Головна » Хімія

Гліцерин як представник багатоатомних спиртів

Мета: ознайомити учнів з гліцерином як представником багатоатомних спиртів, будовою, фізичними та хімічними властивостями, способами добування та галузями застосування; продовжити формувати вміння учнів  встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою і властивостями речовини, удосконалювати навички роботи з різними джерелами інформації (періодичні видання, довідники, мережа Інтернет), виступати з повідомленнями;  формувати життєві компетентності учнів: соціальні -  аналіз результатів спостережень,вміння толерантно доводити свою точку зору; інформаційні -     використання комп’ютерних технологій для пошуку інформації; комунікативні; саморозвитку та самоосвіти.    

Обладнання та реактиви: мультимедійне обладнання,  штатив із  пробірками,  гліцерин,  натрій, розчини натрій гідроксиду, купрум(11) сульфату, вода.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

                                                                     Хід уроку                                                                                                                                  

  1.Організацийний момент. Психологічний  настрій.

             Добрий день, мої  любі! Вітаю всіх, хто в доброму настрої, хоче працювати, намагається знайти позитивні моменти в спілкуванні, відкритий до новиx таємниць  науки, адже від  того настрою, з яким ви вступаєте в день залежать ваші успіхи, а можливо, й невдачі. Сподіваюсь, що мої  очікування  від  нашої спільної праці будуть  виправдані. Успіхів вам!  

  2.Мотивація навчальної діяльності  учнів.

  3.Сприйняття  нового навчального  матеріалу.                              

               Сьогоднішній  урок – особливий. Річ  в тому, що ми з вами будемо вести розшук і заповнювати «особову справу» речовини, яка є представником багатоатомних спиртів. Увага на дошку: тема уроку «24473645 – як представник багатоатомних спиртів ». Виконайте, будь-ласка, вправу «дешифровальник» (цифри в слові  відповідають певним кнопкам мобільних телефонів),  та назвіть  речовину. Запишіть тему уроку в зошитах. 

              2( г )   4( л )  4( і )  7( ц )  3( е )  6( р )  4( и )  5( н )

Пошук продовжується. Уявіть, що ви – слідчі, мета яких «допитати» незнайомця та заповнити його «особову справу» (додаток 1). Складіть план «слідчих заходів». (Учні пропонують, насамперед, встановити молекулярну та структурну формули гліцерину).                                                                                                                         

            Вправа «Хазяїн у масці». В’язка, сіропоподібна речовина містить: 39,1% Карбону, 8,7%  Гідрогену, 52,2% Оксігену. Виведіть її молекулярну формулу, якщо молярна маса речовини -  92 г/моль. 

Проблемне питання: запропонуйте структурну формулу гліцерину, враховуючи особливості будови (гідроксильні  групи знаходяться при різних атомах Карбону)  та його систематичну назву. (Учні виявляють особливості будови речовини, пропонують структурну формулу, враховуючи особистий досвід: нестійкість  карбонатної кислоти; пропонують назвати гліцерин як проізводне пропану).

Встановивши молекулярну та структурну формули гліцерину, «слідчі» пропонують заслухати «свідка», який розповість про історію відкриття речовини (повідомлення учня,  додаток 2).                                                                          

Після заочного знайомства з речовиною, за планом « слідчих заходів », треба розглянути властивості гліцерину. 

Самостійна парна робота учнів (опрацьовують матеріал підручника, виконують лабораторний дослід – розчинення гліцерину, вчаться відрізняти гліцерин від інших спиртів за  фізичними властивостями).                                                                                                                                                      

А далі наша класна кімната перетвориться в « криміналістичну лабораторію », в якій ви будете працювати як справжні експерти-криміналісти.                                                                                                                     

Групова робота.  Учні за допомогою вчителя розглядають хімічні властивості гліцерину. Робота в групах супроводжується демонстрацією дослідів (інструктаж з безпеки життєдіяльності!):

                     а) горіння гліцерину;

                     б) взаємодія з натрієм;

                     в) якісна реакція на багатоатомні спирти (лабораторний дослід ).

  (Обговорюють результати дослідів; складають рівняння реакцій; роблять висновки; заповнюють «особову справу» гліцерину ).

          Знайомство з властивостями та застосуванням багатоатомних спиртів продовжується на віртуальній  екскурсії   «  В гостях у гліцерину », в ході якої «екскурсоводи» показують підготовлені за допомогою ресурсів Інтернету комп’ютерні презентації. (Обговорення засвоєного в ході «екскурсії»; корекція «особової справи»).                                                                                                               

Хвилина релаксації. Виконайте веселі фізичні вправи.                                                                                          

Якщо ви вважаєте, що…

…гліцерин – багатоатомний спирт -  встаньте;                                                                      

...гліцерин не розчиняється у воді -  підстрибніть;                                                                                            

…реактивом на багатоатомні спирти є Купрум (11) гідроксид – тупніть ногою;                                       

…систематична назва гліцерину-пропантріол-1,2,3-плесніть у долоні;                                                            

…динаміт отримають з гліцерину-затуліть руками вуха;                                                                               

…багатоатомні спирти входять до складу антифризів-сядьте.                                                                                                                                       

4. Закріплення.

          Гра: «Хто краще знає і пам’ятає».

          Завдання полягає в тому,  щоб серед карток 2 типів: з назвами (1тип) та визначеннями (2 тип) певних понять відшукати картки - пари. (Учні класу поділені на 3 групи; в кожній є експерт, який фіксує кількість правильних відповідей. Виграє той, хто підбере найбільшу кількість пар).

          Розв’язування ситуативного завдання.

          Уявіть, що ви -  працівник рекламного агентства. Вам доручили написати слогани до картинок, з зображенням товарів, виробництво  яких пов’язано з застосуванням гліцерину.               

                                                 

Придумайте цікаві слогани,  або прорекламуйте те, що зображено на картинках. Пам’ятайте,  ми вивчаємо гліцерин та його властивості! Врахуйте це при підготовці реклами.         

        5.Підсумки уроку. Оцінювання учнів.  Домашнє завдання.                                                                             

Підведення підсумків уроку, оголошення оцінок, коментар домашнього завдання.

   Домашнє завдання.

        1.Опрацюйте матеріал підручника Буринської Н. М., Величко Л. П. Хімія, 11 кл.(стор.14-17).

         2.Самостійно розгляньте питання добування гліцирину.

          2 рівень

          3. Порівняйте фізичні та хімічні властивості етанолу та гліцерину.

   4.Складіть рівняння реакцій одержання тринітрогліцерину; здобудьте етиленгліколь  з  діхлоретану, а  гліцерин   - з 1,2,3- трихлорпропану.                                                                                                                                                                                   

           3 рівень                                                                                                                                                               5.Творчі завдання за вибором учнів:            

               

а) На етикетці крему для рук «ІнтерГРИМ»  наведено таку інформацію: «Багатий на натуральні живильні компоненти крем для рук пом’якшує, відновлює, й підживлює зруйновану шкіру. Склад: стеарин косметичний, спирти вищих жирних кислот, віск емульсійний, моногліцериди, масло парфумерне, триетаноламін, лимонна кислота, натуральний екстракт ромашки, харчовий барвник, консерванти (метиловий та пропілів ефіри), ароматизатори, вода ».  Що ви можете сказати про склад цього крему? Які терміни з погляду хіміка виглядять некоректно?                                                                                                         

б) До складу рідин для запобігання замерзанню води в радіаторі – антифризів – входять багатоатомні спирти. Які з рідин, що нерідко є наявними вдома, можна залити в радіатор у безвихідній ситуації? Чому багато питань щодо догляду за автомобілем стають більш зрозумілими, якщо поглянути на ці проблеми очима хіміка? Наведіть приклади, коли автомобілісту не можна обійтися без знань хімії?                       


Теги: спирти, Іловайська Н.Л.
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 965/157


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar