Головна » Історія України |
Мета: розглянути напрями морських походів козаків; охарактеризувати діяльність гетьмана П.-К.Сагайдачного; розвивати вміння узагальнювати матеріал; виховувати почуття поваги, патріотизму. Обладнання: карта «Запорізька Січ к.16-п.п.17ст.», атласи, ілюстрації, роздатковий матеріал,відеоматеріали. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Структура та хід уроку І.Організація класу. ІІ.Актуалізація опорних знань учнів: -фронтальна бесіда: -Про кого ми вивчаємо у 8класі?(про козаків); -Хто такі козаки? -Які причини виникнення козацтва? -З ким воювали козаки?(поляками, турками)
ІІІ.Вивчення нового матеріалу. Мотивація теми та мети уроку. План «Доба героїчних походів» козаків.
І.-А) Інформація вчителя: -Б)робота в групах (3):(фон - пісня «Гей, на горі женці жнуть) Завдання: -І група: Виписати роки татарсько-турецьких набігів на українські землі (Шв.,с.72); -ІІ група: Виписати як поводили себе ординці на українських землях (роздатковий матеріал,додаток №2); -ІІІ група:Виписати нові терміни і знайти їх значення (Історія України.Експрес – підготовка,с.54). Висновки. Хто протистояв туркам? Перші ІІ десятиліття 17ст. називають «доба героїчних походів козаків».Саме в цей період були здійснені успішні морські походи проти Османської імперії.
В) робота з документом (Боплан.Підготовка козаків допоходу,додаток№1). -Зачитати якою була підготовка козаків до походу.
Г)перегляд відеоуривку з проекту каналу Інтер «Країна. Історія українських земель» (Морські походи козаків)+робота з підручником (Швидько,с.73.) -заповнити на дошці хронологічні сходинки (приклеїти стіки). (приклад)
Д)робота з картою, атласами - показати морські походи козаків.
Е)робота з документом(Власов,с.83) – підтвердження героїзму козаків.
-Яке значення морських походів козаків? (-сприяли ослабленню Туреччини; -перешкоджали загарбницьким планам турків; -сприяли активізації національно-визвольних рухів підкорених народів).
ІІ.А)метод «Телефон». -Відгадайте хто водив козаків у морські походи?
Б) Повідомлення про Сагайдачного(1 учень).
В)Робота з підручниками:(-Вл.,с.84; Шв.,с.75). –Складання схеми «Діяльність П.К.- Сагайдачного».
ІІІ. А) Інформація вчителя про Хотинську війну. Б)робота з ілюстрацією,с.85. Б)робота з картою – показати Хотин. В) перегляд відеоуривку з проекту Інтер «Країна. Історія українських земель» (Хотинська війна)+робота з Шв.,с.78-79. Г)-Складання таблиці: «Хотинська війна». Приклад
Г) робота з документом (Шв.,с. 79) - про П.Сагайдачного.
ІV.Закріплення. А) Метод «Мікрофон» Б)Хронологічна задача. -Скільки років минуло від захоплення козаками Кафи до початку Хотинської війни?(1621-1616=5) -Скільки років тому козаки захопили Константинополь?(2010-1615=395).
В)Впізнай історичну постать. -Змалку привчився натягати лук, зброї та коня з рук не випускати..,був відважний вояк і добрий вождь.Від козаків вимагав послуху й дисципліни…Щороку водив козаків на Чорне море проти турок і татар…Сам з усім козацьким військом записався до Київського братства і помагав по різних містах утримувати школи…(П.Сагайдачний).
V.Оцінки. Їх мотивація. VІ.Домашнє завдання. §11,завд.1,2;скласти сенкан до слова Сагайдачний, заповнити контурну карту.
Додатки: Додаток №1
роздатковий матеріал(Історія України. Розробки уроків,8 клас,с.81).
На початку XVII ст. татарські війська неодноразово з'являлися на українських землях, «умиваючись,— за свідченням сучасників.— по лікоть у нашій крові та спустошуючи все огнем і мечем». На українських землях татари брали ясир, захоплюючи чоловіків,жінок і дітей. Тих, хто чинив опір, убивали. Полонених продавали на невільницьких ринках. Українські дівчата та жінки потрапляли до гаремів або ставали служницями. Хлопчиків-під-літків забирали до військових казарм, щоб виховати з них яничарів. Чоловіків чекала виснажлива праця на будівельних роботах або вони доживали свій вік прикутими до весел гребцями на турецьких каторгах.
Додаток №2 Г.-Л.Боплан про організацію козаками морських походів проти турків Коли козаки задумують свій морський похід, то не мають дозволу від коро- ля, але дістають його від свого гетьмана і скликають військову раду.На ній обирають наказного гетьмана, який має очолити їхній похід… Будують човни з верби або липи…Кожен козак озброєний двома рушницями шаблею.На кожному човні є 4-6 фальконетів (невеликих гармат), порох, свинець, ядра,компас…
Додаток №3 Література: 1.Власов В.С.Історія України:8кл.:підруч. для загальноосвіт. навч.закл.- К.:Генеза,2008.-с.82-88. 2.Гісем О.О.,Мартинюк О.О.Історія України.Експрес-підготовка.7-12 класи.- Тернопіль:Навчальна книга - Богдан,2010.-с.53-54. 3.Єрмоленко А.О.Історія України.8клас.Готові дидактичні набори.-Х.:Основа,2008,с.45. 4.Україна.Історичний атлас:8 клас.К.:Мапа.2006.-с.16. 5.Хрестоматія з історії України.Практичний довідник/уклад.Воропаєва В.В.-Х.:ФОП Співак В.Л.,2010.-с.77-80. 6.Швидько Г.К.Історія України.ХV І- ХV ІІ століття.-К.:Генеза,1997,с.71-80
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |