Головна » Астрономія

Сонце. Сонячна система

Мета: сформувати поняття про небесні тіла що входять до  Сонячної системи, та відмітні ознаки для кожного з них, вміння їх розрізняти; знайти подібності та відмінності між різними небесними тілами, що входять до Сонячної системи: планетами та астероїдами, планетами та зірками, між метеоритами і астероїдами; запам’ятати черговість розташування планет у Сонячній системі; 
 розвивати мовлення, пам´ять, увагу, спостережливість, мислення; активізувати словниковий запас учнів; робити самостійно висновки;
виховувати інтерес до вивчення природничих наук,бережливе ставлення до природи. Донести до свідомості учнів думку про унікальність фізичних умов нашої планети, підкреслити вирішальне значення сонячного тепла і світла для життя на Землі.

Метод уроку: порівняльно-ілюстративний.

Тип уроку: урок одержання і засвоєння нових знань.

Основні поняття і терміни: Сонячна система, планети, орбіта, планети земної групи, планети – гіганти, комета, астероїд, метеорит, метеор.

Методи і методичні прийоми:

- словесний (бесіда, розповідь, пояснення, робота з підручником);

наочний (демонстрація наочності).

Використані інноваційні технологіі: Гра «вірю не вірю », «знайди пару»,

«вилучи зайве»,вікторина, ікт,

Обладнання: фотографії планет Сонячної системи, підручник, комп’ютер, роздатковий матеріал, картки, глобус,вовчок.

                                       Структура уроку

I.Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

III.Актуалізація опорних знань

IV.Оголошення теми та завдань уроку

V.Викладення основного матеріалу

    1.Сонце

    2. Сонячна система

       а) планети

       б) орбіта

       в) планети земної групи і планети гіганти

       г) астероїди, комети, метеорити та метеори

VI.Фізкульт хвилинка

VII. Закріплення та узагальнення  матеріалу

VIII.Підбиття підсумків

IX.Завдання додому

Хід  уроку

І. Організаційний момент.

 Сьогодні ми продовжуємо з вами формувати експрес «Небесні тіла». Приєднаємо до нього третій вагон експресу.Назву йому дамо трохи пізніше (Сонце, Сонячна система).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Назвіть свою космічну «адресу»:

Галактика______,

Система_______,

Планета_______,

- А зараз ми з вами відгадаємо декілька загадок.

Відгадування загадок.

              а)  Вчений, що зірки вивчає, добре їх порядок знає.

                   Всесвіт без меж – не сон, знає все це...(астроном).

- Отже, сьогодні ми з вами будемо астрономами. А що мають астрономи, відгадайте.

              б)  Роздивитися мікроб допоможе мікроскоп,

                  А вивчати зорі щоб, треба мати... (телескоп).

- За допомогою чого вивчають зорі астрономи?

- Подивіться,будь-ласка, на екран, прочитайте слова та вилучіть зайве. Поясніть свою відповідь.

Всесвіт. Земля. Сонце. Корисні копалини. Комети. Метеорити. Астероїди.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Усне фронтальне опитування.

-         Що таке Всесвіт? (все суще, що розташоване на Землі та за її межами)

-         З чого складається Всесвіт?(…галактики. туманності)

-         Що більше за розмірами Всесвіт чи Галактика? Чому?

-         До якої системи належить планета Земля?

-         Чому систему називають Сонячною?

-         До яких небесних тіл належить Сонце?

-         Чи може людина потрапити на поверхню Сонця? Чому?

ІV. Оголошення теми та завдань уроку.

Сьогодні ми будемо розширювати знання про Сонячну систему. На нашому уроці ми дізнаємося:

·        З чого складається Сонячна система?

·        Скільки планет входить до неї?

·        Що таке планета?

·        Планети земної групи.

·        Планети - гіганти.

Тема уроку «Сонце. Сонячна система».  Отже третій вагон експресу матиме назву «Сонце. Сонячна система».

V.Викладення основного матеріалу.

1. Вступна бесіда вчителя

- До яких небесних тіл відноситься  Сонце?  (зірка)

-Що таке зірки?   (Величезні газові кулі,що випромінюють тепло та світло)

-Чи однакові зірки?За якими ознаками відрізняються?(температура,розміри)

-До яких зірок відноситься Сонце?  (Жовті зірки)

   Хоча Сонце є звичайною зіркою,тобто середніх розмірів і середньої для зірок температури, для нас жителів Землі Сонце -  єдине джерело тепла і світла.

Чому Сонце може випромінювати тепло і світло? (Сонце як і всі зірки-розпечена газова куля).Температура на поверхні Сонця 6000 С, а в центрі набагато більше.
Що більше за розмірами Земля чи Сонце?(Сонце більше).

Діаметр Сонця у 100 разів більше діаметра Землі.

Чому Сонце, яке ми бачимо на небі, не здається нам таким величезним? (воно знаходиться на великій відстані від Землі).
Назвіть найбільшу в природі швидкість?(швидкість світла 300 000 км/c).Отже світло від Сонця до Землі дістається з такою величезною швидкістю за 8 хв. 19 с.

Якщо Сонце величезне, значить, великою є і його маса. Насправді Сонце утримує навколо себе безліч космічних тіл.

До складу Сонячної системи входить Сонце, планети, їх супутники, астероїди (малі планети), комети, метеорні потоки, метеорні тіла, міжпланетний газ.  Вважається, що вся Сонячна система виникла 4,5 млрд. років тому з газопилової області. Сонячна система складається з трьох великих областей. До першої (групи планет земного типу) належать 4 кам’янисті внутрішні планети – Меркурій, Венера, Земля, Марс. Пояс астероїдів відмежовує їх від 4 гігантських зовнішніх газових планет (Юпітера, Сатурна, Урану і Нептуна). Плутон не належить до жодної з цих груп. Він знаходиться за межами орбіти Нептуна у великій області, де розсіяні малі холодні світи, до яких, крім Плутона, входять і льодяні комети.

 (повідомлення учня про Плутон)

         (повідомлення учня)

(Згідно рішення Міжнародного астрономічного союзу (МАС) від 24.08.2006, зменшено кількість планет до 8 (Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун); також створено клас карликових планет, до яких було віднесено 3 космічні об'єкти - Церера, Плутон, Еріда (Ксена, транснептуновий об'єкт 2003 UB313).

24 серпня в Празі пройшло історичне засідання генеральної асамблеї Міжнародного астрономічного союзу. Одним з головних питань в його порядку денному було голосування за визначення планети. Спочатку було запропоноване визначення, згідно якому число планет могло збільшитися спочатку до дванадцяти, а далі, можливо, і до декількох десятків. Проте це викликало серйозну критику, і в результаті на голосування було винесено визначення, що скорочує число планет Сонячної системи до восьми. Воно і було прийнято.)

   - Що ж таке планети? Планети – це холодні небесні тіла, які не випромінюють власного світла.

   - Чому ми можемо  бачити планети?(вони відбивають світло Сонця)

   - Яку форму мають планети? (кулясту).

   - Усі планети як і Земля обертаються навколо своєї осі. Слово «вісь» у побутовому вжитку означає металевий стрижень, навколо якого обертається тіло. Наведіть приклад таких тіл які обертаються навколо осі

(карусель, вовчок, пропелер літака, глобус). Вісь навколо якої обертаються планети, є уявною.М´яч, що котиться по Землі, теж обертається навколо уявної осі.Сонце теж обертається навколо уявної осі, тільки дуже повільно. 

Усі планети обертаються навколо Сонця в одному напрямку по орбітах, близьких до колових. Шлях планети навколо Сонця називається орбітою.

Різні діаметри планет та їхня відстань до Сонця зумовлюють відмінності у масі, будові їхніх поверхонь і надр, густині речовин, їхньому фізичному стані, складі і щільності планетних атмосфер. Неоднакова відстань планет до Сонця впливає на тривалість їхнього року і швидкість орбітального руху. Різною є і тривалість доби на планетах.

Робота в парі. Прочитати статтю підручника і виписати:

1.     Планети земної групи.    

Планети гіганти.

Але крім планет до складу Сонячної системи входять астероїди, комети, метеорити та метеори.

         Між орбітами Марса та Юпітера розташований пояс астероїдів.

Астероїди,

 або малі планети (діаметром від 1-800 км), - холодні кам’яні уламки частіше неправильної форми. Припускають, що астероїди – сліди давньої космічної катастрофи – вибуху існуючої колись дев’ятої планети.

         (Повідомлення учня)  

                                                 Комета

це маса замерзлої води та газів із вкрапленнями каменів і пилу. Комета складається з голови та хвоста. Кожна комета рухається по своїй витягнутій орбіті наближаючись і віддаляючись від Сонця. Коли планета наближається до Сонця, її голова, тобто маса льоду, починає танути.

(Повідомлення учня)

 Метеорити

уламки інших небесних тіл(астероїдів і комет). Існують кам’яні,  залізні та залізо-кам’яні метеорити. Якщо метеорит потрапляє в поле тяжіння Землі, то він падає на її поверхню, залишаючи слід на місці падіння. Поки метеорит рухається до поверхні планети, від тертя він розігрівається і починає світитися.

         (Повідомлення учня) Якщо тверде космічне тіло дуже маленьке, розміром з горошину, воно називається метеором.

Метеори

повністю згоряють пд. Час свого падіння крізь земну атмосферу. На нічному небі метеори видно у вигляді яскравої іскорки, що пролітає по темному небі.

VI. Фізкультхвилинка.

VII. Закріплення та узагальнення  матеріалу.

Знайди пару…

Розподіли на дві групи назви небесних тіл- тіла Сонячної системи та ті, що знаходяться поза нею

Полярна зірка, Сонце, Проксима, Земля, Астероїди, Місяць, Андромеда, Плутон, Сатурн, Велика Ведмедиця.

8. Вікторина "Планети”

Кожна правильна відповідь – 1 бал.

1.     На якій планеті існує життя?

2.     Яка планета підперезана ремінцем?

3.     Планета, яка отримала ім’я бога війни?

4.     Які небесні тіла називають планетами?

5.     Скільки планет утворюють Сонячну систему?

6.     У які групи можна об’єднати всі планети?

До якої групи належить Плутон?(не належить до жодної з груп)

Гра «Вірю не вірю » (картки зеленого та червоного кольору)

До Сонячної системи входить 9 великих небесних тіл (в)
Сонце –найближча до нас зоря                                           (в)
Метеори більше за розмірами,ніж метеорити й астероїди (н)
Зірки –космічні тіла що існують вічно.                                 (н)
Полярна зірка найближча до нас зірка, крім Сонця               (н)
Вивчаючи рух космічних тіл, люди змогли вести лік часу – створити календар і годинник.                                                                         (в)
Орбіта –це шлях руху планет навколо Сонця.                               (в)
Планети гіганти-Меркурій, Венера, Земля, Марс.                          (н)
Земля розташована у центрі всесвіту                                                (н)

VIII.Підбиття підсумків.

 Рефлексія-фіксація вивченого.

-         Про що сьогодні ви дізналися на уроці?

Я зовсім забула за наш експрес, наш третій вагон цього потягу поїде порожній чи ми його наповнемо знаннями?

-         Які знання ми помістимо до третього вагону експресу?  

-         Які планети Сонячної системи тобі відомі?

За якою ознакою їх поділяють на дві групи?
Які тіла Сонячної системи тобі відомі?
Що таке астероїд?
Що таке комета?

IX.Завдання додому.

1.Вивчити

2.Скласти схему «Тіла Сонячної системи» і заповнити її прикладами,

3.Скласти коротку, але з дотриманням наукової вірогідності рекламу,наприклад:

життя на інших планетах Сонячної системи,
подорожей  на Місяць
польотів на штучному супутнику Землі.

Або написати твір на тему «Космічна подорож» з правильним уживанням таких термінів, як зірка, планети, астероїди, метеорити, метеори. Сонце.


Теги: сонячна система, Комендант К.М., Сонце
Навчальний предмет: Астрономія
Переглядів/завантажень: 2009/209


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar