Головна » Історія України |
Мета: ознайомити учнів з основними пам’ятками культури тієї доби; розвивати вміння узагальнювати матеріал; формувати в учнів інтерес до культурних надбань українського народу; виховувати шанобливе ставлення до пам’яток минулого. Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, зображення історичних пам’яток. Структура та хід уроку. І.Організація класу. ІІ.Актуалізація пізнавальної діяльності учнів. -Фронтальна бесіда: 1)Які особливості суспільно-політичного становища українських земель у першій половині XVII ст. повинні були впливати на розвиток культури? 2) Як розвивалася освіта на українських землях у XVI ст.? 3) Якими були найзначніші досягнення українського книговидання XVI ст.? ІІІ.Вивчення нового матеріалу. План 1.Освіта. 2.Друкарство.Література. 3.Музика.Театр. 4.Архітектура.Живопис.
1.А). Розповідь вчителя.
Б)робота з підручником Швидька, с.103-104. -Виписати фактори, що впливали на розвиток української культури у І п. ХVІІ століття. І-В позитивні фактори; ІІ-В негативні фактори.
В)Робота з документом, с.99(Власов).
Г)Робота з роздатковим матеріалом,завдання 1-3.(додаток №1).
Д)Робота з підручником Власова, с. 99. -Зачитати, які предмети вивчали у Києво-Могилянському колегіумі?
2.А)Робота з підручником (Власов),с.99-100 -Виписати автора, назву твору і рік його видання.
3-4.Робота в групах. Метод «Ажурна пилка»,(додаток №2). І група. Театр,с.100-101(Власов). Завдання: -Поясніть терміни: шкільна драма, інтермедія, вертеп. -Складіть простий план до даного пункту. -Чому вертеп користувався популярністю серед населення?
ІІ група. Музика, с.107-108. -Випишіть основні музичні жанри І п. ХVІІ століття. -Розгляньте ілюстрацію, с.108 і запишіть назви музичних інструментів даної доби. -Чому бандуристи, кобзарі, лірники користувалися надзвичайною повагою
ІІІ група. Архітектура, с.102-105. Заповніть таблицю:
ІV група.Живопис,с.105-107.
-Заповніть таблицю:
Проводиться обговорення виконаних завдань.
ІV.Оцінки.
V.Закріплення.
А)Бесіда: -Яку тему ми вивчали? -Хто такий Петро Могила? -Які архітектурні пам’ятки ви знаєте? -Вертеп- це?
Б)Хронологічна задача: -Скільки років минуло від дня заснування Києво-Могилянського колегіуму? (2012-1632=380).
VІ.Домашнє завдання. §13,14.Завдання1-4,6.
Додатки:
Додаток №1.
Києво-Могилянська академія. Джерело: «Історія української культури». «Час навчання в Могилянському колегіумі тривав сім, а то й вісіх літ. Окремі класи звалися: інфіма, граматика, синтаксима, поетика, риторика, по чім ішли два або три роки філософії. Головними предметами навчання були латинська мова, грецька, церковнослов'янська, польська. З інших предметів учили поетики, красномовності (риторики), науки ведення схоластичної дискусії, або діалектики та філософії. Навчання діалектики мало на меті виробити вправних оборонців православної віри; навчання риторики мало підготовити добрих проповідників, що могли б своїм хистом дорівнювати єзуїтам. Могилянський колегіум, що в 1701 р. став академією, розсівав проміння науки й освіти широко по українських землях і далеко поза їх межами: в Сербії, Волощині й Московщині. Перед смертю записав Могила на школи великий маєток. У заповіті полишив ось які знаменні слова: «Ще заки став я архімандритом Печерського монастиря, бачачи, що занепад віри й побожності серед народу походить від повної нестачі в нас освіти та школи, дав я обіт Богові весь мій маєток обертати почасти на відбудову зруйнованих божих храмів, від яких полишилися нужденні руїни, почасти на заснування шкіл і закріплення прав і вольностей українського народу». ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ 1.Які дисципліни вивчали в Могилянському колегіумі? 2.З якою метою Петро Могила створив колегіум? 3.Визначте внесок Києво-Могилянської академії в розвиток культури.
Додаток №2.
Метод «Ажурна пилка». На попередньому уроці клас об'єднався в чотири групи, які отримали завдання: підготувати вдома за підручником та додатковою літературою питання про стан української культури у І половині XVII ст.: 1-а група — театр;2-а група музика; 3-я група — архітектура; 4-а група — живопис. Це так звані «домашні групи». Кожен учень із «домашньої» групи отримує фігурку певного кольору (наприклад, червоного, жовтого, зеленого, синього). Можна взяти й інші кольори, але їх обов'язково повинно бути чотири. Спочатку учні працюють кілька хвилин у «домашніх групах», обговорюють своє домашнє завдання й підготовлені матеріали, діляться своїми знаннями. Згодом формуються нові групи за кольором: 1 група — учні з фігурками червоного кольору, 2 група — жовтого, 3 група — зеленого, 4 група — синього. Таким чином, у кожній групі будуть присутні «спеціалісти» з музики, театру, архітектури, живопису. Їхнє завдання — розкрити іншим учням своєї групи те питання, яке вони готували вдома. Для цього виду роботи учням надається 10 хв., після чого вони повертаються в «домашні групи» і демонструють результати своєї діяльності, систематизують отриману інформацію. Групи мають обов'язково використати візуальні джерела інформації — зображення пам'яток українського мистецтва (як роздавальний матеріал на картках).
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |