Головна » Хімія |
Цілі: закріпити знання про склад оксидів та кислот, розширити уяву учнів про класифікацію неорганічних речовин і номенклатуру неорганічних речовин на прикладі солей; навчити називати солі, розвивати вміння й навички складати формули за валентністю на прикладі солей; розпізнавати солі з поміж інших класів неорганічних сполук. Корекційні цілі: розвивати, соціальну компетентності, збагачувати хімічний словниковий запас і практичне вміння користуватися ним. Тип уроку: комбінований
Хід уроку. I Організація класу. Настрой на чітку вимову. II. Актуалізація опорних знань. Щоб перейти до вивчення нової теми, треба перевірити й закріпити знання, отримані на попередніх уроках. Запитання для обговорення. А). Що називається оксидами? Б). Класифікація оксидів? В). Як складаються формули оксидів? Г). Що називається кислотами? Д). Класифікація кислот? На дошці 2 учні виконують завдання. Al + O2 = Al2 O3 P + O2 = P2 O5 C + O2 = C O2 Fe + O2 = Fe O Zn + O2 = ZnO Mg + O2 = Mg O N + O2 = N2 O5 C O + O2 = C O2 Розставити коефіцієнти, назвати продукти реакціі, класифікувати їх. 2.Хімічний диктант. А).Купрум (II) оксид Б).Сульфатна кислота. В).Хлоридна кислота. Г). Карбон (IV) оксид. Д). Алюміній оксид. Е). Карбонатна кислота. Ж).Ортофосфатна кислота. З). Сульфітна кислота. І).Ферум (III) оксид. К). Нітратна кислота. Л). Натрій оксид. М). Сульфур (VI) оксид. Взаємоперевірка. На інтерактивну дошку проектуються таблички із записами формул і завдання, які необхідно виконати. 1). Виграшний шлях – формули основних оксидів. Ca O Be O Fe O HCl Na2O H2 S MgO Zn O CuO
2)Виграшний шлях – формули кислотних оксидів.
SO3 SiO2 Fe2O3 N2 O5 CaO Fe O P2 O5 MgO Na2O
3).Виграшний шлях – формули двох – основних кислот.
HCl HBr H3PO4 H2SO3 HNO3 H2SO4 H2S H2CO3 H2SiO3
Гра « Біла ворона» У кожному вертикальному стовпчику є біла ворона. Викресліть її. Обгрунтуйте відповідь.
Na2O H2S HCl Ca O H2CO3 HNO3 Cu O H2 SO4 HBr Zn O H2 SO3 H2 CO3 MgO H2 SiO3 HI
III.Мотивація навчальної діяльності. Зверніть увагу на наш куточок. Про що він нагадує? Так, про наші українські традиції. Давайте тепер пригадаємо звичаї та вислови нашого народу. Дорогих гостей, улюблених героїв, переможців, знаменитих людей зустрічають та в далеку дорогу проводжають із … (хлібом та сіллю). Між іншим, щоденно кожен із нас з’їдає 15-18 г солі. Ось і виходить, що вдвох пуд солі можна з’їсти за рік. Не так уже й багато часу нам треба, щоби пізнати одне одного! Без чого не проживеш? Без чого і хліб не їсться? (Без солі) Що за слово приховано в цих прислів’ях та звичаях? А чи знаєте ви ще якісь крилаті вислови про сіль? Де хліб – сіль – каша, там домівка наша. Без солі, без хліба немає обіду. Без солі не смачно, без хліба не ситно. Хліб – сіль їж та правду ріж. Нема долі без солі. Солоне, як ропа; не солоне, як трава. «Сіль життя» - слова – символи найголовнішого, найсуттєвішого, наймудрішого. Ключове слово – сіль, тому тема нашого уроку «Солі, їх склад, назви». Фізхвилинка Солі, ой солі, ви солі Складні речовини ви є Повинні метали містити І залишки в складі теж є Це – добрива, ліки і сода Волокна й глюкоза в вас є Солі, ой солі, ви солі Ми вивчимо добре вас всі Щоб знати – несете ви користь, Чи шкоду на нашій Землі? IV.Вивчення нового матеріалу. Подивіться, будь ласка, на дошку. Скажіть, що спільного ви побачили? NaCl K2 CO3 CaSO4 MgSO4 ( На першому місці – метал, на другому – кислотний залишок ) А тепер, дайте визначення, що ж таке сіль? Солі – це складні речовини, утворені атомами металів і кислотними залишками. А тепер перевіримо визначення солі у підручнику (с. 49 ). Зачитаємо Атоми металу і кислотного залишку пов’язані один з одним відповідно до їхніх валентностей. Назви солей складаються з двох слів: перше – назва металу у називному відмінку, друге – назва кислотного залишку. Як же скласти формулу солі? Зачитуємо алгоритм. Алгоритм складання формули солі. Солі – це тверді речовини, переважно білого кольору, без запаху. Подивимось на зразки деяких солей на інтерактивній дошці. Фізичні властивості солей. Для нас сіль з дитинства щось солоне. Солоні солі – натрій хлорид, калій хлорид, натрій сульфат («глауберова сіль»), яка ще досі використовується як послаблюючий засіб. Але є гіркі – магній сульфат. Її також використовують у медицині як послаблюючий та заспокійливий засіб. Є також і солодкі. Це, наприклад берилій хлорид. На сьогоднішньому уроці ми дамо визначення солям, навчимося складати формули солей за валентностями металу і кислотного залишку. Солі бувають розчинні у воді та нерозчинні. Дивимось на таблицю розчинності речовин. BaSO4 та CaCO3 (крейда) практично не розчиняються у воді. BaSO4 використовують при рентгенівському обстеженні шлунка. Для того, щоб повністю розчинити дрібку порошку кальцій карбонату та барій сульфату знадобиться ціла цистерна води. IV. Закріплення. Виберіть із переліку речовин солі та назвіть їх за сучасною українською номенклатурою: HCl , BaSO4 , BaO , Na2 CO3 , Al2 (SO4)3 , FeCl3 . Робота в парах. Кожна пара одержує картку з завданням. Складіть формули солей.
Учні по черзі читають складені формули солей, записують у зошитах, дають назви солям.
VI. Підсумок уроку. Оцінювання та мотивація оцінок. VII.Домашнє завдання. Опрацювати відповідний параграф (10), виконати N 2, 3, 4.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |