Головна » Біологія

Будова та функції зубів. Гігієна зубів

Мета: ознайомити учнів  з будовою зубів їх видами та функціями; розвивати вміння виявляти причини хвороб зубів та робити висновки щодо профілактики захворювання зубів; виховувати свідоме ставлення до свого здоров’я; розвивати творче мислення та пізнавальні здібності учнів.

Обладнання: таблиця «Схема будови органів травлення», модель будови зуба, довідник «Хвороби зубів».

Тип уроку: комбінований.

Девіз:

Головне в житті – здоров’я!

Але щоб його вам мати;

Треба з раннього дитинства

Всім його оберігати!

                                                  Хід уроку:

     I.  Організаційний момент

День добрий, друзі, ще один урок

Прийшов до нас за розкладом сьогодні

Отож, давайте зробимо ще крок,

Щоб  знов цікавого і корисного дізнатися сьогодні.

    II.  Актуалізація опорних знань

1. Фронтальне опитування:

а. Що таке травлення; яке воно має значення?

б. Що таке  ферменти?

в. Яка будова травної системи?

г. Функції травної системи?  (Заповнити схему на дошці)

Функції травної системи

            (Секреторна,  рухова,  всмоктувальна,  видільна )

2.На партах в учнів є конверти з «біологічним лото»(картки з органами травлення). Всім пропонується скласти на парті  правильну послідовність розміщення органів в організмі людини. Після виконання завдання відповідає один учень і перевіряється правильність.

3.Завдання «Доповніть речення»

Організму людини для своєї життєдіяльності потрібна ….(енергія). Основними поживними речовинами для людини є органічні сполуки …. (білки, жири, вуглеводи). Поживні речовини  розщеплюються в органах травлення поетапно за участі спеціальних білків - …. (ферментів). Система органів травлення складається з …. (травного тракту і травних залоз). Травний тракт закінчується ….(прямою кишкою з анальним отвором).

         III.  Вивчення нового матеріалу

           Що відбувається  з їжею в роті? (бесіда)

      Оголошення теми і мети уроку.

Пережовування їжі – важлива умова якісного травлення. (розповідь)

В ротовій порожнині відбувається механічна і хімічна обробка їжі. Механічна здійснюється з допомогою жувального апарату. Його сильні м’язи приводять у рух нижню щелепу із зубами. Цікаво, що в людей жувальний апарат розвинений слабше, ніж у тварин, бо ми вживаємо в їжу, що пройшла кулінарну обробку. За сотні тисяч років із часу існування найдавніших людей, які користувались вогнем, травний апарат людини пристосувався до споживання вареної їжі, а тому від якості її приготування істотно залежить ефективність засвоєння. Проте старанне пережовування навіть такої підготовленої їжі, перемішування її зі слиною і перетворення на м’яку еластичну грудочку – дуже важлива умова роботи шлунка. Тільки добре прожована їжа швидко просочується травними соками й  повною мірою зазнає їх дії. А погано пережована їжа не може бути оброблена травними соками, більше того, великі шматки подразнюють шлунок і можуть пошкодити його оболонку. Тому в людей з поганими зубами і в тих, хто неправильно вживає їжу, дуже часто бувають хронічні захворювання шлунка й навіть виразки. Доросла людина «озброєна» 32зубами. Здорові зуби – запорука нормальної роботи травного тракту. Вони також є прикрасою обличчя.

Хвилинка цікавої інформації (повідомлення учнів)

Король Франції Луї XIV народився у 1638 році з двома зубами.

Є випадки, коли зуби виростали втретє, у Франції в 1896 році зареєстровано випадок, коли в людини виросли зуби вчетверте.

У1680 році Альбертус Хеллвігіус писав про людину з трьома рядами зубів.

Половина людства має тільки два, а не чотири зуби мудрості.

Самостійна робота учнів за завданнями:

Розгляньте розміщення зубів у ротовій порожнині.
Укажіть, в чому виявляється взаємозв’язок будови і форми зубів з їх функціями.
Запишіть зубну формулу.

  Внутрішня будова зуба (робота з підручником)

Гарні, здорові зуби – гарна посмішка, здоровий шлунок, добре самопочуття.

За даними ВООЗ 70% людей потребують лікування зубів. Найпоширенішою хворобою є карієс (гниття).

Учні зачитують  з довідника хвороби зубів, їх прояв, причини цих хвороб.

Стоматологія говорить, що запорукою здорових зубів є неухильне дотримання правил гігієни і постійний догляд за зубами.

До вашої уваги декілька правил:

   Правило №1     ГІГІЄНА

Щоденна гігієна порожнини рота включає в себе:

очищення порожнини рота  після кожного прийому їжі (чищення, полоскання або жувальна гумка без цукру);
рештки їжі між зубами діставати з допомогою зубочистки;
медичне обстеження у стоматолога двічі на рік;
Зубну щітку необхідно міняти на нову через кожні два місяці.

Правило №2   ХАРЧУВАННЯ

Раціональне харчування має велике значення в профілактиці карієсу. При цьому потрібно враховувати повноцінний набір харчових продуктів та помірну частоту прийому вуглеводів.

Основним будівельним матеріалом для зубів є кальцій. Кальцій міститься в горіхах, зелених овочах, молоці та молочних продуктах.

Правило№3 ТЕМПЕРАТУРА ЇЖІ

Дуже холодна або гаряча їжа дуже шкідлива для емалі зубів. Ще шкідливіший – перепад температур.

Правило №4 ДОГЛЯД ЗА ЗУБАМИ ТА ЯСНАМИ

Зубна щітка – головний гігієнічний пристрій для догляду за зубами. Чистити зуби бажано не менше однієї хвилини, а рухи  зубної щітки повинні бути вздовж коронок, тобто від шийки зуба до його жувальної поверхні.

Запалення і кров оточення ясен – одна з причин появи неприємного запаху з рота та випадіння зубів. У свою чергу до захворювань ясен можуть призвести:

нестача вітамінів (особливо групи В);
паління;
недостатня гігієна порожнини рота.

Правило №5 ФЛУОР

Флуор також є необхідним елементом для наших зубів. Не завжди у воді, яку ми споживаємо. У достатній кількості міститься Флуор. Тому зараз з’явилось багато препаратів, які містять Флуор: зубні пасти, полівітамінні комплекси, еліксири, жувальні гумки.

Правило №6 ВІДВІДУВАННЯ СТОМАТОЛОГА

Систематичне відвідування стоматолога – запорука здорових зубів. Чому?

 Тому що, по – перше, професійне очищення зубного нальоту більш ефективне, ніж зубною щіткою.

По – друге, тільки лікар може виявити карієс та попередити його розвиток.

А також порадить у виборі  зубної пасти та інших засобів гігієни, які підходять саме для вас.

              IV. Закріплення  матеріалу

Загадка.  Повен хлівець білих овець.

«Пан або пропав» (робота з термінами)

Терміни: карієс, пульпіт, дентин, ікла, різці, емаль, стоматолог.

Гра «третій зайвий»

  Дентин, ікло, емаль.

 Карієс, некроз, дентин.

      V.   Підсумки уроку, оцінювання учнів

  Чи сподобався вам урок?

 Що нового для себе ви дізнались на уроці?

У народі кажуть, що кожна робота не повинна залишатись без винагороди. За вашу старанну роботу прийміть винагороду – оцінки.

                 VI.  Домашнє завдання

Опрацювати   § 37

Скласти кросворд


Теги: Кранга І.П., зуби
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 1438/185


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar