Головна » Алгебра

Візуальні логічні задачі

Мета. Ознайомити з різними типами візуальних логічних задач, новими способами діяльності, сприяти формуванню бажання в учнів частіше розв’язувати такі задачі.

Виховувати наполегливість та уміння працювати як індивідуально так і в колективі.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань та способів діяльності.

Обладнання. Мультимедійний проектор, ПЗНП «Сходинки до інформатики»,власна комп’ютерна презентація, моделі демонстраційного  пазла, танграма.

                                   Перебіг уроку.

Організація класу.
Мотивація навчальної діяльності.

З давніх давен людина прагнула не лише надати їжу шлунку, обігрітися а й розвинути свої вміння виготовляти те, що не було життєвою необхідністю. Наприклад виготовляла глиняні ляльки, створювали наскельні малюнки, ритуальні і просто для задоволення пісні, музику.і т. д. Цим самим зароджувалось мистецтво, тобто те, що ми називаємо духовністю. Людина прагнула показати себе більш досконалою у порівнянні з іншими. Таким чином виникали різного роду змагання. Ми звикли більше до фізичних змагань і якось випадають із поля зору змагання інтелектуальні. Назвіть декілька відомих вам інтелектуальних змагань. (брейн-ринг, Що? Де? Коли?, найрозумніший учень, ККВ), інтерактивні конкурси для школярів «Кенгуру», «Бобер», «Грінвіч» і т. д..

Окреме місце серед інтелектуальних змагань посідають різного роду логічні задачі. В Інтернеті виникли спільноти людей, яким до вподоби цей вид розваг. Вони обмінюються такими задачами, їх розв’язаннями, гіпотезами, думками, способами діяльності. Приєднаємося і ми до них.

Повторення вже відомих та засвоєння нових знань.

Слайд2. Слово “логіка” походить від грецького слова “логос” і в  перекладі означає: слово, поняття, ідеї, розум.

ЛОГІКА -  наука про закони й оперування правильним мисленням.

Слайд3.

Найважливіші логічні закони:

закон протиріччя;
закон виключення третього;
закон тотожності;
закони моральної логіки; закони логіки добра і обов’язку.

Давайте створимо картинку асоціацій, яка відобразить ваші уявлення про логічні задачі.

Слайд4. У центрі «Логічні задачі» Діти розміщують за допомогою магнітів відомі їм види  логічних задач. ( Ребус, головоломка, танграм, пазл, кросворд, сканворд, порівняння картинок, шаради, анаграми…)

           А) Ребуси.

 

Слайд5.

Слова можна збирати і розбирати подібно до конструктора і не тільки з літер, а й з інших слів. У ребусах «сховані» різноманітні слова і зміст гри – відгадати їх. При цьому частина слів може бути замінена малюнками або цифрою, якісь літери можуть бути викреслені або, навпаки, додані, а якісь переставлені місцями.

Якщо перед малюнком у ребусі стоїть кома, це значить, що перша літера слова не читається, якщо ж кома після малюнка – не читається остання літера. А якщо кома не одна, а дві чи три, то не читаються дві або три крайні літери слова.

Учні відгадують ребуси «Розум» та «Карнавал».

Б) Пазл

Слайд 6.

Слово «пазл» у перекладі з англійської мови означає «загадка» або «головоломка». Дитячий конструктор..(puzzlе)

У цій грі потрібно зібрати зображення з окремих його фрагментів.

Пазл складається з рамки та основної частини.

Фрагменти пазла, які утворюють рамку, є основою майбутньої

картинки і підказують, яку наступну деталь слід вибрати

Дайте назви деталям пазла. (рамка,кутовий і внутрішній)

Біля дошки діти по черзі складають демонстраційний пазл.(Роща).Тим самим створюють відповідний настрій.

Індивідуальна робота за комп. у навчальній програмі «Сходинки до інформатики» за відведений час скласти пазл. Нагадування про БЖД під час роботи за комп.

В) Танграм.

Слайд7. Гра «Танграм» — давня китайська головоломка. Одна з її китайських назв («Чи-Чао-Тю») у перекладі означає «хитромудрий візерунок із 7 частин».

Для цієї гри зазвичай використовують квадрат, розрізаний певним чином на 7 частин. Із частин квадрата складають різні фігурки (людей, тварин, букви, цифри тощо).

Слайд8. Зразок фігури зібраної зі складових танграма.

Слайд9. Розділи лініями фігуру на сім частин танграма.(на дошці працюють маркером)

Слайд10. Контроль за правильністю розв’язання задачі - слайд 9.

На уроках математики ми вивчаємо тему «Дроби». Як відомо «Повторение – мать учения». Дайте відповідь на запитання:

Зберіть з індивідуальних танграмів власну фігуру або фігуру зображену на слайді 10.
Знову зберіть квадрат.

3.  Яку частину квадрата становить зелений трикутник, помаранчевий, фіолетовий квадрат, білий паралелограм? Що можна сказати про площі фіолетового квадрата і білого паралелограма? ( рівні площі). До речі такі фігури називаються рівновеликими.

4. Якщо від квадрата забрати 1/16, яка частина залишилася?. Порівняйте її з частиною, що залишиться, якщо від квадрата забрати?. Зробіть висновок. ( чим більше відняти від одиниці тим менше буде остача)

Задача. Порівняй дроби 2012/2013 і 2013/2014.

2012/2013 =1-1/2013

          2013/2014 = 1- 1/2014

Тільки що відбулося дві важливі події:

Ми розв’язали олімпіадну задачу, яку так красиво не розв’язав жоден учасник районної олімпіади з математики.
Ми зробили відкриття: винайшли правило порівняння правильних дробів за їх доповненням до одиниці.

 

Г). Калейдоскоп задач на порівняння, закономірності і т.д.

 Слайд 14. Відео «Знайди 6 відмінностей»

1.Слайд15скільки відмінностей між малюнками (казка про 7 козенят) (робота в парах).

Слайд15.

2.Роздивися килимки і скажи, яка частина малюнка на них стерлася.

3. Слайд16. Назви ознаки, за якими можна визначити час доби.

 

Слайд 17. Що не так на малюнку.

 

Слайд 18. Знайди на малюнку пари протилежностей.

 

Слайд 19. Знайди Василину Прекрасну.

 

Слайд20. Де чия стріла?.

 

8. Відео «Сині квіти»

 

Е). Судоку. Слайд 23.

Судоку (яп. 数独 су:доку?,  — популярна головоломка з числами. В перекладі  з японської «су:» — «цифра», «доку» — «що стоїть окремо». Судоку активно публікують газети  та журнали різних країн світу, збірники судоку видаються  великими накладами. Розв’язування судоку — популярний вид дозвілля. (Розв’язання судоку)

4.Закріплення нових знань (слайди 25 -29)

Диктант.

Поверхня озера вкрита ряскою, площа якої щодня подвоюється. На двадцятий день ряскою покрито рівно половина озера. Через скільки днів після цього поверхня озера повністю вкриється ряскою?
Щука важить стільки, скільки важить кілограм та пів щуки. Яка вага щуки?
Вибери з нижнього ряду малюнок, який повинен бути останнім у верхньому ряду.

 

Вибери тінь зображеного об’єкта.

 

 Кожен із 6 богатирів повинен вступити у двобій з іншим з 5. Скільки при цьому буде всього двобоїв?

 У підземеллі Кощея  3  простих мечи і  6  чарівних. Скільки потрібно взяти мечів, щоб серед них обов’язково був хоча б один чарівний.

 

5.Колективна робота над задачею «Куди їде автобус.

 

Слайд 30.  Зміст роботи полягає в тому, що учні висловлюють гіпотези, хай навіть самі фантастичні. Чим більше гіпотез, тим краще.

 

6.Підсумки уроку. Рефлексія.

Як краще розв’язувати логічні задачі: індивідуально, в парі чи колективно. Які почуття виникають коли справився з задачею.

На початку уроку в ребусах зустрілися слова розум і карнавал тобто свято. Чи відбулося на уроці свято розуму? Додатково: знайди обличчя в кавових зернах. Порівняй свої почуття до того як знайшов і після.

 

7.Домашнє завдання.

 

Розв’яжи судоку та логічну задачу:

 

2. У пачці було 1000 конвертів. Скільки часу потрібно листоноші, щоб відкласти 850 конвертів, якщо за одну хвилину він відраховує 100 конвертів?


Теги: логіка, Пупенко О.М.
Навчальний предмет: Алгебра
Переглядів/завантажень: 870/173


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar