Головна » Хімія

Урок. Хімічні властивості середніх солей

Мета: розширити знання учнів про хімічні властивості класів неорганічних сполук на прикладі  властивостей середніх солей; розвивати вміння складати рівняння  хімічних реакцій; удосконалити навички проведення хімічного експерименту.

Тип уроку: поглиблення та систематизація знань.

Форми роботи: робота в парах, самостійна робота,лабораторні досліди.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності речовин, ряд активності металів, розчини речовин, лабораторний посуд.

                      Хід уроку.

1.Організаційний момент.

2.Мотивація навчальної діяльності.

На попередніх уроках ми вивчали хімічні властивості оксидів, основ, кислот. Сьогодні на уроці будемо досліджувати хімічні властивості середніх солей. Про ці речовини нам вже дещо відомо. Ці знання використаємо  у наших сьогоднішніх дослідженнях.

Солі - активні сполуки. Вони взаємодіють з багатьма речовинами, але за певних умов. Нам потрібно експериментально визначити ці умови та узагальнити.

Солі взаємодіють:

з металами;
з солями;
з лугами;
з кислотами.

3. Дослідження хімічних властивостей.

Учні працюють у парах (можна у малих групах).

Дослід №1. Взаємодія солей з металами.

Беремо три пробірки.

У першу  наливаємо розчин магній хлориду й кидаємо дві гранули  цинку. У другу пробірку насипаємо кристалічного алюміній ортофосфату та додаємо порошку магнію. У третю-розчин купрум (ІІ) сульфату та цинк. Спостерігаємо. У першій та другій пробірці змін немає. У третій на шматочку цинку  з’являється червоний наліт.

Аналізуючи побачене,учні, за допомогою вчителя, роблять висновки. Солі взаємодіють з металами за таких умов:

сіль - розчинна у воді;
метал, який додається, має бути активніший за той,що входить до складу солі.

Запитання. Чи можна для таких реакцій використовувати  лужні та лужноземельні метали? ( Ні, ці метали будуть взаємодіяти з водою.)

Завдання. Самостійно складіть два рівняння реакцій між металом та сіллю. (учні використовують таблицю розчинності речовин та ряд активності металів)

Дослід №2. Взаємодія солей між собою.

Беремо три пробірки. У кожну наливаємо розчин натрій хлориду та по черзі додаємо розчини калій нітрату, арґентум нітрату та кристалічний  алюміній ортофосфат. У першій  та третій пробірці реакції не відбуваються. У другій випадає білий сирнистий осад.

Аналізуємо. Учні роблять висновки.

Солі взаємодіють із солями за таких умов:

вони розчинні у воді;
одна з солей,що утворилась випадає в осад.

Завдання. Використовуючи таблицю розчинності, складіть два рівняння взаємодії солей між собою.

Дослід №3. Взаємодія солей із лугами.

Цю властивість  солей ми вже вивчали. Перерахуйте за яких умов будуть відбуватися  такі реакції.

Сіль - розчинна у воді;
Одна з речовин,що утворюється випадає в осад.

Завдання. Серед речовин,що знаходяться на вашому столі, виберіть ті,що дозволять провести реакцію між сіллю та лугом.

Учні проводять реакцію між купрум (ІІ) сульфатом та натрій гідроксидом.Спостерігають утворення синього осаду.

Дослід №4. Взаємодія солей із кислотами.

Ця властивість солей учням теж відома.

Перераховуємо умови за яких  відбувається така взаємодія.

після реакції одна з утворених речовин випадає в осад або виділяється у вигляді газу;
утворена кислота слабша за кислоту,що реагувала.

Завдання. Серед речовин,що знаходяться на вашому столі, виберіть ті,що дозволять провести  реакцію між кислотою та сіллю.

Учні проводять реакцію між калій карбонатом та хлоридною кислотою.

Для усіх проведених  реакцій записуємо хімічні рівняння. Повторюємо їх тип.

4 Закріплення вивченого.

Завдання. Серед речовин вибрати ті,що будуть взаємодіяти з купрум (ІІ) сульфатом.

Речовини: Fe, Na, KOH, Fe(OH)2,BaCI2.

Учні записують рівняння усіх реакцій, що відбуваються. Обгрунтовують свій вибір.

5 Домашнє завдання.

Підібрати речовини,що будуть взаємодіяти  з  цинк нітратом


Теги: Чікало І.Я., солі
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 494/156


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar