Головна » Фізика

Прості механізми

Цілі уроку:

освітня: у цікавій формі узагальнити й повторити матеріал, пов'язаний із простими механізмами; сформулюва­ти практичні навички застосування простих механізмів; сприяти розвит­ку уміння застосовувати теоретичні знання на практиці, ставити експе­римент;

розвиваюча: розвинути політехнічні знання й уміння, елементи творчості;

виховна: формувати історичний по­гляд на розвиток техніки; пізнаваль­ний інтерес, спостережливість.

Обладнання: важіль, штатив, набір ван­тажів, динамометр, система блоків, ножиці, струбцини, затискачі, лопата, похила площина, дидактичний мате­ріал, портрет Архімеда, таблиці, ма­люнки, роздавальний матеріал, мультимедійний проектор.

Тип уроку: повторювально-узагаль­нюючий.

 

І. Вступна частина

1.  Слово учителя

Учитель. Наш урок присвячений прос­тим механізмам. З давніх часів люди­на для полегшення своєї праці вико­ристовувала різні пристосування. Ціпок (перше знаряддя людини) — це важіль; кам'яна сокира — поєднан­ня важеля й клина. Різні пристосу­вання для полегшення праці викори­стовуються й у наші дні.

Зараз ми на кілька хвилин «перене­семося» у Грецію кінця III століття до н. е. У цей час у Сіракузах на ост­рові Сицилія жив один з найбільших учених давніх часів - Архімед.

 

2.  Міні-театр

 

Виходять троє учнів: ведучий, цар Гієрон та Архімед. Вони одягнені в хітони — прости­радла, сколені в плечах. Хітон царя оторо­чений червоною смужкою, на голові в нього корона.

Ведучий. Цей учений жив так неймо­вірно давно, що пам'ять про нього обросла легендами, і тепер важко відрізнити правду від вимислу. Сіра­кузи, III століття до н. е.

Однажды по берегу моря, вдвоем Гулял Архимед с Сиракузским царем. Они о науках беседу вели... А на берег люди тянули вдали Торговьій корабль, внбиваясь из сил. Й тут Архимед Гиерона спросил...

 

Архімед

Ты помнишь мой винт для подьема воды?

В Египте рабам облегчил он труды... А знаешь, как людям помог бн рычаг В труде непосильном? К примеру, Один бьі сумел на песчаньїй причал Втащить я... вот зту триеру!

 

Ведучий. Стоит Гиерон, потирая ви­сок...

 

Гієрон. Ты втащишь триеру? Один? На песок?!

 

Архімед

Триеру на берег втащу я один! Триеру с гребцами й с грузом! ТьІ через месяц сюда приходи — Я удивлю Сиракузы.

 

Ведучий. Аж ось ми в Сіракузах точно

через місяць.

В назначенньш срок собирается люд

На пристани, солнцем согретой,

Глядит на машину.

Ночуданеждут...

 

Репліки з класу

— Не втащит!

—Да слыхано ль это?!

 

Гієрон

Я вижу веревки й много колёс. Я поражаюсь размеру. Но даже Геракл, ухватившись за трос, и он не втащил бьі триеру!

 

Ведучий

Й тут Архимед повернул колесо... Триера послушно ползет на песок! На палубе с ног повалились купцьі — На берег заехать не шутка! По воздуху веслами машут гребцьі, Как будто лишились рассудка!

 

Гієрон. Сколько же силы в твоих пле­чах?

Архімед. Царь! Мою силу умножил рьгчаг!

 

Ведучий

Мудрец Архимед огляделся кругом: Вот — небо, вот — море, вот — горн...

 

Архімед

Я Землю бьі мог повернуть рычагом — Лишь дайте мне точку опоры!

 

Учитель. Давайте проаналізуємо сло­ва Архімеда й відповімо на запитан­ня: чи зміг би Архімед один впоратися з такою задачею? (Відповідь. Навіть якби йому і дали точку опори, яка повинна була знаходиться поза Зем­лею, і важіль потрібної довжини, але для підйому Землі усього на 1 см дов­ге плече важеля повинне було б опи­сати дугу величезної довжини. Для переміщення довгого кінця важеля цим шляхом зі швидкістю 1 м/с тре­ба було б витратити мільйони років.)

Архімед жив і працював дуже давно, але його заслуги перед наукою і люд­ством настільки великі, що й дотепер ми про нього пам'ятаємо, вивчаємо його закони, користуємося його ви­находами.

 

Учень. Архімед народився в 287 р. до н. е. у портовому місті Сіракузи на острові Сицилії. Цей острів був од­ним з центрів грецької культури. Тут ще в роки дитинства Архімеда епір-ський цар Пірр вів війну з римляна­ми і карфагенянами, намагаючись створити нову грецьку державу. У цій війні відзначився один з родичів Ар­хімеда — Гієрон, що став у 270 р. пра­вителем Сіракуз. Батько Архімеда — астроном Філій — був одним з набли­жених Гієрона, що дозволило йому дати синові гарну освіту. Так, Архімед вирушив до Олександрії, де в нього склалися дружні стосунки з астроно­мом Кононом і математиком та гео­графом Ератосфеном, з яким він на­далі підтримував наукову переписку.

Архімед повернувся на Сицилію зрілим математиком, однак перші його праці були присвячені механіці. Закон рівноваги важеля, закон ви­никнення виштовхувальної (архіме-дової) сили і вчення про центр ваги тіл — найважливіші досягнення Архі­меда в галузі фізики (механіки). Крім того, Архімед був першим, хто засто­сував математику для опису фізичних явищ.

Архімед був не тільки математиком і фізиком. Він був і одним з найбіль­ших інженерів свого часу. Він винай­шов машину-«равлика» для поливан­ня полів і водопідйомний гвинт, що «дожив» і до сьогоднішнього часу — його можна побачити в сучасних м'я­сорубках. Особливо успішно Архімед розробляв військові машини. Він був першим ученим, що приділяв багато часу розробці військових задумів.

До цього його спонукало геополітич-не положення Сіракуз. Архімеду було 23 роки, коли почалася перша Пуніч­на війна між Римом і Карфагеном, і 69 років, коли почалася друга Пуніч­на війна, під час якої він і загинув у 212р. дон. е.

 

ІІ. Основна частина уроку

Учитель. Продовжимо наш урок. На партах у вас - опорні конспекти, яки­ми ви можете користуватися під час відповідей. Азараз пригадаємо, які ви знаєте прості механізми, якими кори­стуються сучасні люди? (Відповіді: важіль, похила площина, блок, поліс­паст, шків, коловорот, клин, гвинт.)

Ми бачимо, що простих механізмів існує багато. І саме на часі поговорити про кожний з них. Тому я пропоную розділити клас на три команди (пр ря­дах), і нехай кожна команда захищає свій механізм. На моє прохання, деякі учні підготували для вас сюрприз, що буде одним із способів жеребкування. Та команда, що відгадає за мімікою й жестами задуманий механізм, і буде його «захищати». (Двоє показують пан­томіму, клас відгадує механізми — важіль, похила площина, блок.)

Отже, задача зрозуміла. Уперед! (Ко­мандам роздаються таблички з назвами, вибираються капітани, що будуть вес­ти облік відповідей членів своїх команд.)

 

ТЕОРЕТИЧНА РОЗМИНКА (коман­ди по черзі відповідають на питання, які роздаються вчителем на парти.)

 

Команда «Важелі»

1.  Що називають важелем?

2.  Наведіть приклади важелів у по­буті, у техніці.

3. Назвіть класифікацію важелів.

4. Чим вони відрізняються?

5.  Наведіть приклади важелів 1-го і 2-го роду

6.  Назвіть умову рівноваги важеля.

 

Команда «Блоки»

1. Що називають блоком?

2. Які бувають блоки?

3. Де можна побачити в побуті, у техніці використання блоків?

4.  Що називають поліспастом?

5. Яку найбільшу кількість блоків використовують у поліспасті? Чому?

6. Для чого потрібний рухливий блок? Нерухомий?

 

Команда «Похила площина»

1. Для чого потрібна похила пло­щина?

2. Де на практиці застосовують по­хилу площину?

3.  Наведіть приклади простих ме­ханізмів, де використовується похила площина?

4. У скільки разів можна одержати виграш у силі, застосовуючи клин?

5.  Наведіть приклади використання клина.

6. Наведіть приклади використання гвинта.

 

ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ

 

Команда «Важелі»

На важелі урівноважено два вантажі: один - алюмінієвий, інший — заліз­ний. Об'єми вантажів однакові. Чи порушиться рівновага важеля, якщо обидва вантажі одночасно опустити у воду? Перевірте на досліді.

 

Команда «Блоки»

Зібрали установку. У цебро насипали таку кількість піску, що система опи­нилася в стані рівноваги. Визначите вагу цебра з піском. Чи порушиться рівновага, якщо і до цебра, і до гирі додати рівні вантажі?

 

Команда «Похила площина»

Підберіть такий нахил дошки, щоб при рівномірному підйомі візка по цій дошці можна було б виграти у силі втричі. Перевірте це на досліді.

 

КОНКУРС ЗАВДАНЬ ЗА МАЛЮНКАМИ, з’являються на екрані.

(Питання задаються всім учням кла­су, незалежно від приналежності до тієї або іншої команди.)

 

1. Який простий механізм зображе­ний на малюнку? Які сили діють на важіль? Назвіть плечі цих сил. У скільки разів можна одержати виграш у силі? Яку силу прикла­дає хлопчик до мотузки, якщо вага цебра з водою 120 Н?

 

2.  Назвіть пристосування, що слу­жить для перетворення сили. Скільки тут блоків? Яка сила на­тягу троса за даними задачі?

3.  Знайдіть помилку, якої припус­тився художник.

4.  Замість шлюзів на Красноярській ГЕС діє похилий судопідйомник. Судна через греблю перевозяться в камері великого візка. Визначте силу, з якою візок із судном утя­гується по похилій площині.

 

Учитель. Мудра природа забезпечи­ла простими механізмами також кістяки тварин, людини і рослин.

 

Повідомлення учнів. У кістяку тварин і людини всі кістки, що відзначають­ся певною свободою руху, є важеля­ми. Наприклад, у людини це — кісти кінцівок, нижня щелепа, череп, фа­ланги пальців. У кішок важелями є рухливі пазурі; у багатьох риб — шипи спинного плавця; у членисто­ногих — більшість сегментів їх зов­нішнього кістяка; у двостулкових мо­люсків — стулки раковин.

Важільні механізми кістяка звичай­но розраховані на виграш у швидкості при втраті в силі. Особливо великий виграш у швидкості спостерігається у комах. Співвідношення довжини пліч важільного елемента кістяка пе­ребуває в тісній залежності від вико­нуваних даним органом життєвих функцій. Наприклад: 1) довгі ноги хорта й оленя визначають їхню здатність до швидкого бігу; 2) короткі лапи крота розраховані на розвиток великої сили при незначній швид­кості; 3) довгі щелепи хорта дозволя­ють швидко схоплювати здобич на бігу; 4) короткі щелепи бульдога сту­ляються повільно, але тримають дуже міцно.

... У рослинах важільні елементи зу­стрічаються рідше, що зумовлено ма­лою рухливістю рослинного організ­му. Типовий важіль — стовбур дерева і головний корінь, що є його продов­женням. Цікаві важільні елементи можна знайти в деяких квітках (на­приклад, у тичинки шавлії й інших губоцвітних), у плодах, що розкрива­ються (наприклад, у бальзаміну).

... «Колюча зброя» багатьох тварин і рослин - пазурі. Роги, зуби, колюч­ки за формою нагадують клин. По­дібна до клина й загострена форма го­лови швидкохідних риб. Багато таких клинів мають дуже гладкі й тверді поверхні, завдяки чому досягається висока міцність, а отже, можливість здійснювати великий тиск.

 

КОНКУРС

«ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ»

 

Команда «Важелі»

Виміряйте за допомогою лінійки плечі важеля (ножиць, гайкового ключа, лапи, ножиць по металу) й ви­значте виграш у силі даних простих механізмів.

 

Команда «Похила площина»

Підберіть такий нахил площини, щоб при рівномірному підйомі візка по цій дошці можна було одержати виграш у силі в 3 рази. Перевірте це на досліді.

 

Команда «Блоки»

Придумайте задачу із системою бло­ків, що дають виграш у силі в 4 рази. Перевірте це на досліді.

 

Конкурс «Саморобки»

Демонструються пристосування й ме­ханізми, що сконструйовані самими учнем школи (степеневий поліспаст, що дає виграш у силі у 8 разів, колис­ка маляра для фарбування зовнішніх стін будинку, тачка, пристосування для виїмки ґрунту при ритті колодя­зя і т. д.).

 

Конкурс «Фізичні карти»

Учні кожної команди по черзі витя­гають картки з колоди і відповідають на питання якісних задач, написаних на звороті.

1. Візьміть сірник і переломіть його навпіл. Якщо ви спробуєте тепер кожну з половинок знову перело­мити, то переконаєтеся, що зро­бити це набагато важче, ніж роз­ламати цілого сірника.

2. Якщо на дошці, перекинутій че­рез колоду,  качаються двоє хлопців різної ваги, то чи варто їм садитися на однаковій відстані від опори?

3. Як легше різати ножицями кар­тон: поміщаючи його ближче до кінців ножиць або розташовую­чи ближче до їх середини?

4. Які частини велосипеда являють собою важелі?

5. У шкільній майстерні хлопчик, сильно затиснувши оброблювану деталь, береться не за середину, а за кінець ручки затискачів. Чому?

6. Чому, наступивши на граблі, можна отримати удар рукояткою по лобі?

7. Чому ручку дверей розташовують біля краю дверей?

8.  Навіщо в підіймального крана роблять противагу?

9.  Коли легше везти вантажу тачці — коли він розташований ближче до колеса або далі?

10. Чому при розрізуванні ножицями металевий дріт доводиться по­міщати ближче до гвинта ножиць?

11. Чому для різання паперу й тка­нини застосовуються ножиці з короткими ручками і довгими лезами, а для різання листового металу — з довгими ручками і ко­роткими лезами?

12. От крыши до крыши  протянут  ка­нат.

 

Легко и спокойно идет акробат. В руках его палка, как весы,

А зрители снизу задрали носы.

                                                                  В. Ходасевич

Для чого акробатові потрібен у руках ціпок?

 

III. «Десерт уроку»

Учитель. В усіх на парті лежить аркуш із кросвордом, його сітка намальова­на і на дошці. Назвіть механізми, бу­дівельні конструкції та їхні частини, що є аналогами запропонованих при­родою варіантів.

Великий конструктор — Природа.

Багато будівельних пристроїв, конст­рукцій та механізмів люди запозичи­ли у природи, і, звичайно, не випад­ково народилася наука про приро­ду — Фізика

 

2. Нитки — мотузки хмелю, беріз­ки — в'юнки, що обплітають де­рева, кущі, квіти. Ліани, по яких лазають мавпи.

3.  Вхід у печеру. Різнобарвне «коро­мисло» веселки. Дві сплетених вершини дерева.

4. Округла засніжена вершина. Голів­ка ріпчастої цибулі.

 

По вертикалі:

4. Дзьоб дятла, пазур тигра.

5.  Суглоб, що дозволяє стиснути пальці в кулак, зігнути й розігну­ти руку в лікті. Суглоб, травма якого робить людину не здатною швидко переміщатися.

6.  Кістяк людини, звіра, риби, пта­ха. Гілки дерева, покриті листям. Плавучі острови з переплетених коренів дерев та очерету, занесені землею і мулом.

7.  Палаючий диск Сонця. Місяць у повню. Горизонтальний зріз де­рева. Куля, яку котить вітер, перекоти-поле.

8. Дерево, що упало через струмок.

Відповіді: 1. Консоль. 2. Стропа. 3. Ар­ка. 4. Купол. 4. Клин. 5. Шарнір. 6. Арматура. 7. Колесо. 8. Балка.

 

IV. Висновок  уроку  

Учитель. Отже, підіб'ємо підсумок уроку. Сьогодні ми з вами згадали прості механізми і спробували більш докладно розглянути важіль, блок і похилу площину. Можемо зробити висновок, що всі розглянуті механіз­ми необхідні людині. Залежно від умов задачі люди користуються ними для полегшення фізичної праці й одержання виграшу в силі. Важко віддати першість якомусь одному з названих механізмів, так само важко і мені назвати команду-переможни-цю. Перемогли наша дружба з фізи­кою і наші знання. Усі учні, що брали участь у сьогоднішньому змаганні, одержують бали достатнього та високого рівня. Ка­пітанів команд прошу здати свої відо­мості обліку відповідей учнів.

 

Усім спасибі! Урок закінчено.


Теги: Багашова В.М., механіка
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 1341/259


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar