Головна » Історія України |
Мета. Розкрити характерні риси суспільного розвитку у ранній залізний вік, з'ясувати причини формування воєнної демократії, виникнення племінних союзів, посилення міграції великих етнічних груп; розвивати вміння учнів працювати самостійно з різними історичними джерелами, робити висновки; виховувати інтерес до історичного минулого народів, що в певний час проживали на території України. Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу. Форма. Театралізована гра "Подорож у глиб віків. Знайомство з кочовиками. І. Організаційний момент. Вчитель оголошує тему уроку, порядок його проведення у формі гри та критерії оцінювання. ІІ. Вивчення нового матеріалу. Вступна розповідь вчителя. Робота учнів з картою. Учні поділені на три групи, кожна з яких представляє плем'я кочівників: І-а група– плем'я кіммерійців, ІІ-а –плем'я скіфів, ІІІ-я –плем'я сарматів. Випереджувальні завдання для всіх груп: 1.Підготувати розповідь про історію свого племені. 2.Інсценізувати епізод з життя племені. 3.Вибрати вождя племені. 4.Виготовити емблеми, малюнки, підготувати костюми. На уроці присутні запрошені учні з паралельного класу, кілька з них – в журі. 1.І-а група –кіммерійці. Розповідь з історії племені. Колись давно ми займалися землеробством. Але наші землі давали врожаї тільки при доброму зрошенні. Коли наступила велика посуха, ми зайнялись скотарством. У пошуках нових пасовищ для наших прудких коней ми переселились у Північне Причорномор'я. Тут ми заснували свою державу –Кіммерію. Ми першими навчилися виплавляти залізо, винайшли горно, навіть виготовляли високоякісну сталь. Створили сильне військо, ходили в походи проти Ассирії, Урарту та інших царств. Проте войовничі скіфи побороли нас. ІІ-а група – скіфи. Розповідь з історії племені. Наші племена кочували в степах Прикупання й Північного Кавказу, а згодом ми захопили територію від Дону до Дунаю. Ми розбили кіммерійців, бо наша залізна зброя була міцніша за їхню. Наша прекрасна держава – Велика Скіфія процвітала. Навіть перський цар Дарій І не зумів її зруйнувати. Майже чотири століття проживали наші племена на цій землі . Ми займалися землеробством і скотарством, торгували збіжжям з грецькими містами – колоніями, розвивали різні промисли й ремесла. Але раптом прийшли сармати – це сарана, яка поглинула нас. Вони настільки войовничі, що навіть жінки в них – воїни. ІІІ-я група – сармати. Розповідь з історії племені. Наш народ проживав у поволзько – приуральських степах. Нам доводилося постійно відбивати ворожі напади зі сходу. Це породило в наших серцях войовничість і агресію. Тому ми почали захоплювати західні території. Жоден народ не займав такої величезної території, як ми. Ми вели рухливий спосіб життя, в кибитках перевозили свої сім'ї, а кожна жінка теж була воїном, могла відстояти свою честь і гідність. Так, ми сміливі і войовничі. Ми навчились виробляти різні види зброї, навіть довгі списи для кіннотників і довгі прямі мечі, яким поклоняємось. Шістсот років проіснував наш народ, створивши свою самобутню культуру і лише готи змогли нас подолати. ( Журі оцінює виступи команд.) Змагання вождів. Вожді по черзі задають один одному запитання. як написав грецький поет Гомер в «Одіссеї» про розташування кіммерійської держави. Інсценізація епізоду з життя племені. ІІІ-я група –сармати. Ведучий. Про походження наше розповів Геродот. Савроматами в нього ми називались. Можливо так все і відбувалося? Тергітай ( до своїх воїнів ) –Ліпоксаю, Арпоксаю, Колоксаю,роздивіться пасовища.Я вас тут зачекаю. (Три воїни стають на одне коліно , праву руку до серця і схиливши голову , кажуть: Підкоряємось, славний наш Тергітаю. ( Воїни йдуть геть.) Тергітай. Немало вже часу сонце наміряло. Вже вуха болять від нестерпної тиші. Яким моїх воїнів вітром завіяло?... Амазонка ( входить, несучи в руках зброю, забрану у воїнів Термітая, кидає її до ніг вождя ). Не воїни, а боязливі миші. Термітай. Хто ти є славний юначе, Тебе вперше бачу, неначе, Звідкіль обладунки оці тут взялись? Амазонка. Я– амазонка, а не юнак , бережись. Ми всі амазонки – такі войовничі, за вас ми вправніші утричі. Термітай ( сумно ) Я згідний, одна ти, а їх було три. Давай об'єднаєм свої табори. Ми –сильні і дружні всі, як один Візьмем вас з собою як наших дружин. У нас є земля, є майно, живіть з нами. Амазонка. –Але з вашими ми не вживемось жінками. бо в нас і у них –дуже різні звичаї Ми їздимо верхи, із лука стріляєм, не знаємо зовсім жіночих робіт, Як хочете з нами окремо живіть. Подалі з цієї країни рушаймо Далеко десь створимо новий свій рід. Термітай і Амазонка. Ось так, за легендою, будете знати Сторилося плем'я славних сарматів. ІІ-а група – скіфи. Ведучий. Близько 513 -514 р.р. до н. е. перський цар Дарій з величезною армією вторгся в землі Великої Скіфії. Верховний цар Скіфії вирішив ухилитися від вирішальної битви й заманити ворогів углиб степів. Цар Дарій ( входить, знервований ). Прокляті скіфи ! Скільки вже місяців підряд я переслідую їх і ніяк не можу знищити. Натомість, моє військо тане, я не маю де поповнити запаси продовольства і води. бо вони закидали криниці і джерела, понищили пасовища. Що ж мені робити? Радник Дарія ( входить, падає на коліна ) –Вельмишановний володарю, дозволь слово мовити. Цар Дарій. Чого тобі? Радник. Цар Скіфії Іданфірс прислав тобі, о всемогутній пане, дари. Цар Дарій. Які іще дари? ( слуга вносить дари: птах, миша, жаба, 5 стріл ) Дарій ( розглядає ). Що це може означати? Негайно розтлумач мені, чуєш. Радник ( подумавши ) Я думаю, що це поганий натяк для нашого війська, о володарю всіх земель. Дарій. Ну що? Кажи вже. Радник. –Я можу розтлумачити це так: « Якщо ви, перси, не полинете в небо, як птахи, не сховаєтесь у землі, як миші, чи не скочете в болото, обернувшись на жаб, то ви не повернетесь назад, уражені цими стрілами. Дарій ( задумавшись, обхопивши голову руками ) Що ж тепер робити? Чи справді не прийдеться відступати? Ведучий. Зазнавши великих втрат, перський цар поспішно відступив за Дунай. І-а група – кіммерійці. Сценка « Привіт з майбутнього». Дівчинка сидить за столом і вчить уроки. Приходить хлопчик Тарас. –Привіт, Оксанко. Ти вже вивчила уроки? Як справи з історією? Чи ти не забула, що нам треба написати реферат про життя кіммерійців? Оксанка ( задумливо ) Як би було цікаво, хоч одним оком глянути на їх реальне життя… Тарас. Ти не повіриш, але у мене є чарівна скринька, яка допоможе нам зв'язатися з предками. Ось дивися… ( Відкриває скриньку.) Кіммерійці сидять у колі, у них – рада племені. І тут спалах вогню – встановлено зв'язок. Скіфи читають листа з майбутнього. Лист від дітей. Привіт, вам, шановні наші предки, кіммерійці від нащадків з 21 століття, учнів Тараса та Оксанки. Ми дуже хотіли б більше дізнатися про ваше життя. Дайте звістку про себе, будь ласка. Повідомлення від кіммерійців. Я, вождь кіммерійців, розкажу вам про наше життя, але за однієї умови: пришліть щось цікаве з майбутнього, наприклад, лук чи меч. Знову кіммерійці – в колі. Один з них розглядає фотоапарат. Заглядає у віконечко, зверху, знизу, а потім тисне на кнопку – чути звук і блиск, він відштовхує фотоапарат і каже: Ой, вогонь палючий! Другий бере телефон, розглядає його, нюхає, облизує, потім прикладає до вуха і чує там голос… Третій бере магнітофон, крутить в руках, всюди заглядає, натискує на кнопки, нарешті включає, і чує музику. Зразу жахається, а потім прислухається і каже, що йому сподобалося, запрошує танцювати.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |