплазми?

Орієнтовна відповідь: цитозоль, органели, цитоскелет, включення.

(Запис на дошці у вигляді схеми)

Цитоплазма

Цитозоль           Органели           Цитоскелет                          Включення

(Вчитель звертає увагу учнів на те що в клітинах є постійні органели, та тимчасові включення,корегує та доповнює відповіді учнів)

Учитель: Поступово на протязі вивчення теми « Цитоплазма клітин» ви вивчите всі компоненти цитоплазми. сьогодні ми зупинимося на вивченні цитозолю та клітинних включень.(Запис у зошит теми уроку: Цитоплазма. Клітинні включення)

ІV Вивчення нового матеріалу.

Учитель: Цитозоль або гіалоплазма – частина цитоплазми, що займає простір між мембранними органелами. Зазвичай на неї припадає близько половини загального об’єму клітини

Проблемне питання: Який склад має цитозоль?

(робота з підручником сторінка 113 Біологія 10клас рівень стандарту)

Складання схеми на дошці (запис у зошит)             

Учитель: Цитозоль може перебувати у рідкому стані – золь або у драглистому – гель. Так у тварин зовнішній шар клітин цитоплазми – ектоплазма прозорий і щільний знаходиться у стані гелю. Внутрішній шар – ендоплазма менш густий, містить органели знаходиться у стані золю. Ці два шари можуть переходити один в інший, це ми можемо спостерігати під час руху амеби – утворення несправжніх ніжок.(Розповідь вчителя з демонстрацією слайду:рух амеби)

Пригадайте які ще процеси в клітині забезпечує перехід цитозолю з одного стану в інший. Ці процеси ви бачите на слайді

Орієнтовна відповідь:  Екзоцитоз, ендоцитоз                                                        

Проблемне питання: Давайте з’ясуємо які функції здійснює цитозоль у клітині.

Для вирішення цього питання вчитель пропонує виконати лабораторну роботу:  «Рух цитоплазми в клітинах» (сторінка 139 підручника Біологія 10 клас рівень стандарту,академічний рівень, додаток №1, №2)

У висновку учні визначають функції цитозолю:

Цитозоль перебуває у постійному русі тому:

- об’єднує всі структури, забезпечує їхню взаємодію;

- всі хімічні реакції відбуваються у цитозолі ( стан гель – золь впливає на швидкість реакції: золь – прискорює швидкість хімічних реакцій в клітинах, гель – уповільнює);

- відбувається транспорт речовин по клітині;

Учитель:Окрім цитозолю цитоплазму складають органели – постійні структури клітини, про які ми поговоримо на наступних уроках, та клітинні включення, які на відміну від органел, є непостійними компонентами клітини.

Включення цитоплазми – це необов’язкові компоненти клітини, що виникають і зникають залежно від метаболічного стану клітин. ( запис у зошит.)

Випереджаюче завдання

На попередньому уроці ви отримали завдання. Дізнатися які типи включень можна зустріти у клітині

Орієнтовна відповідь:

Включення розрізняють:

Секреторні – округлі утворення різних розмірів, що містять біологічно активні речовини, які утворюються у процесі життєдіяльності

Екскреторні – це продукти обміну речовин, що підлягають видаленню з клітини;

Трофічні – крапельки жиру,глікоген, які накопичуються в гіалоплазмі і використовуються у разі потреби;

Пігменти надають клітинам і тканинам певного забарвлення

Учитель: Який загальний висновок ми можемо зробити щодо значення включень для клітини?

Орієнтовна відповідь: Включення це переважно запасні  речовини в клітині.

V Узагальнення, систематизація знань.

Учитель: Евристична бесіда з використанням мультимедійного обладнання.

Які частини цитоплазми ми сьогодні вивчили?

Орієнтовна відповідь: цитозоль, клітинні включення.

Що ми називаємо гіалоплазмою, або цитозолем?

Орієнтовна відповідь:  Цитозоль або гіалоплазма – частина цитоплазми, що займає простір між мембранними органелами.

Інтерактивна вправа: «Вилучи зайве»(Зорепад)

Вам  треба вилучити речовини які не входять до складу цитозолю

Контрольний слайд

Інтерактивна вправа: «Знайди об’єднуюче слово»

Знайдіть слово яке об’єднає ці речення.

Контрольний слайд

Інтерактивна вправа: «Підпиши малюнок»(Вправа на відповідність)

Я пропоную вам зображення клітин, органів, організмів. Вам треба визначити які типи включень відповідають кожному з зображень

VI Підсумок уроку. Учитель Оцінює навчальну діяльність учнів, та коментує її.

VII Домашнє завдання:

    1. Вивчити параграф 19.
Усно відповісти на питання після

2. - Повторити матеріал з історію вивчення клітини, та будову клітини.


Теги: Жидченко Л.В., Цитоплазма, цитологія
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 2006/228


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar