Головна » Хімія

Спирти: за і проти

Мета: Узагальнити знання учнів про одноатомні і багатоатомні спирти, ознайомити їх зі згубним фізіологічним впливом спиртів на організм людини; розвивати пізнавальний інтерес учнів; виховувати в школярів негативне ставлення до алкоголізму як анти-суспільного явища, що призводить до деградації особистості. Показати що спирти мають і позитивне застосування в різних галузях, але кількість «-» значно перевищує кількість «+».

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, етанол, м'ясо(як зразок білкової природи), горілка, таблиця «Застосування гліцерину», додатки, проектор, слайди, пробірки, зволожуючі креми для рук і ніг.

Базові поняття і терміни: Спирти, метанол, етанол, гліцерин, фізіологічна дія спиртів.

Тип уроку: Урок-диспут (узагальнення і систематизація знань з вивченої теми).

Форми уроку: повідомлення учнів, розповідь вчителя, лабораторно-дослідницька робота, інтерактивні вправи: «Доповнити речення», «Розшифрувати слово по цифрах», «Міф, чи реальність», робота з таблицями.

Епіграф:  «П’яна людина – не людина, тому що вона втратила те що відрізняє її від тварини – розум»

Т. Пен

 

Хід уроку

  І. Організаційний момент.

     Психологічний  настрій

          Добрий день, мої  любі учні, і дорогі гості.  Вітаю всіх, хто в доброму настрої, хоче працювати, намагається знайти позитивні моменти в спілкуванні, відкритий до новиx таємниць  науки, адже  від  того настрою, з яким ви вступаєте в день залежать ваші успіхи, а можливо, й невдачі. Сподіваюсь, що мої  очікування  від  нашої спільної праці будуть  виправдані.

 

  ІІ.Мотивація навчальної діяльності  учнів.

Ми закінчили вивчати тему «Спирти як оксигеновмісні сполуки». У житті ви будете часто зустрічатися з цією групою речовин. Більшість спиртів використовують у хімічній, лакофарбовій, парфумерній промисловості і в побуті.

Але ви повинні на сьогоднішньому уроці і глибше і ширше дізнатися, де застосовуються спирти, якої шкоди вони завдають людському організму та суспільству в цілому. Тому тема нашого уроку – «Спирти – за і проти». Епіграфом нашого уроку можуть стати слова:  «П’яна людина – не людина, тому що вона втратила те що відрізняє її від тварини – розум» Т. Пен.

 

ІІІ. Активація пізнавальної діяльності учнів

Давайте пригадаємо, що ми знаємо з вивченої теми.

Вправа доповнити речення

 Спирти – це органічні сполуки, що містять у своїм будові групу…

В залежності від кількості груп ОН спирти поділяються на …

В залежності від вуглеводневого радикала спирти бувають…

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Ми пригадали, що спирти містить у своїй будові групу ОН і в залежності від її кількості бувають одноатомні  і багатоатомні. Оскільки наш урок буде проходити у форму дискусії, ми почнемо говорити про одноатомні спирти, а саме про найяскравіший їх представник етанол або його наз. (учні)…етиловий спирт.

Клас поділений на дві підгрупи (за двома столами, один стіл застелений скатертиною світлого кольору, інший темнішого. На столах стоять таблички ЗА і ПРОТИ, що означає, яка підгрупа, яку думку стосовно спиртів висловлює).

При підготовці до цього уроки ви повинні були поділитись на 2 підгрупи, ті хто ЗА етиловий спирт і ті хто ПРОТИ, але ваш вибір повинен бути обґрунтованим, тобто ви маєте розповісти чому саме ви так думаєте.   

Я пропоную проводити нашу дискусію таким чином, слухаєм спочатку одного представника тих хто ЗА, і одного проти і порівнюємо.

(Вчитель зазначує, що столами може сидіти не однакова кількість учнів, в залежності від їхніх переконань)

 

Повідомленя учнів

Перший учень підгрупи ЗА.

Етиловий спирт в медицині.

 

Перший учень підгрупи – ПРОТИ

Алкоголь руйнує білки

 

(Вчитель до кожного повідомлення доповнює учнів, демонструє на слайдах, схемах додатковий матеріал, проводить  досліди)

Вчитель:  Доповнення вчителя до повідомлення про руйнування білка. І справді, це дуже слушне повідомлення, про руйнування білка. І я пропоную зробити вам невеликий експеримент, що переконатися, що справді при вживанні алкоголю починається денатурація білка. Для експерименту, я в одну пробірку наливаю етиловий спирт (медичний) а в другу горілку, тобто концентрація спирту в ній тільки 40%, і у дві пробірки я помічаю пінцетом кусочок м’яса  (тобто білкової тканини). За деякий час, при кінці уроки, ми побачимо, що відбувається з білком.

Експеремент

Залишаємо дослід  і слухаємо далі.

Другий учень - ЗА.

Етиловий спирт є добрим розчинником для багатьох органічних речовин.

 

Вчитель. Коментар повідомлення

 

Другий  учень - Проти

Етанол виступає розчинником і в живому організмі. (в крові)

Вчитель: Якщо є повідомлення про кров то вчитель, як доповнення пропонує подивитись на слайд 1, де зображено, що відбувається з еритроцитами, при вживанні алкоголю. [a-erytro]

 

Третій учень - ЗА

Етанол широко застосовується в хімічній промисловості.

Вчитель: До повідомлення про етанол в хімічній промисловості. Так, етиловий спирт є хімічною сировиною, та якщо відомо багато реакцій з його участю, то хто може сказати чи відбуваються ці реакції в нашому організмі при попаданні в нього спирту.

 

Третій учень - ПРОТИ

Про хімічні реакції за участю спирту в людському організмі.

Вчитель: Вчитель демонструє, як доповнення до повідомлення про хімічні реакції – слайд 2. (метаболізм в печінці)

 

 

Четвертий учень - ЗА

Етиловий спирт використовується, як добавки до палива.

 

Четвертий учень - ПРОТИ

Етиловий спирт порушує роботу ЦНС і руйнує клітини головного мозку.

 

Вчитель доповнення:  одне з найгірших впливів на організм людини етанолу, це є вплив на мозок і цей ви бачите на слайді 3 і 4.

(Вчитель після декількох повідомлень запитує чи є ще аргументи ЗА і ПРОТИ)

 

Підгрупа ПРОТИ

Вплив на серце
На нирки
На статеві органи.
На спадковість.
При вживанні алкоголю вагітними жінками, в них народжуються діти інваліди.

(Учні повідомляють про вище зазначене)

 

Вчитель: висловлює свою думку про підготовку учнів, зазначає яких повідомлення ЗА чи ПРОТИ було більше. Пропоную ще раз подивитись всі за і проти  на слайді 5.

 

На слайді 6 ви бачити основні фактори,що сприяють звиканню до алкоголю.

На слайді 7 бачите, всі стадії які відбуваються з людиною під час вживання алкоголю.

На слайді 8,9 – підсумок про вплив алкоголю на всі частини тіла.

 

Вчитель: Давайте зробимо висновок, хоч етиловий спирт застосовують в різних галузях промисловості, та найперше потрібно пам’ятати, що це є отрута, яка діє  на наш організм. На початку уроку, ми провели експеримент, давайте подивимось, що відбулося з м’ясом. Воно перетворилося, у варене, і це свідчить про те, що саме це відбувається в нашому організмі з печінкою, м’язами і ншими білковими тканинами, при вживанні алкоголю.

Я думаю, що після нашої дискусії ви зробити для себе висновок про вплив етилового спирту на організм.  І запам’ятайте: слайд №10

 

Вчитель: Ми поговорили про застосування і вплив одноатомних спиртів, і як найбільш ярко-вираженого їхнього представника – етанол.

А тепер давайте, поговоримо про веселіше, і трішки розслабимось…

Виконайте будь ласка вправу «дешифрувальник» (цифри в слові  відповідають певним кнопкам мобільних телефонів),  та назвіть  речовину.

«24473645 – як представник багатоатомних спиртів».        

 

     2( г )   4( л )  4( і )  7( ц )  3( е )  6( р )  4( и )  5( н )

 

Гліцерин

Як ви  знаєте гліцерин це представник багатоатоминих спиртів. Давайте дізнаємось про його застосування і вплив на людину.

Розглянемо схему застосування гліцерину. (Вчитель дає схему застосування гліцерину на стіл учням, і тримаючи одну в руках розповідає учням)

Як бачимо гліцерин використовується в різних галузях. І в тому числі в косметичній промисловості.

- хто може сказати який влив мають косметичні вироби, що містять гліцерин.

Вчитель показує зволожуючі креми для рук і ніг, що містять у своєму складу гліцерин. І ще раз доводить про його роль в косметології.

 

ІV. Узагальненя й систематизація знань.

Вправа МІФ чи РЕАЛЬНІСТЬ

На слайдах вибрати Міф чи Реальність:

(вчитель демонструє слайди, а учні вибирають, якщо правда – то реальність, якщо міф – то неправда, вигадка).

V. Підбиття підсумків уроку (виставлення оцінок)

VІ. Домашнє завдання. Повторити все про спирти, їх фізичні і хімічні властивості.


Теги: спирти, Мартинюк М.І.
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 1659/183


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar