Головна » Хімія |
Мета: Узагальнити знання учнів про спирти, ознайомити зі згубним фізіологічним впливом спиртів на організм людини; розвивати пізнавальний інтерес учнів; виховувати в школярів негативне ставлення до алкоголізму як анти-суспільного явища, що призводить до деградації особистості. Оснащення: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, етанол, йодна настойка, лакмус, таблиця «Застосування етанолу», слайди. Базові поняття і терміни: Спирти, метанол, етанол, фізіологічна дія спиртів. Тип уроку: Урок-конференція Девіз уроку: «Пияцтво - це вправляння в безумстві» Піфагор
Хід уроку
I. Організаційний момент. II. Мотивація навчальної діяльності. Ми закінчили вивчати тему «Спирти як оксигеновмісні сполуки». У житті ви будете зустрічатися з цією групою речовин. Більшість спиртів використовують у хімічній, лакофарбовій, парфюмерній промисловості і в побуті. Але ви повинні знати, якої шкоди завдає людському організму та суспільству в цілому алкоголь. Тому тема нашого уроку – «Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм людини». Епіграфом нашого уроку можуть стати слова Піфагора: «Пияцтво – це вправляння в божевіллі». ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Заняття сьогодні проведемо в формі конференції. До участі в конференції ми запросили по одному представнику від кожної групи: хіміків, хіміків-технологів, істориків, лікарів, юристів та психологів. Тож починаємо роботу. Які у вас будуть запитання до наших гостей? Питання 1. – Яка історія виникнення алкоголю? Історик: Злодій, який краде розум – так здавна називають алкоголь. Людина не знала алкоголь довгі сотні тисяч років. Пияцтво – порівняно молода помилка людства. Коли люди зайнялись землеробством, то почали спостерігати, що досить залишити в закритій посудині ягоди винограду або якісь інші плоди, як через кілька днів вони перетворилися на напій, що мав дивні властивості. Про властивості алкоголю люди дізналися не менш як за 8000 років до н. е. плодових соків. Так, відомий мандрівник М. Миклухо-Маклай спостерігав за папуасами Новії Гвінеї, які ще не вміли добувати вогню, але знали прийоми виготовлення хмільних напоїв. Чистий спирт почали добувати араби в 16-17 ст. і назвали його al-kohol, що в перекладі означає «той, що одурманює». Першу пляшку горілки виготовив араб Рагез у 860 р. Перегонка вина на спирт сприяла зростанню пияцтва. Саме це і стало приводом для заборони вживати алкоголь засновником ісламу Махаммедом. Відступників жорстоко покарали і протягом 12 століть у мусульманських країнах алкоголь не вживали. Пияцтво процвітало вже в стародавньому світі – у китайців, єгиптян, індусів, греків. За часів середньовіччя в Західній Європі навчилися добувати міцні спиртні напої, переганяючи вино. За легендою, уперше цю операцію здійснив італійський чернець – алхімік Валентіус. Він назвав названий продукт «чудодійним еліксиром», який нібито старого робив молодим, стомленого бадьорим, сумного веселим. Пияцтво пустило глибоке коріння в нашому побуті й породило цілу систему звичаїв. Ці звичаї вимагають обов’язково пити та пригощати інших Саме про це йдеться в вірші В.Котова: Між традиційний дивнуватих Є традиція одна: Чи то зустріч, чи то свято – Треба пить і пить до дна! Пий одну і другу, й п’яту – Сьому, восьму, і дев’яту – Тиснуть «друзі», ладні бить! А коли мені багато? А коли не можна пить? А коли якась причина Завтра з ранку в формі буть? То це я вже не мужчина? Хоч дивись, а мусиш пить! Протягом століть пияцтво насаджувалося в народі. Турбувалися лише про те, щоб якомога більше одержати прибутків від продажу горілки. З убивчим сарказмом перелічує приводи для пияцтва англійський поет Р.Бернс: Для пияцтва є такі приводи: поминки, свято, зустріч, проводи, хрестини, весілля та розлучення, мороз, полювання, Новий рік, одруження, новосілля, журба, веселість, успіх, нагорода, новий чин та просто пияцтво без причин. Питання для дискусії: Яка дія алкоголю на організм людини з точки зору науки?
Хімік. Історія не зберегла для нащадків імені першої людини, яка відкрила етиловий алкоголь. Як ми знаємо, давні народи Середземномор’я більш як за 4 тис. років до н. е. вміли виготовляти вино, бродінням виноградного соку. А от виділити діюче начало вина - винний спирт – навчились значно пізніше. Вперше чистий етиловий спирт назвав алкоголем знаменитий хімік Парацельс ( 16 ст. ). Пізніше, в 19 ст., ця назва поширилась, за пропозицією, Берцеліуса на весь клас подібних сполук. В 1780 році А.Лавуазьє встановив, що «вода життя», подібно іншим органічним речовинам, складається із Карбону, Гідрогену і Оксисену. Через кілька століть хімічна наука відкрила багато алкоголів. І всі вони, у тому числі етиловий алкоголь належать до класу Спиртів – речовин, які є похідними вуглеводів. Вони дуже отруйні і для всього живого, а для людини особливо. Спирти легші за воду. Горять. В результаті вивчення впливу отруйних речовин (в тому числі алкоголю) на організм було встановлено умовно токсичний еквівалент. Наприклад, для етилового алкоголю він дорівнює 7,8 г на 1 кг маси людини. Токсичний еквівалент для спиртів різний. Після вживання всього кількох грамів амілового спирту ( С5 Н11 ОН) може настати смерть, навіть зовсім малої дози достатнього для атрофії зорового нерва – сліпоти. Причиною тому є дія ще більш сильної отрути – формальдегіду СН2О, що утворюється в організмі при окисленні метанолу. Метиловий і етиловий спирт дуже схожі.
Дослід Розрізнити етиловий і метиловий спирт можна за допомогою йодоформної проби. Йодоформ СНI3 виділяється у вигляді яскраво-жовтого осаду при дії на С2Н5ОН йоду в присутності лугу. ( 1 мл С2Н5ОН + 1-2 кр. йодної настойки, а потім розчин лугу, випадає осад жовтого кольору ) CH3CH2OH + I2 → CH3CHO + 2 HI CH3CHO + 3 I2 → CI3CHO + 3 HI CI3CHO + NaOH → CHI3↓ + HCOONa Вищі спирти та більшість кетонів також дають цю реакцію, однак метиловий спирт йодоформ не утворює. Молекули етанолу для організму людини не чужорідні, невеликі кількості цього метаболіту утворюється в самому організмі. Однак після прийому концентрація зростає в десятки разів х 1-100 мг до кількох грамів на літр крові. Утилізацію етанолу проводять клітини печінки. У них є ціла родина ферментів, що окиснюють спирти до відповідних альдегідів або кетонів. Гостре алкогольне сп’яніння виникає при збільшенні концентрації ацетальдегіду, а не етанолу. Таким чином, сп’яніння – порівняно невелике перевищення нормальної концентраціє ацетальдегіду, стан «перепою» - його надмірний надлишок, а абсистентний синдром – недостатність. Падіння рівня ацетальдегіду лежить в основі патологічного потягу до алкоголю. Запитання від аудиторії: - Які властивості мають спирти? - Як можна добути етанол?
Хімік-технолог. Спирти – органічні речовини, похідні вуглеводнів, у яких один або кілька атомів Гідрогену заміщені функціональною груповою гідроксогрупою – ОН. За кількістю груп -ОН в молекулах розрізняють спирти одноатомні (алкоголі), двоатомні (гліколі), триатомні (гліцерини) та інші багатоатомні спирти. Демонстрація. Нижчі одноатомні спирти – безбарвні рідини, вищі ( починаючи з С12) –тверді речовини. Етиловий спирт є одним з найпоширенішим представників одноатомних спиртів. Це безбарвна рухлива рідина, пекуча на дотик, з різким запахом, tкип = 78,39 С, замерзає за – 114,5 °С, змішується в будь-яких пропорціях з водою, спиртами, ефірами, гліцерином, бензином та іншими органічними розчинниками. Горить голубуватим полум’ям. Етанол добувають різними способами: біохімічним та промисловим синтезом. Біохімічний метод. Вихідні речовини – цукор та всі продукти, які мають у своєму складі цукор ( виноград, крохмаль, картопля, хлібні злаки), деревину (полісахариди, целюлоза). Процесу бродіння продуктів, які містять крохмаль або целюлозу, передує процес « зацукрювання» ( це і є гідроліз). Для цього картоплю або злаки подрібнюють і обробляють парою за температури 140-150 °С. Потім в охолоджену масу додають солод, який містить фермент діастазу. Під впливом діастази за температури 60 °С крохмаль перетворюється в солодовий цукор (мальтозу) С12Н22О11. Зацукрювання деревини проводять під тиском, нагріваючи її та додаючи сульфатну кислоту. До зацукреного розчину за температури 30 ◦С додають дріжді. Відбувається бродіння, яке полягає в гідролізі молекули солодового цукру на дві молекули глюкози і в розпаді глюкози на етиловий спирт і вуглекислий газ за схемою С12Н22О11 + Н2О → 2С6Н12О6 С6Н12О6 → 2С2Н5 ОН + 2 СО2 Утворюється бражка – рідина з вмістом етилового спирту 18% оцтового альдегіду та деякої кількості вищих спиртів. Бражку переганяють, спочатку відганяють оцтовий альдегід, а потім етиловий спирт – сирець (90-95%). Спирт-сирець підлягає вторинній переробці, в результаті якої одержують 99,5% спирт-ректифікат. Для добування «абсолютного» спирту (100% С2Н5ОН ) ректифікат додатково обробляють зневоднюючими речовинами (безводним купрум (II) сульфатом, добре прожареним вапном ). Промисловий синтез етанолу У промисловості С2Н5ОН отримують різними способами. Найбільш досконалим є синтетичний. Він ґрунтується на каталітичній гідратації етилену водяною парою. Це реакція оборотна: С2Н4 + Н2О ↔ С2Н5ОН + 10,8 ккал Встановлено, що оптимальними умовами гідратації етилену є температура 280-300 ◦С, тиск 70-80 атм., каталізатор – ортофосфорна кислота на твердому носії. Але при цих умовах лише ≈ 0,05 етилену ( в об’ємних частках) перетворюється в етанол. Тому утворений спирт відділяють від суміші і етилен, що не прореагував знову вводять в контактний апарат (принцип циркуляції). Контактний апарат являє собою стальну колону, висотою 10м. Вона викладена мідними пластинками, які захищають сталь від корозії і заповнена каталізатором ( Н3РО4 на твердому носії). Із колони продукти реакції поступають в теплообмінник, де охолоджуються і віддають теплоту етилену, що поступає на гідратацію. Задача. Із 600 м? етилену можна отримати 1т 96%-ного спирту. Скільки зерна і картоплі можна зекономити, якщо із 270 кг зерна або 700 кг картоплі одержуємо 70 л ректифікату (р = 0,8)?
Запитання до лікаря: – Що таке алкоголізм? – Чи правда, що при помірному вживанні алкоголю підвищується апетит?
Лікар. Алкоголізм – це хвороба, яка виникає внаслідок тривалого не дозованого вживання спиртних напоїв і супроводжується зниженням працездатності, деградацією особистості. У шлунку всмоктується 20% алкоголю, а у верхніх відділах тонкої кишки – близько 80%. І тільки близько 5% вжитого алкоголю виводиться з організму в незмінному вигляді із сечею і повітрям, що видихається. За допомогою радіоактивних ізотопів встановлено, що продукти розпаду алкоголю затримуються в центральній нервовій системі до двох тижнів, а це означає, що людина, яка вживає спиртні напої два рази на місяць, постійно отруює свій організм. Алкоголь, потрапивши в нервову клітину, розчиняє в ній ліпіди, знижує кількість кисню і порушує нормальне функціонування клітин. Тривала дія алкоголю спричиняє закупорку найменших капілярних судин мозку, унаслідок чого настає смерть деякої частини клітин. Одночасно порушуються найтонші біохімічні реакції й обмін речовин в нервових клітинах. Це призводить до зниження функції мозку, послаблення розумових здібностей, а потім до деградації особистості. Тривале вживання алкогольних напоїв викликає в людини різні психози: білу гарячку, депресії, галюцинації та інші розлади психіки. Негативно впливають спиртні напої і на серцево-судинну систему. Особливо чутливі до алкогольної отрути люди із серцево-судинними захворюваннями, які перенесли інфаркт міокарда, люди з порушенням ритму cерцевої діяльності. У таких хворих перша чарка горілки може спричинити раптову смерть. Кровоносні судини мозку втрачають властиву їм пластичність, тонус і нерідко різке коливання артеріального тиску зумовлює виникнення інсульту. Легені беруть активну участь у виведенні алкоголю з організму людини. Виходячи з організму, алкоголь подразнює легеневу тканину, слизову оболонку бронхів, голосові зв’язки. Голос робиться грубим, хрипким. Хворих на алкоголізм дуже важко вилікувати від туберкульозу легенів а смертність серед них від цієї хвороби в 27 разів вища ніж серед людей, які не зловживають алкоголем. При вживанні спиртних напоїв разом з курінням уражаються всі органи і системи. (таблиця «Наслідки зловживання алкоголем»). Наведу висловлювання німецького лікаря Крепеліна, який ще на початку ХХст. писав, що наслідки алкоголізму не стільки страшні, поки половина людства – жінки – майже не причетна до алкоголю. Але коли пияцтво одержить поширення серед жінок, то «нашим нащадкам буде загрожувати повна загибель». Не можу не сказати, що етанол допомагає нам – медикам. Використовується як антисептичний засіб, як розчинник рідких ліків, розтирок, для компресів. Біохімічні, клініко-діагностичні та фармацевтичні лабораторії не можуть обійтися без етанолу. Не забуваймо, що етанол міститься в тканинах головного мозку, м’язах, печінці людини. Навіть у крові міститься 0,004% етанолу. Він є в природних водах, ґрунті, листках рослин і навіть молоці! Але ж не можна вважати, що малі дози алкоголю корисні «для апетиту», «сну». Хоч користі від алкоголю більше, аніж шкоди. І ви всі, присутні в залі знайдіть сили в собі не вживати алкогольні напої навіть тоді, коли їх пропонують вам близькі люди. Їх вживання розцінюйте як недолік, а тверезість – як норму свого життя. Запитання до юриста: – Які соціальні проблеми, пов’язані із зловживанням алкоголю ви можете назвати? Юрист. Пияцтво і алкоголізм – одні з найпоширеніших причин злочинів. Про це переконливо свідчать цифри: – майже 90% убивств з розбійницькими наслідками та 70% під час бійки здійснюється в стані сильного алкогольного сп’яніння; – серед неповнолітніх правопорушників дві третини, а серед 16-17 річних 90% систематично вживають спиртні напої. Потрібно наголосити, що здійснення злочину в стані алкогольного сп’яніння згідно зі статтею 14 Кримінального Кодексу України є обставиною, що обтяжує кримінальну відповідальність. Соціальні проблеми, пов’язані зі зловживанням алкоголю: – сімейні чвари; – зневажливе ставлення до дитини; – прогули на роботі; – неефективна праця; – публічне пияцтво; – хуліганство; – правопорушення; – крадіжки; – злочинні напади; – крадіжки; – злочинні напади; – убивства; – пияцтво за кермом; – дорожньо-транспортні пригоди; – публічна агресія. Як може прокоментувати психолог проблему, яка сьогодні обговорюється? Хто піддається впливу алкоголю насамперед? Психолог. Цей огидний «зелений змій» обирає собі за жертви усіх підряд. Є в нього і улюбленці, яких він огортає своїм зеленим крилом у першу чергу, спочатку він обирає жертву, кружляє навколо шкільних під’їздів, шукає і знаходить. Як правило це молоді люди у віці 14-15 років, які не прагнуть до знань. У них багато вільного часу. «Змій скидає свою огидну шкіру і прикидається добрим товаришем «маєш проблеми?» - питає він. – Я тебе зігрію. Спробуй і ти з боязкого станеш «сміливим». І хоча увесь організм опирається, підлітки пробують, ковтають… і потрапляють у залежність від «зеленого змія». А далі покинута школа і гіркі материнські сльози. Хто ж потрапляє в полон до «змія» в першу чергу? Сумна виходить стаистика: 75,5% тих, кого полонив «змій», мали незадовільну успішність, 22,9% вчилося посередньо. Половина з них витрачала на виконання домашніх завдань менше однієї години в день, а друга взагалі не вчила уроків! Чим же займаються у вільний час ці «жертви»? Улюблені заняття - це пусті розмови, прослухування магнітофонних записів, вештання без діла по вулицях. Що вони читають: 20% з них взагалі нічого не читають, інші читають детективи або розглядають малюнки в журналах. Психологічні проблеми, пов’язані зі зловживанням алкоголем: – безсоння; – депресія; – занепокоєння; – спроби самогубства; – алкогольні психози; – небезпечна поведінка; зловживання іншими наркотиками. В зв’язку з актуальністю даної теми і підготовці до конференції, я провела анкетування серед старшокласників нашої школи. Прийняло участь 83 чоловіки. Хочу познайомити вас з результатами. Перше питання: В якому віці ти вперше познайомився в вином, горілкою чи пивом? 8,5% вперше познайомилися з вином в 6-9 років 47% в 10-13 років ≈30% в 14-17 років 23% учні попробували пиво до 9 річного віку. Знайомство з горілкою починається з 10-13 років – 10%, а в інших в 14-17 років. На питання: Чому починають пити підлітки? 30% відповіли із-за цікавості; 41% - для того, щоб відчути веселість і підняти «моральний дух»; 16% - вплив компанії; 12% - соціальні і особисті проблеми; 12 чоловік вважають, що починають пити діти за прикладом дорослих. Повторення властивостей одноатомних спиртів, їх застосування та згубний вплив на організм людини продовжується на віртуальній екскурсії « В гостях у етанолу», в ході якої «екскурсоводи» показують підготовлені компю`терні презентації. ІV. Узагальненя й систематизація знань. Чи можна етанол назвати наркотиком? V. Домашнє завдання. VІ. Підбиття підсумків уроку
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |